Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Relpol przekaźniki
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Ford c-max Hybrid - Światła do jazdy dziennej nie gasną po zapłonie.

12 Sie 2014 16:12 3738 16
  • Poziom 12  
    Witam

    Zakupiłem Światła do jazdy dziennej Karmax - 3 kable :
    czarny - masa
    Biały - + po stacyjce podłączony w skrzyneczce bezpieczników
    Żółty - + ze świateł pozycyjnych.

    Po przekręceniu kluczyka wszystko działa prawidłowo, jednak po zapaleniu silnika - DRL nie gasną - świecą się razem z mijania.

    Zakupiłem przekaźnik :
    http://www.trans-tel.pl/index.php?mode=produkt&produkt_id=1422&from=kategory&strona=1

    Tylko 40A

    Jak to powinienem podłączyć - nie jestem elektrykiem ale poradzę sobie jeżeli będę wiedział co do czego ma być podłączone. Nigdzie nie mogłem znaleźć schematu dla 3 kabli z DRL. Znajdowałem tylko z 2 kablami.

    Z tego co się orientuję:
    30 - pod + z pozycyjnych
    87 - żółty z DRL
    Ale co dalej - co z resztą kabli - masą z DRL , białym z DRL



    Dziękuję za pomoc
    Pozdrawiam
  • Relpol przekaźniki
  • Poziom 39  
    Trochę nie rozumiem. Czy sugerujesz, że światłą są wadliwe, czy niepoprawna instalacja. I dalej czy masz w samochodzie włączoną funkcję świateł dziennych, czy jakaś inna opcja? I tak skoro masz włączoną funkcję świateł dziennych to w jakim celu zakładasz światła dodatkowe? A jeśli chcesz mieć dodatkowe to obowiązkowo wyłącz tą funkcję. I wreszcie pytam formalnie, czy po włączeniu świateł mijania/dziennych świecą się światła pozycyjne? Być może, że są potraktowane jako pełne dzienne i nie muszą być włączone światła mijania. A skoro nie świecą się światła mijania to niby co miałoby dać impuls do wyłączania świateł dodatkowych. Dla pewności podłącz przewód sterujący do świateł mijania, chociaż wystąpi niezgodność z przepisami, gdzie światła mijania (nie dzienne) mogą się świecić tylko przy włączonych światłach pozycyjnych.
    I wreszcie jakoś podejrzanie mi wygląda modernizacja wersji Hybryd pojazdu.

    A skoro pojazd z rynku USA to inaczej działa oświetlenie i światła pozycyjne są także wykorzystywane jako kierunkowskazy a tylne chyba nawet do STOP. Stąd sterowanie świateł dodatkowych nie widzi włączenia świateł mijania. I nie zmieni tego raczej zwykły przekaźnik. Nie znając instalacji w szczegółach doradzałbym jednak włączenie sterowania do świateł mijania (jeśli te z kolei nie są xsenonami lub inną wymyślną technologią).
  • Poziom 12  
    Może źle napisałem. Dotyczy samochodu z USA.
    Samochód fabrycznie nie miał świateł do jazdy dziennej (lampy przednie - pozycyjne, mijania, długie)
    Zakupiłem Ledy Karmax - 3 przewody (czarny, żółty, biały).
    Podłączone: czarny - masa, biały pod + po stacyjce, żółty - pod plus z pozycyjnych.

    Jak przekręcam kluczyk (światła mijania zgaszone) - zapalają się DRL. Po włączeniu świateł mijania - światła DRL gasną - czyli wszystko jest prawidłowo. Ale:

    Jak już zapalę silnik:
    Światła do jazdy dziennej się świecą (mijania wyłączone) = włączam mijania ale DRL nie gasną - czyli nie prawidłowo.

    Chodzi o to że wszystko działa prawidłowo jeżeli silnik nie pracuje. Przestaje działać jak uruchomię silnik.
    Dlatego chce podłączyć to przez przekaźnik żeby wszystko było OK z przepisami.

    Zapomniałem dodać - światła pozycyjne świecą się z mijania po ich włączeniu - dlatego kabel żółty podpięty jest pod światła pozycyjne.

    I ostatnie - to że jest to hybryda nie wpływa to na oświetlenie zewnętrzne
    pojazdu.

    Światła działają jak w samochodzie europejskim. Pozycyjne nie są spięte z kierunkami a światła stop to żarówki 5W21 czyli 5W na postojówkę, 20W na stop - jak w światłach europejskich. Pozycyjne palą się razem z mijania.

