Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Jak zrobić mostek prostowniczy z regulacją obrotów silnika dc?

lux_rock_nirvana 24 Aug 2014 18:06 5784 37
  • #1
    lux_rock_nirvana
    Level 14  
    Witam wszystkich. Posiadam silnik prądu stałego od jakiejś starej pralki automatycznej. Mam co do niego kilka planów ale najpierw chciałbym go podłączyć i sprawdzić jak działa. Problem jest w tym że jest on na prąd stały więc chyba potrzebny będzie mostek prostowniczy. Chciałem żeby miał jeszcze jakąś regulacje obrotów. Nie wiem teraz jaki zastosować mostek prostowniczy i regulator. Mostek chciałem zrobić samemu, najprostszy z diod prostowniczych, nada się taki do silnika? Druga sprawa to regulator obrotów bo silnik będzie miał ich dużo, więc coś połączonego z mostkiem czy osobno? Nada się ściemniacz od lampy (300W)? Tak wygląda ten silnik i tabliczka na nim Jak zrobić mostek prostowniczy z regulacją obrotów silnika dc?
  • #2
    11111olo
    Level 42  
    To na pewno silnik prądu stałego? A może silnik komutatorowy?
  • #3
    armada
    Level 22  
    Silnik prądu stałego też ma komutator, ale wygląda jak komutatorowy.
  • #4
    vodiczka
    Level 43  
    Komutatorowy silnik jeżeli posiada uzwojenie stojana a nie magnesy stałe, pracuje zarówno na prąd stały jak i zmienny.
  • #5
    lux_rock_nirvana
    Level 14  
    Ten pracuje tylko na prąd stały, sprawdzone. Jaki mostek prostowniczy mam zrobić/kupić?
  • #6
    11111olo
    Level 42  
    Jak pobiera 1,8A to powinny wystarczyć 4 jedno amperowe diody 1N4007 lub mostek 250V 2A.
  • #7
    lux_rock_nirvana
    Level 14  
    Kupiłem właśnie dzisiaj mostek prostowniczy 250V 2A, podłączyłem go na pewno dobrze, wkładam wtyczkę do prądu i BUUUUM. Czy ktoś wie czym to było spowodowane?
  • #8
    vodiczka
    Level 43  
    W momencie rozruchu prąd chwilowy był wielokrotnie większy niż 1,8A.
    Możliwe, że diody 1N4007 by to wytrzymały (wytrzymują w impulsie 30A przez 8 milisekund) dwuamperowy mostek niekoniecznie. :D
    Ponadto 250V to trochę za mało, na komutatorze powstają przepięcia. Spróbuj z mostkiem 10A/1000V
    Jeszcze jedno, napisałeś:
    lux_rock_nirvana wrote:
    Ten pracuje tylko na prąd stały, sprawdzone
    W jaki sposób sprawdziłeś?
    Mostek mógł też zrobić BUUUM z powodu zwarcia na wirniku lub stojanie. Gdy będziesz robił próbę z nowym mostkiem połącz mostek z siecią przez opór dużej mocy, najprościej szeregowo z czajnikiem elektrycznym.
  • #9
    lux_rock_nirvana
    Level 14  
    Sprawdzone w ten sposób że podłączyłem pod zasilacz od PC i powoli się kręcił. Czajnika elektrycznego nie posiadam ale może wystarczy żarówka 40W i bezpiecznik 10A?
  • #10
    vodiczka
    Level 43  
    Jakie napięcie dawał zasilacz? Na tabliczce znamionowej są dwa napięcia 200V i 22V, odpowiednio różne prądy, moce i obroty. Czy ten silnik posiada dwa niezależne uzwojenia? Zasilacz podłączyłeś pod 22V czy pod 200V?
    Skoro silnik się kręcił a zasilacz się nie wyłączył to wskazuje, że silnik dobry.

