Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Instalacja elektryczna w domu -

piotrkartuz 16 Aug 2014 10:48 7467 44
Bosch
  • #1
    piotrkartuz
    Level 10  
    Pozdrawiam Wszystkich

    Buduje dom w technologii szkieletu drewnianego (lekki szkielet z wypełnieniem wełna mineralną).
    Proszę o pomoc jakiego typu przewody użyć do instalacji.
    Projekt mówi o YDYp , sadzę, że przeniesienie z typowego projektu.

    Na tutejszym forum znalazłem kilka wypowiedzi na ten temat, opinie sa podzielone.

    Pytanie - czy istnieje zalecenie, przepis, norma która reguluje ten problem?

    -sugestia użycia rurek nie załatwia sprawy, ponieważ mówi się o rurkach samo gasnących, które nie są ognioodporne, one gasną gdy źródło ognia zostaje usunięte (pomijam rurki metalowe)
    -przewody bezhalogenowe ?

    Instalacja elektryczna będzie instalowana w tzw.strefie serwisowej czyli do czoła słupków, zastanawiam się czy użycie pasków płyty gipso-karton pomiędzy przewodem, a słupkiem drewnianym załatwi problem kontaktu z materiałem palnym jakim jest drewno (gipso-karton jest materiałem niepalnym).

    Większość życia spędziłem w US gdzie instalacje w domkach prowadzi się bezpośrednio w konstrukcji drewnianej bez rurek, nie wiem jednak czy ten sposób instalacji można stosować w Polsce.

    Każda sugestia mile widziana.
  • Bosch
  • Helpful post
    #2
    .Jack
    Electrician specialist
    piotrkartuz wrote:
    ....gdzie instalacje w domkach prowadzi się bezpośrednio w konstrukcji drewnianej bez rurek, nie wiem jednak czy ten sposób instalacji można stosować w Polsce

    Można.
    piotrkartuz wrote:
    projekt mówi o YDYp

    Pewnie projekt komercyjny pasujący do wszystkiego. Proponuję YDYżo okrągły 3x2,5mm2 na gniazda 1-f oraz YDYżo okrągły 3x1,5mm2 o wzmocnionej izolacji na 750V oraz obniżenie standardowego zabezpieczenia do tych obwodów w celu ograniczenia maksymalnego dopuszczalnego długotrwale prądu obciążenia. Można jeszcze oprócz RCD 30mA na obwody, dodatkowo zastosować RCD selektywny 300mA na wszystkie obwody elektryczne. I to wystarczy, nie ma co cudować z rurkami ochronnymi itd. Drewno impregnowane klasyfikowane jest jako niepalne. Wata do ocieplenia i inne materiały budowlane także powinny posiadać odpowiednią klasę ochronności przeciwpożarowej.
  • #3
    User removed account
    User removed account  
  • #5
    ferdek16
    Level 17  
    Witam kolegę, jeżeli boisz się o przewody sprowadź sobie z Niemiec posiadają w ofercie przewody nie palne okrągłe, to samo dotyczy puszek pod osprzęt, dostęp jest trudny jeżeli nie masz nikogo w Niemczech ale warto spróbować.
  • Helpful post
    #6
    michcio
    Electrician specialist
    Bronek22 wrote:
    Moim zdaniem realny problem leży w innym miejscu.
    To puszki, połączenia, rozdzielnice, gniazda.
    Nie ma żadnej szansy na to, żeby lity przewód przegrzał się do tego stopnia, żeby się zapalić. W puszkach, rozdzielnicach, są możliwe iskrzenia na złączach.


    I dlatego główną przyczyną pożarów "elektrycznych" w mieszkaniówce w US nie jest to, co w ścianie, tylko właśnie osprzęt (gniazda) i to, co do instalacji podłączone. Sam przewód nie ma szans na zapalenie się, a sama konstrukcja z heblowanego, suszonego komorowo drewna nie chce się palić nawet pod palnikiem. Dlatego najpierw zapala się wyposażenie, a po dosyć długim czasie zajmuje się konstrukcja.

    Co zrobić żeby temu zapobiec:
    -Nie stosować gniazd łączonych na tzw. backstabbing, tj. takich, gdzie odizolowany przewód wciska się w otwór w gnieździe. Zawsze stosować gniazda, gdzie przewód dociska się śrubą. Takie "szybkie" połączenia są często przyczyną przegrzewania się styków czy nawet ich upalenia.
    -Nie stosować połączeń na zaciskach gniazda, tylko tzw. pigtailing, czyli przewody wchodzące i wychodzące z puszki połączyć z trzecim krótkim przewodem, który dopiero przyłączamy do gniazda. Wtedy prąd całego obwodu nie płynie przez zaciski gniazda.
    To są złote zasady dobrego amerykańskiego elektryka, a w zasadzie nie tylko amerykańskiego.

