Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

[Solved] Dobór pompy obiegowej - kotłownia poza domem.

17 Aug 2014 21:55 5607 33
  • Level 22  
    Witam

    Przeniosłem z przyczyn technicznych kotłownię poza dom.
    Piec ogrzewać będzie dwa obiekty, dom i drugi obiekt.
    W ziemi mam puszczone rury preizolowane stalowe i tak, dla domu DN32 (5/4") zaś na drugi obiekt DN25 (1").
    Chcę dać dwie pompy. Stara LFP Por25/40 na obiekt nr 2, zaś na dom, no właśnie jaka, o ile obiekt znajduje się od kotłowni w odległości ok 6m i rura położona jest w ziemi na głębokości ok 1m, to maksymalna wysokość na jaką musi podnieść pompa (przejście na drugą stronę hali) to 3,4 (wewnątrz budynku). Tutaj instalacja wykonana jest z PP-R 25, o tyle dom w odległości około 18m, rury też na głebokości ok 1m. maksymalna wysokość instalacji to ok. 4m ( w domu) plus to co z ziemi.
    Chciałem dać pompę LFP Sprinta 32/80.
    Co polecacie w miarę taniego a dobrego, chodzi też o jakieś przyzwoity pobór mocy.
    Druga kwestia to zawór 4-drogowy.
    Czy w takiej sytuacji dać jeden zawór 2" (takie wyjście mam z pieca), czy dwa zawory odpowiednio 5/4" i 1", wydaje mi się to lepszym rozwiązaniem, bo można lepiej wyregulować temp. zasilania poszczególnych obiegów (więcej dać na dom mniej na halę).

    W takim układzie mogę chyba pominąć zawór różnicowy (raczej obieg tylko wymuszony - grawitacja nie ma szans, biorąc pod uwagę, że zasilanie i powrót idzie w ziemi).

    Z góry dziękuję za odp.
  • Level 22  
    Witam

    Teraz mam całość w domu w miedzi. Od preizolowanej 5/4" mam trójnik i z niego mam odejście na CWU (na razie tylko zawór), zaś centralne idzie w nitce głównej fi 28, piony 22, zaś pod grzejniki do góry (na parterze ) fi 18mm, tutaj są prawie wszystkie poza łazienką aluminiowe calidory ( jeśli źle napisałem nazwę to z góry przeprazam), w łazience jest stalowa płyta. Na dole mam stalowe dwupłytowe i tam podejścia są już fi 15mm.
    Piec 3.2m2, zanim go wstawiłem miałem stary Oleśnicki chyba coś koło 1,6m2 i szedł na 65st. po wstawieniu tego temp przy -22 st na zewnątrz, na piecu wynosiła w porywach max 47 st, dom jest ocieplony styropianem 5cm, na razie dach nieocieplony ( pewnie w przyszłym roku bęzie bo czeka mnie remont dachu). Hala jest ocieplona tzn strop, na razie jedna - zachodnia ścian 13 cm styropian, docelowo całość będzie izolowana.
    Do tej pory spisywało się to rewelacyjnie, lecz wstawienie drugiego pieca mijało się z celem, biorąc pod uwagę, że w domu czuć było podczas spalania węgla - gdzieś nieszczelny komin, więc wolałem postawić nowy (i tak bym musiał) komin ceramiczny izolowany.
    Mam tylko teraz dylemat co do pompy, no i zaworów 4 drogowych. Chciałem dać naczynie przeponowe, ale chyba zostanę przy wzbiorczym otwartym, tylko ono wyjdzie na strychu kotłowni, gdzie temp na pewno spadnie poniżej zera - będzie jak na zewn. więc myślę dać cyrkulację wody w naczyniu, no i dobra izolacja.

    Nie napisałem, jakie mam zawory, mam zwykłe zawory przy grzejnikach na 1/2".
  • Level 14  
    Wygląda nieźle. Zawory 4 drogowe mijają się z celem jeżeli chcesz za nimi podłączyć zasobnik cwu ale wskazane ze względu na temp pracy kotła. Jeżeli zawory przy grzejnikach masz kulowe to szukaj pompy o większej wydajności a jeżeli są pod głowice to lepiej o wyższym podnoszeniu(ciśnieniu tłoczenia) jak dasz za małe to musisz podnieść temperature na piecu,
  • Level 22  
    Teraz czysto teoretycznie, piszesz, że zawór 4-drogowy mija się z celem przy CWU (konkretnie w moim przypadku), a jeśli bym dał w domu za trójnikiem z którego mam wyjście na CWU?
    Tak przy grzejnikach mam zwykłe kulowe, czyli ta LFP_Sprinta_32/80 będzie za słaba?