    Mam możliwość wyłączenia wszystkich świateł, włączenia pozycyjnych, włączenia mijania i automat - który na podstawie czujnika zmierzchowego włącza światła mijania i/lub przygasza światła mijania w momencie mijania się z samochodem na światłach z naprzeciwka.
    Teraz mam wszystko wyłączone - czyli włączają się tylko światła do jazdy dziennej. Jednak nie gasną po włączeniu mijania (ale tylko na załączonym zapłonie).
    [/b]
  • Poziom 39  
    Zatem tylko dla spokoju sumienia zasugeruję dokonanie pomiarów napięć na instalacji oświetleniowej samochodu. Zapewne nie znajdzie się osoba praktycznie walcząca z takim problemem. Jakie napięcie względem masy ma zasilanie świateł pozycyjnych? Tam może być sterownik zasilania bezpośrednio przy reflektorze (magistrala CAN/VAN lub cokolwiek innego).
  • Relpol przekaźniki
  • Poziom 12  
    Dzięki za sugestie - w sobotę elektryk będzie się tym zajmował, ja ze swojej strony sprawdzę napięcia po zapłonie.

    Sprawdziłem wcześniej tylko + po stacyjce : i raczej norma - na wyłączonym zapłonie - 12V, za załączonym zapłonie - 14,4. Ale + po pozycyjnych nie sprawdzałem.

    Ale chyba + po pozycyjnych nie spada do zera skoro się świecą. Dam znać jak już problem będzie rozwiązany.
  • Pomocny post
    VIP Zasłużony dla elektroda
    Gdyby w pozycyjnych była żarówka 55W światła by działały. Ale nie jest...

    Dodano po 1 [minuty]:

    Wstaw na przewód żółty zwykłą diodę, powinno być ok.
  • Poziom 12  
    A proszę jeszcze o podpowiedź - ile amperów ma mieć dioda?? I czy jak ją się dołoży to czy nie będzie jeszcze dodatkowo spadku napięcia z pozycyjnych do LED ?

    Chodziło mi po głowie jeszcze najzwyklejsze odłączenie żółtego z pozycyjnych i podłączenie wszystkiego przez przekaźnik jak z 1 postu. Ale skoro jeszcze jest to odratowania to byłbym wdzięczny za podpowiedź. Akurat dzisiaj miałbym możliwość to zrobić.
  • Pomocny post
    VIP Zasłużony dla elektroda
    Zwykła dioda, tam nie ma dużego prądu, to tylko przewód sygnałowy.
  • Poziom 12  
    Czyli zwykła dioda w kierunku od pozycyjnych do led powinna załatwić sprawę ? Myślałem że prąd i tak płynie w tym kierunku.

    Sprawdziłem napięcia przy wyłączonym zapłonie (włączone mijania):
    na plusie po stacyjce - 12,6
    na plusie po poz - 12,6

    Na załączonym zapłonie(włączone mijania):
    na plusie po stacyjce - 14,7
    na plusie po poz - 12,3

    Uważałem że samo pojawienie się 12V na sygnałowym od pozycyjnych wyłączy DRL.

    Dioda zamontowana - zmiany jakie nastąpiły:
    Po zapłonie i włączeniu świateł pozycyjnych lub mijania - światła do jazdy dziennej przygasają na pewno ponad połowę. Czy tak może zostać ?? Czy jednak tak nie może być i trzeba będzie jeszcze coś innego zastosować.


    Postanowiłem że chyba wrzuce sobie przekaźnik - tylko prosiłbym o pomoc w podłączeniu.
    Na chłopski rozum nie potrzebuje podłączać kabla który normalnie podpięty był pod pozycyjne.

    Ale jak to podłączyć - co do której stopki przekaźnika ?? Tak by + po pozycyjnych rozłączał + po stacyjce idący do DRL ??
  • Poziom 39  
    Kolega jest dość niekonskwentny w działaniach. Po pierwsze z jakiej racji włączenie zapłonu powoduje wzrost napięcia na instalacji. Chyba chodzi o coś innego? Po drugie ponoć samochód miał być u elektryka a eksperyment trwa. Po trzecie dlaczego brak informacji o napięciu przy zupełnie wyłączonych światłach? Po czwarte brak informacji o przypadku podłączenia przewodu sterującego do instalacji świateł mijania. A nuż światła są załączane minusem?
  • Poziom 12  
    Po włączeniu zapłonu napięcie rośnie - w żadnym z samochodów nie pozostawało 12V - w końcu alternator od czegoś jest.
    Do elektryka nie mam kiedy pojechać - długi weekend.

    Podawałem napięcia po włączeniu świateł mijania i pozycyjnych.

    Przy wyłączonych światłach mijania / pozycyjnych i przekręconym kluczyku:
    + po stacyjce - 12V
    + po pozycji - 0

    Przy włączonym zapłonie:
    + po stacyjce - 14,4V
    + po pozycji - 0

    Z tego co poczytałem w przypadku niektórych samochodów - po zapłonie - plus na pozycyjnych pojawia się impulsowo stąd automat DRL uważa to jako światła pozycyjne wyłączone. W konsekwencji niektóre samochody muszą mieć odłączony sygnałowy a DRL podłączony przez przekaźnik - rozłączany po podaniu napięcia z pozycji.

    PS - podłączenie steryjącego pod mijania mija się z celem - nawet gdyby gasły DRL - taki sposób podłączenia jest nieprawidłowy bo DRL nie gasłyby po włączeniu pozycji - co jest wymagane przepisami.

