Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Falownik LG ic5 1,5kW konfiguracja z silnikiem 1.1kW

07 Sie 2014 17:12 7602 38
  • Poziom 10  
    Witam,
    Mam problem z prawidłowym zaprogramowaniem falownika z podłączonym silnikiem 1,1kW.
    Dane z tabliczki silnika:
    Model silnika: SZJe 14b
    220/380V 4,9/2,8A
    cos φ0,77 JP 44 (lub4,4)
    obroty 1390
    temp. 40st. Δt7,5° (lub 75°)
    Prąd 3

    Silnik podłączyłem do falownika trzema przewodami pod 3 wejścia/wyjścia U V W.
    Po uruchomieniu silnika falownikiem słyszalny efekt jest taki, jakby obroty silnika wzarastały, natomiast silnik nie kręci się (tak jakby wirnik silnika "odkleił się" od wałka). Silnik połączyłem w trójkąt, wcześniej pracował prawidłowo połączony w gwiazdę - podłączony do napięcia 3x400V.
    Wcześniej miałem podłączony inny silnik (1,5kW) pod falownik i silnik pracował prawidłowo.
    Gdy ustawiłem parametr H41 na 1 (Automatyczny pomiar rezystancji i indukcji silnika) - falownik pokazuje błąd.
    Czy powinienem połączyć obudowę silnika z wyjściem G na falowniku?
    Jak zaprogramować falownik, żeby silnik pracował prawidłowo?
    Dodam tylko, że falownik ma być wykorzystywany jedynie do pracy silnika z instalacją jednofazową.
  • Poziom 27  
    Połącz silnik w gwiazdę.
  • Moderator Elektrotechnika
    milafa napisał:
    Silnik połączyłem w trójkąt,

    Czy dobrze określiłeś początki i końce uzwojeń , przy pracy w trójkącie to ważne .
    Po drugie jaki to typ tego falownika co pisze na etykiecie z boku .
  • Specjalista Automatyk
    milafa napisał:
    Gdy ustawiłem parametr H41 na 1 (Automatyczny pomiar rezystancji i indukcji silnika) - falownik pokazuje błąd.

    A ustawiłeś wcześniej:
    H30 – moc znamionowa silnika

    H31 - ilość biegunów

    H32 - znamionowy poślizg silnika

    H33 – prąd znamionowy silnika

    H34 - Prąd biegu luzem

    F22 - częstotliwość bazowa (znamionowa)

    Jeśli nie to nie dziwne, że nie pracuje!

    Dodano po 2 [minuty]:

    Maciek051996 napisał:
    Połącz silnik w gwiazdę.

    Oświeć mnie z jakiego powodu!
  • Spec od Falowników
    Witam,
    podstawowa sprawa, jeśli falownik wcześniej pracował z innym silnikiem w trybie wektorowym - należy przywrócić mu ustawienia fabryczne i spróbować uruchomić napęd w trybie skalarnym.
    W trybie tym nie wpisujemy żadnych danych silnika i nie uruchamiamy identyfikacji silnika bo nie ma takiej potrzeby i nic to nie wniesie.
    Jeśli silnik będzie pracował można uruchamiać tryb wektorowy.
  • Poziom 10  
    Zresetowałem falownik, próbowałem uruchomić bez wpisywania żadnych danych, później wpisałem następujące parametry:
    H30 - 1.5
    H31 - 4
    H32 - 2.33 (wpisywałem też 3.33)
    H33 - 4.9
    H34 - 2.5
    F22 - 50