    Dotychczas pompa LFP 25por40C pracowała u mnie na 2 biegu, nie sprawdzałem na 1 biegu czy równo byłyby dogrzane grzejniki.
    Dodam, że duże grzejniki mam podpięte na krzyż.
    Jeszcze takie pytanie, do tej pory miałem wyjście z pieca 2", zawór różnicowy 2 cale, zaś pompa 1", czy teraz jeśli mam wyjście na dom 5/4 (DN 32) to pompa musi być też tej średnicy czy wystarczy 1", pytam, bo wydaje mi się, że sama pompa będzie trochę dławić przepływ na 1" zamiast na 5/4".
  • Helpful post
    Level 14  
    Rozwiązanie z 4 drożnym w domu jest lepsze bo woda w zasobniku będzie miała wyższą temperaturę , jeżeli stara pompa dawała radę i to na 2 biegu to niema co przesadzać z wielkością nowej. Podana przez Ciebie pompa jest raczej do instalacji z termostatami, znajdz taką z ręcznym wyborem prędkości. Ogólnie to to jest kwestija konkretnego przypadku, nierównomierne grzanie grzejników będzie oznaką za małej pompy, ale duża pompa to większy pobór mocy. Te 18metrów to nie tak wiele przy tym przekroju rury, można spróbować nawet na takiej pompie jak dotychczas.
  • Level 22  
    Powiedz mi jeszczemam szukać na 5/4" czy na 1" wystarczy, tych drugich jest znacznie więcej, niż tych pierwszych.
    Na 1 " miałbym grundfos-a Alpha 2 z autoadaptem ;-)
  • Helpful post
    Level 14  
    Te na 5\4 mają większy przelot więc mogą brać mniej prądu ale najlepiej obejrzeć wizualnie, i szukać raczej z szerszym wirnikiem w twoim przypadku. Większa pompa nawet na 1biegu może być za duża ( wówczas bardzo hałasuje) i pobiera wówczas dużo prądu.
  • Level 22  
    Witam ponownie

    Przeglądając kartę katalogową LFP Sprinta
    zwróciłem uwagę na jej charakterystykę - w załączniku.
    Zwróć uwagę, że zarówno 25/80 jak i 32/80 mają takie same wydajności dla tych samych poziomów wznoszenia, zatem różnica polega tylko na króćcach przyłączeniowych, czyżby reszta, czyli łopaty i sama średnica przelotu pompy była taka sama?
    Myślałem, że to tak jak w rurze, zmienia się średnica, zatem w górę idzie jej wydajność ( oczywiście dla tych samych parametrów czyli wysokość i ten sam bieg).
    Zatem chyba nie ma różnicy czy wezmę 32 czy 25, poza tym, że będę widział, że na samym przyłączu jest redukcja z 5/4" na 1"
  • Level 14  
    Tej małej różnicy w średnicy nie zauważysz nie zmieniając pomp kilkukrotnie, mam 25/60 z dość małymi przelotami i ona mi hałasowała nawet na 1biegu, więc poszła do zasobnika. Teraz jako główna pracuje 25/40 ale ma większe przeloty i prawie jej nie słychać. poza tym ta Sprinta zmniejsza obroty w miarę jak się zamykają termostaty,więc w twoim przypadku nie warto jej stosować bo będzie szła pełną mocą.
  • Level 22  
    To chyba Grundfosa ALpha 2 działa podobnie, ona też zmienia obroty pod wpływem obciążenia.
    Sugerujesz zwykłą pompę typu 25Por60(80) ??
  • Level 22  
    A ogólnie jakich firm byś polecał? Grundfos, LFP (bo to prawie to samo, tzn LFP idzie na ich licencji) Wilo, a z mniej znanych marek coś jest co zasługuje na uwagę?
    ja mam obecnie starego LFP, pracuje może ze 20 lat ;-) i chodzi aż miło.
  • Level 14  
    Zakupy dzisiaj to loteria, Grundfosa i tak robią w Lesznie, czy to są identyczne produkty czy rzeczywiście tylko kolor je różni? W starym domu też 18 lat chodzi Leszno, i jeszcze jest cicha, w nowym mam założone używki jakieś mało znane.
    Ps polecam montować na powrocie, bo jak zagotujesz to obieg staje i problem jeszcze większy aby ostudzić, a wówczas może się stopić wirnik w pompie i nie tylko.
  • Level 22  
    Chciałem montować na powrocie, ale wszędzie podają, że jak na powrocie to naczynie wzbiorcze otwarte musi być montowane na wysokości H= 0,7*Hp, gdzie Hp to wysokość tłoczenia pompy, czyli jak dam 6m to musiałbym podnieść wyrównawczy na około 4,2m od najwyższego pkt.,a na zasilaniu o 0,3m wyżej niż najwyżej położony pkt. U mnie nie przejdzie.
    Gospodarczy gdzie robiłem adaptację na kotłownie ma wysokośc w kalenicy 5m, w domu mam łazienkowy zamontowany względem gospodarczego na wysokości ok 3,5m więc nie dam rady podnieść na wysokość 7,7m - pozostaje zasilanie i te 0,3 m nad ostatni grzejnik.
  • Level 22  
    A to nie to samo? jakoś się pogubiłem, myślałem, że to jest to samo. Co innego to przeponowe - wówczas układ zamknięty.
  • Level 22  
    A to dałeś mi do myślenia teraz, możesz podać jakąś literaturę?
  • Level 22  
    To wytłumacz mi jak działa przelewowe, bo tego nie rozumiem,
    Wzbiorcze podpinam pod piec rurą bezpieczeństwa - góra kotła góra naczynia, rura zwbiorcza - dół pieca dół naczynia, mam jeszcze rurki odpowietrzające (fajka) oraz rurka przelewu i ew. sygnalizacji. W małej instalacji moge spiąć rurę bezp. i wyrównawczą. Takie naczynie daje 0,3m nad najwyższy pkt przy pompie na zasilaniu lub 0,7*Hp na powrocie.

