Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Silnik pralki Bosch v2002 - Podłączenie starego silnik pralki Bosch - opis

mag2211 31 Sie 2014 13:24 7704 11
  • #1 31 Sie 2014 13:24
    mag2211
    Poziom 13  

    Witam
    Mam problem z podpięciem silnika z pralki Bosch (pralka miała ze 20lat i poszla na złom ale silnik wciąż chodzi).

    Silnik ma 5 wyprowadzeń we wtyczce na 6pin.

    Wzorując się na schemacie ze stronki Elektroinstalacje próbowałem dojść do jakichś konkretnych wniosków. Niestety u mnie nie zgadzają się ani oporności, ani kolory kabli, ani układ.

    Silnik pralki Bosch v2002 - Podłączenie starego silnik pralki Bosch - opis

    Pomiary na schemacie poniżej:

    Silnik pralki Bosch v2002 - Podłączenie starego silnik pralki Bosch - opis

    Narysowałem prawdopodobne połączenie trzech kabli bazując na największej zmierzonej oporności. Dokładność pomiarów zależna od miernika - to najprostszy Uni-T. Mierzyłem 2 razy. Jak widać za każdym razem wychodzi co innego.


    Silnik pralki Bosch v2002 - Podłączenie starego silnik pralki Bosch - opis


    Chcę wprowadzić silnik na największe obroty.

    .........................................................................

    Po zastanowieniu doszedłem do przybliżonych wartości oporu uzwojeń głównego i pomocniczego i podpiąłem jak na schemacie.

    Silnik działa jak powinien.

    Silnik pralki Bosch v2002 - Podłączenie starego silnik pralki Bosch - opis

    Jeszcze dorzucę fotkę samego silnika

    1 11
  • #2 31 Sie 2014 22:45
    karol1996
    Poziom 19  

    Witam
    Tok myślenia dobry, ale uzwojenie główne przy wirowaniu ma mniejszą rezystancję, więc zasilanie pomiędzy jedynkę a trójkę, a kondensator bez zmian.

    Pozdrawiam,
    Karol

    0
  • #3 19 Mar 2015 07:53
    saxon1
    Poziom 10  

    Przyłączę się do tematu jeśli można.
    Wczoraj rozebrałem pralkę automat , w prawdzie nie za nowy ale jest. Mam całą elektronikę z programatorem ,wywaliłem jedynie to co zbędne w moim przypadku,pozostawiając jak wyżej napisałem.
    Chciał bym to całe ustrojstwo ustawić na stałe aby chodziło powiedzmy na wolnych obrotach ( program prania,prawe obroty ) i napędzało mi wałek, czas pracy jaki będzie potrzebny do pracy silnika to myślę że jedno razowo około 40 do 60 min.
    I tu moje pytanko czy jest to wykonalne, czy da się wykożystać cały ten programator i ewentualnie przestawić obroty w razie potrzeby.
    Zdjęcia modelu pralki i reszty wykonam dziś na warsztacie co by łatwiej zidentyfikować posiadane klamory.
    Będę zobowiązany za wszelką pomoc.

    0
  • #4 19 Mar 2015 18:57
    karol1996
    Poziom 19  

    Witam
    Tak, jest to wykonalne. Tylko ja bym się nie bawił w wykorzystywanie programatora. Zakupiłbym zwykły przekaźnik czasowy.
    Teraz pozostaje pytanie, jako jest to silnik.
    Czekam na zdjęcia.

    Pozdrawiam,
    Karol

    0
  • #5 20 Mar 2015 06:45
    saxon1
    Poziom 10  

    Wielkie przepraszam, czoraj w natłoku zadań zapomniałem aparat z warsztatu zabrać , flaki z pralki pochodzą z MASTECOOK-a , model niestety zatarty i nie idzie odczytać , dzisiaj fotki wsadzę za kilka godzin.
    Szczerze powiem że bardziej by mnie użądziło zastosować orginalne sterowanie co w przyszłości pozwoliło by na sprawne regulowanie obrotami, wirowanie i pranie , tylko obroty prawe oczywiście .
    Cały projekt zmierza w kierunku napędu felgi pod oddzielną polerkę, siła nie jest potrzebna bo załatwi to odzielny silnik od polerki. Ważne są niskie obroty. aby mieć kontrolę nad elementem wirującym.