    Niestety nic to nie pomogło, efekt cały czas jest podobny. Sprawdzałem też przewód miernikiem - wszystkie żyły mają przejście i nie ma nigdzie przebicia.
    Jakie parametry powinienem jeszcze wpisać?
  • Spec od Falowników
    Wpisywanie danych nic nie da, nie tędy droga. Wszystko wskazuje na to że powodem jest silnik.
    Sprawdziłbym przez monitoring prąd pobierany przez silnik.
    Jak rozumiem regulacja częstotliwości działa ?
  • Poziom 10  
    Tak, regulacja działa, ustawiłem falownik tak, ze po włączeniu go do prądu wyświetla mi 50Hz.
    Niestety nie mam czym sprawdzić silnika poza miernikiem za 20zł.
    Czyli możliwe, że silnik jest uszkodzony tak, że połączony w gwiazdę pracował prawidłowo pod napięciem 3x400V, a w trójkąt 3x230V nie chce ruszyć?
  • Moderator Elektrotechnika
    Krzysztof Reszka napisał:
    Czy dobrze określiłeś początki i końce uzwojeń , przy pracy w trójkącie to ważne .

    To po pierwsze
    milafa napisał:
    Po uruchomieniu silnika falownikiem słyszalny efekt jest taki, jakby obroty silnika wzarastały

    To jest dziwne, sprawdzić stan łożysk i czy silnik jest obciążony.
  • Poziom 10  
    Sprawdzałem kilka razy i podłączyłem zacisk falownika U z zaciskiem U w silniku, V z V oraz W z W. Dokładnie nie pamiętam oznaczeń, ale zmostkowałem blaszkami z silnika zacisk U z zaciskiem na przeciwko, zacisk V z zaciskiem na przeciwko i zacisk W z zaciskiem na przeciwko.
    Do tej pory silnik pracował prawidłowo pod napięciem 3x400V, nic nie wskazywało na zużycie łożysk.
    Silnik jest połączony paskiem klinowym z wałkiem na łożyskach w obudowie, na końcu wałka jest krążek filcowy do polerowania.
  • Moderator Elektrotechnika
    milafa napisał:
    Silnik jest połączony paskiem klinowym z wałkiem na łożyskach w obudowie, na końcu wałka jest krążek filcowy do polerowania.

    Zdejmij to wszystko pozostaw sam silnik być może potrzeba dać mu kopa z falownika (program do forsowania).
  • Poziom 10  
    Próbowałem zarówno z paskiem klinowym jak i bez.
    O co chodzi z programem do forsowania?
  • Spec od Falowników
    @Krzysztof
    nie tędy droga, to leciwy silnik i wszystko się może zdarzyć, łącznie z uzwojeniem i jego izolacją.
    Musimy pamiętać jak zniekształcone napięcie (i o jakim poziomie!) uzyskujemy z falownika.
  • Poziom 10  
    Czyli powinienem myśleć o nowym silniku?
    Jeśli tak, to jaki będzie dla mnie najlepszy? Chciałbym jednym falownikiem zasilać dwa silniki (nigdy oba nie będą pracowały równocześnie). Mam jeden nowy silnik 1,5kW i czy lepiej kupić drugi taki sam żeby nie bawić się przy każdej zmianie z ustawieniami falownika, czy kupić silnik 1,1kW tańszy o 60zł?
  • Pomocny post
    Spec od Falowników
    A co będziesz napędzał silnikami? Jaki rodzaj pracy, ciężki. lekki ?
  • Moderator Elektrotechnika
    milafa napisał:
    am jeden nowy silnik 1,5kW i

    Zrób próbę na tym silniku i przekonasz się czy to wina silnika.
  • Poziom 10  
    Jeden silnik jest zamontowany do niewielkiej frezarki - będzie używany w przybliżeniu 1-2 godziny tygodniowo i nie będę przeciążał maszyny, drugi silnik ma napędzać wałek z krążkiem filcowym do polerowania aluminium i ewentualnie tokarkę samoróbkę. Do tej pory silnik 1,1kW w zupełności wystarczał.
  • Moderator Elektrotechnika
    Chodziło mi ze jeżeli masz wolny silnik gdzieś na boku można kabelkiem podłączyć na próbę.
  • Poziom 10  
    Mam jeszcze jeden silnik (nowy), podłączałem go do falownika i pracował prawidłowo, napisałem to w pierwszym poście.
  • Moderator Elektrotechnika
    milafa napisał:
    napisałem to w pierwszym poście.

