Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Tp-Link TD-W8960N - rozłączenia z internetem - Neostrada do 10Mb/s

05 Sie 2014 15:27 2952 22
  • Poziom 6  
    Jako że jest to mój pierwszy post na tym forum, chciałbym się serdecznie z wszystkimi przywitać. :P

    Natomiast jeśli chodzi o mój problem, to jest to nieco długa historia. Generalnie sprawa jest prosta i typowa - tracę połączenie z internetem, zwykle kilka(naście) razy dziennie - standard. Teraz tak: pod koniec kwietnia zgłosiłem problem przez formularz Orange, przyjechał technik, który stwierdził niemalże od razu, że kabel jest zły. No i ok, kupiłem skrętkę, okazało się, że problem nie ustąpił. Jako że technik radośnie zgarnął 39 złotych za niepotrzebne wezwanie go, w ciągu kilku następnych tygodni postanowiłem, że dowiem się nieco więcej na temat i ogólnie posprawdzam czynniki po mojej stronie, które mogą mieć wpływ na rozłączenia. I tak: Podłączałem router zarówno przy komputerze, jak i przy puszce, w której kończy się kabel od Orange (parametry były takie same), skanowałem dysk w poszukiwaniu wirusów (parę rzeczy znalazło, ale to nie było nic groźnego), sprawdziłem kilka kabli RJ-45 i RJ-11, użyłem innego (nowego) splittera (mam też telefon stacjonarny - nie mam pojęcia, czy to jest istotne) kupiłem nowy router (właśnie ten Tp-Link TD-W8960N, wcześniej używałem Linksys WAG320N), ba, nawet cały komputer zmieniłem (oczywiście nie z powodu problemów z internetem :P).

    To chyba wszystko, chociaż niewykluczone, że o czymś zapomniałem. Wniosek był taki, że bez względu na to, co u siebie zrobię/zmienię, to rozłączenia nie chciały zniknąć. Także 21 lipca ponownie wypełniłem formularz i wysłałem zgłoszenie do Orange. Następnego dnia przyjechał technik, popatrzył na kabel i stwierdził, że moja skrętka się za słabo kręci, czy coś w tym stylu. :P Ale okazało się, że technik był na tyle litościwy, że poszedł do swojego samochodu, przyniósł zwój kabla i go nam wymienił. I jeszcze port zresetował. Co więcej, nawet nie chciał wlepić kary 39 złotych. Także wizyta naprawdę pozytywnie mnie zaskoczyła - chyba po raz pierwszy technik pozostawił mnie bez mętliku w głowie i uczucia, że po raz kolejny dałem się oszukać. Wszystko byłoby pięknie, gdyby nie fakt, że rozłączenia pozostały...

    Następnego dnia napisałem więc do osoby, która odpowiedziała na mój formularz i napisałem, że ciągle są problemy. W odpowiedzi przeczytałem, że skoro port został zresetowany, to trzeba czekać 10 dni na stabilizację. No dobra, uzbroiłem się w cierpliwość. I przy okazji zauważyłem, że utraty połączenia pojawiają się dość regularnie. To znaczy występują one niemalże codziennie rano (mniej więcej między 9:00 a 11:00) i wieczorem (19-22), poza tym w ciągu nocy też się zdarzają, chociaż rzadziej. Poza tym w czasie weekendów dochodzą dodatkowe rozłączenia o różnych porach w ciągu dnia. Nie znam się na tym za bardzo, ale wygląda mi to po prostu na obciążenie łącza związane z tym, że ludzie w tych godzinach intensywniej korzystają z internetu, a w zasadzie to więcej osób korzysta. Czasami jest tak, że w ciągu godziny mam kilkanaście rozłączeń, innym razem może 2-3.

