Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Relpol przekaźniki nadzorczeRelpol przekaźniki nadzorcze
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

PC + PV - połączenie obu układów dla szybszego zwrotu inwestycji OZE

putas 24 Sie 2014 16:23 72687 506
  • #31
    rwxw
    Poziom 22  
    putas napisał:
    Ja wyszedłem z założenia, że wiemy o czym tu dyskutujemy, ale może masz rację. Trzeba zaczynać od podstaw.

    Z podstaw należy jeszcze napisać, że sprawność i moc grzewcza każdej pompy ciepła spada wraz z ze wzrostem różnicy temperatur części grzejącej i chłodzącej. Ważne jest to zwłaszcza dla pomp ciepła typu powietrze-woda, bo temperatury powietrza w okresie grzewczym wiemy jakie u nas są. Stąd jeśli producent pc p-w podaje moc grzewczą np. 14kW, to trzeba sprawdzić dla jakiej temperatury powietrza pc będzie grzała z taką mocą. Jeśli dla np. +8*, to przy 0* zrobi się tylko koło 11kW, a przy -10* koło 8kW. W dodatku jeśli przy -10* nie wystarcza nam temperatura 35*, tylko potrzebujemy np. 50*, to zostanie nam tylko około 7kW, a więc połowa mocy deklarowanej przez producenta. Niestety przy spadku temperatury na zewnątrz nasze zapotrzebowanie na energię grzewczą rośnie, a możliwości pompy ciepła maleją. Przy okazji spada też sprawność pompowania ciepła. Żeby nie być gołosłownym, to niżej znajduje się charakterystyka jakiejś przykładowej pompy ciepła typu powietrze-woda firmy Danfoss:
    PC + PV - połączenie obu układów dla szybszego zwrotu inwestycji OZE
    Kolejna sprawa to odszranianie. Każda pompa ciepła typu powietrze-woda się podczas pracy zaszrania. Pokrycie szronem wymiennika który jest na zewnątrz pogarsza jego parametry pracy i pc musi się odszronić. Polega to na tym, że wymiennik jednostki zewnętrznej musi się ogrzać, żeby szron się roztopił i spłynął. Do tego potrzebna jest energia, która można powiedzieć że idzie w gwizdek, bo zamiast grzać chałupę topimy lód na zewnętrznym wymienniku. A więc rzeczywista moc grzewcza i sprawność pc jeszcze bardziej spadają.
    Producenci w parametrach nie zawsze uwzględniają odszranianie, a jeśli tego nie napisali, to na pewno nie uwzględnili, a są to dosyć konkretne wartości. Kolejna sprawa to obiegówka, której zużycie prądu często nie jest uwzględniane w sprawności pc. Inna sprawa, to czy dane w katalogu są wiarygodne, czy nie - to już zależy od renomy producenta.
    Pc gruntowa zawsze będzie lepsza od powietrznej bo ma stabilne źródło ciepła, którego temperatura w przeciwieństwie do temperatury powietrza nawet zimą nie spada poniżej 0*. Kolejny plus dla gruntówki to fakt, że nie musi się odszraniać. Minusy to cena i większa komplikacja przy montażu.
    Dużo by jeszcze pisać o wyborze i instalacji pc, to temat rzeka. Polecam zerknięcie do wątku:
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic110203.html
    i na forum Muratora
    http://forum.muratordom.pl/forumdisplay.php?73-Pompy-ciep%C5%82a
    Przechodząc jeszcze na koniec do pomp ciepła typu monoblock np. Meetina, to jest to typowa konstrukcja basenowa przygotowana parametrami do podgrzewania basenu latem. Niektóre z tych pomp ciepła nie mają termostatycznego zaworu rozprężnego tylko zwykłą kapilarę, więc przed zakupem warto sprawdzić co będzie miał dany model i nie kupować takiej z kapilarą. Zimą monoblock jakoś pewnie będzie działać, ale fajerwerków bym się nie spodziewał. W wątku http://forum.muratordom.pl/showthread.php?191...-z-kompresorem-Panasonic-prosz%C4%99-o-opinie trochę napisano na temat tego typu pompy ciepła.
  • Relpol przekaźniki nadzorczeRelpol przekaźniki nadzorcze
  • #32
    hostii
    Poziom 24  
    Te 3000l buforów do pieca ok ale do PC może trochę za dużo, bo jak będziesz grzał bufor i przekazywał w tym samym czasie ciepło na dom to PC nic nie dogrzeje. Jak 13h się grzało a wiosną/jesienią tyle słońca nie będzie
  • #33
    putas
    Specjalista - odnawialne źródła energii
    Wiem, że 3000l to za dużo. Po prostu przez pomyłkę nie odciąłem zaworami drugiego bufora 1500l. Dopiero dziś zauważyłem, że jest gorący.
    Normalnie chcę mieć tak:
    - pompą ciepła grzać bufor 1500l do temperatury 35-40C
    - grzać tylko w taniej taryfie
    - zrobić sterowanie, które po przekroczeniu ok. 2,5kW produkcji z PV dodatkowo załączy PC w czasie drogiej taryfy
    - bufor ma zapewnić pracę ciągłą lub prawie ciągłą ogrzewania podłogowego
    - w buforze w górnej części mam dodatkową wężownicę (25mb rury miedzianej 18), przez tę wężownicę płynie woda z hydroforu i po ogrzaniu dopiero trafia do zbiornika CWU, dzięki temu w zbiorniku CWU musi się tylko dogrzać, ale o wiele mniej niż by trafiała bezpośrednio z hydroforu
  • Relpol przekaźniki nadzorczeRelpol przekaźniki nadzorcze
  • #34
    hostii
    Poziom 24  
    Ciekawe jak długo będzie się ładował bufor 1500l ?
    jak zrobisz system który załączy PC z paneli po przekroczeniu 2,5kW to musisz pomyśleć o tym żeby się od razu nie wyłączyła, bo jesienią mogą być duże różnice, a PC lepiej unikać ciągłego zał/wył dlatego właśnie z PC montuje się bufor wolnej się rozkraczy . Ale mój kolega ma PC gruntową bez buforu nie widziałem ale się pytałem. Z tego co gadał gościu z viessmana tak zamontowana PC musi być bardzo dobrze dopasowana, chociaż wątpie w to że się da tak PC dopasować.Już mu tego nie mówiłem ale chyba go zrobili na szaro.
    A jak wyglądają 2 taryfy od której do której i za ile ?
    Putas ty nie masz wody "miejskiej" ? Ogólnie jak chciałem zakładać (może będę zakładał) bufor to ciepłem z bufora chciałem nagrzewać cwu a nie tylko ogrzać. Teraz jak będziesz miał PC to nie trzeba grzałek do cwu, ale łatwiej grzałkami zrzuca się wattruterem
  • #35
    rwxw
    Poziom 22  
    putas napisał:
    Do godziny 9-tej rano (ok. 13 godzin pracy) PC temperatura wzrosła do 45C.

