Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

kondensator w aparacie zapłonowym

TECHNIK1997 15 Sie 2014 20:19 4002 16
  • #1 15 Sie 2014 20:19
    TECHNIK1997
    Poziom 7  

    Witam jako że nie jestem "wykształconym " elektronikiem tylko samoukiem chciałbym zapytać jaką rolę pełni kondensator przy aparatach zapłonowych w starych motocyklach ??

    0 16
  • #3 15 Sie 2014 21:15
    Wawrzyniec
    Poziom 33  

    Gasi łuk na przerywaczu.

    0
  • #4 15 Sie 2014 21:27
    robokop
    Moderator Samochody

    Panowie powyżej - PODSTAWY! Tworzy obwód rezonansowy LC wraz z cewką - dlatego iskra ma większą energię, wystarczającą w całym zakresie obrotów. Innymi słowy nie powstaje jedna iskra, wywołana otwarciem przerywacza i rozładowaniem energii zgromadzonej w cewce, tylko ich snop, w bardzo krótkim czasie - jak to w obwodzie LC, prąd przepływa z cewki do kondensatora i z powrotem, dając za każdym razem wyładowanie. To tak obrazowo dla laika. Zmniejszanie iskrzenia przerywacza, to tylko efekt uboczny jego zastosowania.

    0
  • #5 15 Sie 2014 21:29
    Mad Max
    Poziom 23  

    robokop napisał:
    Panowie powyżej - PODSTAWY! Tworzy obwód rezonansowy LC wraz z cewką - dlatego iskra ma większą energię, wystarczającą w całym zakresie obrotów. Innymi słowy nie powstaje jedna iskra, wywołana otwarciem przerywacza i rozładowaniem energii zgromadzonej w cewce, tylko ich snop, w bardzo krótkim czasie - jak to w obwodzie LC, prąd przepływa z cewki do kondensatora i z powrotem, dając za każdym razem wyładowanie. To tak obrazowo dla laika. Zmniejszanie iskrzenia przerywacza, to tylko efekt uboczny jego zastosowania.


    Uboczny czy też nie, ma spore znaczenie dla trwałości styków przerywacza.

    0
  • #6 15 Sie 2014 21:31
    robokop
    Moderator Samochody

    Mniejsze niż dla poprawnego działania całości. Przy braku kondensatora praca silnika powyżej obrotów biegu jałowego staje się z reguły nie możliwa - niknie iskra.

    0
  • #7 15 Sie 2014 21:34
    TECHNIK1997
    Poziom 7  

    Dzięki moje przypuszczenia był podobne teraz już wszystko jarzę .

    1
  • #8 15 Sie 2014 23:34
    Blicek
    Poziom 26  

    Robokop, można by polemizować. W elektonicznych zapłonach tranzystor otwiera obwód, przeskakuje iskra. Jeden strzał, jedna iskra.
    Dzięki kondensatorowi łuk na stykach gasi się szybciej - szybciej zanika prąd w uzwojeniu pierwotnym, a szybsze zmiany prądu, to większe napięcie samoindukcji po stronie wtórnej - większa energia iskry.

    0
  • #9 16 Sie 2014 00:22
    Alfred_92
    Poziom 32  

    Oboje macie niewątpliwie rację, chociaż mnie właśnie uczono tego o czym mówi robokop mianowicie że układ zapłonowy to obwód RLC i zadaniem kondensatora jest skumulowanie energii wyzwalanej podczas wyładowania a ponadto skrócenie czasu wyładowania (przez co styki wolniej się wypalają :D ).
    Myślę że dla autora ten artykuł będzie wystarczającą składnicą wiedzy:
    http://warsztaty.samochodowka.internetdsl.pl/...shdd/poradnik/elek_autom/wykonaw/rozdziel.htm

    0
  • #10 16 Sie 2014 09:52
    Aleksander_01
    Poziom 39  

    Widać że robocop nie spał w szkole.
    Teoretycznie trzeba tak dobrać C do L jak na rysunku poniżej.
    Można jeszcze dodać że prąd w cewce opisany jest wzorem u=Ldi/dt, a czas rozwarcia styków jest dość długi, dlatego wprowadzono aparaty elektroniczne (krótszy czas - większy prąd - większa energia).