    Kontynuując moją historię, wczoraj zgłosiłem, że stabilizacja minęła, a sytuacja nawet trochę się nie zmieniła. I przyjechał technik (niestety nie ten w miarę ok, który swój kabel przyniósł), który stwierdził, że problemem jest router. Jako "dowód" oczywiście podłączył się swoim liveboksem i pokazał, że parametry są ok, także musi być coś nie tak z moim routerem. Jeszcze dodał, że oni w Orange widzą te rozłączenia, ale z ich danych wygląda na to, że wina nie jest po ich stronie. Przy czym parametry z liveboksa wyglądały w zasadzie tak samo, jak w moim TP-Linku. No i technik mi mówi, że skoro się podłączył, to musi być wszystko ok po ich stronie, ja mu na to, że o tej godzinie (to było nieco przed 19:00) to też mi wszystko działa, że problemy zaczną się po godzinie albo dwóch i gdyby o takiej 21:00 się podłączył na kilkadziesiąt minut, to też pewnie by go rozłączyło. I tak przez parę minut sobie odbijaliśmy piłeczkę aż w końcu technik stwierdził, że on zrobił wszystko, co mógł, jest przekonany, że problemem jest mój router i sobie pojechał. A ja zostałem z rozłączeniami, które oczywiście wróciły wczoraj wieczorem.

    Historia długa, także przepraszam za zanudzanie. :P Teraz tak: jeśli chodzi o Waszą pomoc, to chciałbym się dowiedzieć, czy jest jakiś sposób na to, żeby mieć pewność, że z mojej strony jest wszystko ok. Czy jest jakiś program monitorujący połączenie, który mi pomoże, czy też nie ma możliwości na uzyskanie dowodu, który mógłbym pokazać Orange? Jeśli chodzi o logi z TP-Linka, to przykładowe rozłączenie wygląda w logu tak, jak na pierwszym zrzucie ekranu. Drugi zrzut prezentuje aktualne parametry, które są jak najbardziej w porządku. Natomiast trzeci zrobiłem wczoraj rano, zaraz przed rozłączeniem - widać na nim drastyczny spadek marginesu SNR i masę błędów RS. Także, jak pisałem, czy z tych danych można wywnioskować, że mój router jest w porządku? A jeśli nie, to można się jakoś upewnić? Albo ogólnie, czy ma ktoś z Was pomysł, jak z ludźmi z Orange/technikami rozmawiać, żeby jakoś się sprawa ruszyła? Czy mam napisać do nich, że na przykład chcę dowodu na to, że u nich jest wszystko ok? Bo w końcu technik mówił, że oni widzą, że po ich stronie wszystko działa. Także chciałbym zobaczyć jakieś potwierdzenie tych słów. Prawdę mówiąc przydałaby mi się jakakolwiek pomoc, bo teraz to już kompletnie nie wiem, jak się za to zabrać.

    Post długi (za co przepraszam :P), ale to chyba wszystko, co mam do napisania. Chociaż zapewne i tak o czymś zapomniałem. Także, jak pisałem wcześniej, z góry dziękuję za jakąkolwiek pomoc.

    Tp-Link TD-W8960N - rozłączenia z internetem - Neostrada do 10Mb/s Tp-Link TD-W8960N - rozłączenia z internetem - Neostrada do 10Mb/s Tp-Link TD-W8960N - rozłączenia z internetem - Neostrada do 10Mb/s
  • Pomocny post
    Poziom 10  
    Wygląda, że po twojej stronie wszystko jest w porządku. Ja u siebie miałem i mam podobne problemy. Trafiłem w końcu na dobrego technika i powiedział mi, że skrzynka, do której jestem podłączony ja i moja okolica jest przeciążona.
  • Poziom 6  
    A to może jest jakieś magiczne hasło, które trzeba podać przy zgłaszaniu problemu, żeby pojawił się dobry technik? :P W sumie na przestrzeni paru lat było u mnie chyba trzech (albo nawet czterech) techników i tylko jeden ma potencjał na bycie w miarę ok. Tylko co, jeśli by mnie on ponownie odwiedził i okazałoby się, że jednak nie jest fajny i by stale twierdził, że router jest problemem, a potem zechciałby wcisnąć opłatę 39 złotych? Dlatego też się zastanawiam, czy nie wysłać do nich tej prośby, żeby pokazali mi dowód na to, że po ich stronie jest wszystko w porządku i żeby nie wysyłali żadnych techników, zanim to zrobią. Tylko pewnie odpiszą, że oni nie mogą się dzielić takimi informacjami, czy coś w tym stylu. No bo średnio mi się widzi ciągłe wysyłanie formularzy z nadzieją, że przyjedzie dobry technik i w międzyczasie płacić 39 złotych za każdy los na tej loterii.

