Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Jak zrobić mostek prostowniczy z regulacją obrotów silnika dc?

lux_rock_nirvana 24 Sie 2014 18:06 4563 37
  • #1 24 Sie 2014 18:06
    lux_rock_nirvana
    Poziom 14  

    Witam wszystkich. Posiadam silnik prądu stałego od jakiejś starej pralki automatycznej. Mam co do niego kilka planów ale najpierw chciałbym go podłączyć i sprawdzić jak działa. Problem jest w tym że jest on na prąd stały więc chyba potrzebny będzie mostek prostowniczy. Chciałem żeby miał jeszcze jakąś regulacje obrotów. Nie wiem teraz jaki zastosować mostek prostowniczy i regulator. Mostek chciałem zrobić samemu, najprostszy z diod prostowniczych, nada się taki do silnika? Druga sprawa to regulator obrotów bo silnik będzie miał ich dużo, więc coś połączonego z mostkiem czy osobno? Nada się ściemniacz od lampy (300W)? Tak wygląda ten silnik i tabliczka na nim Jak zrobić mostek prostowniczy z regulacją obrotów silnika dc?

    0 29
  • #3 24 Sie 2014 19:59
    armada
    Poziom 22  

    Silnik prądu stałego też ma komutator, ale wygląda jak komutatorowy.

    0
  • #4 24 Sie 2014 20:06
    vodiczka
    Poziom 42  

    Komutatorowy silnik jeżeli posiada uzwojenie stojana a nie magnesy stałe, pracuje zarówno na prąd stały jak i zmienny.

    0
  • #5 24 Sie 2014 20:08
    lux_rock_nirvana
    Poziom 14  

    Ten pracuje tylko na prąd stały, sprawdzone. Jaki mostek prostowniczy mam zrobić/kupić?

    0
  • #7 27 Sie 2014 15:30
    lux_rock_nirvana
    Poziom 14  

    Kupiłem właśnie dzisiaj mostek prostowniczy 250V 2A, podłączyłem go na pewno dobrze, wkładam wtyczkę do prądu i BUUUUM. Czy ktoś wie czym to było spowodowane?

    0
  • #8 27 Sie 2014 16:57
    vodiczka
    Poziom 42  

    W momencie rozruchu prąd chwilowy był wielokrotnie większy niż 1,8A.
    Możliwe, że diody 1N4007 by to wytrzymały (wytrzymują w impulsie 30A przez 8 milisekund) dwuamperowy mostek niekoniecznie. :D
    Ponadto 250V to trochę za mało, na komutatorze powstają przepięcia. Spróbuj z mostkiem 10A/1000V
    Jeszcze jedno, napisałeś:

    lux_rock_nirvana napisał:
    Ten pracuje tylko na prąd stały, sprawdzone
    W jaki sposób sprawdziłeś?
    Mostek mógł też zrobić BUUUM z powodu zwarcia na wirniku lub stojanie. Gdy będziesz robił próbę z nowym mostkiem połącz mostek z siecią przez opór dużej mocy, najprościej szeregowo z czajnikiem elektrycznym.

    0
  • #9 27 Sie 2014 18:38
    lux_rock_nirvana
    Poziom 14  

    Sprawdzone w ten sposób że podłączyłem pod zasilacz od PC i powoli się kręcił. Czajnika elektrycznego nie posiadam ale może wystarczy żarówka 40W i bezpiecznik 10A?

    0
  • #10 27 Sie 2014 19:01
    vodiczka
    Poziom 42  

    Jakie napięcie dawał zasilacz? Na tabliczce znamionowej są dwa napięcia 200V i 22V, odpowiednio różne prądy, moce i obroty. Czy ten silnik posiada dwa niezależne uzwojenia? Zasilacz podłączyłeś pod 22V czy pod 200V?
    Skoro silnik się kręcił a zasilacz się nie wyłączył to wskazuje, że silnik dobry.

    Jednak ta próba nie oznacza, że na zmiennym silnik nie będzie pracował. Czy sprawdzałeś na zmiennym?
    Zobacz co napisałem w poście #4.
    Podłącz silnik przez żarówki do sieci (bez mostka) i zobacz czy ruszy. Żarówka 40W to za mało, najlepiej 5x40W lub 3x60W lub 2x100W równolegle a następnie w szereg z silnikiem.

    0
  • #11 27 Sie 2014 21:04
    lux_rock_nirvana
    Poziom 14  

    Silnik ma tylko dwa wejścia do szczotek, nic więcej. Raz go rozkręciłem i są w nim dwa magnesy, uzwojenia nie wiem jakie. Sprawdzałem czy działa na prąd zmienny, pierwsze co z nim zrobiłem to podłączyłem go bezpośrednio do gniazda 230 bo myślałem że jest na zmienny prąd ale nic, nie ruszył, nie buczał, kompletnie żadnej reakcji. Jutro jeszcze zobaczę z żarówkami. A halogen 500W nada się? Nie spali mi go?

