Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Jaki statecznik będzie najlepszy?

01 Sep 2014 18:33 2283 8
  • Level 8  
    Wiitam. ;}

    Przymierzam się do kupna statecznika (elektroniczny), lecz nie mam pojęcia o takim sprzęcie :) Dotychczas w swoich pokrywach (akwarium) posiadałem stateczniki magnetyczne, a te hałasują podczas pracy co mnie trochę denerwuje, więc teraz zdecydowałem się na zrobienie oświetlenia samemu, ze statecznikami elektronicznymi. Na allegro znalazłem stateczniki w cenach od 35 do 60 zł.Pytanie czy firma tych stateczników gra dużą rolę? W cenie 35 zł znalazłem stateczniki z następujących firm:
    -DMR Lighting,
    -BAG BCS PRIMUS
    -Tridonic

    Za 43 jest jeszcze jakiś firmy BEMCO

    W cenie 50zł są:
    -VS
    -EMC GOVENA

    Oraz za 6 dyszek niejaki MARPOL

    Wszystkie stateczniki są do świetlówki 1x36W

    Która firma będzie najlepsza? Czy pomiędzy tym najtańszym za 35zł, a tym najdroższym za 60zł jest jakaś wielka różnica? Jeśli tak to jaka? Czy przeciętnego Kowalskiego zadowoli ta najtańsza? Chodzi mi głównie o to, żeby nie hałasował. Ten firmy Tridonic widzę ma gwarancję na 3 lata, więc może go wybrać? Jeśli to coś pomoże to dodam, że statecznik będzie montowany w terrarium.

    Dziękuje za pomoc ;))
  • Level 32  
    Modyfikowałem oprawy do świetlówek i powiem Ci, że nie ma wielkiej różnicy. Jedyne na co trzeba zwrócić uwagę to żeby był do odpowiedniego typu świetlówki. To co ma znaczenie to to, że niektóre stateczniki nie podgrzewają skrętek przed zapłonem. Świetlówka startuje natychmiast jak żarówka, ale mówią że to ogranicza jej trwałość. Co prawda mam taką oprawę od trzech lat i rura działa (a jest jeszcze z czasów statecznika indukcyjnego), świeci 3-4h dziennie, jedynie w takim układzie nie powinno się jej zbyt często włączać/wyłączać. Jedyny minus to taki, że z czasem końce rury ciemnieją... Są stateczniki, które mają pomiędzy skrętkami pozystor i one zapalają lampę ze zwłoką (< niż 1s) i wtedy podobno można lampę gasić i zapalać bez zmniejszenia trwałości. myślę że w przypadku akwarium nie ma to wielkiego znaczenia. Ale jak Ci zależy to popytaj o statecznik z układem gorącego startu.
  • Level 8  
    lesławek wrote:
    Modyfikowałem oprawy do świetlówek i powiem Ci, że nie ma wielkiej różnicy. Jedyne na co trzeba zwrócić uwagę to żeby był do odpowiedniego typu świetlówki. To co ma znaczenie to to, że niektóre stateczniki nie podgrzewają skrętek przed zapłonem. Świetlówka startuje natychmiast jak żarówka, ale mówią że to ogranicza jej trwałość. Co prawda mam taką oprawę od trzech lat i rura działa (a jest jeszcze z czasów statecznika indukcyjnego), świeci 3-4h dziennie, jedynie w takim układzie nie powinno się jej zbyt często włączać/wyłączać. Jedyny minus to taki, że z czasem końce rury ciemnieją... Są stateczniki, które mają pomiędzy skrętkami pozystor i one zapalają lampę ze zwłoką (< niż 1s) i wtedy podobno można lampę gasić i zapalać bez zmniejszenia trwałości. myślę że w przypadku akwarium nie ma to wielkiego znaczenia. Ale jak Ci zależy to popytaj o statecznik z układem gorącego startu.


    Dziękuje za zainteresowanie sprawą :)

    Czyli rozumiem, że ten statecznik za 35zł spełni moje oczekiwania, nie będzie buczeć nawet po dłuższym użytkowaniu?.. Oraz, że statecznik ten może mieć tzw. zimny start, czyli będzie szybciej zmniejszał żywotność tej świetlówki (jak bardzo?)

    I jeszcze dwa banalne jak dla Ciebie pytania:)

    Do statecznika muszę kupić jeszcze: Tak musisz, zapoznać się z regulaminem, a w szczególności z pkt 3.1.18. [Łukasz] oraz Link do aukcji skasowałem. [Łukasz] zgadza się?;) I wygląda to tak, że oprawki wtykam w jedną stronę statecznika, a przewód zasilający w drugą i to wszystko;>

    Przeczytałem również w opisie statecznika którego chcę kupić takie coś "Zastosowanie w oprawach oświetleniowych stateczników PC TEC,wykorzystujących technologię ograniczonego podgrzewania elektrod przed zapłonem świetlówek, wpływa na zachowanie żywotności świetlówek do 5.000 cykli zapalania i gaszenia, niezależnie od wahań temperatury otoczenia w zakresie od -10°C do +50°C. Ponadto wbudowany układ zapewnia ochronę urządzeniu przed uszkodzeniem przy błędnym podłączeniu lub przy uszkodzeniu świetlówki."