    Pardom uszło mi uwadze .
  • Poziom 31  
    Witam,
    Co oznacza zdanie:(tak jakby wirnik silnika "odkleił się" od wałka) czy wirnikiem da się poruszyć podczas pracy z falownikiem?Jeżeli nie to są zamienione końce uzwojeń lub za wysokie napięcie zasilania.
  • Poziom 10  
    "tak jakby wirnik silnika "odkleił się" od wałka" oznacza że słychać jak rosną obroty silnika ale nie widać tego czyli wałek nie obraca się. Minimalnie się poruszy, ale wykona ok 1/10 obrotu i dalej nie kręci się.
    Czy zamienione końce uzwojeń to chodzi o połączenie U z U, V z V i W z W? Jak sprawdzić i jakie powinno być napięcie zasilania?
  • Poziom 31  
    Sprawdź napięcia wyjściowe na falowniku " międzyfazowe" przy 50Hz między wszystkimi fazami. Wygląda na to że masz zmienione uzwojenia skoro silnik rusza lecz dalej się nie obraca.
  • Poziom 10  
    Sprawdziłem początki uzwojeń, rzeczywiście były pozamieniane. Krzysztof, dziękuję Ci za rysunki i wskazówkę, żeby sprawdzić początki uzwojeń.
    Podłączyłem według schematu i silnik ruszył, niestety mimo nastawienia 50Hz obroty falują a falownik pokazuje częstotliwość między około 15 a 25Hz.
    Gdy ustawiłem falownik na sterowanie wektorowe, to na chwilę dochodzi do 50Hz ale zaraz opada.
    "Na oko" to silnik nie osiąga 1400 obrotów nawet na chwilę.
    zresetowałem falownik i wprowadziłem następujące dane:
    H30 - 1.5
    H31 - 4
    H32 - 2.33 (wpisywałem też 3.33)
    H33 - 4.9
    H34 - 2.5
    F22 - 50

    Napięcie "międzyfazowe" podczas pracy silnika wynosi między 100 a 120V.
    Czy przyczyną może być jednak uszkodzony silnik?
  • Moderator Elektrotechnika
    Uszkodzony silnik nie bo by coś wywaliło lub zabezpieczenia zadziałały ,zapewne wartości w menu falownika są źle ustawione np nie masz wiele ustawionych w segmencie F (sprawdź 39 i 21)oraz w grupie napędu .
  • Spec od Falowników
    Zupełnie nie rozumiem w jakim celu ustawiasz te parametry.
    Przecież to całkowicie bezcelowe !
    Parametry silnika wpisujesz wówczas kiedy chcesz uruchomić pracę wektorową (+autotuning) a póki co to Twoim celem jest współpraca silnika z falownikiem, więc wystarczy podstawowa praca skalarna.
    Dalej optuję za tym że to jednak wina silnika.
  • Moderator Elektrotechnika
    falowniki.com napisał:
    Dalej optuję za tym że to jednak wina silnika.

    Dlatego też od początku próbowałem koledze wytłumaczyć by puścił go bez obciążenia ,ale bez skutku.
    Krzysztof Reszka napisał:
    Zdejmij to wszystko pozostaw sam silnik
  • Poziom 10  
    Rzeczywiście nie wszystkie pojęcia poruszone w moim wątku są dla mnie w pełni zrozumiałe ale propozycję, żeby włączyć silnik bez obciążenia, przeczytałem ze zrozumieniem. Zdemontowałem pasek klinowy, o czym napisałem 7 sierpnia o godz 21:49.
  • Moderator Elektrotechnika
    milafa napisał:
    Zdemontowałem pasek klinowy, o czym napisałem 7 sierpnia o godz 21:49.

    Ale to było wtedy źle połączone , czy nie tak.