Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
TestoTesto
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

wskaźnik poziomu paliwa na LED ??

27 Kwi 2005 13:39 6325 10
  • Poziom 18  
    ..wlasnie chcialem sobie cos takiego zmajstrowac do mojego pojazdu, bo
    oryginalny wskaznik wskazowkowy (amperomierz na bimetalu;-) odchodzi powoli
    do Pana po nagrode....
    I mam kilka pytan:
    1. czujnik poziomu paliwa w zbiorniku jest typowy(rezystancyjny), zakres od
    ok.10- 100ohm. Czy kombinowac cos z lm3914 i wykorzystac go jako zmienna
    rezystancje? zasilac go bezposrednio
    z 12 czy raczej z mniejeszego napiecia, coby autko nie wylecialo w powietrze
    ? czy moze cos innego ?
    2. obok czujnika jest (tak mi sie przynajmniej wydaje) termistorowy wskaznik
    rezerwy- nie jest podlaczony. Z tego co sie orientuje, takie wskazniki
    dzialaly w ten sposob , ze byly podlaczone w szereg z zarowka na tablicy
    wskaznikow, przy okreslonym poziomie paliwa, rezystancja czujnika spadala i
    zarowka kontrolki rezerwy paliwa zaczynala sie swiecic...czy wobec tego
    wystarczy toto podlaczyc do zaroweczki np.3W i uzyskam taki efekt czy tez
    moze jest tu jakis trick ?
  • TestoTesto
  • Poziom 19  
    Z tego co mnie uczono, to termistor jest rezystorem, a jego rezystancja zmienia sie pod wplywem temp a nie liczby oktanów w pobliżu. Zasada działania czujnika rezerwy jest na pewno inna.

    Co do 12 V podanych na czujnik poziomu paliwa, to chyba nie ma sie czego bac. W koncu w fabrycznym wykonaniu tez jest to napiecie podane.
  • TestoTesto
  • Poziom 18  
    ...uuu, chyba nie byles na tej lekcji ;-))
    w koreancach i japonczykach- czujnik rezerwy jest tak wlasnie zrobiony:
    termistor w baku i w szereg zarowka na tablicy-kontrolka rezerwy. chodzilo mi tylko o parametry takiej zaroweczki...
  • Poziom 16  
    Termistor? Czyli może się okazać np. zimą lub latem, że w zależności od temperatury zewnętrznej (schłodzi się lub nagrzeje paliwo) będzie świecić rezerwa? Hihihihi. Coś pokręciłeś.Pozdro
  • Poziom 18  
    o rany...;-) coscie sie tak przyczepili do tego termistora ? glowne pytanie bylo nieco inne..
    Wyjasniam ,co nastepuje odnosnie tego termistora: podczas pracy jest chlodzony paliwem i ma wtedy duza rezystancje, tak ze polaczona w szereg zarowka kontrolki nie swieci. Gdy poziom paliwa opadnie i termistor sie wynurzy, jego rezystancja gwaltownie maleje i zarowka kontrolki sie powoli zapala.Stad tez ten efekt w niektorych koreancach i japoncach powolnego zapalania kontrolki rezerwy (a nie binarnie, jak jest w ukladach czujnika ze stykiem rezerwy..). wplyw temepratury samego paliwa na termistor jest pomijalnie maly..wiecej szczegolow w googlach ;-))).
    np. tutaj :http://tinyurl.com/ctwu9
  • Poziom 23  
    Witam

    z tym 12 V to przegięcie - w przypadku spadku rezystancji do 10 OHM prąd płynący wyniesie ponad 1 A. - także znasz odpowiedź.

    Moim skromnym zdaniem maksymalny prąd jaki można bez obaw zastosować to 10 -20 mA - czyli .... 0,1 - 0,2 V - także sterowanie linijką .... tylko przy pomocy układu zamiany R na U i wyskalowaniu następnie linijki lub mierzenie spadku napięcia po zastosowaniu dzielnika - np. zasilanie (stabilizowane) 12 V i przez rezystor 1 kohm - zakres zmian napięcia będzie w zakresie od niemalże zera do 1,1 V (w przybliżeniu)