    Podepnij 2 termometry z czujnikami przylgowymi na rurach zasilanie/powrót z pc. Najlepiej gdzieś na metalowych złączkach, następnie je dobrze zaizoluj owijając podwójną pianką i ściskając opaskami zaciskowymi - wtedy będziesz wiedział jak pc działa i czy ma dobre przepływy. Najlepiej wstaw zamiast termometrów dwa DS1820, bo lankontroler chyba pozwala na ich czytanie.

    Dodano po 13 [minuty]:

    hostii napisał:
    mój kolega ma PC gruntową bez buforu nie widziałem ale się pytałem. Z tego co gadał gościu z viessmana tak zamontowana PC musi być bardzo dobrze dopasowana, chociaż wątpie w to że się da tak PC dopasować.

    I bardzo dobrze, że nie ma bufora. Przede wszystkim muszą być dopasowane przepływy wody przez pc, tzn. nie mogą być za małe - czyli instalacja nie może mieć zbyt dużych oporów przepływu. Bufor bardzo często pełni tylko rolę sprzęgła hydraulicznego dopasowując źle zrobioną instalację do wymagań pc. Ja miałem kiedyś bufor/sprzęgło, ale po sezonie wywaliłem i już parę lat grzeję gruntówką bez takiego zbędnego wynalazku. Bufor pogarsza tylko parametry pracy pc, zmniejsza sprawność i zwiększa koszty instalacji oraz eksploatacji, więc jeśli nie jest niezbędny, to lepiej go nie mieć.
  • #36
    putas
    Specjalista - odnawialne źródła energii
    hostii napisał:
    A jak wyglądają 2 taryfy od której do której i za ile ?
    Putas ty nie masz wody "miejskiej" ?

    Nie mam wody miejskiej, mam własną studnię głębinową 50m z mocną pompą.
    Cena prądu dzień/noc "na gotowo" wychodzi ok. 0,72/kWh i 0,27/kWh.
    Godziny obowiązywania:
    droga - 6-13 i 15-22
    tania - 13-15 i 22-6
  • #37
    rwxw
    Poziom 22  
    hostii napisał:
    A jak wyglądają 2 taryfy od której do której i za ile ?