    0
  • #12 27 Sie 2014 21:18
    vodiczka
    Poziom 42  

    lux_rock_nirvana napisał:
    A halogen 500W nada się? Nie spali mi go?
    Jeżeli jest na 230V to jak najbardziej się nada. Spadek napięcia powinien rozłożyć się tak, że ok 130V będzie na silniku a ok. 100V na halogenie. Uważaj bo przy ruszaniu może szarpnąć silnikiem.

    0
  • #13 27 Sie 2014 21:26
    lux_rock_nirvana
    Poziom 14  

    O ile zadziała, w co wątpię. Ale ja tam za bardzo się nie znam......

    0
  • #14 27 Sie 2014 21:28
    vodiczka
    Poziom 42  

    Jeżeli ma magnesy stałe to nie zadziała, musisz kupić nowy mostek i zasilać DC ale skoro piszesz:

    lux_rock_nirvana napisał:
    Raz go rozkręciłem i są w nim dwa magnesy, uzwojenia nie wiem jakie.
    to może to jednak elektromagnesy???
    Chyba, że jednym tchem piszesz o magnesach i uzwojeniach wirnika :D

    0
  • #15 27 Sie 2014 21:48
    lux_rock_nirvana
    Poziom 14  

    No jejku nooo, nie jestem specjalistą od tego. Znalazłem w innym temacie zdjęcia takiego samego silnika, mój jest identyczny. Oto one: Jak zrobić mostek prostowniczy z regulacją obrotów silnika dc? Jak zrobić mostek prostowniczy z regulacją obrotów silnika dc? Jak zrobić mostek prostowniczy z regulacją obrotów silnika dc? Jak zrobić mostek prostowniczy z regulacją obrotów silnika dc?

    0
  • #16 27 Sie 2014 21:55
    vodiczka
    Poziom 42  

    Na prąd stały. Bez mostka prostowniczego nie ruszy. :cry:
    Czy możesz dać link do tego tematu gdzie znalazłeś zdjęcia?
    Dobranoc.

    0
  • #17 28 Sie 2014 18:21
    lux_rock_nirvana
    Poziom 14  

    Niestety nie podam linka do tego tematu ponieważ cały czas jestem w trybie incognito. Kupiłem mostek 10A, podłączyłem go, ale między zasilaniem a mostkiem dałem jeszcze bezpiecznik 7A tak dla pewności żeby nie spalić kolejnego mostka. Włączam do prądu i znowu BUUUM ale tym razem bezpiecznik a nie (chyba) mostek. Co mam zrobić w tej sytuacji? Dać bezpiecznik 10A, a może dać go w innym miejscu?

    0
  • #18 28 Sie 2014 18:48
    tg20
    Poziom 15  

    Może to silnik w wersji niskonapięciowej tj. 22V/5A/75W.

    0
  • #19 28 Sie 2014 20:07
    lux_rock_nirvana
    Poziom 14  

    No ale musiał mieć dość dużo obrotów żeby odwirować pranie. Czekam na dalsze odpowiedzi

    Dodano po 11 [minuty]:

    Mam jeszcze jeden pomysł. Może podłączę ten ściemniacz od lampki, ustawię go na minimalną moc, podłączę do prądu i będę zwiększał napięcie patrząc co się dzieje. Tylko z której strony dać ściemniacz, za czy przed mostkiem?

    0
  • #20 28 Sie 2014 20:09
    jdubowski
    Specjalista - urządzenia lampowe

    lux_rock_nirvana napisał:
    Włączam do prądu i znowu BUUUM ale tym razem bezpiecznik a nie (chyba) mostek. Co mam zrobić w tej sytuacji? Dać bezpiecznik 10A, a może dać go w innym miejscu?


    Juz ci wyżej radzono - opór w szereg, bo prąd rozruchowy grubo przekracza 1,8A. Ewentualnie PWM albo sterownik fazowy z tyrystorem, z tym ze działający pewnie, a nie załączający przypadkowo pełną sieć w pierwszym półokresie.

    0
  • #21 28 Sie 2014 21:04
    lux_rock_nirvana
    Poziom 14  

    Dałem w szereg przed mostkiem żarówkę 100W bo nic innego nie miałem, silnik ruszył ale kręcił się z tą samą prędkością jak wtedy gdy podłączyłem go pod 12V.

    0
  • #22 29 Sie 2014 11:06
    vodiczka
    Poziom 42  

    Daj halogen o którym wspomniałeś w poście #11 Żarówka 100 W zbyt mocno ogranicza prąd (do około 0,4A)
    Możłiwe też, że rację ma tg20:

    tg20 napisał:
    Może to silnik w wersji niskonapięciowej tj. 22V/5A/75W.
    Silnik o mocy ok 400 W nie powinien przy rozruchu przepalić 7A bezpiecznika, chyba że to był bezpiecznik szybki a nie normalny czy zwłoczny.

