Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
PCBway
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

ZT-980-3 (ZT-1045-3) - Dziwne zakresy napięć.

19 Sie 2014 19:50 3576 15
  • Poziom 11  
    Witam. Posiadam zasilacz Unitra. Pisze na nim Zasilacz Technologiczny ZT-1045-3.

    Nigdzie nie znalazłem takiego symbolu. Z wyglądu przypomina ZT-480, prąd max 1A, zakres napięć od 0V do 50V.

    Teraz tak:

    Podłączam zasilacz do sieci. Włączam i na najmniejszym stopniu regulacji napięcia mam 10.50V czyli na stopniu 0, na stopniu 40 mam 74V i stopnie 45 i 50 nie reagują.
    Regulacja na potencjometrze działa.

    Zauważyłem że jak podłączyłem moduł ledowy to zasilacz reaguje na przełącznik izostat prądowo ale już regulacją przełącznikiem albo potencjometrem nic się nie dzieje.

    Cały czas świeci żarówka czerwona.

    Wg instrukcji kalibracja nic nie daje. Po prostu w zasilaczu najmniejszy zakres to 10.50V.

    ZT-980-3 (ZT-1045-3) - Dziwne zakresy napięć.
  • PCBway
  • Poziom 36  
    W pierwszej kolejności musisz sprawdzić przełączniki czy działają. Druga sprawa to dokładna inspekcja wewnątrz. Zwracaj uwagę na uszkodzone kondensatory elektrolityczne, przebarwione rezystory, stan ścieżek na pcb. Zrób i zamieść zjęcia wnętrza zasilacza.
    Czerwona lampka może oznaczać zarówno podłączenie do zasilania jak i przeciążenie prądowe. To także trzeba ustalić.
    Zasilacz tego typu z okresu kiedy powstał nie będzie zbytnio skomplikowany ale to nie oznacza, że sam się naprawi.
  • PCBway
  • Poziom 11  
    Witam. zamieszczam zdjęcia środka.

    Zacznę za chwilę grzebać. Ale zastanawia mnie co może być przyczyną tego zachowania.

    Jeszcze jedno: Mianowicie zasilacz powinien buczeć jeśli nic nie jest podpięte? Buczy tak, że jak jest cicho w pokoju to słychać tylko go.

    pozdrawiam i proszę o pomoc.

    ZT-980-3 (ZT-1045-3) - Dziwne zakresy napięć. ZT-980-3 (ZT-1045-3) - Dziwne zakresy napięć. ZT-980-3 (ZT-1045-3) - Dziwne zakresy napięć. ZT-980-3 (ZT-1045-3) - Dziwne zakresy napięć. ZT-980-3 (ZT-1045-3) - Dziwne zakresy napięć.


    Istotne być może będzie to? Kondensator 50uF/70V jest tak jakby nadpalony od wyjścia zasilacza.

    ZT-980-3 (ZT-1045-3) - Dziwne zakresy napięć.

    Znalazłem takie wymysły jeszcze. Po przelutowaniu żeby było fabrycznie zasilacz daje 70V. Brak jakiejkolwiek regulacji.

    ZT-980-3 (ZT-1045-3) - Dziwne zakresy napięć.

    Widok z góry tej płyty. Ten mostek zrobiony jest przy tym dużym tranzystorze metalowym.