    Godziny i stawki najlepiej sprawdzić w swoim ZE. U mnie np. jest G12, G12e i G12w. G12 obowiązuje jak u putasa, G12e to tania w godzinach 13-15 i 21-7, a G12w to cały weekend tani + pn-pt 13-15 i 22-6. Ale nie każdy ZE tak ma.
    Teraz używam G12w i jest chyba najlepsza, choć zimą w duże mrozy brakuje mi 2 godzin taniej z G12e.
  • #38
    Zdzisław7
    Poziom 21  
    Jakie zasilanie 3f czy 1f ?
  • #39
    hostii
    Poziom 24  
    rwxw napisał:
    I bardzo dobrze, że nie ma bufora. Przede wszystkim muszą być dopasowane przepływy wody przez pc, tzn. nie mogą być za małe - czyli instalacja nie może mieć zbyt dużych oporów przepływu. Bufor bardzo często pełni tylko rolę sprzęgła hydraulicznego dopasowując źle zrobioną instalację do wymagań pc. Ja miałem kiedyś bufor/sprzęgło, ale po sezonie wywaliłem i już parę lat grzeję gruntówką bez takiego zbędnego wynalazku. Bufor pogarsza tylko parametry pracy pc, zmniejsza sprawność i zwiększa koszty instalacji oraz eksploatacji, więc jeśli nie jest niezbędny, to lepiej go nie mieć.


    Co to znaczy dobrze dobrana instalacja ? czy woglę taka istnieje ?:) kolega miał piec miałowy i wywalił go na PC więc wątpię że instalacja była projektowana pod PC. Jeżeli ktoś projektował instalacje pod PC to być może wszystko jest ok, tylko nie wiem jak przez bufor PC zmniejsza sprawność, ...
    putas napisał:
    Cena prądu dzień/noc "na gotowo" wychodzi ok. 0,72/kWh i 0,27/kWh.
    Godziny obowiązywania:
    droga - 6-13 i 15-22
    tania - 13-15 i 22-6

    a nie na gotowo jak wychodzi ?

    ale ta godzina 13-15 jest ciekawa może bufor da się nagrzać do 22 :)

    muszę sprawdzić u siebie jak mogę mieć - mam ENEA ( ekstralige )
  • #40
    putas
    Specjalista - odnawialne źródła energii
    Ja mam w domu 3F, ale pompa 1F.

    Dodano po 1 [godziny] 54 [minuty]:

    Dziś pierwsza delikatna próba włączenia CO zasilanego z pompy ciepła.
    Włączyłem lekko grzanie (26-27C wody) w 3 pokojach, na dworze 9C, w domu trochę chłodno.
    Zobaczymy jutro.
  • #41
    rwxw
    Poziom 22  
    hostii napisał:
    Co to znaczy dobrze dobrana instalacja ? czy woglę taka istnieje ?:)

    Oczywiście że istnieje i łatwo ją zrobić stosując kilka podstawowych zasad. Dobrze dobrana instalacja dla pompy ciepła (1) musi zapewnić odpowiednie przepływy wody przez pc po stronie ciepłej (dla wszystkich pc) i zimnej (dla gruntówek), (2) powinna umożliwiać pracę przy jak najniższych temperaturach strony ciepłej (np. <35*), (3) powinna też pozwolić na akumulację ciepła. I tyle. Inna sprawa to dobór pc do budynku, ale na razie rozmawialiśmy o instalacji i sensie lub jego braku instalowania bufora.
    Ad. 1. Np. moja 11kW pc po stronie ciepłej potrzebuje około 1,5m3/h, a po zimnej 2,5m3/h. Im mniejsza moc pc, tym wymagane przepływy są mniejsze i odwrotnie. Oczywiście taki przepływ powinien być możliwy przy sensownie małych obiegówkach, bo jeśli wstawimy obiegówkę 1kW, to może i zapewni w kiepskiej instalacji wymagany przepływ, ale 1kW pójdzie w gwizdek a nie na ogrzewanie, zwłaszcza gdy pc stoi w nieogrzewanej i oddzielonej od mieszkalnej części budynku, np. w piwnicy. Osiągnąć pkt 1 można stosując prostą zasadę: sekcja podłogówki nie dłuższa niż 80-100m rury pex, a dobiegi do rozdzielaczy w typowej instalacji zrobione z rury o średnicy wewnętrznej min 1", ale czym dobiegi dłuższe tym średnica większa (kwestia oszacowania oporów).
    Ad. 2. Niską temperaturę pracy i (ad. 3) akumulację ciepła osiągamy przez zastosowanie ogrzewania niskotemperaturowego, a więc podłogówki lub/i ściennego. Grzejniki gorzej się sprawdzają, ale da się na nich też ogrzewać - górę mam w grzejnikach i jakoś żyję, ale podłogówka jest o wiele lepsza.
    hostii napisał:
    tylko nie wiem jak przez bufor PC zmniejsza sprawność

