Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Ford Focus MK1 1999r - Zarzuca tyłem na nierównościach

05 Sie 2014 10:32 8217 17
  • Poziom 13  
    Witam,

    Gdzieś na początku lipca poczułem najpierw, że na zakrętach na koleinach lekko zarzuca tyłem. Po 2 tygodniach na przeglądzie powiedziano mi, że muszę wymienić tuleje tylnego wahacza, dolną krótką. Pomyślałem, że to przez to zarzuca. Mechanik wymienił ją, przy okazji jeszcze inną tuleje (tzw.cukierki) i wahacz łączący chyba te 2 tuleje? (nie pamiętam już dokładnie).
    Zaczęło zarzucać jeszcze bardziej, nawet na prostej drodze, na małych nierównościach, wybojach. Zadzwoniłem do niego z powrotem i powiedział, że to przez geometrię, więc się umówiłem. Wymienił też śruby mimośrodowe do zbieżności (podobno zapieczone i przy zbieżności trzeba było ciąć - stary focus) i oczywiście też przy okazji jakieś kolejne tuleje wymienił. Odebrałem go i po kilkudzięsięciu km dalej lekko zarzuca.

    Mechanik wymienił mi prawie całe tylne zawieszenie. Byłem też na dwóch przeglądach (2-3 tygodnie temu), o amortyzatorach żaden nie wspomniał. Co może być jeszcze przyczyną? Opony te same co rok temu, może słaby bieżnik? Choć na zakrętach nie czuję dyskomfortu, tylko na nierównościach, na studzienkach.
  • Poziom 34  
    W jakim stanie amortyzatory. Masz wydruk z przeglądu.
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    Przede wszystkim amortyzatory. One odpowiadają wszak za dociśnięcie kół do nawierzchni.
  • Poziom 13  
    Wydruku nie mam z przeglądu. Zawsze jak jeździłem to mówili jak były słabe, więc sądziłem, że amortyzatory są w dobrym stanie. A kojarzę też, że kiedyś w innym aucie to nawet i z słabymi (wylanymi) amortyzatorami jeździłem bez zarzucania tyłu.
    Jeszcze jedna rzecz, między wizytami u tego 1 mechanika podjechałem do innego, który nie był w stanie nic stwierdzić, ale przypomniałem sobie, że mówił, że był na stacji diagnostycznej i że sprawdzał też amortyzatory i są dobre (o ile można mu wierzyć). Mimo wszystko spróbuję jeszcze sprawdzić amortyzatory.
  • Poziom 27  
    Prócz amortyzatorów luz na łożyskach kół sprawdź.
  • Poziom 13  
    Amortyzatory są dobre, koło 70%. Luz na łożyskach sprawdzić "szarpiąc" kołem?
  • Poziom 27  
    blacknigga napisał:
    luz na łożyskach sprawdzić "szarpiąc" kołem?


    Tak
  • Poziom 13  
    Byłem w między czasie u mechanika, który zrobił geometrię (choć poprzedni mechanik też ją zrobił?!).W załączniku skan geometrii z piątku. Poprzednią geometrię miałem jakiś miesiąc temu (wydruku od mechanika nie dostałem wtedy, więc wierzę mu na słowo, że zrobił geometrię). W chwili obecnej nie zarzuca tyłem, ale ostatnio też przez około tydzień nie czułem zarzucania.
    Czy jest możliwość, że geometria się "rozjechała" po miesiącu? Czy może mi ktoś powiedzieć co pisze na tym wydruku? Dużo było różnicy, do ustawienia?

    Ford Focus MK1 1999r - Zarzuca tyłem na nierównościach
  • Poziom 27  
    Masz dobrze, ale korekty były robione.
    Lecz jak masz luzy w zawieszeniu to ustawianie nic nie da bo i tak się wszystko rozjedzie.
  • Poziom 33  
    Jakaś niewielka breszka w dłoń, wchodzisz do kanału i szukasz tulei gumowych które są sparciałe, mają luzy lub guma wyraźnie zmiękła i straciła sprężystość.
  • Poziom 13  
    Jak będę mieć te luzy lub to co Alfred_92 pisał, to czy po naprawie trzeba na nowo geometrię robić? Potrzebuję w ten weekend koło 300km zrobić i boję się, że znowu mi się geometria rozjedzie, a jak i tak przy tych luzach trzeba będzie ją raz jeszcze robić to nie ma się co martwić:)
    Idzie to w miarę samemu naprawić (bez kanału czy specjalistycznych narzędzi) czy raczej mechanik?
  • Pomocny post
    Poziom 33  
    Jeżeli będą faktycznie jakie luzy to i tak nie miałeś dobrze ustawionej geometrii( z niesprawnym zawieszeniem nie da się jej poprawnie ustawić) i po przejechaniu kilkuset metrów ponowny pomiar pokazał by niewielkie zmiany względem tego co było chwilkę wcześniej ustawione.
    Bez kanału bym się za to nie zabierał bo nie będziesz miał dostępu do wszystkich elementów żeby dojść do nich z breszką.
  • Poziom 13  
    Sprawdziłem oba koła, luzu żadnego nie ma. Pod auto wejść nie miałem jak więc nie sprawdziłem nic więcej. Jeszcze pytanie, jeśli jeden mechanik wymienił mi pół tylnego zawieszenia, to czy nie sprawdzałby też wszelakich luzów? Albo przed geometrią, nie jest to "podstawowa" czynność sprawdzić czy nie ma luzów, bo z luzami nie ma sensu robić geometrii?
    Jak narazie pojeżdżę i zobaczę czy kołysanie wróci czy nie.
  • Poziom 27  
    blacknigga napisał:
    kołysanie


    Co rozumiesz przez to pojęcie? Że rzuca tyłem lewo/prawo a ty musisz kierownicą kontrować? Czy tył buja góra dół - jak łódka na morzu? Jeśli czujesz się jak na statku wymieniaj amory i pieprz to co wyszło na teście sprawności.
  • Poziom 33  
    Pewnie poszarpuje na bok na zakrętach, i pewnie jeszcze podczas skręcania w jedną stronę a w drugą jest spokój?
  • Poziom 13  
    Na prostej drodze na nierównościach zarzuca. Tak jakby tylne koła były 1cm albo w lewo albo w prawo przesunięte po przejechaniu tych nierówności. Jakby tył wyrównywał się z przodem po nich. To nie jest góra dół tylko lewa prawa. Obie strony. Na zakrętach jest ok.
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    Amortyzatory! Szukasz dziury w całym. I nie pisz mi, że sprawdzane. Bo takie sprawdzanie jest guzik warte. Wymień i już.
  • Poziom 13  
    Pojechałem do jeszcze jednego mechanika, który zrobił geometrię i jak do tej pory jest ok. Dziwne jedynie jest to, że poprzedni mechanik tez niby "robił" geometrię, ale najwyraźniej nieudolnie:)