Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Prostownik Bester jak obniżyć napięcie do 14,4V

16 Sie 2014 23:22 5133 16
  • Poziom 8  
    Jakiś czas temu kupiłem za grosze prostownik Bester BZB 24/10 i założyłem w nim mostek Greca, wszystko ładnie zadziałało. ALE po jakim czasie zauważyłem że prostownik gazuje akumulatory, po podłączeniu prostownika do akumulatora i po zmierzeniu napięcia na klemach okazało się że napięcie jest równe 16V to jest zdecydowanie za dużo ponieważ maksymalne napięcie ładowanie nie powinno przykracać 14.4V. Taka sytuacja jest spowodowana tym, że prostownik jest zaprojektowany na napięcie 220V a obecnie w sieci mamy 230V mało tego w miejscu gdzie prostownik jest podłączony do zasilania miernik pokazuje 236V. Prostownik bierze udział w rozruch jak dodatkowe źródło i chwilowo jest przeciążany do 100A. Prostownik posiada 3 pokrętła do regulacji napięcia i prądu ładowania są one ustawione na minimum. Moje pytanie brzmi, w jaki sposób można obniżyć napięcie do bezpiecznego poziomu oraz prąd, ponieważ jego wartość jest również za wysoka?
    Prostownik Bester jak obniżyć napięcie do 14,4V Prostownik Bester jak obniżyć napięcie do 14,4V Prostownik Bester jak obniżyć napięcie do 14,4V

    Schemat/ DTR jest tutaj:
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?p=4332666#4332666
    [_P_]
  • Poziom 43  
    Między prostownik a akumulator daj tyrystor, na którego bramkę podaj 15,0V.
    Jeśli na katodzie (czyli zacisku akumulatora) będzie powyżej 14,4V, to 15V na bramce nie spowoduje załączenia tyrystora - ładowanie się skończy, gazowania nie będzie.
  • Poziom 14  
    Bardzo fajny sprzęcik. Musisz tylko poznać zasady ładowania akumulatorów np. czytając dokładnie instrukcję którą zamieściłeś. To normalne że akumalatory gazują od napięcia ok 14,4v. Wówczas są naładowane w 75% dalsze ładowanie należy prowadzić prądem 0,05 ich pojemności do stabilizacji napięcia i to jest własnie ok 16,3v. Co do regulacji to jeden jest od wyboru napięcia, drugi do regulacji zgrubnej a trzeci od dokładnej, tam jest duży zakres ustawień, jeżeli nie można zmniejszyć prądu ładowania to należy zmniejszyć zakres napięcia
    i wówczas zwiększyć nastawę na regulacji
  • Poziom 8  
    Poza tym gazowanie występuje kilka minut po podłączeniu rozładowanego akumulatora więc nie sądzę aby zdążył się naładować w 100% jeżeli tyrystor rozłączy ładowanie na przykład po 10 minutach to akumulator nie zostanie naładowany.
    Jeśli chodzi o zmianę napięcia to mam rozumieć że ustawiam prostownik na 6V i pozostałymi pokrętłami zwiększam zakres do maksa? jeśli tak to próbowałem tak zrobić bez obciążenia miernik pokazał mi 12V na klemach.
  • Poziom 8  
    Akumulator 50Ah 420A 12W w samochodzie, w ciągniku 2x6V 195Ah 1000A
    Prąd ładowania ustawiam jak najmniejszy ale i tak jest z poziomu około 8A i więcej w ogól nie da się ustawić mniej niż 8A akumulator gazuje a prąd nie spada. Na innym prostowniku w momencie gdy akumulatory zaczynały gazować to prąd był rzędu paru amper
  • Poziom 14  
    Dla tego samochodowego to trochę dużo, musi już być trochę zasiarczony skoro musisz go ładować i gazuje, może amperomierz również przekłamuje, zobacz jakie efekty prądowe będą na 6v a interpretacja napięć prostownika jest trochę skomplikowana.
  • Poziom 8  
    Do tego akumulatora samochodowego podłączyłem prostownik (z dwoma diodami i kondensatorem również firmy bester) o prądzie ładowania do 5A zjawisko gazowania wystąpiło po paru godzinach więc wnioskuje że akumulator nie jest problem. Może problem jest związany z przekładnią transformatora ponieważ on miał przetwarzać 220V na 12V a skoro mam 236V to i napięcie po przetworzeniu również będzie wyższe niż zakładano. Poza tym ten prostownik był projektowany do pracy z układem selenowym a na nim występuje większy spadek napięcia niż na diodzie którą teraz zamontowałem.
  • Poziom 14  
    Ten mały prostownik w praktyce daje mniejsze prądy np. 2 ampery i dlatego nie widać gazowania. Jeżeli zastosujesz nastawę 6v i prąd ulegnie zmniejszeniu to również ustąpi gazowanie. Można też zastosować żarówkę h4 w szeregu ale wtedy zwiększysz straty mocy.
  • Poziom 8  
    A jeśli by odwinąć uzwojenia po stronie wtórnej transformatora?
  • Poziom 8  
    Kręcąc nastawami mogę tylko zwiększyć napięcie i prąd a ja muszę je obniżyć.
    Zgodnie ze wzorem Z1/Z2=U1/U2 to Z1*U2=Z2*U1, jeśli U2 musi zostać na tym samym poziomie a U1 wzrosło (220V na 230V). to chyba łatwiej jest odwinąć uzwojenia niż dążyć. A poza tym ten prostownik ma sporo wejść i wyjąc, gdzie dołożyć a gdzie odwinąć i pytanie jak to wpłynie na rdzeń.

    A może by dołożyć do kabla dodatkowa rezystancje? (między mostka Greca a listwą gdzie są podłączone kable plusowe i minusowe wstawiamy "drut stalowy" o odpowiedni dogranej rezystancji drut wytrzyma przeciążenie 100A a podczas normalnej pracy na nim odłoży się zbędne napięcie i co się stanie z prądem ładowania wzrośnie czy zmaleje)


    Prostownik Bester jak obniżyć napięcie do 14,4V
  • Poziom 14  
    W praktyce musisz dostać się do uzwojenia 12v które jest pod zwojami 24 i 6v też by się zdało więc to jest sporo roboty, pewnie też nowy drut=koszta , lepsze rozwiązanie to dołożyć uzwojenia na pierwotnym, lub regulacja tyrystorowa na wtórnym
  • Poziom 13  
    Piszesz że wymieniłeś mostek prostowniczy , ten który jest obecnie może mieć mniejszy spadek napięcia , co powoduje wzrost napięcia na akumulatorze i prowadzi do jego gazowania . podobną sytuacje miałem w rosyjskim prostowniku , który był zaprojektowany na że spadek napięcia na diodach wyniesie 0.7-0.9 V , a współczesny mostek ma ok 0.5 V spadku napięcia .
  • Poziom 8  
    A jak bym dał na wyjściu regulator napięcia?
  • Poziom 14  
    Kolego widać że nie masz żadnego pojęcia w elektryce. Używałem kiedyś takiego prostownika i trochę go znam. Napięcie jakie podajesz 236V też nie jest jakieś strasznie duże. Ten regulator na nic się nie przyda w prostowniku bo jest od alternatora. Naprawdę nastaw na 6V i zwiększ regulacją i znajdziesz mniejsze prądy. bo jak uszkodzisz trafo to przewijanie tanie nie będzie.