Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

HUAWEI E3131 od Play - Słabe transfery szczególnie na downland

szybki105 17 Sie 2014 17:32 2100 8
  • #1 17 Sie 2014 17:32
    szybki105
    Poziom 15  

    Witam,
    Zakupiłem niedawno na Allegro używany modem Huawei e3131 z dystrybucji Play. Bez żadnego problemu zainstalował go na komputerze.
    W mojej lokalizacji mam słaby zasięg GSM i korzystam dodatkowo z anteny ATK10, niestety dosyć nisko umieszczonej. Jednak dzięki niej miałem w miarę stabilne połączenia.
    Modem uruchomiłem z kartą sim iPLUS, internet działał początkowo całkiem przyzwoicie, speed test net pokazywał transfery w HSPA ok. 2-6 Mb down i ok 1,5 Mb upload pingi ok 60-80ms. Wydawało mi się że to w miarę dobre wyniki jak na trudny teren i słaby zasięg. Ostatnio zauważyłem że internet zaczął gorzej działać, testy pokazały znaczny spadek prędkości, momentami na downlad nawet do 0,5Mb, pingi skakały do 100ms, upload natomiast zawsze ok. 1,5 Mb. Testy wykonywałem wielokrotnie, przez kilka dni. Podejrzewałem awarię stacji BTS.
    Postanowiłem sprawdzić mój modem u kolegi który na identycznym modemie z Play też z anteną ATK10 korzysta z internetu Orange.
    Zrobiłem testy prędkości na speed test net najpierw na modemie kolegi i karcie Orange, uzyskaliśmy wynik ok. 12Mb down i 3,5Mb upload, ok 50ms ping
    później przekładka na kartę iPLUS i wyniki testu na modemie kolegi ok. 9Mb down, 3Mb up 50ms ping wszystko w HSPA.
    Przyszła kolej na mój modem, pierwsza karta Ogrange i wyniki sped test: 5-6Mb down ok. 2Mb upload i 80ms ping na karcie Iplus jeszcze gorzej 5Mb down, 1,5 pload 100ms pingu. Na moim modemie również zasięg był słabszy.
    Również Aero2 działa na moim modemie dużo gorzej, wyraźnie rosną pingi.
    Testy dla pewności robione były wielokrotnie, na tej samej instalacji antenowej modemy były kilka razy zamieniane miejscami, kartami sim i zawsze to samo.
    Modemy testowane były też na modemie wi-fi TPlink i na programie Top Net Info w różnych konfiguracjach, wyniki takie same. Wyraźnie mój modem ma jakąś usterkę, która powoduje że nie może sciągać danych z prędkością większą niż 6Mb przy czym prędkości wysyłania wydaja się być ok.
    Co mogę zrobić w tej sprawie? Niestety gwarancja na modem już się skończyła,
    czy możliwe jest że ktoś kiedyś grzebał w oprogramowaniu modemu i coś mu "nie wyszło" ?
    A może to awaria gniazdka RF w modemie, ale wtedy też wyniki upload powinny być chyba gorsze ?

    0 8
  • #2 17 Sie 2014 22:33
    jdanecki
    Poziom 23  

    Modemy od różnych operatorów mają nieco inny firmware (nie mówię o oprogramowaniu sterującym, ale niskopoziomowych firmware, nazywanym czasem radioromem). Każdy operator optymalizuje niektóre ustawienia firmware pod kątem konfiguracji własnej sieci radiowej i to może mieć wpływ na to, że modem z Play lepiej działa w Play, niż w Plusie. Rzadko trafia się na co dzień na takie sytuacje, ale to możliwe, że o to tutaj chodzi.
    Zakładam, że moc sygnału (RSSI) jest mniej więcej taka sama w obu modemach.

    0
  • #3 18 Sie 2014 00:35
    szybki105
    Poziom 15  

    Moc sygnału na moim "wadliwym" modemie jednak trochę słabsza, ale co ważne w czasie testów nigdy nie spadała do zera. Ogólnie mój modem ma trochę gorszą czułość, większe pingi i nie zależnie od siły sygnału nie jest w stanie przekroczyć ok. 6Mb download.
    Obydwa testowane modemy pochodzą od Play-a z zestawów z kartami prepaid często kupowanych do Aero2. Zamieniane były miejscami i w ruterze wi-fi i w komputerze na przemian z kartami sim Orange i Plus, na antenie dodatkowej ATK10 na maszcie i bez tej anteny, z różnymi profilami w Play Online czy Top Net Info. Zawsze mój modem uzyskiwał gorsze wyniki.
    Jeśli to jednak wina firmware to da się coś z tym zrobić, można jeszcze jakoś inaczej przetestować modem ?

    0
  • #4 19 Sie 2014 07:34
    jdanecki
    Poziom 23  

    To są dokładnie te same modemy, czy jednak jeden z nich to h-2, a drugi s-2?

    0
  • #5 20 Sie 2014 06:34
    szybki105
    Poziom 15  

    Oba modemy to wersja S-2 sprawdzone na obudowie pod kartą sim. Ale wydaje mi się że problem udało się rozwiązać.
    Modem zaniosłem do kolegi komputerowca celem ew. zmiany firmware i jak się okazało mój modem miał już odblokowane połączenia głosowe, a z tego co wiem modemy z Play miały tą funkcje "fabrycznie" zablokowaną.
    Tak więc ktoś jednak mógł wcześniej próbować zmieniać coś w firmware ?
    Co istotne po wgraniu nowego oprogramowania mój modem odzyskał "sprawność" wzrosły transfery zmalały pingi czułość wzrosła. Wszystkie parametry zrównały się z modelowym modemem kolegi.
    Zobaczymy jeszcze jak modem będzie zachowywał się po dłuższym czasie, czy nic się nie zmieni.

    0
  • #6 21 Sie 2014 19:52
    pl_chris
    Poziom 17  

    Tak z ciekawości, mógłbyś podać jaka masz wgraną wersje oprogramowania? Aplikacja PlayOnline > Narzędzia > Diagnostyka

    0
  • #7 22 Sie 2014 11:25
    szybki105
    Poziom 15  

    Tak to wygląda
    Wersja firmware : 21.158.00.00.1020
    Wersja programu : 21.005.11.17.264
    Co można powiedzieć o tych danych ?

    0
  • #8 22 Sie 2014 17:19
    pl_chris
    Poziom 17  

    Można powiedzieć że wyglądają dobrze :) Firmware 21.158.00.00.1020 co prawda nie pochodzi od Play ale jest nowsze i działa lepiej niż oryginał. Ciekawe, bo właśnie ta wersja ma odblokowane funkcje głosowe. Najważniejsze że problem został rozwiązany.

    0
  • #9 25 Paź 2014 19:05
    szybki105
    Poziom 15  

    Witam, modem już drugi miesiąc działa bez zarzutu , temat do zamknięcia.
    Pozdrawiam

    1
  Szukaj w 5mln produktów