    Robię to wszystko w wolnej chwili bez dostępu do garażu - czyli nie mogę skorzystać z lutownicy - w samochodzie mam tylko 110V dostępne a takiej lutownicy nie mam.
  • Pomocny post
    Poziom 39  
    Karwos00 napisał:
    Po włączeniu zapłonu napięcie rośnie - w żadnym z samochodów nie pozostawało 12V

    Pierwsze słyszę.
    Karwos00 napisał:
    Przy włączonym zapłonie:
    + po stacyjce - 14,4V

    Czy kolega nie odróżnia stanu włączonego zapłonu od stanu uruchomionego silnika? Zatem proszę spróbować jechać z włączonym zapłonem bez uruchomienia silnika.
    Karwos00 napisał:
    taki sposób podłączenia jest nieprawidłowy bo DRL nie gasłyby po włączeniu pozycji - co jest wymagane przepisami.

    A tutaj brak pewności w zależności do jakich przepisów odniesiemy się (a samochód pewno nie jest z rocznika 2013/2014). A dałoby to nam wyobrażenie o działaniu świateł DRL.
    Karwos00 napisał:
    w przypadku niektórych samochodów - po zapłonie - plus na pozycyjnych pojawia się impulsowo

    I to jest możliwe łącznie ze sterowaniem w bezpośrednim sąsiedztwie reflektorów. A jęśli tak to diody od strony DRL dołóż jeszcze kondensator elektrolityczny.
  • Poziom 12  
    ad 1 - 4 samochody - 4x 14,4 po zapłonie
    ad 2 - To hybryda - po zapłonie silnik nie pracuje lub pracuje - włącza się i wyłącza kiedy sobie komputer zażyczy. Pisząc "zapłon" mam na myśli tryb w którym można jeździć samochodem po włączeniu D, R, lub L (czy jakie tam pozycje ma transmisja) - czy to na baterii czy na silniku spalinowym czy to wspólnie = jednym słowem pali się kontrolka - READY TO DRIVE. Napięcia po zapłonie są takie same niezależnie od pracującego lub nie pracującego silnika spalinowego.
    ad 3 - Rok produkcji - 2013
    ad 4 - proszę jeszcze raz o lokalizację - między wstawioną diodą a DRL czy między podłączeniem od pozycyjnych a diodą (jednym słowem - przed czy za diodą :) ) I jakie parametry kondensatora?
    Dzięki za pomoc.
  • Pomocny post
    Poziom 39  
    Ano fakt, że z pojazdami hybrydowymi wiele doświadczeń nie mamy (raczej teorię). Stąd moje zastrzeżenia na początku dyskusji.
    A co do pytania mam na myśli całkowanie sygnału (tak po chłopsku sumowanie). Nie możesz tego dokonywać po stronie przewodu w instalacji samochodu bowiem zakłócisz pracą magistrali. Czyli pozostaje za diodą a więc od strony świateł DRL. A kondensator na przykład 4,7 µF/25 V (pewno mniej wystarczy). Zbyt duży spowoduje wielką bezwładność układu.
  • Poziom 12  
    Proszę jeszcze o podpowiedź - jak go zamontować - w końcu udało mi się taki znaleźć- ostatni na półce. Ma 1 nóżkę dłuższą - to ma być wpięte szeregowo - obojętnie którą stroną ?? Czy to jednak ma znaczenie??
  • Pomocny post
    Poziom 39  
    Z marnej półki korzystasz. Napisałem , że wielkość jest mało krytyczna więc mógł być inny. Inna sprawa, że na korpusie musi być oznaczenie biegunowości więc skąd to pytanie? Ale na wszelki wypadek podpowiem. Krótsza nóżka to będzie minus (oznaczony na obudowie). A skoro tak to dłuższa jest plusem. Biegunowość jest ważna. Czyli minus do masy pojazdu a plus do diody i przewodu sygnałowego..
  • Poziom 12  
    Prowadzony ręką mistrza udało się wszystko zrobić:

    I WSZYSTKO DZIAŁA.

    Podsumowując - dioda na kablu sygnałowym (jakaś 2A) - za diodą kondensator 4,7microF/25V. Po włączeniu pozycyjnych lub mijania - światła do jazdy dziennej gasną. Dotyczy to również automatu - po zasłonięciu czujnika zmierzchowego - włącza mijania i DRL gasną; po odsłonięciu czujnika po kilku sekundach gasną mijania i po 0.25sek włączają się DRL.

    Dziękuję za pomoc i możliwe że to rozwiązanie pomoże w wielu przypadkach w części samochodów.

    Proszę jeszcze o podpowiedź - gdyby ten kondensator odmówił posłuszeństwa - czym powinienem się kierować przy doborze kondensatora o prawidłowych parametrach - przypomną - teraz jest 4,7microF/25V

    Jeszcze raz dzięki za pomoc.