Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Texa PolandTexa Poland
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Mercedes Actros - wleczona oś skrętna

13 Sie 2014 18:30 9417 10
  • Specjalista - Samochody Ciężarowe
    Witam Panowie,

    Mam pytanie do fachowców od Mercedesów:

    Pacjent to Actros MP2 WDB9302141L291481

    Problem to błąd EHZ 15141 czyli usterka czujnika B95(PSX) w systemie hydraulicznym skrętnej osi wleczonej. Do samego czujnika dostała się woda i szlag go trafił. Zamówiłem dzisiaj w ASO nowy czujnik w cenie ok 2000 zł :!: ale pozostaje jeszcze kwestia jego wymiany:

    Pytanie pierwsze: czy w rozdzielaczu, w który jest wkręcony w/w czujnik panuje jakieś ciśnienie czy po prostu można wykręcić stary czujnik i wkręcić nowy??

    Pytanie drugie: jaki w układzie EHZ stosuje się olej i gdzie się go dolewa bo pewnie po wykręceniu czujnika część oleju wyleci.

    Pytanie trzecie: czy po wymianie w/w czujnika trzeba ten czujnik kalibrować bądź kalibrować cały układ skrętnej osi??


    Dziękuję za podpowiedzi
  • Texa PolandTexa Poland
  • Pomocny post
    Użytkownik usunął konto  
  • Specjalista - Samochody Ciężarowe
    Hej bodek434 !

    Dzięki za odpowiedź!
    Dostęp do EPC miałem ale ostatnio coś mi nie działa. Jeśli chodzi o VIS to coś tam mam ale nie potrafię się nim posługiwać dlatego właśnie napisałem tu na forum :P
  • Texa PolandTexa Poland
  • Specjalista - Samochody Ciężarowe
    No i wykrakałem...

    Po zamontowaniu nowego czujnika niestety oś tylna w ogóle się nie skręca. Stoi w położeniu na wprost jak zaczarowana.

    Oczywiście błąd zniknął i w tej chwili układ nie zgłasza żadnych kodów błędów.

    Pojawiła się jedynie ta kontrolka:
    Mercedes Actros - wleczona oś skrętna

    W SD w zakładce "Dostosowywanie modułów sterujących" są 4 funkcje za pomocą których można poruszać osią skrętną.
    1. uruchamianie
    2. skręt w lewo
    3. skręt w prawo
    4. ustawianie na prost

    Jak domyślam się ww procedury służą do odpowietrzania układu oraz do kalibracji czujników ciśnienia i kąta skrętu tylnej osi. U mnie po każdym z tych testów pojawia się informacja "Kalibracja zakończona powodzeniem!" a oś jak nie skręca tak nie skręca.

    Podpowiedzcie Panowie na co mam zwrócić uwagę bo najwidoczniej coś jednak przeoczyłem.
  • Specjalista - Samochody Ciężarowe
    Witam Panowie,

    Temat skrętnej osi został dzisiaj rozwiązany. Oś w tej chwili skręca i działa tak jak powinna. Ale ogólnie jest to bardzo ciekawy przypadek:

    Tak jak pisałem wcześniej wymieniłem czujnik B95 i po wymianie czujnika oś przestała w ogóle skręcać i pojawiła się w/w kontrolka. Głowiłem się nad tym 3 dni konsultując owy przypadek z kolegą, który jest fachowcem od Mercedesów. Przeglądaliśmy dzisiaj bardzo dokładnie parametry modułu EHZ i wyglądały one mniej więcej tak:

    Napięcie czujników skrętu osi dla przedniej i tylnej osi po ok 2,8 V.
    Skręt osi przedniej: 0,0°
    Zadany skręt osi tylnej: 0,000°
    Skręt osi tylnej: 0,1000°
    Działanie modułu EHZ: "funkcja nieaktywna"
    Położenie osi skrętnej: "podniesiona"

    Wydebatowaliśmy, że być może sterownikowi nie podoba się to, że oś przednia znajduje się w położeniu 0,0° a oś skrętna 0,100° pomimo, że kąt zadany wynosił 0,000°. Wobec powyższego przestawiłem oś tylną na drążkach idealnie na wprost tak aby skręt osi tylnej również wynosił 0,000° Ale niestety ta operacja nie przyniosła żadnego efektu. Wobec tego zastanawialiśmy się dalej i analizowaliśmy dalsze parametry. Wtem zaświeciła się lampka w głowie :idea: , że położenie osi skrętnej "podniesiona" może wprowadzać moduł EHZ w "funkcję nieaktywną" i stąd ta kontrolka i wszystkie moje problemy. Ale cały problem w tym, że to auto nie ma podnoszonej osi tylnej i nigdy nie miało. To krajowe auto od polskiego dealera a nie kombinowane i przerabiane w stodole. Całkiem przypadkiem i od niechcenia nadusiłem na pilocie od sterowania poduszek przycisk poziomowania i w tym momencie w parametrach modułu EHZ parametr Działanie modułu EHZ zmienił się na: "funkcja aktywna" a kolejny parametr Położenie osi skrętnej zmienił się na "opuszczona" i oś skrętna zaczęła działać.