    Oznacza to więc, że statecznik ten ma ciepły start?


    Dziękuje jeszcze raz za odpowiedź i czekam na uzyskanie jej jeszcze na te pytania powyżej. :))
  • Helpful post
    Level 32  
    Buczeć nie będzie na pewno, bo on pracuje na częstotliwościach na których może najwyżej piszczeć :D. Takie oprawki potrzebujesz dwie. Pozostaje tylko podłączyć wszystko zgodnie ze schematem na stateczniku i zabezpieczyć jakoś przed wilgocią sam statecznik. Co do zmniejszenia żywotności to jak już pisałem 3 lata mam świetlówkę i jest zapalana codziennie na ok 3-4 godzin jedyne co zaobserwowałem to czarny nalot na końcach rury. Ostatnie zdanie świadczy właśnie o układzie podgrzewania skrętek. Zwróć uwagę, że w nocie katalogowej tych stateczników masz podane maksymalne długości przewodów pomiędzy świetlówką, a statecznikiem Link strona 5
  • Level 8  
    lesławek wrote:
    Buczeć nie będzie na pewno, bo on pracuje na częstotliwościach na których może najwyżej piszczeć :D. Takie oprawki potrzebujesz dwie. Pozostaje tylko podłączyć wszystko zgodnie ze schematem na stateczniku i zabezpieczyć jakoś przed wilgocią sam statecznik. Co do zmniejszenia żywotności to jak już pisałem 3 lata mam świetlówkę i jest zapalana codziennie na ok 3-4 godzin jedyne co zaobserwowałem to czarny nalot na końcach rury. Ostatnie zdanie świadczy właśnie o układzie podgrzewania skrętek. Zwróć uwagę, że w nocie katalogowej tych stateczników masz podane maksymalne długości przewodów pomiędzy świetlówką, a statecznikiem Link strona 5


    A te numerki 11 i 12 w wypadku mojego statecznika (1x36W) są to numerki kabla zasilającego czy oprawek? Jeśli dobrze myślę, że te numerki 11 i 12 są od kabla zasilającego to wynikałoby z tego, że kabel zasilający może mieć max 2 m, a oprawki 1m? Nie wiem ile mają oprawki, ale pewnie mniej niż ten jeden metr. Kabel który wysłałem ma 2 m, więc raczej styknie?;>

    To tyle moich (dla niektórych durnych;d) pytań, dziękuje :)
  • Level 32  
    Nie przy świetlówce masz cztery końcówki 11 i 12 to końcówki skrętki z jednej strony rury a 13 i 14 z drugiej. Nie podłączaj tam przypadkiem zasilania, bo uszkodzisz statecznik. Zaciski zasilania są dwa po drugiej stronie statecznika oznaczone 3 i 4
  • Level 8  
    lesławek wrote:
    Nie przy świetlówce masz cztery końcówki 11 i 12 to końcówki skrętki z jednej strony rury a 13 i 14 z drugiej. Nie podłączaj tam przypadkiem zasilania, bo uszkodzisz statecznik. Zaciski zasilania są dwa po drugiej stronie statecznika oznaczone 3 i 4


    Tak tak to już ogarnąłem :D Źle napisałem, że 11 - 12 są od kabla zasilającego.. Chodziło mi o oprawki oczywiście : ) Tylko pytałem, bo zdziwiło mnie to, że jeden kabel od oprawek może mieć 2m, a drugi 1m ;> Co teraz nie ma znaczenia, bo kupuję ostatecznie inny statecznik z racji tego, że nie ma świetlówek (36W) takich jak bym chciał. Kupuję ten http://aquawave.pl/oswietlenie/593-dmr-lighting-statecznik-elektroniczny-1x30w.html Tylko mam pytanie, bo przy wejściu na kabel zasilający są jakieś 3 miejsca na kable. Do czego służy ten 3? Czy w takim stateczniku można podpiąć tylko kabel 2 żyłowy?
  • Helpful post
    Level 32  
    Jeśli przewód zasilający, który kupisz będzie dwużyłowy, to łączysz tylko L i N (najwłaściwiej L do brązowego, a N do niebieskiego - nie ma to specjalnie znaczenia ale zgodnie ze sztuką tak powinno się łączyć) Ten trzeci zacisk to ochrona i jeśli masz kabel trójżyłowy to łączy się tam przewód zielono-żółty. Ten zacisk jest połączony z obudową, więc NIE WOLNO ci tam podłączyć ani przewodu niebieskiego ani brązowego/czarnego.
  • Level 8  
    Oki, dziękuje Tobie bardzo za wszystkie odpowiedzi :) Temat zamykam ; ))