    W prosty sposób: masz dodatkową obiegówkę która niepotrzebnie żre prąd, a pc pracuje na wyższych temperaturach (słabsze cop) niż gdyby była podpięta bezpośrednio do instalacji podłogówki. Dodatkowo bufor kosztuje, więc od strony finansowej również zmniejsza sprawność wydanej na instalację złotówki. Po prostu same wady.
    Bufor jest konieczny gdy mamy duże opory instalacji lub takie sterowanie, które może nam odciąć dużą część sekcji zmniejszając przepływy poza dopuszczalne wartości. Warto go też przemyśleć przy grzejnikach lub instalacjach mieszanych podłogówka/grzejniki, ale nie zawsze jest potrzebny. Instalatorzy często go montują dla świętego spokoju, bo nie muszą się martwić o przepływy w instalacji. Od pc do bufora są ok, a reszta ich nie interesuje. To, że klient niepotrzebnie zapłaci za bufor i będzie miał nieco wyższe rachunki, to inna sprawa. Czego oko nie widzi, tego sercu nie żal, więc nieświadomy klient cieszy się, że pc u niego działa z buforem ;-)
  • #42
    Zdzisław7
    Poziom 21  
    Kiedy mieć bufory
    -kiedy mamy kilka źródeł ciepła. U mnie jest to piec gazowy 25kW, piec węglowy 42kW jako
    główne zasilanie, piec elektryczny 18kW zasilany z PV , w przygotowaniu PC 14kW.
    Źródła te zasilają bufory 2000l i przez zawór trójdrożny i dwie pompy obiegowe /dwa różne
    obwody c.o./ zasilają w ciepło dom. Bufory w tym wypadku robią za sprzęgło hydrauliczne.
    Bywa, że są spalane papiery śmieci, pracuje piec gazowy zaczyna grzać piec el. z PV
    W samych buforach są też grzałki do elektrowni wiatrowej.
    -kiedy mamy chwilowe nadwyżki ciepła nad poborem.
    -kiedy wytwarzamy ciepło w innym czasie niż je zużywamy.
    np dzień słoneczny, a chłodne wieczory i noce, 2 taryfa itp.
    -kiedy palimy drewnem lub opałem, który spala się szybko ale w wysokiej temp.
    Kiedy nie mieć
    -kiedy mamy na ogół jedno źródło ciepła o małej bezwładności, możemy szybko odciąć lub
    dostarczyć ciepło do domu np piec gazowy. W tej instalacji bufory zwiększają bezwładność i nie mają zastosowania. Trzeba się liczyć też z tym, że jako zbiorniki ciepła mają swoje straty.
    Podsumowując - bufory dają nam możliwość pozyskiwania i gromadzenia ciepła z kilku
    źródeł w tym samym czasie.
  • #43
    putas
    Specjalista - odnawialne źródła energii
    Ja mam bufory od kilku lat, więc nie poniosłem dodatkowych kosztów. Projektując bufory od razu przewidziałem dodatkową wężownicę do podpięcia solarów lub czegoś innego. Teraz padło na podpięcie PC.
    Tak jak pisze Zdzisław dzięki buforom nie muszę się martwić, że w danej chwili będę miał nadwyżkę energii, lub potem niedobór.
    Dotychczas paliłem w lekko przewymiarowanym piecu na węgiel. Po prostu zasypywałem go do pełna taczką węgla i nie martwiłem się, że woda się zagotuje lub, że rano będzie zimno.
    Teraz liczę na podobny efekt przy zastosowaniu PC. Planuję przejść na zasilanie dwutaryfowe (dzień/noc) i dzięki buforowi nie powinny mieć znaczenia godziny drogiego prądu, gdy PC będzie wyłączana. Poza tym w dzień przy słonku PC będzie załączana nawet w drogiej taryfie.
    Poza tym i tak musiał bym zastosować wymiennik ciepła bo PC stoi na dworze, czyli nie mogę puścić wody z układu CO. A u mnie bufor dodatkowo pracuje właśnie jako wymiennik z wbudowaną wężownicą - 25mb rury Cu18
  • #44
    rwxw
    Poziom 22  
    putas napisał:
    Ja mam bufory od kilku lat, więc nie poniosłem dodatkowych kosztów.