    Do tego jeszcze zastosować puszki z samogasnącego tworzywa.

    Oczywiście instalacje wykonać bezpuszkowo, żeby wszystkie połączenia były dostępne pod osprzętem. Tak też wykonuje się je w US. Żadnych puszek w konstrukcji do których nie ma łatwego dostępu.

    W obwodach oświetlenia prądy są bardzo małe, więc wystarczy zrobić wszystko solidnie i będzie OK.

    Standard NEMA stosowany w USA jest dosyć... "marny". Wtyczki czasem wiszą na wpół włożone do gniazda (w dodatku z odkrytymi stykami), a jeśli odbiornik jest energochłonny, to gniazdo lubi się wtedy przegrzewać, a czasem nawet zapalić. Potem zapala się pobliska zasłonka czy wykładzina dywanowa na którą skapnie trochę gorącego plastiku. Dalej idzie już samo.
    Ale ten problem rozwiązuje się niejako sam, z racji tego, że w europejskich gniazdach (także tych stosowanych w Polsce) o coś takiego ciężko. Same prądy też zdecydowanie mniejsze.
  • Bosch
  • #7
    piotrkartuz
    Level 10  
    Dziękuję przedmówcom za informacje.
    Pigtailes jak najbardziej, extra 15-20 cm przewodu przed puszką jest dopuszczalne (pętla przed wejściem do puszki -zapas na przyszłość)?
    Co do połączeń chce użyć złączki skrętne SIMET.
    Przewody YDYp 1,5 i 2,5 mm2 . Czy puszki do płyt gipso-karton można dodatkowo przymocować wkrętem do konstrukcji drewnianej?
    Czy punkt połączenia uziomu otokowego (uziom fundamentowy nie został zrobiony z powodu wody w trakcie wykonywania fundamentów) z TM (tablica mieszkaniowa) może być w odległości 1-1,5 m od wejścia głównego lub innych ciągów komunikacyjnych - sieć ZE to TN-C, rozdział PEN według projektu w TM, punkt rozdziału będzie uziemiony,brak instalacji odgromowej.
  • #8
    pol102
    VIP Meritorious for electroda.pl
    piotrkartuz wrote:

    Czy punkt połączenia uziomu otokowego (uziom fundamentowy nie został zrobiony z powodu wody w trakcie wykonywania fundamentów) z TM (tablica mieszkaniowa) może być w odległości 1-1,5 m od wejścia głównego lub innych ciągów komunikacyjnych - [...]


    Żeby rzetelnie na to pytanie odpowiedzieć, należy zapytać czy jakieś media należy objąć połączeniami wyrównawczymi?
  • #9
    piotrkartuz
    Level 10  
    Na chwilę obecną jedynie brama garażowa. Być może pompa ciepła, ale tego nie wiem.
    Instalacje kanalizacja, woda to tworzywo (oprócz baterii). Nie ma pieca CO ani typowej instalacji OC. Dom zaprojektowałem jako pasywny i jako taki jest budowany.
  • Helpful post
    #10
    michcio
    Electrician specialist
    piotrkartuz wrote:
    Pigtailes jak najbardziej, extra 15-20 cm przewodu przed puszką jest dopuszczalne (pętla przed wejściem do puszki -zapas na przyszłość)?


    Jeśli zastosujesz głębokie puszki to wystarczy zostawić odpowiedni zapas w puszce (w głębokiej będzie miejsce). Amerykański NEC zaleca, żeby w puszce było przynajmniej 6" (15 cm) przewodu licząc od wejścia do puszki i przynajmniej 3" (7,5 cm) wystawało z puszki na zewnątrz. Jeśli zostawisz odpowiedni zapas i zastosujesz pigtaile to nie powinno być potrzeby zostawiania rezerwy poza puszką w ścianie.

    piotrkartuz wrote:
    Przewody YDYp 1,5 i 2,5 mm2 .