    0
  • #6 23 Mar 2015 16:41
    karol1996
    Poziom 19  

    Witam
    Pytam o zdjęcia, ponieważ od typu silnika zależy czy da się płynnie regulować obroty.
    Jeżeli silnik jest szczotkowy, to do regulacji obrotów potrzebny jest także regulator, który był w pralce.
    Jeżeli silnik jest indukcyjny, to płynna regulacja obrotów jest niemożliwa.

    Pozdrawiam,
    Karol

    0
  • #7 24 Mar 2015 06:41
    saxon1
    Poziom 10  





    Pralka MASTERCOOK PED 113P
    Silnik SELNI U.2.45.02.P13
    Zależy mi tylko na wolnych obrotach ,czas pracy ciągłej to max 30min

    posiaddam jeszcze taki stary silnik który chciał bym uruchomić ,ale nic na nim nie pisze i tu wostaje problem , 2 ostatnie zdjęcia.
    Śliczne dzięki za chęć pomocy. Silnik pralki Bosch v2002 - Podłączenie starego silnik pralki Bosch - opis Silnik pralki Bosch v2002 - Podłączenie starego silnik pralki Bosch - opis Silnik pralki Bosch v2002 - Podłączenie starego silnik pralki Bosch - opis Silnik pralki Bosch v2002 - Podłączenie starego silnik pralki Bosch - opis Silnik pralki Bosch v2002 - Podłączenie starego silnik pralki Bosch - opis Silnik pralki Bosch v2002 - Podłączenie starego silnik pralki Bosch - opis Silnik pralki Bosch v2002 - Podłączenie starego silnik pralki Bosch - opis Silnik pralki Bosch v2002 - Podłączenie starego silnik pralki Bosch - opis Silnik pralki Bosch v2002 - Podłączenie starego silnik pralki Bosch - opis Silnik pralki Bosch v2002 - Podłączenie starego silnik pralki Bosch - opis

    0
  • #8 24 Mar 2015 16:24
    karol1996
    Poziom 19  

    Witam
    Do regulacji obrotów pierwszego silnika potrzebny jest specjalny regulator, o którym wcześniej pisałem. Niestety w tej pralce jest on zintegrowany z resztą elektroniki. Dowiem się jeszcze, czy można go podłączyć jako układ autonomiczny.
    Co do drugiego silnika, to tutaj nie ma możliwości regulować płynnie obrotów. Są tylko 2 prędkości: 2950RPM
    oraz 350RPM. Jednak żeby ten silnik ruszył, potrzeba kondensator rozruchowy. Niestety z braku tabliczki znamionowej, nie wiem, jaka pojemność tego kondensatora powinna być.
    A wie może Kolega, z jakiej pralki pochodzi ten drugi silnik?

    Pozdrawiam,
    Karol

    0
  • #9 24 Mar 2015 17:59
    saxon1
    Poziom 10  

    nie pamiętam już z jakiego urządzenia go wymontowałem, kope lat temu to było i tak sobie przeleżał nieruszany,obroty 350 są do przyjęcia ino kwestia jak rozpracować kostkę do podpiecia odpowiednio kabli. Dziś przytachałem silnik z wycieraczek od poloneza, podłączyłem i o dziwo pracuje powoli, mam nadzieję że dzięki przekładni uda mi się napędzić przyszłe urządzenie do polerowania.
    A więc czekam na dalszy rozwój sytuacji.

    0
  • #10 24 Mar 2015 20:41
    637182
    Użytkownik usunął konto  
  • #11 24 Mar 2015 21:28
    karol1996
    Poziom 19  

    Witam

    mikrus918 napisał:
    16mF
    Raczej Kolega miał na myśli 16uF :)
    Co do falownika - zgadzam się. Potrzeba tutaj falownik 1f, z "obsługą" kondensatora. W Polsce tylko jedna firma jest importerem tych falowników = baardzo wysokie koszty.
    Co do komutatorowego, oczywiście można zbudować własny, tani regulator. Np. avt1007. Kolega jednakże chce wykożystać już posiadaną elektronikę z pralki. Moim zdaniem najleprzym regulatorem ("obcym") jest intuicyjny w obsłudze i tani BYR67-0. Kolega jozek_i ma dużo takich regulatorów 15zł/szt.
    Temat podłączenia silnika indukcyjnego wielokrotnie był poruszany na łamach forum.

    Pozdrawiam,
    Karol

    0
  • #12 24 Mar 2015 21:48
    637182
    Użytkownik usunął konto  
  Szukaj w 5mln produktów