    Oczywiście i Ty i Zdzisław macie rację. Ja pisałem o instalacji pompy ciepła jako jedynym źródle ciepła w domu. Przy instalacjach kombinowanych sprawa się komplikuje i trzeba się dobrze zastanowić. U Ciebie bufory były jak najbardziej bardzo dobrym pomysłem, zwłaszcza przy takim trybie palenia jaki stosujesz.
  • #45
    hostii
    Poziom 24  
    Hmmmmm tylko ciężko mi sobie wyobrazić że PC załącza się tylko do 2 grzejników, bo ja w domu mam 2 pokoje od północy i słońca praktycznie zero, kiedy w reszcie domu temperatura jest ok w tych pokojach trzeba grać, a że używam zaworów termostatycznych to te grzejniki załączają się częściej i nie wyobrażam sobie żeby PC załączała się do 2 grzejników na parę chwil i potem żeby nagrzać inny pokój. Podejrzewam że tymi chwilowymi załączeniami skrócimy życie sprężarki -według mnie. Bufor przy piecach na paliwo stałe podwyższa sprawność bo spalając takie paliwo trzeba mieć wysoką temperaturę żeby piec się nie rozleciał. Wiem to na swoim przypadku mam/ miałem piec miałowy i wystarczyło kupić gorszy miał lub grzać niską temp. (poniżej 50st) i mieliśmy taką jazdę że masakra -woda leciała z pieca a komin cały zawalony sadzą. Ja grzałem na poziomie 60st i było w miarę ok, wydłużało pracę pieca pomiędzy czyszczeniem pieca i komina z 2 tygodni do 4 tyg co i tak była robota. Piec mam PER-EKO dolno spaleniowy i jak już odpaliłem do chodził 24h tylko popiół ubrałem i dosypywałem towaru i tak cały rok. Osobiście nie polecam pieców miałowych- syf, sadza która się zapala ... No ale kiedy dom już się nagrzał to ciepło w piecu gdzie szło ? w komin zamiast w bufor.
    Po drugie bufor dla nas foto-maniaków jest czymś zbawiennym bo zawsze możemy tam zmagazynować/zrzucić energie. Przy PC mamy różne taryfy energii no i PV w nocy ładować na niskiej taryfie w dzień a PV. Nie mając bufora nie mamy pola manewru. Trzeba mieć także miejsce na bufor.
    Pytanie czy PC ma modulacje mocy grzania ? tak jak mają piece gazowe właśnie po to żeby załączał się na dłuższą chwilę z mniejszą mocą, a nie chwilę pełną parą co wydłuża życie komory spalania
  • #46
    rwxw
    Poziom 22  
    hostii napisał:
    Hmmmmm tylko ciężko mi sobie wyobrazić że PC załącza się tylko do 2 grzejników... nie wyobrażam sobie żeby PC załączała się do 2 grzejników na parę chwil i potem żeby nagrzać inny pokój

    No bo tak nie może działać - włączając tylko 2 grzejniki nie zapewnisz odpowiednich przepływów przez pc. Po prostu Twoja instalacja nie jest dobrze dobrana pod pc, zresztą nie ma się co dziwić, bo masz ogrzewanie węglowe czyli wysokotemperaturowe i z nim się świetnie sprawdza. Gdybyś miał tylko podłogówkę i pc, to nie było by problemu, gdyż tak byś ją wyregulował, żeby w tych 2 pokojach było ciepło, a pc włączała się kilka razy na dobę. U mnie pc włącza się zimą 2x na dobę, ciepło akumuluje podłogówka, grzejniki na górze nie mają założonych termostatów (chyba 2 mają, ale to bez znaczenia), a dzięki temu że mam duże otwarte przestrzenie w całym domu jest komfort. Gdybym nie miał otwartych przestrzeni, miał grzejniki z zaworami termostatycznymi, to niestety musiałbym założyć bufor. W dodatku gdybym miał małe grzejniki, którym nie wystarczałoby zimą 40-43* (tak jak zasilam je równolegle z podłogówką), to tym bardziej bufor byłby konieczny. Jak pisałem wcześniej: jeśli się ma grzejniki (nie liczę drabinek w łazienkach), to bufor może być konieczny, ale trzeba się nad tym zastanowić. Najgorszy jest układ mieszany: podłogówka zasilana niską temperaturą, a grzejniki wysoką i mieszacz. Bufor się grzeje do np. 55*, z niego zasila grzejniki, a mieszaczem uzyskuje zasilanie podłogówki na poziomie 35*. Taki układ z pompą ciepła będzie działał najmniej sprawnie i najmniej wydajnie podczas mrozów i przy instalacji pc tego typu układ jest dużym błędem. Przy kotle na paliwo stałe taki układ będzie się za to świetnie sprawdzał.
    hostii napisał:
    Bufor przy piecach na paliwo stałe podwyższa sprawność bo spalając takie paliwo trzeba mieć wysoką temperaturę żeby piec się nie rozleciał.

    Zgadza się, ale przy pc jest dokładnie odwrotnie. Wydaje mi się jednak, że nie rozmawiamy o wspomaganiu pv kotłami węglowymi, tylko pc ;-)
    hostii napisał:
    Po drugie bufor dla nas foto-maniaków jest czymś zbawiennym bo zawsze możemy tam zmagazynować/zrzucić energie. Przy PC mamy różne taryfy energii no i PV w nocy ładować na niskiej taryfie w dzień a PV. Nie mając bufora nie mamy pola manewru. Trzeba mieć także miejsce na bufor.