    OK. Jeśli będą jakieś lampy dwusekcyjne (np. żyrandole) to do nich od klawisza 4x1,5.
    Nie zapominaj też o osobnych obwodach gniazdowych do odbiorników typu pralka, zmywarka, piekarnik, suszarka i wszystkich innych powyżej 2 kW. Do płyty indukcyjnej czy innej ceramicznej powinien wystarczyć 5x2,5, ewentualnie 5x4. Powinno być w projekcie.

    piotrkartuz wrote:
    Czy puszki do płyt gipso-karton można dodatkowo przymocować wkrętem do konstrukcji drewnianej?


    Nie ma w Polsce niestety dostępnych puszek montowanych do słupków, trzeba łapkami montować do płyty k-g. Można takie puszki sprowadzić z krajów skandynawskich, ale będą kosztować przynajmniej 6-8 zł za sztukę, także nie warto.
    Łapki z powodzeniem wystarczą w puszkach z klawiszami, do większości gniazdek też. Jeśli obawiasz się wyrwania jakiejś wielokrotnej puszki (np. 5-krotnej) z płyty, to możesz ewentualnie pod takim zestawem dać na sztorc poprzeczkę pomiędzy słupkami tak, żeby puszki oparły się na niej dnem (trzeba dokładnie wymierzyć, żeby nie wystawały ze ściany ale żeby nie było też przestrzeni pomiędzy poprzeczką a puszką) a potem przykręcić je przez dno wkrętami (tylko trzeba podłożyć pod wkręt większą podkładkę, inaczej może tej puszki nie utrzymać przy próbie wyrwania).

    piotrkartuz wrote:
    Czy punkt połączenia uziomu otokowego (uziom fundamentowy nie został zrobiony z powodu wody w trakcie wykonywania fundamentów) z TM (tablica mieszkaniowa) może być w odległości 1-1,5 m od wejścia głównego lub innych ciągów komunikacyjnych - sieć ZE to TN-C, rozdział PEN według projektu w TM, punkt rozdziału będzie uziemiony,brak instalacji odgromowej.


    Nie powinno być problemu, to nie przewód odprowadzający instalacji odgromowej, nie płyną nim prądy piorunowe żeby chronić od niego ciągi komunikacyjne.
    Nie uziemia się punktu rozdziału, a na pewno nie jest to wymagane. Wymagane jest natomiast przyłączenie szyny PE rozdzielnicy do uziemionej szyny wyrównawczej. Jeśli nie ma instalacji przewodzących, to możesz nie wykonywać szyny wyrównawczej tylko uziom przyłączyć bezpośrednio do szyny PE, aczkolwiek w domu pewnie będzie jakaś instalacja antenowa - trzeba ją objąć połączeniami wyrównawczymi (tj. ekran przewodów koncentrycznych).
    W praktyce jeżeli tylko tyle trzeba "wyrównać", to można jako szynę wyrównawczą potraktować szynę PE w rozdzielnicy.

    piotrkartuz wrote:
    Na chwilę obecną jedynie brama garażowa. Być może pompa ciepła, ale tego nie wiem.


    Jeżeli rurociągi przyłączone do pompy ciepła będą z tworzywa, to nie ma potrzeby stosowania połączeń wyrównawczych. Sama pompa jest na pewno przyłączana do instalacji przewodem z żyłą PE.
    Natomiast z tą bramą to trzeba się lepiej zastanowić. Jeśli brama nie ma takiego zacisku, a konstrukcja budynku jest drewniana, to raczej nie ma potrzeby stosowania takiego połączenia.
    Idąc tym tokiem rozumowania trzeba by uziemiać metalowe ościeżnice drzwi :)
  • #11
    piotrkartuz
    Level 10  
    Dziękuję za informacje.
    Uziemienie punktu rozdziału PEN mam w projekcie, tak jak objęcie bramy garażowej połączeniem wyrównawczym. Być może pozostałość z gotowca?

    Mam pytanie, czy jeśli mam rozdział PEN w TM, można użyć YAKY 4x35 zamiast YKYżo 5x16mm2 (ten mam w projekcie)?
    Zasilanie z ZE mam YAKY 4x70.
  • #12
    djlukas
    Level 27  
    piotrkartuz wrote:
    Mam pytanie, czy jeśli mam rozdział PEN w TM, można użyć YAKY 4x35 zamiast YKYżo 5x16mm2 (ten mam w projekcie)?
    Zasilanie z ZE mam YAKY 4x70.

