Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Montaż uszczelniaczy wału - pilarek spalinowych.

pawel980 17 Aug 2014 10:38 16332 18
  • #1
    pawel980
    Level 17  
    Witam, chciał bym poruszyć temat montażu uszczelniaczy wału pilarek spalinowych, wielu młodych majsterkowiczów nie zna podstawowych zasad.
    Zadam kilka pytań dla starych wyjadaczy ;)
    1. Czy montując uszczelniacz czop wału korbowego powinien być posmarowany olejem?
    2. Czy styk uszczelniacza z misą korbową powinien być przesmarowany sylikonem, bądź pastą? Czy w tym miejscu nie powinno się absolutnie niczym smarować?
    Montaż uszczelniaczy wału - pilarek spalinowych.
    3. Jakiego najlepiej użyć sylikonu? (masy - pasty odpornej na paliwo i oleje)
    Czy nadaje się do tego celu taki sylikon:
    Montaż uszczelniaczy wału - pilarek spalinowych.
    Czarny opisany jako olejoodporny.
    4. Ile czasu po zmontowaniu pilarki należy czekać na pierwsze odpalenie?
    5. Jak w prosty sposób rozpoznać, sprawdzić uszkodzone uszczelniacze wału nie mając przyrządów?
    Pozdrawiam ;)
    [28-30.06.2022, targi] PowerUP EXPO 2022 - zasilanie w elektronice. Zarejestruj się za darmo
  • #2
    BANANvanDYK
    Level 40  
    Z zasady uszczelniacze montuje się w gniazdach na sucho, o ile producent nie przewiduje inaczej. W tym przypadku większe znaczenie będzie miał sposób pokrycia powierzchni połówek karterów, aby nie pozostawić "pustych" przestrzeni przez które może dojść do nieszczelności.
    Warga uszczelniacza przed montażem powinna zostać posmarowana smarem, a w przypadku uszczelniaczy z wargą przeciwpyłową (obecnie standardowo używane) przestrzeń pomiędzy wargami musi zostać wypełniona smarem w 3/4 objętości.
    Uszczelniacze używane sprawdza się pod kątem twardości gumy oraz zużycia wargi uszczelniacza. W praktyce używane uszczelniacze wymienia się na nowe bez względu na to czy "wyglądają dobrze", czy "nie ciekły wcześniej".
  • #3
    pawel980
    Level 17  
    BANANvanDYK wrote:
    Z zasady uszczelniacze montuje się w gniazdach na sucho, o ile producent nie przewiduje inaczej

    Czy smarując gniazda uszczelniaczy pilarki robię szkodę?
    BANANvanDYK wrote:
    Warga uszczelniacza przed montażem powinna zostać posmarowana smarem, a w przypadku uszczelniaczy z wargą przeciwpyłową (obecnie standardowo używane) przestrzeń pomiędzy wargami musi zostać wypełniona smarem w 3/4 objętości.

    Jakiego smaru użyć? Czy uszczelniacze obecnych pilarek posiadają takie?
  • #4
    BANANvanDYK
    Level 40  
    Jeżeli uszczelniacze są zabezpieczone przed wypadnięciem to nie ma problemu, ale jeśli nie są zabezpieczone przed wypadnięciem i zostały posmarowane smarem lub zamontowane na tłuste od oleju gniazda, to będą miały szanse wystrzelić ze swojego miejsca podczas pracy. Raz mierzyłem szczelność komory korbowej silnika, to w ten sposób zamontowane uszczelniacze wystrzeliwały przy ciśnieniu pomiędzy 1-1.5 bar. Uszczelniacze zamontowane na sucho wytrzymywały ok. 3 bar.
    Rodzaj zastosowanego smaru do warg uszczelniaczy nie powinno mieć tutaj dużego znaczenia, trzeba by poczytać co producenci uszczelniaczy piszą na ten temat.
  • #5
    User removed account
    Level 1  
  • #7
    1234
    Level 23  
    Troszeczkę zbyt "poważnie" podchodzi do tego tematu:
    1.Rozebrać i usunąć stary "silikon" ( W takim pięknym stihlu robię to mechanicznie miedzianą szczotką drucianą).
    2.Umyć i odtłuścić (muje płynem do mycia silników dim..., odtłuszczam zmywaczem do klocków hamulcowych jest tani i tak nie "śmierdzi jak aceton nitro itp)
    3.Posmarować silikonem, tylko na boga cienką warstwę, jeżeli utworzy się warga na zewnątrz obwodu obudowy, po skręceniu, o grubości ok 1mm DOOKOŁA jest super. Widziałem już takie "fartuchy" ordynarnego "czerwonego" silikonu ze to przekracza....
    Nie będę reklamował ale używam silikonu megaszary pewnej chyba amerykańskiej firmy.
    4.Odczekać ok 12h przy temp pokojowej.
    5. Odpalić pracować.