    Swoją drogą - i co się stało po tym, jak Ci powiedzieli, że skrzynka jest przeciążona? Oferują wtedy jakieś zniżki na Neostradę, czy też może traktują sprawę jako rozwiązaną i nawet nie próbują nic z tym zrobić?
  • Poziom 10  
    Jak będą przejeżdżać w okolicy, albo robić coś przy skrzynce to podejdź. Opisz i swój problem i zagadnij czy to z powodu przeładowania skrzynki. Oni zazwyczaj lepiej wiedzą od tych co przychodzą do ciebie do domu.

    Michał

    P.S.
    U jakiego dostawcy jesteś?
  • Poziom 6  
    konrado5 napisał:
    Mógłbyś zainstalować ten program i załączyć wykresy Hlog, QLN, SNR margin, bit-loading?


    Ściągnąłem najnowszą wersję programu i po rozpakowaniu Norton stwierdził, że jakiś wirus tam siedzi. :P Ale pobrałem starszą i się nie przyczepił, także włączyłem. Oto screeny wykresów, odpowiednio - Hlog, QLN i Bitloading:
    Tp-Link TD-W8960N - rozłączenia z internetem - Neostrada do 10Mb/s Tp-Link TD-W8960N - rozłączenia z internetem - Neostrada do 10Mb/s Tp-Link TD-W8960N - rozłączenia z internetem - Neostrada do 10Mb/s

    Marginesów niestety nie jestem w stanie zaprezentować, bo ten program się nie lubi z moim routerem (mam model V5, nawet na ich stronie napisali, że program nie jest z tą wersją kompatybilny, woli starsze), więc co chwilę pojawiają się błędy typu "Modem/router failed to respond to telnet request" albo "No stats received" i wykres nie odzwierciedla rzeczywistości. Zresztą nie mam pojęcia, czy nie ma to wpływu na "prawdomówność" wykresów, które wrzuciłem wyżej, mam nadzieję, że nie. :) Mogę co najwyżej wrzucić screena z aktualnymi marginesami, które wyglądają zacnie:
    Tp-Link TD-W8960N - rozłączenia z internetem - Neostrada do 10Mb/s
    Te marginesy pojawiły się (i utrzymują na równym poziomie) po rozłączeniu nieco ponad godzinę temu. Przedtem były sporo niższe i mocno się wahały, aż do momentu, w którym mnie rozłączyło, jak to zresztą zwykle bywa o tej godzinie.


    Michal.elektryk napisał:
    U jakiego dostawcy jesteś?

    Jestem w Orange, mam neostradę do 10Mb/s.
  • Poziom 11  
    matiz1234: to do zrobienia wykresu SNR margin użyj innego programu: RouterStats lite. W tych wykresach co podałeś jest wszystko w porządku, ale z tego co widzę twój SNR margin skacze, raz jest 2 dB, a raz jest 14 dB. To prawdopodobnie uszkodzenie linii.
    http://www.vwlowen.co.uk/files/RouterStatsLite98-Setup.exe
  • Poziom 6  
    Hm, ściągnąłem ten program i coś mi nie chce rejestrować marginesów. Wszystko mam chyba dobrze ustawione - model routera, adres, login i hasło też poprawne. W logu systemowym programu pojawia mi się w kółko "Śr 06 sie 2014 14:12:28 HTTP/1.1 403 Forbidden".
  • Poziom 11  
    Wygląda na to, że hasło źle wpisałeś.
  • Poziom 6  
    Nie no, na pewno wpisuję dobre hasło, mam standardowe admin/admin i widzę, że jest poprawnie wpisane. :P
    Jeśli wykres z marginesami jest taki ważny, to mogę jutro od rana podłączyć z powrotem Linksysa, bo on współpracował w miarę znośnie z programem Routerstats (chociaż chyba miałem jakieś problemy z pobieraniem poprawnego marginesu na uploadzie). No ale ogólnie to mogę powiedzieć, że SNR-y się zachowują różnie - czasami są wysokie i stabilne przez kilka godzin, innym razem mocno skaczą, parę razy widziałem też ujemną wartość.