    Tak można. Napewno wyjdzie taniej.
  • #13
    piotrkartuz
    Level 10  
    A jak wygląda problem z jakością instalacji? Czy użycie aluminium nie wpłynie ujemnie na jakość?
    YAKY 4x35 wydał mi się atrakcyjny z uwagi na przekrój. Każda oszczędność mile widziana, ale nie za wszelką cenę.
    Nie chcę zaśmiecać forum, ale przeglądając projekt wydaje mi się, że został przeniesiony jako część gotowca.
  • #15
    User removed account
    Level 1  
  • #17
    User removed account
    Level 1  
  • #19
    piotrkartuz
    Level 10  
    Dla jasności załączam scan.
    Poniżej wytyczne ZE:
    "Instalacje i urządzenia elektryczne należące do Odbiorcy powinny zapewniać bezpieczeństwo użytkowania, a przede wszystkim ochronę przed porażeniem prądem elektrycznym oraz ochronę przed przepięciami łączeniowymi i atmosferycznymi występującymi w sieci energetycznej, powstaniem pożaru i inne szkody."
    Środkowy scan to schemat z projektu budowlanego (wykonany 2 lata temu), ostatni scan to schemat z nowego projektu przyłącza w/g którego bedzie wykonane przyłącze przez ZE.
    Proszę zignorować "watermark vuescan'u ", mój oryginalny program do skanowania HP nie działa poprawnie.

    Instalacja elektryczna w domu - Instalacja elektryczna w domu - Instalacja elektryczna w domu -
  • #20
    User removed account
    Level 1  
  • #21
    piotrkartuz
    Level 10  
    Stąd moje pytanie w wiadomości #11.
    Projektując konstrukcję, zaprojektowałem rozkład ścian w sposób umożliwiający łatwą instalację drugiej rozdzielnicy na piętrze, aby wyeliminować plątaniny przewodów. Niestety tak się nie stało. Dlatego planuje zamontować drugą rozdzielnicę na piętrze.
  • #22
    TWK
    Electrician specialist
    piotrkartuz wrote:
    Stąd moje pytanie w wiadomości #11.
    piotrkartuz wrote:
    Mam pytanie, czy jeśli mam rozdział PEN w TM, można użyć YAKY 4x35 zamiast YKYżo 5x16mm2 (ten mam w projekcie)?
    A co jest wpisane w warunkach przyłączenia i w uzgodnieniu projektu przez ZE?
  • #23
    User removed account
    Level 1  
  • #24
    piotrkartuz
    Level 10  
    "Instalacje i urządzenia elektryczne należące do Odbiorcy powinny zapewniać bezpieczeństwo użytkowania, a przede wszystkim ochronę przed porażeniem prądem elektrycznym oraz ochronę przed przepięciami łączeniowymi i atmosferycznymi występującymi w sieci energetycznej, powstaniem pożaru i inne szkody."

    To są wszystko co nakazuje ZE. Cytat z warunków przyłączenia.
    W projekcie budowlanym projektant przyjął 5x16mm2.
  • #25
    User removed account
    Level 1  
  • #26
    pol102
    VIP Meritorious for electroda.pl
    plum1978 wrote:
    ale żyłę PE wycinasz.

    To po co za tę żyłę płacić? Proponuję zadać pytanie projektantowi, skąd ubzdurał sobie wykorzystanie uziemienia/wziomu(w tym wypadku to tożsame), którego właścicielem jest ZE?
    Może ma jakąś podkładkę prawną na swój wymysł. Jeśli tak - zapytaj jaką.
  • #27
    piotrkartuz
    Level 10  
    Dom nie jest budowany w woj.lubelskim.
    Projektant który wykonał projekt instalacji w moim projekcie budowlanym robi takich projektów wiele, bo firma projektowa , która wykonała adaptacje mojego projektu tłucze sporą ilość projektów z komercyjnymi włącznie.
    Sądzę więc że 5x16mm2 jest ok dla ZE. Osobiście jestem za zamianą na 4x...
    Projektant jest na wakacjach więc nie mam możliwości przedyskutowania tej sprawy.
  • #28
    pol102
    VIP Meritorious for electroda.pl
    piotrkartuz wrote:
    Sądzę więc że 5x16mm2 jest ok dla ZE. Osobiście jestem za zamianą na 4x...

    Nie wolno korzystać z uziomu/uziemienia ZE. Wobec tego po co piąta żyła? Projektant zapłaci za ten zbędny gadżet? Twój budynek posiada uziom fundamentowy/otokowy/jakikolwiek?
  • #29
    User removed account
    Level 1  
  • #30
    piotrkartuz
    Level 10  
    Dom będzie miał uziom otokowy.
    Co do użycia 5x... przez projektanta, nie mam pojęcia czym się kierował.