Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Europejski lider sprzedaży techniki i elektroniki.
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Iveco Eurocargo - Dobranie kabli odpowiedniej grubości

karolrybnik 11 Sie 2014 17:18 1023 12
  • #1 11 Sie 2014 17:18
    karolrybnik
    Poziom 10  

    Witam. Nie jestem do końca przekonany czy wybrałem odpowiedni dział, jeśli nie, to proszę o przeniesienie. Do rzeczy:

    Muszę podpiąć przetwornicę 24V -> 230V o mocy 350W w samochodzie ciężarowym.
    Od akumulatorów 24V do przetwornicy w kabinie jest 8 metrów (i takiej długości kabel potrzebuję). Nie mogę podpiąć przetwornicy gdzieś bliżej akumulatora i puścić dalej 230V do kabiny. Z tego co się już orientowałem kabel o średnicy 2.5mm mi wystarczy. Nie będę wykorzystywał pełnej mocy przetwornicy.

    W sklepie, w którym kupiłem przetwornicę, sprzedawca polacał mi taki kabel

    Jeśli kupię 8m tego kabla to wyjdzie dość spora cena, i pytanie moje brzmi:

    Czy taki kabel się do tego nadaje?

    Jest to kabel o żyłach miedzianych, jedno drutowych o izolacji i powłoce z polwinitu, płaskie, ogólnego przeznaczenia do układania na stałe.

    Chodzi mi o to czy nie będzie zbyt dużych spadków napięć i czy jakościowo zda to egzamin.

    Różnica w cenie wyjdzie przeogromna.
    Z góry wszystkim dziękuję za pomoc.

    Pozdrawiam

  • #2 11 Sie 2014 17:41
    kamel2
    Poziom 17  

    W zupełności wystarczy przewód 4mm2 i będzie z zapasem należy tylko pamiętać aby przy akumulatorze dać bezpiecznik zabezpieczający przewody przed zwarciem , przewód musi być linka Lgy 4mm2 czerwony i czarny wsadzone w peszel.

  • #3 11 Sie 2014 17:58
    Isk
    Poziom 16  

    Przy 2.5mm2 spadek napięcia może wynieść nawet 6%, przy 4mm2 to jakieś 4% przy 300W. Dużo nie dużo, zależy jak patrzeć. Taki spadek na pewno spowoduje to, że przetwornica szybciej będzie piszczała z powodu zbyt niskiego napięcia.

    Gniazdka zapalniczki nie ma? Tam pewnie z 200W można spokojnie pociągnąć.

  • #4 11 Sie 2014 20:12
    MACIEK_M
    Poziom 27  

    Jeśli chcesz przetwornicę podłączyć w kabinie, to po co ciągnąć od akumulatorów? W kabinie znajdziesz zasilanie, +24V i masę, poprowadzone grubymi kablami do centralki elektrycznej.

  • #5 11 Sie 2014 23:46
    karolrybnik
    Poziom 10  

    Cytat:
    ...przewód musi być linka Lgy 4mm2 czerwony i czarny wsadzone w peszel...

    Czyli przewód o oznaczeniu YDYp (cokolwiek to znaczy) odpada?

    Cytat:
    ...Gniazdka zapalniczki nie ma?...

    Jest, ale na 24V tylko jedno, a potrzebuje je do innych rzeczy. Jak daje rozgałęźnik to za mocno się nagrzewa.

    Cytat:
    ...Jeśli chcesz przetwornicę podłączyć w kabinie, to po co ciągnąć od akumulatorów? W kabinie znajdziesz zasilanie, +24V i masę, poprowadzone grubymi kablami do centralki elektrycznej....

    Aż tak tam nie kopałem :) Ale to jest Iveco i znając życie to będą jakieś cienkie przewody, albo będą ukryte za siedmioma górami... Aczkolwiek gdyby ktoś wiedział z doświadczenia, że tak można w tym samochodzie to podpiąć to byłbym wdzięczny za info ze szczegółami.

    Dzięki wszystkim za zainteresowanie

  • #6 12 Sie 2014 09:38
    carrot
    Moderator Samochody

    Kup w sklepie elektrycznym kabel Lgy 6mm² i puść do kabiny w rurce osłonowej (peszlu), masę weźmiesz z nadwozia, nie zapomnij dać przy akumulatorze bezpiecznika na tym kablu

  • #7 12 Sie 2014 14:33
    karolrybnik
    Poziom 10  

    A to musi być kabel, w którym idzie tylko jeden drut 6mm czy może to być "linka", w której lecą cienkie druciki i które w sumie też dają 6mm? Ten przewód do masy rozumiem, że też 6mm?

  • #8 12 Sie 2014 14:41
    kwok
    Poziom 38  

    W eurocargo masz gruby plus przykręcany z tyłu skrzynki bezpieczników (łatwy demontaż) albo jeszcze lepsze miejsce na przedniej ścianie kabiny (za bezpiecznikami są takie chyba dwie śruby + i - ) tam się łączy instalacja podwozia z instalacją kabiny). Naprawdę nie ma dużo roboty a istniejące tam przewody mają przekrój około 16mm2 jak się nie mylę.

  • #9 12 Sie 2014 15:13
    karolrybnik
    Poziom 10  

    Dzięki kolego za naprowadzenie. W weekend jak będę przy samochodzie to rozkręcę to i dam znać jak to wygląda.
    A co do samego kabla, skoro jego długość spadnie z 8m do około 1.5m to jego przekrój spokojnie może mieć 2.5mm2?
    No i jeszcze czy to musi być drut czy może być to linka z cienkich drucików? Co jest lepsze?

    Pozdrawiam

  • #11 12 Sie 2014 18:18
    karolrybnik
    Poziom 10  

    A co do samego bezpiecznika to wystarczy taki 15A? Bo większy prąd to tam raczej nie popłynie :)
    No i jeśli chodzi o samo jego wpięcie w ten kabel to jak to zrobić żeby się to nie grzało na stykach kabel/bezpiecznik/kabel. Pytam o to, bo kiedyś miałem taki bezpiecznik w busie na kablu od akumulatora do lodówki i mi się to tak nagrzewało, że aż się osłona bezpiecznika topiła... :/

    Takie coś zda egzamin?

    Żaden ze mnie elektryk i dlatego wole zapytać nawet o tak podstawowe rzeczy zanim coś sfajcze :)

    Pozdrawiam

  • #13 12 Sie 2014 18:53
    karolrybnik
    Poziom 10  

    Ok, dzięki kolego za pomoc.
    Dam znać po weekendzie jak poszedł montaż.

    Pozdrawiam

TME logo Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
TME Logo