Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Relpol przekaźniki
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

SEICENTO 900 JAK USTAWIĆ NIEBIESKIE KOŁO W SILNIKU WYCIERACZKI TYLNEJ

12 Sie 2014 23:14 1884 11
  • Poziom 9  
    Witam,

    Opiszę problem najprościej jak potrafię.

    Po zakupie fiata seicento 900 z 2001 roku zauważyłem, że nie działa tylna wycieraczka. Rozmontowałem układ. Następnie sprawdziłem tuleję, niestety była przerdzewiała. Wybiłem ją i przeszlifowałem oraz zabezpieczyłem. Wypadło mi to niebieskie kółko ze ścieżkami stykowymi. Jednak okazało się że silnik nie miał zamkniętego obwodu. Okazało się, że szczotki się trochę wytarły. Po naprawie silniczka układ rusza po przełączeniu włącznika przy kierownicy. Po wyłączeniu zatrzymuje się od razu w dowolnym miejscu.

    Teraz moje pytanie brzmi.

    Czy wycieraczka oryginalnie wraca do pozycji startowej? ( nie mam pojęcia jak powinien działać mechanizm wycieraczki tylnej w seicento :( )

    Czy źle włożyłem to kółko niebieskie? ( włożyłem je losowo bo niestety mi wypadło i nie wiem jaka była pozycja)

    Jeżeli tak to w czym może być problem? ( mam nadzieję że to tylko problem z kółkiem, a nie jakiś przekaźnik czy regulator, działam trochę na oślep.)

    Prosiłbym o jakieś zdjęcia rysunki i objaśnienia :)
  • Relpol przekaźniki
  • Poziom 39  
    Musisz mieć dwa napięcia 12 V. Jedno stałe po stacyjce, drugie to impuls lub stałe z przełącznika. Montaż niebieskiego kółka dowolny. Zobacz czy nie masz urwanego ślizgu.
  • Poziom 9  
    Za bardzo nie wiem czym jest ten ślizg.. Czytałem, że są jakieś przekaźniki czasowe, regulatory...

    Twoja odpowiedź nie wyjaśniła mi nadal jak powinien działać ten układ tylnej wycieraczki..

    Mam na myśli wszystkie możliwości załączeń, wyłączeń. ( układ jeszcze się załącza jak dam impuls na spryskiwacz tylny. i zatrzymuje się wycieraczka w tej pozycji gdzie skończę psikać.)
  • Poziom 39  
    Czyli masz brak stałego plusa.
    Na tym niebieskim kółku od spodu jest specjalnie wyprofilowana blaszka (zobacz). Po tej blaszce ślizgają się ślizgi które doprowadzają prąd do silniczka. Przeanalizuj zasadę działania tego kółeczka i wszystko stanie się jasne.
  • Relpol przekaźniki
  • Poziom 9  
    OK. Rozumiem, że ślizgi to są te 3 blaszki. One są w porządku. Ale nadal nie wiem czy mechanizm powinien wracać sam do pozycji startowej. Bo skoro wyłączam napięcie przy kierownicy to logiczne, że układ stanie, tylko, że to jest niepraktyczne bo trzeba się gapić non stop w tylną szybę żeby ustawić wycieraczkę w poziomie...
    Ja uważam, że powinien być podawany jakiś dłuższy sygnał żeby wycieraczka się odstawiła. Ale musi być też jakiś czujnik położenia, dlatego mi się osobiście wydaje, że ustawienie tego niebieskiego kółka ma jakieś znaczenie.
  • Poziom 39  
    Jeszczio raz - ty mienia pasłuszaj szto ja tiebia skażu.
    Są trzy ślizgi
    1. Impuls około 1/12 obwodu
    2.Stały plus około 11/12 obwodu
    3.Hamulec około 1/24 obwodu.

    Na wtyczce ma być
    1. 12 V stale po stacyjce
    2. impuls 12 V z włącznika wycierczek
    3. masa

    Już prościej nie można.
  • Poziom 9  
    Poproszę kogoś innego o bardziej łopatologiczną instrukcję. Bo nadal nie uzyskałem odpowiedzi na moje iście proste i konkretne pytanie. Jakbym chciał się domyślać jak to działa i jak to zrobić to bym sam już to wymyślił. Dlatego zwracam się z prośbą o dokładną instrukcję. Krok po kroku co powinienem zrobić i jak ten układ powinien działać dokładnie. Bez urazy dla pana, który chciał mi pomóc. Po prostu się już tyle namordowałem, żeby to uruchomić (młotek, dłuto, WD40, papier ścierny, wymiana szczotek...)
  • Pomocny post
    Poziom 39  
    Szykujesz 3 przewody tak żeby podłączyć je do silniczka i baterię 12V (od wkrętarki albo akumulator z auta). Jednym przewodem podłączasz minus w to miejsce gdzie w aucie przychodzi czarny przewód (Jeśli mylę kolor to niech ktoś poprawi), drugim podłączasz plus do jednego z pozostałych pozostałych miejsc - są dwa. Na jednym silnik będzie pracował cały czas na drugim albo nie ruszy wcale albo ruszy kawałek i się zatrzyma. Podłączasz na stałe plus w to miejsce w którym silnik albo nie rusza albo rusza kawałek i się zatrzymuje. Trzecim przewodem doprowadzasz plus w pozostałe wolne miejsce i teraz jeśli w dowolnym momencie go odłączysz to silnik ma dokręcić do pozycji spoczynkowej. Jeśli tak to zadziała to wiadomo że nie dochodzi plus do konektora na którym silnik ruszy kawałek i się zatrzyma. Pamiętaj że zasilanie wycieraczki jest na włączonym zapłonie.
    Sory ale inaczej już nie potrafię.
  • Poziom 39  
    Ręce opadają, a nad awatarem automatyka i robotyka.
    Człowieku ty tego nigdy nie zrozumiesz, oddaj auto do serwisu.

    Zmierzyłeś chociaż czy masz dwa napięcia na wtyczce ?
  • Poziom 9  
    Czyli rozumiem, że może nie dochodzić impuls ten, który daje czas na odstawienie wycieraczki i ustawienie tego kółka w środku nie ma kompletnego znaczenia czy ustawie jest w pozycji 0 stopni czy przekręcę o 90 stopni względem śruby na silniczku.

    Sprawdzę już następnego dnia czy dochodzi napięcie. Dziękuje za proste wytłumaczenie użytkownikowi Kwok
  • Pomocny post
    VIP Zasłużony dla elektroda
    I nadal nic nie rozumiesz. Ruch wycieraczki rozpoczynasz sygnałem z manetki (podaje plus na jeden z pinów silniczka). I to u Ciebie działa. Do silniczka dochodzi jeszcze jeden przewód zasilający (plus po włączeniu stacyjki). Ten plus, za pomocą blaszki od spodu kółka i tych ślizgaczy, podawany jest na silnik, do czasu aż zatrzyma się on w odpowiedniej (skrajnej) pozycji. Tak zwany powrót wycieraczki do położenia początkowego.
  • Poziom 9  
    Problem został rozwiązany, okazało się, że ślizgacze nie stykają się z kółkiem przez zbyt dużą ilość smaru. Wycieraczka wraca już do pozycji początkowej.

    Dziękuję za pomoc i cierpliwość.

    Pozdrawiam