Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Mercedes 190 - Wyciągnąłem przekaźnik jak go sprawdzić ?

kataklysm 02 Sep 2014 16:39 3960 11
  • #1
    kataklysm
    Level 16  
    Witam, wyciągnąłem przekaźnik z mojego mercedesa który może być powodem problemów z odpalaniem. wygląda to tak i ma na sobie schemat:

    Mercedes 190 - Wyciągnąłem przekaźnik jak go sprawdzić ?

    Czy ktoś może mi pomóc w jego sprawdzeniu ? co jak podłączyć ?
  • #2
    Javoreczek
    Level 22  
    Nic tam nie sprawdzaj, tylko rozbierz go i oblutuj porządnie całą płytkę w środku.
  • #4
    Javoreczek
    Level 22  
    Nie sugeruj się ich wyglądem, po prostu je polutuj.

    A jeśli koniecznie się chcesz pobawić to schemat choć uproszczony (a może dzięki temu) jest dość jasny.
    30 - to "+" z akumulatora
    15 - to "+" po stacyjce
    31 - masa
    Podłączasz zasilanie pod 30, pod 87 próbówkę, a pod 31 masę zasilania i probówki. Po podaniu zasilania na 15 próbówka powinna się zaświecić. Teraz zwiększasz napięcie na 30 i 15, i po przekroczeniu bodaj ok 15V-16V probówka powinna zgasnąć.
    Sprawdź oczywiście, czy na wszystkich 87 próbówka będzie działać, oraz czy jest też napięcie na 30a
  • #6
    User removed account
    User removed account  
  • #7
    Gerri
    Mercedes specialist
    syrius32 wrote:
    Ma być cały czas 12V, nie jakieś początkowe.

    Jeżeli chcemy sprawdzić działanie zabezpieczenia, to przy 12V na pewno tego nie zrobimy. Wewnątrz przekaźnika jest dioda Zenera, która po osiągnięciu w instalacji pojazdu (chyba) 18V zaczyna przewodzić, co powoduje wywalenie bezpiecznika na górze przekaźnika i odłącza zasilanie na komputery pojazdu. Tak samo bezpiecznik wywali jak podłączymy odwrotnie bieguny - czyli mówiąc wprost odwrotnie podłączymy w aucie akumulator.
    Spojrzyj sobie na schemacik, który jest na obudowie - działanie tego ustrojstwa jest naprawdę proste: Podanie ze stacyjki napięcia na styk 15 powoduje przyciągnięcie znajdującego się wewnątrz stycznika i prąd płynie od styku 30 do styku (styków) 87. Plus działanie zabezpieczające które opisałem.
  • #8
    User removed account
    User removed account  
  • #9
    kataklysm
    Level 16  
    Czyli jaką funkcję pełni ten przekaźnik bo z Waszych opisów wynika, że przy ok 18V odetnie prąd ? i tyle ? Z innego forum wiem, że to ma sterować "silnikiem krokowym" a właściwie zaworem powietrza dodatkowego w moim mercu. Jeśli zrobię tak jak piszecie i przy 18V odetnie prąd to znaczy, że sprawne tak ? Sory za problem ale w tym dziale jestem bardzo początkujący

    ps. luty poprawione ale nic to nie dało
  • #10
    Gerri
    Mercedes specialist
    Zadaniem tego przekaźnika jest tylko i wyłącznie zabezpieczenie elektroniki auta przed zbyt wysokim napięciem lub jego odwrotną polaryzacją. Zresztą taka jest jego nazwa: Overvoltageprotection relay (ang) lub UberSpannungSchutz (niem.)
    Nie ma on nic wspólnego z żadnym silnikiem krokowym - tym bardziej, że takowego w twoim Mercedesie nie ma.
    Jeżeli chodzi natomiast o zawór powietrza dodatkowego, to nie można powiedzieć, że nim STERUJE - bo to nie jest prawda. Prawda natomiast jest taka, że jak odłączysz napięcie od sterownika silnika, to zawór po prostu przestanie działać. Ktoś z tej prostej sprawy wyciąga niewłaściwe wnioski.
    kataklysm wrote:
    wyciągnąłem przekaźnik z mojego mercedesa który może być powodem problemów z odpalaniem
    Przyczyn ciężkiego odpalania może być wiele, i wcale nie oznacza to że winny jest ten przekaźnik. W czasie gdy silnik pracuje pobaw się w rozłączanie wtyczek z układu wtryskowego: z czujników, przepustnicy - jeżeli przy którymkolwiek zauważysz reakcję w postaci zmiany obrotów - to znaczy, że przekaźnik zabezpieczający działa i dostarcza prąd do komputera wtrysku.
  • #11
    kataklysm
    Level 16  
    Dzięki, tym sposobem już wiem, że ten przekaźnik nie jest winny. Zostało jedynie znaleźć winowajcę tego, że auto odpala po nocy od klucza wskakuje na chwilę na wyższe obroty i gaśnie po ich spadku czyli najprawdopodobniej brakuje ssania...
  • #12
    bubek1990
    Level 1  
    witam odświeżam temat. otóż u mnie jest problem z przepalanie bezpiecznika w srebrnym przekaźniku. po założeniu nowego bezpiecznika odpala na Pb jeździ obroty ok. ssanie itp działa. aż nagle ni z gruchy ni z pietruchy przepala ten bezpiecznik tym samym gaźnik nie ma sterowania i jazda jest prawie niemożliwa.pozdrawiam