    Nie do końca, to jest podejście wysokotemperaturowe kotłowo-węglowe sprawdzające się przy ogrzewaniu paliwem stałym albo grzałką. Kotłem jesteś w stanie bufor sensownie naładować, gdyż kocioł ma bardzo dużą chwilową moc i może grzać do wysokich temperatur. Załóżmy że masz bufor na 1m3 wody - podgrzewając go kotłem do 80-90* i schładzając do 30* magazynujesz około 50-60kWh, a więc dosyć sporo. Pompą ciepła nagrzejesz bufor dajmy na to do 45*, schładzając do 30* uzyskujesz tylko marne 15kWh. W dodatku jak napalisz w kotle to masz moc ponad 20kW, a więc nadmiar z którym nie ma co zrobić. Ja mam dosyć dużą pc, bo "aż" 11kW, chyba większość pomp to 7-9kW, putas będzie miał zimą koło 5-6kW, a więc ani ja ani On, ani ta większość nie będzie miała wielkich nadmiarów ciepła które mogłoby się zmarnować, bo się je na bieżąco zużyje, a ewentualny nadmiar zakumuluje podłogówka.
    Zapotrzebowanie współczesnych domów na energię grzewczą jest poniżej 10kW, podczas 20* mrozów, często 7-9kW, u mnie jest koło 8kW w takich temperaturach. Widać więc, że typowy kocioł 24kW przy -10* jest zazwyczaj przewymiarowany koło 4x, pc tak się nie przewymiarowywuje.
    hostii napisał:
    Pytanie czy PC ma modulacje mocy grzania ?

    Zależy. Większość gruntówek nie ma, są to urządzenia on/off, inwerterowe gruntówki są drogie i jest to margines. Inwerter w gruntówce nie jest specjalnie potrzebny, on/off całkowicie się sprawdza bo pc pracuje w bardzo stabilnych warunkach. PC powietrze-woda prawie zawsze są inwerterowe i mają modulację mocy. Trudno by było grzać powietrzną bez modulacji, bo gdy jest ciepło i jest małe zapotrzebowanie na energię grzewczą pc ma maksymalną moc np. 14kW, a gdy jest zimno to tylko np. 7kW - zerknij na wcześniejszy wykres. Moc pc jako jedynego źródła ciepła dobiera się na mrozy, więc w okresach przejściowych pc p-w zawsze będzie miała dużą rezerwę mocy którą inwerter musi "zutyliować". Stąd powietrzne przystosowane do ogrzewania zawsze mają modulację. Basenówki nie mają, bo są przystosowane do pracy we w miarę stabilnych warunkach - latem.
  • #47
    hostii
    Poziom 24  
    Właśnie moje ogrzewanie przeszło do historii- wycięte. Zastanawiałem się nad wymianą na PC ale taka która gwarantowała by mi ciepło przez cały rok to koszt 40tyś+cała instalacja w domu z grzejnikami-odpada za dużo kasy. Tym bardziej że mam gaz w domu więc decyzja była prosta kondesat junkersa 14kW. Ja mieszkam w starym bliźniaku (tylko 95m2) nie ocieplonym i przez rok spalałem 4,5t miału. Teraz wymiana instalacji 20tyś, ocieplenie 10cm grafit 15tyś, a za to miał bym tylko PC. Grzejniki będę miał duże 22 i 33 szerokie.
    Ale dlaczego się tak upieram nad tym buforem, bo montując np. 500l można grzałkami w dzień go naładować a wieczorkiem sobie puścić na dom. Chodzi mi tu o okres kiedy wieczorami jest trochę chłodno i trzeba przepalić. Tak ma zrobione Zdzisław lecz to zależy ile kto ma kW PV.
    Lub można założyć PC taką jak Putas bo z 2kW PC mamy moc 7kW (w zależności od temperatury) ale zakup grzałek niski, PC wysoki ale nie tyle to PC gruntowa, a jeżeli zima będzie jak w tym roku to ta PC którą kupił Putas będzie długo mu służyć. Ja też właśnie na tą PC patrzyłem, ale wszystko się okaże po roku grzewczym gazem, jak będą wysokie rachunki to będę kombinował a jak niskie to kto... wie :)))
    W tej chwili mam część urządzeń na bateriach i będę grzał wodę w cwu bo do pieca gazowego zakładam osobny zbiornik 140l.
    Także muszę sprawdzić jak moja instalacja PV (3420 w cigsach) będzie ładować aku. A będę miał zrobione tak:
    Prawie wszystkie urządzenia będą podłączone do aku poza zmywarką i pralką i część oświetlenia (niestety w starym domu instalacja oświetleniowa nie jest osobno). Grzałka w cwu będzie 300/400/500W 48V i jedno "uzwojenie" grzałki będzie się włączać jak baterie doładują się do 54,3 (czyli będzie to zrzut nadmiaru PV) a drugie uzwojenie będzie grzało cwu z baterii do 49V (ale to wyjdzie w praktyce). Do tego wszystkiego jeszcze chwilę we wrześniu wchodzą z CO i ociepleniem. Jak wszystko będzie podłączone napewno opiszę :)
  • #48
    Zdzisław7
    Poziom 21  
    Hosti miałem tak jak ty z akumulatorami jeszcze rok temu. Ciekawe kiedy sprzedasz akumulatory na złom i kupisz za to inwerter on grid.
  • #49
    hostii
    Poziom 24  
    Zdzisław7 napisał:
    Ciekawe kiedy sprzedasz akumulatory na złom i kupisz za to inwerter on grid.