    Poza tym, może ktoś mi wyjaśnić w skrócie, co pokazują te wykresy Hlog, QLN i Bitloading? Bo się nie znam na tym, a chętnie bym się dowiedział czegokolwiek na ten temat. :)
  • Pomocny post
    Poziom 11  
    Hlog to wykres tłumienia, tylko że w postaci logarytmicznej, skutkiem czego czym niżej położony, tym większe tłumienie. Dzięki temu wykresowi można sprawdzić, czy nie jest tak, że pewne częstotliwości mają znacznie wyższe tłumienie niż pozostałe, co świadczyłoby na przykład o odczepach (nieżywanych częściach linii podłączonych do twojej linii).

    QLN to wykres szumów na cichej linii (quiet line noise), pokazuje przeniki (przesłuchy to niepoprawne określenie) od linii sąsiadów albo inne zewnętrzne zakłócenia.

    Uzyskiwana wartość synchronizacji zależy od siły otrzymywanego sygnału oraz siły szumu. Na normalnej linii siła sygnału jest stała, natomiast zmienne są poziomy szumów: ludzie włączają, wyłączają routery albo włączają, wyłączają jakieś zakłócające urządzenia elektryczne.

    Tłumienie to stosunek siły otrzymywanego sygnału do siły sygnału nadawanego. Siła sygnału nadawanego to moc wyjściowa - power output.

    SNR to stosunek sygnału do szumu.
  • Poziom 6  
    Podłączyłem dzisiaj Linksysa i tak prezentuje się wykres przedstawiający margines SNR. W zasadzie mogę stwierdzić, że w przypadku TP-Linka wygląda to tak samo, nie widzę za bardzo różnicy między tymi routerami. Ta prosta linia prawdopodobnie będzie się utrzymywać aż do wieczora, gdy zapewne znów pojawią się rozłączenia.

    Tp-Link TD-W8960N - rozłączenia z internetem - Neostrada do 10Mb/s Tp-Link TD-W8960N - rozłączenia z internetem - Neostrada do 10Mb/s Tp-Link TD-W8960N - rozłączenia z internetem - Neostrada do 10Mb/s


    Natomiast tutaj znajdują się logi, jakie towarzyszyły rozłączeniom: http://pastebin.com/VA18bDQf - może ktoś z nich coś ciekawego wyczyta. :)


    @konrado5
    O co chodzi z SNR-em i tłumieniem już wiedziałem, ale dzięki za wyjaśnienie pozostałych rzeczy. :)
  • Pomocny post
    Poziom 11  
    Powinieneś ten wykres wysłać do operatora. Skoki SNR margin są ogromne, świadczą o poważnej awarii. Na tym wykresie widać również ciągłe rozłączenia (gdy SNR margin spada do 0).
    Jeśli chodzi o wiedzę na temat ADSL, to jeśli znasz angielski to polecam stronę:
    http://www.kitz.co.uk/adsl/adsl_technology.htm
    Polecam też forum:
    http://forum.kitz.co.uk
    Tam są ludzie, którzy mają dużą wiedzę.
  • Poziom 6  
    konrado5 napisał:
    Jeśli chodzi o wiedzę na temat ADSL, to jeśli znasz angielski to polecam stronę:
    http://www.kitz.co.uk/adsl/adsl_technology.htm

    O, super, chętnie się zapoznam z treścią tej strony. Przyda mi się każda informacja do walki z Orange. ;D
    No to chyba zrobię tak, że jeszcze jutro rano stworzę wykres z marginesem, a potem wyślę formularz z prośbą o udowodnienie, że te rozłączenia i skoki SNR-u nie są z ich winy.
  • Poziom 11  
    Napisz koniecznie, że sprawdziłeś na drugim routerze i takie same skoki występują.
    Jeszcze jedno, niewykluczam jak narazie, że te skoki powodują zakłócenia od jakiegoś urządzenia elektrycznego/elektronicznego w domu. Może o określonych godzinach włącza się u ciebie jakieś urządzenie? Pomocne może być przenośne radio AM nastawione na częstotliwość ok. 612 kHz.

