Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Wentylator chłodnicy Seicento

Drag 27 Apr 2005 20:07 17997 16
IGE-XAO
  • #1
    Drag
    Level 16  
    Witam.
    Mam dziwny problem z obwodem wentylatora układu chłodzenia,mianowicie przepala się co pewien czas bezpiecznik 30A za akumulatorem.Styki, przewody i wyłącznik są w nienagannym stanie,wentylator obraca się lekko,silnik pobiera 7,7A podczas pracy,jedynie przy ruszaniu wskazówka amperomierza skacze na krótko do końca 20A skali.Jednak podczas stania w korkach,przy wyższych temperaturach (tak jak dzisiaj),gdy wentylator uruchomi się kilka razy bezpiecznik leci.W serwisie stawiają na silnik,ale czy to nie jest aby naciąganie ?Proszę o wskazówki co jeszcze sprawdzić.
    Pozdrawiam.
  • IGE-XAO
  • #2
    janek1815
    Level 38  
    jezeli nie ma zadnych oznakow korozji na stykach przy wlaczniku termicznym na chlodnicy to ja tez stawiam na silnik lub jeszcze na probe zwieksz bezpiecznik do 35A moze pomoze chociaz nie powinno sie tak robic . W momencie uruchomienia silnika jest bardzo duze uderzenie pradowe
  • #3
    gabik001
    Level 37  
    Niestety silnik wentylatora w seiseju jest taki sam jak w cienkusiu. A tam silniki byly niezbyt udane Wlasnie padaly (moze nie tak hurtowo) w takich warunkach jak piszesz. Ja tez obstawiam silnik. Moze wartoby go wymontowac (nie ma duzo roboty kilka srubek) i go obejrzec - glownie pod katem elektrycznym.
    Pozdrawiam
  • IGE-XAO
  • #4
    User removed account
    User removed account  
  • #5
    Drag
    Level 16  
    To silnik wentylatora.Mam do wyboru dwa typy w porównywalnej cenie:włoskiej produkcji (troszkę tańszy) i fabryczny polski.Który wybrać,proszę o radę.
    Pozdrawiam.
  • #7
    pan_kotek
    Level 20  
    a może prosty układzik ograniczający prąd na wejściu ,np rezystorek zwierany po kilku sekundach przekaźnikem(tak działa układzik miękkiego startu do transformatorów toroidalnych)
    pozdrawiam
  • #8
    Sławuś
    Level 14  
    Witam! Niestety żadne układy zmniejszające prąd podczas startu wiatraka nie ponmoga.Po prostu w tych autkach przez zimę wiatrak praktycznie stoi,wiec na wiosne nawet jak ruszy,tak jak u ćiebie,to po jakimś czasie grzeje się mocno,opory wzrastają i dalej już wiesz sam. Pozostaje tylko wymiana,a na przyszłość zimą pokręć trochę wiatrakiem co kilka dni np zwierając włącznik i na wiosnę nic się nie będzie złego działo.Pozdro
  • #9
    teiler
    Level 14  
    na 1000 % masz zdefektowany wentylator , mam warsztat ze specjalizacją fiata i wiem co mówie , moge ci zaooferować nowy wentylator włoski lepszy od oryginału za 150 zł z roczną gwarancją
    Klaudiusz Wrocław
    tel. 506 918 131
  • #10
    pan_kotek
    Level 20  
    No dobra ,ale co tak naprawdę się dzieje z tym wentylatorem?
    rdzewieje? może łożyska wystarczy wumienić?
  • #11
    Jerzy100
    Level 22  
    Koledzy mają racje. Wina leży po stronie silnika. Zima ma swoje zasługi w tym kierunku.Jeżeli wentylator obraca się lekko i nie ma wyczuwalnych oporów oraz głośnej pracy, to wymiana łożysk nic tu nie pomoże. Prawdopodobnie gdzieś przywiera uzwojenie na wirniku i w takim momencie prąd wzrasta do takiej wielkości, że załatwia bezpiecznik.
  • #12
    pan_kotek
    Level 20  
    troszkę dziwne, w jaki sposób uzwojenie może samo zrobić sobie zwarcie bez niczyjej pomocy? rozumiem przegrzany silnik ale tak od stania?
  • #13
    User removed account
    User removed account  
  • #14
    maffia
    Level 12  
    pan_kotek wrote:
    a może prosty układzik ograniczający prąd na wejściu ,np rezystorek zwierany po kilku sekundach przekaźnikem(tak działa układzik miękkiego startu do transformatorów toroidalnych)
    pozdrawiam


    A nie było by prościej zrobić cewkę (nawinąć trochę przewodu na rdzeń ferrytowy)?
    W momenci startu cewka będzie stawiać opór indukcyjny a następnie (z uwagi na napięcie stałe) będzie zachowywać sie jak zwykły przewodnik nie stawiając już dalej oporu.
    Powinno to zadziełać!
    Pozdrawiam
  • #15
    jelen9
    Level 1  
    Witam!
    Mam pytanie.... Czy wentylator chłodnicy powinien działać przy wyłączonym zapłonie? W innych fiatach, którymi jeździłem tak właśnie jest. Przy włączonym zapłonie działa a jak go wyłączę to nie... Ze schematu elektrycznego wynika że powinien... Jak to w końcu jest? Jaka może być przyczyna ewentualnej niesprawności? Proszę o pomoc! Seicento 1.1MPI 2003r. bez klimy. Z góry dziękuję.
  • #16
    leszek sam
    Level 13  
    wentylator chłodnicy powinien działać także po wyłączeniu zapłonu , gdy silnik jest nadmiernie nagrzany.Prztczyna awarii może tkwić w dwóch miejscach tj.prąd bezpośredni płynie z akumulatora poprzez przekaznik świateł i bezpiecznik i tam po kolei trzeba szukać.
  • #17
    Drag
    Level 16  
    Problem dawno już rozwiązany,wiadomo że wentylator.Temat zamknięty,dziękuję.