    0
  • #11 16 Sie 2014 11:42
    gimak
    Poziom 37  

    Wg mnie główna rola kondensatora na aparacie zapłonowym, to ochrona styków przerywacza, polegająca na tym, że gdy styki przerywacza są zwarte, to ładunek zgromadzony na kondensatorze jest równy zeru. W momencie rozwierana styków przerywacza kondensator pełni rolę bocznika - przejmuje (na moment jego ładowania) prąd płynący dotychczas przez przerywacz (przejmuje jego rolę) i dlatego na przerywaczu nie ma iskrzenia lub jest ono mocno ograniczone. Prąd ładowania kondensatora spada w miarę jego naładowania i dlatego pojemność tego kondensatora jest ograniczona (od dołu i od góry), aby szybkość (czas) opadania prądu ładowania nie był większy od czasu trwania iskry na przerywaczu.
    Przy za dużej pojemności szybkość opadania prądy będzie mała i to się odbije na wartości napięcia po stronie WN, a za mała nie ograniczy w sposób skuteczny iskrzenia na przerywaczu i jak w każdej sytuacji, tak tu, potrzebne jest optimum.

    0
  • #12 16 Sie 2014 21:17
    Aleksander_01
    Poziom 39  

    Do gimak.
    To też jest jak najbardziej prawdziwe, ale jest to "efekt uboczny" układu LC jak pisał robocop.

    0
  • #13 17 Sie 2014 02:45
    Pawel wawa
    Moderator Samochody

    Nie ma się co sprzeczać, Robokop ma rację. A reszta to bardzo pożądany efekt uboczny.

    0
  • #14 17 Sie 2014 08:25
    mczapski
    Poziom 38  

    TECHNIK1997 napisał:
    jaką rolę pełni kondensator przy aparatach zapłonowych w starych motocyklach ??

    Tak brzmi pytanie. Więc część głosów zwyczajnie nie na temat.

    0
  • #15 17 Sie 2014 16:52
    2293657
    Użytkownik usunął konto  
  • #16 17 Sie 2014 18:33
    grala1
    Specjalista grupy V.A.G.

    non e vero italiano napisał:

    Nie prawda Artur, to tylko konsekwencja jego zastosowania. Cel jest inny.

    Tak, macie rację ale wydaje mi się że jest to najbardziej widoczne i czy jest sens tłumaczyć laikowi (bez obrazy dla autora) jak to dokładnie działa.
    Czy będzie on wiedział co o indukcyjność, układ LC, - jak on działa itp.
    Zaraz będziemy tu tłumaczyć prawa Kirchhoffa czy Ohma a wydaje mi się że jest to chyba tutaj niepotrzebne.
    Temat był założony w dziale dla początkujących.
    Będąc małym chłopcem który miał motorower i sobie sam go naprawiał i przy nim majsterkował sam zauważyłem że gdy nie ma kondensatora lub jest uszkodzony to na "platyknach" iskrzy się bardzo mocno i nie idzie ujechać w takim stanie. Mnie ta wiedza wystarczała przez dłuższy czas a nawet gdyby ktoś wtedy mi wytłumaczył to wtedy tak jak robicie to tutaj to zrobiłbym duże oczy i nic z tego nie zrozumiał.

    1
  • #17 17 Sie 2014 21:09
    robokop
    Moderator Samochody

    grala1 napisał:

    Będąc małym chłopcem który miał motorower i sobie sam go naprawiał i przy nim majsterkował sam zauważyłem że gdy nie ma kondensatora lub jest uszkodzony to na "platyknach" iskrzy się bardzo mocno i nie idzie ujechać w takim stanie. Mnie ta wiedza wystarczała przez dłuższy czas a nawet gdyby ktoś wtedy mi wytłumaczył to wtedy tak jak robicie to tutaj to zrobiłbym duże oczy i nic z tego nie zrozumiał.

    Prezenty pod choinkę też święty Mikołaj przynosił. I forum i dział są techniczne więc jak wyżej. Zresztą zasada działania klasycznego układu zapłonowego i rola poszczególnych elementów opisywane są w sieci od początku jej istnienia.
    Panowie pozwolą, że wątek jako wyczerpany zamknę.

    0