Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Iveco Eurocargo - Dobranie kabli odpowiedniej grubości

11 Aug 2014 17:18 1287 12
  • Level 10  
    Witam. Nie jestem do końca przekonany czy wybrałem odpowiedni dział, jeśli nie, to proszę o przeniesienie. Do rzeczy:

    Muszę podpiąć przetwornicę 24V -> 230V o mocy 350W w samochodzie ciężarowym.
    Od akumulatorów 24V do przetwornicy w kabinie jest 8 metrów (i takiej długości kabel potrzebuję). Nie mogę podpiąć przetwornicy gdzieś bliżej akumulatora i puścić dalej 230V do kabiny. Z tego co się już orientowałem kabel o średnicy 2.5mm mi wystarczy. Nie będę wykorzystywał pełnej mocy przetwornicy.

    W sklepie, w którym kupiłem przetwornicę, sprzedawca polacał mi taki kabel

    Jeśli kupię 8m tego kabla to wyjdzie dość spora cena, i pytanie moje brzmi:

    Czy taki kabel się do tego nadaje?

    Jest to kabel o żyłach miedzianych, jedno drutowych o izolacji i powłoce z polwinitu, płaskie, ogólnego przeznaczenia do układania na stałe.

    Chodzi mi o to czy nie będzie zbyt dużych spadków napięć i czy jakościowo zda to egzamin.

    Różnica w cenie wyjdzie przeogromna.
    Z góry wszystkim dziękuję za pomoc.

    Pozdrawiam
    [30.03.2021, darmowy webinar] Nowoczesna diagnostyka maszyn, monitorowanie i przewidywanie awarii. Zarejestruj się
  • Level 19  
    W zupełności wystarczy przewód 4mm2 i będzie z zapasem należy tylko pamiętać aby przy akumulatorze dać bezpiecznik zabezpieczający przewody przed zwarciem , przewód musi być linka Lgy 4mm2 czerwony i czarny wsadzone w peszel.
  • Level 16  
    Przy 2.5mm2 spadek napięcia może wynieść nawet 6%, przy 4mm2 to jakieś 4% przy 300W. Dużo nie dużo, zależy jak patrzeć. Taki spadek na pewno spowoduje to, że przetwornica szybciej będzie piszczała z powodu zbyt niskiego napięcia.

    Gniazdka zapalniczki nie ma? Tam pewnie z 200W można spokojnie pociągnąć.
  • Level 28  
    Jeśli chcesz przetwornicę podłączyć w kabinie, to po co ciągnąć od akumulatorów? W kabinie znajdziesz zasilanie, +24V i masę, poprowadzone grubymi kablami do centralki elektrycznej.
  • Level 10  
    Quote:
    ...przewód musi być linka Lgy 4mm2 czerwony i czarny wsadzone w peszel...

    Czyli przewód o oznaczeniu YDYp (cokolwiek to znaczy) odpada?

    Quote:
    ...Gniazdka zapalniczki nie ma?...

    Jest, ale na 24V tylko jedno, a potrzebuje je do innych rzeczy. Jak daje rozgałęźnik to za mocno się nagrzewa.

    Quote:
    ...Jeśli chcesz przetwornicę podłączyć w kabinie, to po co ciągnąć od akumulatorów? W kabinie znajdziesz zasilanie, +24V i masę, poprowadzone grubymi kablami do centralki elektrycznej....

    Aż tak tam nie kopałem :) Ale to jest Iveco i znając życie to będą jakieś cienkie przewody, albo będą ukryte za siedmioma górami... Aczkolwiek gdyby ktoś wiedział z doświadczenia, że tak można w tym samochodzie to podpiąć to byłbym wdzięczny za info ze szczegółami.

    Dzięki wszystkim za zainteresowanie
  • Moderator of Cars
    Kup w sklepie elektrycznym kabel Lgy 6mm² i puść do kabiny w rurce osłonowej (peszlu), masę weźmiesz z nadwozia, nie zapomnij dać przy akumulatorze bezpiecznika na tym kablu
  • Level 10  
    A to musi być kabel, w którym idzie tylko jeden drut 6mm czy może to być "linka", w której lecą cienkie druciki i które w sumie też dają 6mm? Ten przewód do masy rozumiem, że też 6mm?
  • Level 39  
    W eurocargo masz gruby plus przykręcany z tyłu skrzynki bezpieczników (łatwy demontaż) albo jeszcze lepsze miejsce na przedniej ścianie kabiny (za bezpiecznikami są takie chyba dwie śruby + i - ) tam się łączy instalacja podwozia z instalacją kabiny). Naprawdę nie ma dużo roboty a istniejące tam przewody mają przekrój około 16mm2 jak się nie mylę.
  • Level 10  
    Dzięki kolego za naprowadzenie. W weekend jak będę przy samochodzie to rozkręcę to i dam znać jak to wygląda.
    A co do samego kabla, skoro jego długość spadnie z 8m do około 1.5m to jego przekrój spokojnie może mieć 2.5mm2?
    No i jeszcze czy to musi być drut czy może być to linka z cienkich drucików? Co jest lepsze?

    Pozdrawiam
  • Level 39  
    Do samochodu tylko linka i 2,5mm2 spokojnie wystarczy. Nie zapomnij o bezpieczniku.
  • Level 10  
    A co do samego bezpiecznika to wystarczy taki 15A? Bo większy prąd to tam raczej nie popłynie :)
    No i jeśli chodzi o samo jego wpięcie w ten kabel to jak to zrobić żeby się to nie grzało na stykach kabel/bezpiecznik/kabel. Pytam o to, bo kiedyś miałem taki bezpiecznik w busie na kablu od akumulatora do lodówki i mi się to tak nagrzewało, że aż się osłona bezpiecznika topiła... :/

    Takie coś zda egzamin?

    Żaden ze mnie elektryk i dlatego wole zapytać nawet o tak podstawowe rzeczy zanim coś sfajcze :)

    Pozdrawiam
  • Helpful post
    Level 39  
    Jak najbardziej zda egzamin. Bezpiecznik raczej 20 - 30A ze względu na prąd włączenia przetwornicy ale możesz popróbować na słabszych.
  • Level 10  
    Ok, dzięki kolego za pomoc.
    Dam znać po weekendzie jak poszedł montaż.

    Pozdrawiam