    pozdrawiam
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    Ludzie jak wy kombinujecie!
    Palala a gdzie ty wyliczyłeś ten 1A? Z tego co wiem to pospolity czujnik poziomu paliwa, to rezystor drutowy z jednej strony podłączony do wskaźnika, a z drugiej do masy lub nawet nie podłączony. W fiatach rezystor w czujniku był podłączony do wskaźnika, a styk ruchomy do masy. Żadnego + 12V tam nie było. Więc jego oporność jest stała i NIE zmienia się. Ślizga się po nim połączony z ramieniem pływaka trzeci styk - ruchomy, który to przekazuje wartość do miernika (lub jak było w fiacie był połączony z masą i on decydował o chwilowej wartości oporu). Osobiście nie spotkałem się jeszcze z bimetalicznym, czyli termicznym wskaźnikiem poziomu paliwa. Takie wskaźniki były stosowane do temperatury i ciśnienia. Wskaźniki paliwa mają konstrukcję magnetoelektryczną i działają na zasadzie różnicowej: zmian prądu w cewkach, które to wychylają wskazówkę, a także działają na nią stabilizująco.
    Najprostszą metodą zrobienia wskaźnika na LEDach, będzie wykorzystqanie 3914 i dopasowanie wejścia do poziomu z pływaka. Ewentualnie dostanie się do pływaka i nowe jego okablowanie ale bez ingerencji w mechanikę, bo wbrew pozorom to dość czułe elementy.
  • Poziom 23  
    Błażej

    poczytaj posty - jeżeli podepniesz zasilanie pod czujnik poziomu paliwa (a z drugiej strony będzie zmasowany) to uwalisz sobie czujnik poziomu paliwa. Co do rozwiązań - najczęściej jest ślizgacz (typowy potencjometr).

    MOJA WINA - bo rzeczywiście prąd będzie wynosił 140 mA (w przypadku podpięcia bezpośrednio zasilania pomiędzy mase i kraniec potencometru (gdy oporność wynosi około 100 OHM) - także moim zdaniem należy podpiąć się pod ślizgacz przez rezystor i mierzyć spadek napięcia.(tak, tak - prąd rzeczywiście wzięty z kosmosu)

    jeżeli typowa linijka diodowa - to problem z głowy (typu UL1970,1980) tylko refa trzeba dobrze dobrać do maxymalnego napięcia na czujniku)

    natomiast większość wskaźników paliwa - to można (w dużym uproszczeniu) powiedzieć typowe miliamperomierze

    pozdrawiam
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    Tylko miliamperomierz ma jedną cewkę a wskaźnik paliwa trzy, ułożone "na krzyż". I to wypadkowa prądów w tych cewkach decyduje o wychyleniu wskazówki. Taka konstrukcja podyktowana jest zabezpieczeniem, przed tym aby wskazówka nie latała "ze zjednej we wdrugą" na nierównościach.
    I każdy wskaźnik paliwa ma trzy wejścia. Pod jedno podpinasz + 12, pod drugie masę, a trzecie to wejście z czujnika, którym jest potencjometr wiszący na masie pojazdu (im mniej paliwa tym "więcej" masy).
  • Poziom 10  
    Ford Sierra MKI (do 86 roku)- wskaznik paliwa termiczny (bimetal z nawinietym drutem oporowym,ze smiesznie umocowana wskazowka,im wiecej pradu,tym bardziej wygina sie blaszka -> odchyla sie wskazowka)

    Tez rozmyslam nad zamontowaniem linijki LED,a to dlatego ze zamontowalem wskazniki od nowszej sierki(wskaznik paliwa indukcyjny),i wskaznik dziala nieliniowo (tzn mam pelny bak -> wskaznik na maksa,przejade ok 50 km i wskazowka spada do polowy,od polowy do zera moge przejechac ok 800 km...) plywak sprawdzany,wskaznik tez oba sprawne,wiec nie graja ze soba,dlatego postanowilem zastapic wskazowke linijka ledow.Tylko ze jest jeden szkopul,jestem dobrym mechanikiem ,ale elektronika to tak raczej slabo....wykonanie to nie problem,ale mam za mala wiedze zeby wymyslec taki uklad ;)
    Wskaznik w uproszczeniu dziala tak: po przekreceniu kluczyka dostaje staly "+" ,a sterowanie odbywa sie przez "-"z plywaka wychodza 2 przewody po ktorych zwarciu wskazowka podnosi sie do gory
    Pozdrawiam
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    Jeśli masz dostęp do szrotu samochodowego, to przekop jakies warczyburgi. W pewnym modelu niemiaszki wstawiły wszystkie zegary (oprócz prędkościomierza) na ledach.
    Jeśli chcesz sam zrobić taki wskaźnik, to ściągnij aplikacje układów:
    UL 1979 - punkt
    UL 1980 - linijka (A277 - wersja ddr)
    seria LM 391* (4,5,6) - przełączane, różnia się parametrami: liniowe/logarytmiczne
    A jeśli nie czujesz sie zbyt mocno w elektronice, to polecam jakiś kit typu wskaźnik wysterowani mono. Na 99% znajdziesz tam jeden z wymienionych przeze mnie układów. Przerabiając dzielnik na wejściu otrzymasz potrzebną ci czułość.