    Panowie, potrafi mi ktoś logicznie wytłumaczyć dlaczego tak się stało i skąd moduł EHZ wziął sobie, że oś skrętna jest podniesiona skoro to auto nie jest wyposażone w funkcję podnoszenia osi skrętnej??

    Gerri, Bodek, SerwisGh rozumiecie coś z tego?? Bo ja nie :|

    Dodam tylko, że w module HM nie ma żadnej wzmianki o podnoszonej osi tylnej. Są w nim takie funkcje jak oś na poduszkach, alternatywne poziomy jazdy +20 mm itd ale nic na temat podnoszonej osi tylnej.
  • Pomocny post
    Użytkownik usunął konto  
  • Specjalista - Samochody Ciężarowe
    bodek434 zgodziłbym się z Tobą gdyby paliła się kontrolka od poziomowania o, ta właśnie:
    Mercedes Actros - wleczona oś skrętna

    Ale ta kontrolka się nie paliła. Poza tym wypoziomowane, auto które zostało unieruchomione na noc powinno po ponownym uruchomieniu samo się wypoziomować jeśli uciekłoby powietrze z poduszek z powodu nieszczelności, prawda??

    Kolejna sprawa jest taka, że wymiana czujnika P95 trwa 5 (słownie: pięć) minut i w tym czasie nie możliwe jest aby auto opadło na poduszkach. A jeśli nawet by tak było to powinna się zapalić w/w kontrolka.
  • Pomocny post
    Poziom 22  
    Witam. Możesz nie mieć miecha podnoszącego oś ale możesz mieć układ odpowietrzający poduszki osi wleczonej i układ pomocy przy ruszaniu.
    Masz jakieś przyciski do obsługi tych funkcji w kabinie?
    Z innej beczki. Szukam cewkę elektrozaworu sterującego skrętem osi. Elektrozawór ATOS.

    Dodano po 4 [minuty]:

    I gdybyś mógł zmierzyć oporność tej cewki, jeśli jeszcze masz to auto.
  • Specjalista - Samochody Ciężarowe
    gucio~1 napisał:
    Witam. Możesz nie mieć miecha podnoszącego oś ale możesz mieć układ odpowietrzający poduszki osi wleczonej i układ pomocy przy ruszaniu.
    Masz jakieś przyciski do obsługi tych funkcji w kabinie?


    Faktycznie jest tam układ pomocy przy ruszaniu ale nikt się tymi przyciskami nie bawił. Co nie zmienia faktu, że sprawdzę ten trop jak tylko auto znów zagości we warsztacie.

    gucio~1 napisał:
    I gdybyś mógł zmierzyć oporność tej cewki, jeśli jeszcze masz to auto.


    Niestety nie ma już tego auta ale być może będzie w najbliższym czasie. Wtedy mógłbym dokonać pomiaru.
  • Poziom 11  
    kolego to kontrolka hamulca recznego
    powino byc spelnione 2 warunki pojazd wypozimowany reczy spuszczony
    najlepiej odrobine uniesc os wtedy nie meczy sie hydraulika

    Dodano po 14 [minuty]:

    jak kolega guciu podal by ktora to cewka i jakis model ehz czy inny typ osi skretnej to pomoge no i najlepiej by bylo przynajmiej dla mnie nr bledu
    dziekuje z gory
    P.S brak polskich znakow
  • Specjalista - Samochody Ciężarowe
    TAZ651 napisał:
    kolego to kontrolka hamulca ręcznego
    powino byc spelnione 2 warunki pojazd wypozimowany ręczny spuszczony


    Panowie,
    Dzięki wszystkim za podpowiedzi. Niestety żadna diagnoza nie okazała się trafna. Wpadł mi wczoraj w ręce na chwil kilka ten Actros i sprawdziłem dokładnie kiedy oś się skręca a kiedy nie.
    Wygląda to tak: oś skręca się i na zaciągniętym i na spuszczonym hamulcu ręcznym, i w czasie jazdy i na postoju. Pobawiłem się też pilotem od zawieszenia i oś skręca się zarówno jak auto jest podniesione maksymalnie do góry jak i opuszczone maksymalnie na dół. Bawiłem się też przyciskami od alternatywnych poziomów jazdy i w każdym przypadku jest tak, że oś skręca się bez problemu.