    Nie rozumiem tego podwójnego oznaczenia na tabliczce :cry: Może producent przewiduje pracę silnika w pralce przy napięciu 22V a przełączanie na 200V tylko do wirowania, podanie pełnego napięcia na obracający się wirnik a nie na nieruchomy? Jeżeli nie możesz podać linka na forum to napisz na pw gdzie znajdę temat o tym silniku.

    0
  • #23 29 Sie 2014 14:40
    lux_rock_nirvana
    Poziom 14  

    Nie to że nie mogę podać linka tutaj, chodzi o to że tryb incognito nie zapisuje historii a ja już zamknąłem kartę, nie pamiętam nawet co wpisywałem w google..... Podłączę jeszcze ten halogen i zobaczę co się stanie. Ewentualnie później podłączę żarówkę 100W, jak silnik się ruszy i pokręci się chwile złączę obwód pomijając żarówkę.

    0
  • #25 29 Sie 2014 16:17
    lux_rock_nirvana
    Poziom 14  

    Dałem w szereg halogen 500W i silnik się rozpędził, kręcił się dość szybko ale wydaje mi się że to nie było jego 100%, dziadek jak podłączył swój silnik od starej pralki automatycznej to "latał po podłodze".
    Tak dla sprostowania..... mój nick i avatar kolegi "Krych97" w tamtym temacie nie ma nic wspólnego, dwie inne osoby.

    0
  • #26 29 Sie 2014 20:49
    vodiczka
    Poziom 42  

    lux_rock_nirvana napisał:
    Dałem w szereg halogen 500W i silnik się rozpędził, kręcił się dość szybko ale wydaje mi się że to nie było jego 100%

    Nie mogło być 100% bo jak napisałem w poście #12 napięcie rozłożyło się pomiędzy halogen i silnik, prąd był mniejszy niż 1,8A.

    Do odważnych świat należy :D Wróć do układu z żarówką 100W, mostkiem i bezpiecznikiem 6 lub 7 amper. Do żarówki dołącz równolegle wyłącznik. Wyłącznik w pozycji WYŁĄCZONE, włączasz zasilanie, żarówka świeci, silnik wolno się kręci. Teraz wyłącznik przestawiasz w pozycję WŁĄCZONE, prąd omija żarówkę, ta gaśnie a silnik dostaje pełne napięcie.

    UWAGA: silnik jest na 200V czyli na niższe niż otrzymasz po wyprostowaniu i nie powinien pracować dłużej niż kilkanaście sekund. Jeżeli posiadasz miernik uniwersalny możesz pomierzyć pobierany prąd i napięcie na silniku w czasie pracy.
    Nie zauważyłem, że sam wpadłeś na ten pomysł:
    lux_rock_nirvana napisał:
    Ewentualnie później podłączę żarówkę 100W, jak silnik się ruszy i pokręci się chwile złączę obwód pomijając żarówkę.

    0
  • #27 29 Sie 2014 21:00
    miegod
    Poziom 14  

    Ze zdjęć wynika , że jest to silnik prądu stałego ze stojanem wykonanym z magnesów stałych. Reguluje się go napięciem zasilania. Jeśli to musi być tylko mostek prostowniczy - to potrzebny jest autotransformator do regulacji napięcia przemiennego przed wyprostowaniem. W przypadku tak szerokiego zakresu napięć zasilających silnik przy górnym zakresie napięć będzie miał gigantyczny prąd rozruchowy.

    0
  • #28 30 Sie 2014 08:34
    lux_rock_nirvana
    Poziom 14  

    Mam włącznik dwusekcyjny trzypozycyjny. Mógłby ktoś wrzucić schemat jak mam to podłączyć żeby po przełączeniu pominąć żarówkę? Myślałem ale niestety nie mogę tego ogarnąć.

    0
  • #29 31 Sie 2014 13:03
    lux_rock_nirvana
    Poziom 14  

    Witam Panowie. Wszyscy wytrzeźwieli po sobocie i po meczu? Myślałem trochę nad tym silnikiem i wymyśliłem że może nadawałby się na krejzege? Na silniku małe koło pasowe a na wałku większe, takie jak są w pralce frani. Do tego jakaś tarcza widiowa o średnicy 200mm. Nie ciął bym nią dużych elementów tylko takie max 5cm, coś tam dociąć. Tylko co dać zamiast tego halogena 500W, coś w rodzaju opornika?

    0
  • #30 31 Sie 2014 19:56
    tg20
    Poziom 15  

    jdubowski napisał:
    Ewentualnie PWM albo sterownik fazowy z tyrystorem, z tym ze działający pewnie, a nie załączający przypadkowo pełną sieć w pierwszym półokresie.

    To jedyny rozsądny sposób sterowania tego silnika lub autotransformator, moc 200W jest za mała by ciąć 5cm elementy, obroty silnika komutatorowego silnie zależą od obciążenia (stąd w pilarkach stosuje się silniki indukcyjne) owszem, w tanich pilarkach montuje się silniki komutatorowe jednak ich moc na ogół przekracza 1500W (np. PTS 1500 Performace P. Castorama)

    0