    ZT-980-3 (ZT-1045-3) - Dziwne zakresy napięć.
  • Poziom 36  
    To mostkowanie druku wygląda na przemyślaną robotę. W czasach i miejscu gdzie powstał ten zasilacz nie było to niczym niezwykłym.
    Na zdjęciu PCB zwróć uwagę na skorodowane ścieżki w górnym lewym rogu. Następnie sprawdź "na zimno" miernikiem wszystkie półprzewodniki. Może być tak, że np. dioda bądź tranzystor w obwodzie porównania jest zwarty i zasilacz wyciąga tylko tyle ile napisałeś. Na wyłączonym zasilaczu podłącz miernik na wejście na zakresie pomiaru napięć. Następnie poczekaj aż rozładują się pojemności wyjściowe zasilacza. Kiedy napięcie spadnie do zera przełącz na zakres pomiaru rezystancji. Jeżeli na wyjściu zasilacza jest zwarcie lub podwarcie to na omomierz wskaże małą wartość rezystancji.
  • Poziom 30  
    Zasilacz będzie mógł działać dopiero ze zworami, jak na rys.:
    ZT-980-3 (ZT-1045-3) - Dziwne zakresy napięć..
    Pewnie blaszki gdzieś zginęły, więc dorób, lub połącz (pionowo) widoczne zwierane punkty gołym drutem. Dopiero potem mżna dyskutować, czy zasilacz jest uszkodzony.
    Nie będę opisywał szczegółów pracy tych zasilaczy. Ne sięgaj po opinie osób, które nie używały takich zasilaczy.
  • Poziom 30  
    Ogólny stan i wiek zasilacza utrudnia diagnozę. Kolega "RitterX", przekazał Ci istotne uwagi. Dodam tylko, że najgorszymi technologicznie elementami w tych latach były kondensatory (zwłaszcza te czerwone, na zdjęciu):
    ZT-980-3 (ZT-1045-3) - Dziwne zakresy napięć. , dlatego najlepiej byłoby, jakbyś je wszystkie powymieniał na nowe (groszowa sprawa). W tych latach bywały 50uF,5uF, a więc nie szukaj takich samych wartości tylko wtedy zastąp je 47uF, 4,7uF itp.
    Oprócz wartości napęć zasilacza, dobrze byłoby obserwować przebiegi czasowe. Oscyloskop przydałby Ci się na czas pomiarów i znacznie, skutecznie przyspieszyłby naprawę.
    Obwody drukowane, po Twoich zabiegach, przemierz omomierzem (wszystkie ścieżki, między punktami końcowymi), bo na oko, można ulec złudzeniu że jest już dobrze (przykadem fragment na zał.):
    ZT-980-3 (ZT-1045-3) - Dziwne zakresy napięć.
    Druk jednostronny znacznie ułatwia identyfikację i często w tak prostych ukladach, schemat nie jest potrzebny.
    Dla ułatwienia identyfikacji położenia elementów, spreparowałem Ci rys.:
    ZT-980-3 (ZT-1045-3) - Dziwne zakresy napięć.
    Powodzenia.
  • Poziom 30  
    Kondensatory czerwone, to kondensatory elektrolityczne. Odczytuj wartości pojemności i napięć ze starych kondensatorów ( ..uF/..V) i pasuje każdy typ kondensatora podobnej, lub tego rzędu ale większej pojemności, na napięcie podobne i nie szkodzi jeśli większe. Lutując uważaj na zachowanie biegunowości, a najlepiej przed demontażem starego, zaznacz sobie na PCB "+", "-".
    Najlepiej gdybyś wymienił wszystkie kondensatory elektrolityczne, bo stare wyschnięte lub po wycieku elektrolitu, z pewnością utraciły pojemność. Widoczne wycieki elektrolitu lepiej zmyć (elektrolit przewodzi prąd i bywa że stworzy mu niepożądaną drogę).
    Płytki PCB z elementami można myć w samej ciepłej wodzie (pomagając nowym, czystym, mniejszym pędzelkiem w usuwaniu zanieczyszczeń) i wysuszyć (może wystawić w miejsce nasłonecznione).
    Kalafonię, najlepiej jest rozpuścić w spirytusie i nanosić na płytkę pędzelkiem.
  • Poziom 36  
    Jeżeli na wyjściu jest ~10kR to nie ma na wyjściu zwarcia czyli czeka się dogłębne sprawdzenie wszystkich elementów półprzewodnikowych. Nie ma ich zbyt wiele. Te małe tranzystory to zapewne BC107/BC177 lub coś podobnego. W mojej ocenie po kondensatorach elektrolitycznych to one mogą być najprawdopodobniejszą przyczyną awarii ponieważ ich graniczne napięcie pracy było zbliżone do tego czym dysponował ten zasilacz.
    Nie musisz ich wylutowywać do sprawdzenia. Zmierz na zakresie badania diod (2kR) i tylko w przypadku gdy wartości wskazań będą bardzo małe wylutuj. Staraj się możliwie delikatnie obchodzić z drukiem na płytce ponieważ ma on przykrą właściwość odstawania.
    Jak naprawisz zasilacz pozostanie jeszcze zaimpregnowanie druku. Nawet w najprostszy sposób robiąc lakier z rozpuszczonego w acetonie styropianu. Pędzelkiem pociągiesz plytkę od strony druku.
  • Poziom 11  
    Witam ponownie.

    Wymieniłem właśnie wszystkie 4 kondensatory czerwone, jeden ten szeregowy elektrolit który wylał oraz 500uF/50V (Ta bańka aluminiowa jedna z trzech bo też wylała).

    I dalej nic.

    No zostają te tranzystory do pomierzenia.

    Dodano po 1 [godziny] 40 [minuty]:

    Wymieniłem wszystkie 8 tranzystorów przy potencjometrach. 6 miało problem ze skorodowanymi nóżkami. Być może nie wszystkie pękły jak odlutowywałem ale coś było na rzeczy.

    BC177 zmieniłem na BC557
    BC527 zmieniłem na BC337


    Poprawa???

    -zaczęła działać stabilizacja prądu:)

    -zasilacz natomiast zaczął startować od 8V

    Utwierdźcie mnie w przekonaniu że dobrze wlutowałem tranzystory.