    To jest nieuniknione ALE jak dużo miałeś aku ? jak miałeś podłączone, jakie napięcie ?
    Ja mam na razie 32szt 12v155Ah żelowe podłączone w 48V, a kupiłem je za 1,4zł kg. Mają od 2 do 4 lat i chodziły jako ups czyli nie były rozładowywane/ładowane więc pociągną długo jeszcze. Mam podobne tylko że 40Ah od 10lat i jeszcze działają pod ups 24V szału niema z ich wytrzymałością, ale w pierwszym wypadku nadrabiam ilością :D. 1kW cigsów nie mogę ich naładować. Mam właśnie podpięty PVmonitor pod napięcie baterii i można zaobserwować jak napięcie się zmienia.Dziennie z PV pobieram 3kW i ostatnio chyba z 3tyg temu 2 dni padało a z PV nic nie szło to napięcie na bateriach spadło do 44V po 48 godzinach :) (dodam że nie były dobrze naładowane i jeszcze telewizory działały LCD, ale już są narazie odpięte bo 1kW paneli :cry: ), ale potem musiałem podładować baterie z sieci mam ładowarkę 48V/50A.
  • #50
    Zdzisław7
    Poziom 21  
    Wszystko to przerabiałem.Miałem 18kWh /1500Ah/ Akumulatory 220 Ah 7 szt. kupowałem
    w sklepie po 720zł. Przetwornica TN 1500 ma ładowarkę sieciową, więc doładowywanie następowało automatycznie.

    Dodano po 4 [minuty]:

    Po 3 latach, wczoraj gdy musiałem odłączyć się od sieci na parę godzin okazało się, że maja
    jeszcze 1,5kWh.
  • #51
    hostii
    Poziom 24  
    Zdzisław7 ale ty wattruterem ładujesz bufor ?
    Ciekawe ile moje bat. mają teraz mocy...bo gdybym teraz miał taką PC jak Putas+przetwornica 48/ 2kW (ale porządna bo teraz mam ups APC 48/2700W ) to ogrzewanie przez jakiś czas za darmo :) MOŻE :):)
  • #52
    Zdzisław7
    Poziom 21  
    Zrobiłem takie urządzenie, a właściwie trzy na każdą fazę.
    Testuje różne wersje programu z różnym skutkiem.Dzienny przepływ dom <-> sieć od 1.5-4kWh w czasie produkcji.Program próbkuje 10 razy na sek. mocą 3 x 20W. Stąd jest jak jest. Żeby zejść do zera należałoby zastosować układ pomiarowy z serii ADE 75.. Pracują one z częstotliwością 3,6 MH i potrafią wydzielić moc czynną którą mierzy licznik. Programowo
    jednak dużo trudniej to ogarnąć.
  • #53
    Użytkownik usunął konto
    Użytkownik usunął konto  
  • #54
    hostii
    Poziom 24  
    Adamt27 napisał:
    HA HA, Po naprawach UPS zostało mi 11 sztuk akumulatorów 12V i sprzedałem za ... 3 zł sztuka ! Słownie - trzy zł.


    Nie wiem co jest takie śmieszne ?
  • #55
    Zdzisław7
    Poziom 21  
    Co prawda pisałem to między 12 a 3 w nocy z pamięci i są małe błędy ale nie tu gdzie mówisz. Np rezystor spowalniający ładowanie kondensatorów powinien być przed mostkiem , a nie za.
    Załącza wtedy AC a nie DC. Doczytaj uważnie są dwa zasilacze i dwie masy. Jeden do przekładników i arduino drugi do PWM. Na 1 fazie są dwie grzałki 2KW. Do każdej grzałki są
    po dwa mosfety.
    Nie da się w 100% obsłużyć PC samymi nadwyżkami. Nawet przy 8kWp w ciągu minuty
    moc zmienia się od kilkuset W do kilku KW. Tylko grzałki są tak tolerancyjne.
  • #56
    putas
    Specjalista - odnawialne źródła energii
    Przyszedł czas na kilka zdjęć pomontażowych. Teren jeszcze nie posprzątany po robocie, więc widać trochę bałaganu...