    Jednak ta próba nie oznacza, że na zmiennym silnik nie będzie pracował. Czy sprawdzałeś na zmiennym?
    Zobacz co napisałem w poście #4.
    Podłącz silnik przez żarówki do sieci (bez mostka) i zobacz czy ruszy. Żarówka 40W to za mało, najlepiej 5x40W lub 3x60W lub 2x100W równolegle a następnie w szereg z silnikiem.
  • #11
    lux_rock_nirvana
    Level 14  
    Silnik ma tylko dwa wejścia do szczotek, nic więcej. Raz go rozkręciłem i są w nim dwa magnesy, uzwojenia nie wiem jakie. Sprawdzałem czy działa na prąd zmienny, pierwsze co z nim zrobiłem to podłączyłem go bezpośrednio do gniazda 230 bo myślałem że jest na zmienny prąd ale nic, nie ruszył, nie buczał, kompletnie żadnej reakcji. Jutro jeszcze zobaczę z żarówkami. A halogen 500W nada się? Nie spali mi go?
  • #12
    vodiczka
    Level 43  
    lux_rock_nirvana wrote:
    A halogen 500W nada się? Nie spali mi go?
    Jeżeli jest na 230V to jak najbardziej się nada. Spadek napięcia powinien rozłożyć się tak, że ok 130V będzie na silniku a ok. 100V na halogenie. Uważaj bo przy ruszaniu może szarpnąć silnikiem.
  • #13
    lux_rock_nirvana
    Level 14  
    O ile zadziała, w co wątpię. Ale ja tam za bardzo się nie znam......
  • #14
    vodiczka
    Level 43  
    Jeżeli ma magnesy stałe to nie zadziała, musisz kupić nowy mostek i zasilać DC ale skoro piszesz:
    lux_rock_nirvana wrote:
    Raz go rozkręciłem i są w nim dwa magnesy, uzwojenia nie wiem jakie.
    to może to jednak elektromagnesy???
    Chyba, że jednym tchem piszesz o magnesach i uzwojeniach wirnika :D
  • #15
    lux_rock_nirvana
    Level 14  
    No jejku nooo, nie jestem specjalistą od tego. Znalazłem w innym temacie zdjęcia takiego samego silnika, mój jest identyczny. Oto one: Jak zrobić mostek prostowniczy z regulacją obrotów silnika dc? Jak zrobić mostek prostowniczy z regulacją obrotów silnika dc? Jak zrobić mostek prostowniczy z regulacją obrotów silnika dc? Jak zrobić mostek prostowniczy z regulacją obrotów silnika dc?
  • #16
    vodiczka
    Level 43  
    Na prąd stały. Bez mostka prostowniczego nie ruszy. :cry:
    Czy możesz dać link do tego tematu gdzie znalazłeś zdjęcia?
    Dobranoc.
  • #17
    lux_rock_nirvana
    Level 14  
    Niestety nie podam linka do tego tematu ponieważ cały czas jestem w trybie incognito. Kupiłem mostek 10A, podłączyłem go, ale między zasilaniem a mostkiem dałem jeszcze bezpiecznik 7A tak dla pewności żeby nie spalić kolejnego mostka. Włączam do prądu i znowu BUUUM ale tym razem bezpiecznik a nie (chyba) mostek. Co mam zrobić w tej sytuacji? Dać bezpiecznik 10A, a może dać go w innym miejscu?
  • #18
    tg20
    Level 16  
    Może to silnik w wersji niskonapięciowej tj. 22V/5A/75W.
  • #19
    lux_rock_nirvana
    Level 14  
    No ale musiał mieć dość dużo obrotów żeby odwirować pranie. Czekam na dalsze odpowiedzi

    Dodano po 11 [minuty]:

    Mam jeszcze jeden pomysł. Może podłączę ten ściemniacz od lampki, ustawię go na minimalną moc, podłączę do prądu i będę zwiększał napięcie patrząc co się dzieje. Tylko z której strony dać ściemniacz, za czy przed mostkiem?
  • #20
    jdubowski
    Tube devices specialist
    lux_rock_nirvana wrote:
    Włączam do prądu i znowu BUUUM ale tym razem bezpiecznik a nie (chyba) mostek. Co mam zrobić w tej sytuacji? Dać bezpiecznik 10A, a może dać go w innym miejscu?


    Juz ci wyżej radzono - opór w szereg, bo prąd rozruchowy grubo przekracza 1,8A. Ewentualnie PWM albo sterownik fazowy z tyrystorem, z tym ze działający pewnie, a nie załączający przypadkowo pełną sieć w pierwszym półokresie.
  • #21
    lux_rock_nirvana
    Level 14  
    Dałem w szereg przed mostkiem żarówkę 100W bo nic innego nie miałem, silnik ruszył ale kręcił się z tą samą prędkością jak wtedy gdy podłączyłem go pod 12V.
  • #22
    vodiczka
    Level 43  
    Daj halogen o którym wspomniałeś w poście #11 Żarówka 100 W zbyt mocno ogranicza prąd (do około 0,4A)
    Możłiwe też, że rację ma tg20:
    tg20 wrote:
    Może to silnik w wersji niskonapięciowej tj. 22V/5A/75W.
    Silnik o mocy ok 400 W nie powinien przy rozruchu przepalić 7A bezpiecznika, chyba że to był bezpiecznik szybki a nie normalny czy zwłoczny.