    Co do uszczelniaczy:
    --Silniki z "miską" olejową smaruje delikatnie silikonem, inne nie.

    --Łożyska o ile nie były "suche" powinno się umyć, przynajmniej wydmuchać ten smar.

    --Osie wałów smaruje olejem do 2t, robi się to aby nie uszkodzić warg i tylko po to.
    ( Miałem przypadek że na wale był nacięty bardzo głęboki rowek pod segera zakładanie kończyło się spadaniem sprężynki. Radą na to była zwykła przeźroczysta taśma biurowa nałożona na rowek. Podnoszenie wargi nożykiem "dziobakiem" może się "różnie" skończyć.....)
  • #8
    pele1710
    Level 10  
    Witam,
    Jeśli chce wymienić uszczelniacze w Stihl MS170 to muszę zdejmować cylinder i odkręcać miskę ?
    czy wystarczy zdjąć sprzęgło i koło rozruchowe i wymienić czy będzie w ten sposób dostęp i możliwość wymiany ?
  • #9
    hevet2
    Level 31  
    pele1710 wrote:
    Witam,
    Jeśli chce wymienić uszczelniacze w Stihl MS170 to muszę zdejmować cylinder i odkręcać miskę ?
    czy wystarczy zdjąć sprzęgło i koło rozruchowe i wymienić czy będzie w ten sposób dostęp i możliwość wymiany ?

    Musisz zdemontować.
  • #10
    pele1710
    Level 10  
    Chce wymienić uszczelniacze bo piła mi nie chce zapalić jak jest ciepła i ją zgasze. Tzn jak zgasze i odpale od razu to odpali i tnie dobrze ładnie i równo pracuje a jak zgasze i postoi 5-10 min to bardzo ciężko pali. Odpali jak ja długo szarpę albo trzeba odczekać 30min aż wystygnie. Jak jest zimna pali pięknie. Czy to może być wina uszczelniaczy ?
  • #12
    pele1710
    Level 10  
    Tak z wciśniętym gazem pali lepiej.. w gaźniku wymieniłem membrany na nowe. Co i jak można tam jeszcze wyregulować. Gaźnik jest zama.
  • #13
    hevet2
    Level 31  
    pele1710 wrote:
    Tak z wciśniętym gazem pali lepiej.. w gaźniku wymieniłem membrany na nowe. Co i jak można tam jeszcze wyregulować. Gaźnik jest zama.

    Filtr powietrza czysty? Regulowałeś kiedyś taki gaźnik?
  • #14
    pele1710
    Level 10  
    Filtr powietrza nowy i czysty. Nie regulowałem nigdy gaźnika tylko czyściłem przepustnice i wymieniłem membrany. Co, jak i którymi śrubkami regulować? Czy może jakieś dysze zapchane? jak się zabrać i od czego zacząć ?
  • #15
    hevet2
    Level 31  
    Spróbuj minimalnie wkręcić (w prawo) śrubkę oznaczoną L, ale to naprawdę po troszeczku. Jeżeli w następstwie tego po zapaleniu zimnego silnika po dodaniu gazu nie będzie wchodzić od razu na obroty odkręć z powrotem. Jeśli nie czujesz się na siłach oddaj do regulacji, wykonujesz na własną odpowiedzialność. Nie dotykaj śrubki H. Jeżeli po za tym pracuje poprawnie to nic nie jest zatkane. Trudno tak na odległość postawić diagnozę słysząc silnik na żywo od razu wiadomo co jej dolega.
  • #16
    pele1710
    Level 10  
    A jest w tym gaźniku śrubka H ? A czy to nie jest objaw lekko zatartego już silnika ?
  • #18
    pele1710
    Level 10  
    Rozebralem dziś gaźnik. Dokładnie go przeczyściłem jest na obudowie gażika oznaczenie L i H ale niczym tam nie podkrecisz bo nie ma możliwość płaskim ani gwiazdkowym śrubokrętem, tak jakby były zaślepione miejsca. Jest tylko śrubka chyba do przepustnicy. A na obudowie pomarańczowej filtra jest wygrawerowane "jeśli przekręcisz w prawo śrubke L+ , jeśli w lewo L - " i ta śrubka do regulacji jest na mały płaski śeubomręt.