    jak wygląda przelewowe?
  • Level 22  
    No teraz rozumiem już różnicę ;-)

    Jutro a w zasadzie dzisiaj dalej męczę reszte instalacji w domu. Pozostaje jeszcze kilka pkt no i będzie trzeba w końcu kupić tą pompę i zalać wodą, żeby przed zimą wytestować.
  • Level 22  
    Witam

    Chcę wykonać takie naczynie wyrównawcze.
    U producenta znalazłem std. z trzema króćcami. Potrzebuję zrobić jeszcze cyrkulację, w tym celu chcę dospawać dodatkowy króciec R3/4", do niego podpiąć rurą fi20 zasilanie z rury bezpieczeństwa (rura fi25 - wprowadzam od góry zbiornika), zaś dół zbiornika - rura wzbiorcza podpinam pod powrót kotła. Na rurkę fi20 - cyrkulacyjną chcę dać zawór kulowy albo RTL, żeby zdławić przepływ.

    Czy wszystko będzie ok?
    Pompa na zasilaniu, za zbiornikiem wyrównawczym.

    Dobór pompy obiegowej - kotłownia poza domem.
  • Level 13  
    Najpierw sprostuję niektóre błędne informacje.
    Wysokość podnoszenia pompy, że tak ujmę, nie dotyczy wysokości podnoszenia.
    Nie jest to ważne przy doborze pompy do CO! Nie ma to prawie nic wspólnego z wysokością budynku. Przy doborze pompy CO ważne jest wymagane ciśnienie czynne oraz odpowiadająca mu wydajność.
    Nomen omen ciśnienie to określane jest wysokością podnoszenia...

    "Wysokość podnoszenia" ma za zadanie zniwelowanie strat przepływu...

    Naczynie wzbiorcze przelewowe ma być na wysokości 0,7h podnoszenia przy pompie na powrocie lub 0,3m nad najwyższym punktem przy pompie na zasilaniu i basta. Zazwyczaj nic przez nie nie przepływa...

    Odnośnie projektu naczynia: jest norma i trzeba ją zastosować. https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic1900517.html

    A producenci często sprzedają towary zgodne tylko z widzimisię...
    Czy cyrkulacja jest na pewno niezbędna?
  • Level 22  
    Cyrkulacja jest niezbędna, gdyż zbiornik wyjdzie w pomieszczeniu nieogrzewanym, gdzie będzie panować temp zew.
  • Level 13  
    Jeśli niezbędna, to niezbędna. Tylko nie żałuj izolacji.
  • Level 22  
    No myślę dać min 20 cm wełny. rury wznośne i bezpieczeństwa chcę owinąć pianką szara od izolowania rur. Jak poskładałem sobie to wyszło mi 6 cm ścianka izolacji. Nie wiem czy wystarczy czy dać od razu zamiast tej pianki wełnę i zawinąć wszystko.
  • Level 13  
    Norma zakłada min. 5cm izolacji na rurze, 6 oczywiście też dobrze :). Na zbiornik dałbym o więcej. Przy cyrkulacji będzie działał trochę, jak grzejnik. A nie potrzebujesz przecież grzać atmosfery.
    A nawet normalnie powinno się przecież dawać 30cm wełny na strop.