    Nie rozumiem tego podwójnego oznaczenia na tabliczce :cry: Może producent przewiduje pracę silnika w pralce przy napięciu 22V a przełączanie na 200V tylko do wirowania, podanie pełnego napięcia na obracający się wirnik a nie na nieruchomy? Jeżeli nie możesz podać linka na forum to napisz na pw gdzie znajdę temat o tym silniku.
  • #23
    lux_rock_nirvana
    Level 14  
    Nie to że nie mogę podać linka tutaj, chodzi o to że tryb incognito nie zapisuje historii a ja już zamknąłem kartę, nie pamiętam nawet co wpisywałem w google..... Podłączę jeszcze ten halogen i zobaczę co się stanie. Ewentualnie później podłączę żarówkę 100W, jak silnik się ruszy i pokręci się chwile złączę obwód pomijając żarówkę.
  • #25
    lux_rock_nirvana
    Level 14  
    Dałem w szereg halogen 500W i silnik się rozpędził, kręcił się dość szybko ale wydaje mi się że to nie było jego 100%, dziadek jak podłączył swój silnik od starej pralki automatycznej to "latał po podłodze".
    Tak dla sprostowania..... mój nick i avatar kolegi "Krych97" w tamtym temacie nie ma nic wspólnego, dwie inne osoby.
  • #26
    vodiczka
    Level 43  
    lux_rock_nirvana wrote:
    Dałem w szereg halogen 500W i silnik się rozpędził, kręcił się dość szybko ale wydaje mi się że to nie było jego 100%

    Nie mogło być 100% bo jak napisałem w poście #12 napięcie rozłożyło się pomiędzy halogen i silnik, prąd był mniejszy niż 1,8A.

    Do odważnych świat należy :D Wróć do układu z żarówką 100W, mostkiem i bezpiecznikiem 6 lub 7 amper. Do żarówki dołącz równolegle wyłącznik. Wyłącznik w pozycji WYŁĄCZONE, włączasz zasilanie, żarówka świeci, silnik wolno się kręci. Teraz wyłącznik przestawiasz w pozycję WŁĄCZONE, prąd omija żarówkę, ta gaśnie a silnik dostaje pełne napięcie.

    UWAGA: silnik jest na 200V czyli na niższe niż otrzymasz po wyprostowaniu i nie powinien pracować dłużej niż kilkanaście sekund. Jeżeli posiadasz miernik uniwersalny możesz pomierzyć pobierany prąd i napięcie na silniku w czasie pracy.
    Nie zauważyłem, że sam wpadłeś na ten pomysł:
    lux_rock_nirvana wrote:
    Ewentualnie później podłączę żarówkę 100W, jak silnik się ruszy i pokręci się chwile złączę obwód pomijając żarówkę.
  • #27
    miegod
    Level 14  
    Ze zdjęć wynika , że jest to silnik prądu stałego ze stojanem wykonanym z magnesów stałych. Reguluje się go napięciem zasilania. Jeśli to musi być tylko mostek prostowniczy - to potrzebny jest autotransformator do regulacji napięcia przemiennego przed wyprostowaniem. W przypadku tak szerokiego zakresu napięć zasilających silnik przy górnym zakresie napięć będzie miał gigantyczny prąd rozruchowy.
  • #28
    lux_rock_nirvana
    Level 14  
    Mam włącznik dwusekcyjny trzypozycyjny. Mógłby ktoś wrzucić schemat jak mam to podłączyć żeby po przełączeniu pominąć żarówkę? Myślałem ale niestety nie mogę tego ogarnąć.
  • #29
    lux_rock_nirvana
    Level 14  
    Witam Panowie. Wszyscy wytrzeźwieli po sobocie i po meczu? Myślałem trochę nad tym silnikiem i wymyśliłem że może nadawałby się na krejzege? Na silniku małe koło pasowe a na wałku większe, takie jak są w pralce frani. Do tego jakaś tarcza widiowa o średnicy 200mm. Nie ciął bym nią dużych elementów tylko takie max 5cm, coś tam dociąć. Tylko co dać zamiast tego halogena 500W, coś w rodzaju opornika?
  • #30
    tg20
    Level 16  
    jdubowski wrote:
    Ewentualnie PWM albo sterownik fazowy z tyrystorem, z tym ze działający pewnie, a nie załączający przypadkowo pełną sieć w pierwszym półokresie.

    To jedyny rozsądny sposób sterowania tego silnika lub autotransformator, moc 200W jest za mała by ciąć 5cm elementy, obroty silnika komutatorowego silnie zależą od obciążenia (stąd w pilarkach stosuje się silniki indukcyjne) owszem, w tanich pilarkach montuje się silniki komutatorowe jednak ich moc na ogół przekracza 1500W (np. PTS 1500 Performace P. Castorama)