    PC + PV - połączenie obu układów dla szybszego zwrotu inwestycji OZE
    Ponieważ PC stoi na opasce z polbruku musiałem zrobić jakąś podstawę pod pompę. Z wcześniejszych prac w ogrodzie zostało mi kilka drewnianych podkładów kolejowych. Odciąłem odcinki po 60 cm. Przewierciłem otwory przez podkłady i w polbruku. Przez otwory wbiłem szpilki z pręta zbrojeniowego 10 o długości 1m, żeby podkłady nie mogły się przesuwać.
    Kolejnym utrudnieniem był spadek opaski z polbruku w oby kierunkach. Delikatny spadek od domu (żeby woda nie podchodziła pod ściany) oraz znaczny spadek w lewo (naturalny spadek tereny na całej działce). Żeby to zniwelować i mieć możliwość dokładnego wypoziomowania PC do podkładów wkręciłem długie śruby z gwintem do drewna, z drugiej strony gwint pod nakrętki regulacyjne (regulacja góra/dół).


    PC + PV - połączenie obu układów dla szybszego zwrotu inwestycji OZE
    Widok ogólny zainstalowanej PC od strony wyprowadzeń rur.


    PC + PV - połączenie obu układów dla szybszego zwrotu inwestycji OZE
    Rury odprowadzające ciepło z PC dokładnie zaizolowane: otulina 9mm + taśma na gada + druga otulina 20mm+ specjalna samoprzylepna taśma aluminiowa + na zewnątrz taśma na gada. W czarnej rurze poprowadziłem przewody.


    PC + PV - połączenie obu układów dla szybszego zwrotu inwestycji OZE
    Rury są w otulinach i są wpuszczone w ocieplenie fundamentów. Całość będzie zapiankowana i przykryta styropianem.


    PC + PV - połączenie obu układów dla szybszego zwrotu inwestycji OZE
    Część instalacji w piwnicy, podłączenie do buforów, pompa itp. W czerwonych i niebieskich otulinach są rury do PC.


    PC + PV - połączenie obu układów dla szybszego zwrotu inwestycji OZE
    Rury od PC podłączone do wężownicy 25mb Cu18


    PC + PV - połączenie obu układów dla szybszego zwrotu inwestycji OZE
    Manometr układu i niedokończona jeszcze skrzynka elektryczna.

    Dodano po 15 [minuty]:

    Zdzisław7 napisał:

    Nie da się w 100% obsłużyć PC samymi nadwyżkami. Nawet przy 8kWp w ciągu minuty moc zmienia się od kilkuset W do kilku KW. Tylko grzałki są tak tolerancyjne.

    Niestety masz rację, ale przy w miarę stabilnej pogodzie jest to możliwe.
    Ja chcę zrobić tak, żeby po przekroczeniu produkcji z PV np. 2,5kW przez kilka minut będzie złączana PC. I jeśli moc z PV spadnie na kilka minut to PC zostanie wyłączona.
    Nie chodzi mi tu o walkę o każdy wat, a bardziej o wykorzystanie PC w drogich godzinach dnia.
  • #57
    hostii
    Poziom 24  
    A jak napełniłeś układ glikolem, jakimś urządzeniem i czy masz jakiś zbiornik do nadwyżki glikolu. Ta PC jest łatwa w montażu niema jednostki wewnętrznej tylko odrazu jednostka zewnętrzna -> bufor

    putas napisał:
    Ja chcę zrobić tak, żeby po przekroczeniu produkcji z PV np. 2,5kW przez kilka minut będzie złączana PC. I jeśli moc z PV spadnie na kilka minut to PC zostanie wyłączona.
    Nie chodzi mi tu o walkę o każdy wat, a bardziej o wykorzystanie PC w drogich godzinach dnia.


    Tu dobrym rozwiązaniem był by akumulator, bo kiedy nadejdą chmury to troszkę by chodziło na aku. i potem znowu cała moc z PV+ładowanie tego aku.
  • #58
    rwxw
    Poziom 22  
    hostii napisał:
    A jak napełniłeś układ glikolem, jakimś urządzeniem

    Jak się nie ma urządzenia, to można nabijać instalację opryskiwaczem ogrodowym z przerobioną końcówką.
  • #59
    Zdzisław7
    Poziom 21  
    Czy producent podaje zalecaną ilość załączeń na dobę i jak to wpływa na żywotność
    PC.
  • #60
    putas
    Specjalista - odnawialne źródła energii
    Na razie układ napełniony wodą, po prostu pod zawór podłączyłem wąż podpięty pod kran i nabiłem do 2 atmostef.
    Za kilka dni czas na glikol - kolego ma specjalną pompkę do sprawdzania szczelności. Ponieważ w układzie będzie troche ponad 10l to napełnimy tą pompką.


    Uśmiejecie się, ale dziś znalazłem pierwszą wadę PC...
    Na dworze chłodno, w domu ciut chłodniej niż zwykle. I moja połowica od razu mówi: włącz CO, przecież zamontowałeś PC. A wcześniej poszła by po prostu założyć sweterek... A przecież mamy jeszcze lato.
    Ale w układzie CO puściłem tylko 25C.