    O tego typu zakłóceniach możesz poczytać tutaj:
    http://www.kitz.co.uk/adsl/rein.htm
  • Poziom 10  
    Zgadzam, się z kolegom wyżej. Są routery, które jeśli cos sieje zakłócenia po ethernecie to wyłączają transmisje. Zabezpieczenie przeciwko wirusom, czy coś takiego.
  • Poziom 11  
    Nie chodzi o zakłócenia po ethernecie, chodzi o zakłócenia elektromagnetyczne spowodowane przez urządzenia elektryczne/elektroniczne. Często takie zakłócenia powodują oświetlenia choinkowe, telewizory, lodówki i tym podobne, zwłaszcza jeśli są w pobliżu routera i/lub kabli telefonicznych. Problemem czasami jest nawet zepsute urządzenie u sąsiada.
  • Poziom 10  
    Zakłócenia elektromagnetyczne, będą się indukować w skrętce.
  • Poziom 11  
    To prawda, ale będą się indukować w kablu telefonicznym, nawet jeśli ktoś nie ma w ogóle ethernetu, tylko połączenie wifi. Sądząc po tym, że u matiz1234 SNR margin wzrasta i spada w określonych godzinach mozna podejrzewać zakłócenia od jakiegoś sprzętu.
  • Poziom 10  
    Racja. Najgorsze jest to, ze to może być nie u niego, a u sąsiadow.
  • Poziom 6  
    Znalazłem jakiegoś, hm, discmana? Taki walkman, tylko że na płyty CD, który ma też radio. :P I podczas "przesłuchiwania" pokoju z routerem słyszałem telefon stacjonarny (chociaż jego "pole rażenia" nie jest zbyt duże, raczej nie dociera do routera), telewizor (jakieś 1,5 metra od routera) i monitor od komputera, który w zasadzie stoi zaraz obok routera. Ale to chyba nie stanowi problemu, skoro rozłączenia występują również wtedy, gdy komputer jest wyłączony. Telewizor też jest raczej niewinny, skoro rano zazwyczaj jest wyłączony. Tak w ogóle, mam szukać takiego samego dźwięku, jaki wydaje router? Bo monitor brzmi zdecydowanie inaczej. I dobrze rozumiem, że jeśli miałbym jakieś zakłócenia, to wyglądałoby tak, że słyszałbym dźwięki na większym obszarze, niż pół metra od routera?
    Chociaż ten test na pewno nie można uznać za zakończony, bo od godziny 0:22 nie trafiło się dzisiaj żadne rozłączenie, co mnie zszokowało. Mam teraz 17 godzin uptime'u, czego nie widziałem już od dawna. :P Co za tym idzie, nie miałem jeszcze okazji na "przesłuchanie" pokoju podczas problemów z internetem. Formularza do Orange też nie wysyłałem, poczekam, aż znowu mnie rozłączenia nawiedzą, żeby zrobić jeszcze jeden wykres.
  • Poziom 11  
    Nie, to nie powinno stanowić problemu. Jak przybliżam radio do swojego monitora też słyszę i to bardzo głośno w radiu. Ważne, by tego typu szumu nie było na jakimś bardzo wielkim obszarze.

    A jak masz podłączony telefon? Masz osobne gniazdko telefoniczne do którego telefon jest podpięty czy może przez splitter wraz z routerem?
  • Poziom 6  
    Przez splitter razem z routerem. I tak, mam filtr, a także jestem pewien, że jest on zamontowany "w odpowiednią stronę". :) Telefon zwie się Philips DECT 122 i stoi jakiś metr od routera. Przed chwilą dla upewnienia się wziąłem radio i słychać go w promieniu mniej więcej 30 centymetrów, czyli nie powinno być problemów. No, chyba że telefon może mieć też zły wpływ na same kable albo splitter, bo one oczywiście znajdują się bliżej. Jednak z drugiej strony nie rozłącza mnie z internetem w momencie, gdy ktoś dzwoni na stacjonarny ani gdy ze stacjonarnego się dzwoni - nie ma tutaj żadnej zależności.