    ZT-980-3 (ZT-1045-3) - Dziwne zakresy napięć.


    Co dalej? ta przeróbka koło dużego tranzytora ma być na pewno? Czy znowu powrócić do stanu pierwotnego, wcześniej nic to nie dało. Teraz po wymianie tranzystorów coś może dać?
  • Pomocny post
    Poziom 30  
    Widząc zdjęcia, ja bym chyba nie wytrzymał. Po zabezpieczeniu miernika wskazówkowego, wsadziłbym resztę pod prysznic z ciepłą wodą, tak aby porządnie zmyć PCB (pomagając czystym płaskim pędzelkiem), bo tyle kurzu, brudu a przede wszystkim ślady elektrolitu ze starych kondensatorów, potem dałbym całości porządnie wyschnąć (np. wystawić na słońce). Elektronika w takiej postaci, jak Twój zasilacz, "jest wodoodporna".
    Po tym gdybyś zrobił zdjęcia (aby otrzymać widok obu stron PCB, podobny do ostatniego z postu#8), szansa pomocy Tobie wzrośnie, cel coraz bliżej.
    Zachęcam Cię do przyjrzenia się jednej z późniejszych wersji, zasilacza ZT-980- M (zał. rys.):
    ZT-980-3 (ZT-1045-3) - Dziwne zakresy napięć.
  • Pomocny post
    Poziom 23  
    januszx3 napisał:
    Widząc zdjęcia, ja bym chyba nie wytrzymał. Po zabezpieczeniu miernika wskazówkowego, wsadziłbym resztę pod prysznic z ciepłą wodą, tak aby porządnie zmyć PCB (pomagając czystym płaskim pędzelkiem), bo tyle kurzu, brudu a przede wszystkim ślady elektrolitu ze starych kondensatorów, potem dałbym całości porządnie wyschnąć (np. wystawić na słońce). Elektronika w takiej postaci, jak Twój zasilacz, "jest wodoodporna".

    To na serio napisałeś?!
    Wiesz, że istnieje izopropanol?!
    Ostatnia rzecz która pomoże temu zasilaczowi, to kąpiel pod prysznicem!
    Pozdrawiam i życzę udanych napraw tym sposobem.
    erick999 napisał:
    Co dalej? ta przeróbka koło dużego tranzytora ma być na pewno? Czy znowu powrócić do stanu pierwotnego, wcześniej nic to nie dało. Teraz po wymianie tranzystorów coś może dać?

    RitterX napisał:
    To mostkowanie druku wygląda na przemyślaną robotę. W czasach i miejscu gdzie powstał ten zasilacz nie było to niczym niezwykłym.

    Czytałeś to, prosimy przywróć tak jak było!
  • Poziom 11  
    Witam. Płytka wyczyszczona. Nie pod prysznicem a z użyciem środka do mycia PCB:) Tył wyczyszczony nitro i ponownie dałem kalafonie w płynie.

    Teraz tak, Poprawiłem luty zabezpieczyłem płytkę i zaczął pstrykać przekaźnik i stabilizować napięcie. Zeszło do 0V i regulacja była. Była do puki nie przykręciłem płytki. Okablowanie dochodzące do tej płytki chyba miało (ma?) jakieś zimne luty. Poprawiając je, znowu się zepsuło i na minimum jest 10V.
    Czasami ruszając w okolicy kabli przylutowanych do pinów płytki zaczynała działać stabilizacja napięcia, teraz już w ogóle nic.

    Jutro odlutuje wszystkie kable z tej płytki wyczyszczę jeszcze raz i przylutuje na nowo, zobaczymy co się stanie.

    Tej ''przemyślanej roboty'' nie zmieniam, niech tak będzie.

    Jak to nic nie da to jeszcze pobiele wszystkie scieżki bo może jest gdzieś mała pierdoła która pustoszy mi płytkę.
  • Poziom 36  
    W mojej opinii bielenie to jedynie marnowanie czasu. Masz schemat to działaj miernikiem. Pierwsze co posprawdzaj to napięcia referencyjne czyli napięcia na diodach Zenera. Sprawdź czy masz wszystkie napięcia pochodzące z prostowników Gretza.
    Dalej sprawdź czy masz +/-15V ze stabilizatora T1/T2 .Tranzystory BC211/313 nie zostały stworzone w tym celu i mają dosyć liche możliwiści w zakresie znoszenia przeciążeń. Jak nie będziez miał napięć +/-15V sprawdź palcem czy nie są gorące i sprawdź złącza miernikiem na wyłączonym i rozładowanym zasilaczu.
    Nawet jeżeli masz gdzieś zimny lut to tą metodą dojdziesz znacznie szybciej i pewniej. Ponieważ bielenie nie musi go całkowicie usunąć a prędzej usunie z płytki ścieżli lichej jakości.