Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

OPEL ASTRA III - Akumulator i woda destylowana, ktora moze byc przelana ?

Pectore 03 Wrz 2014 07:10 1413 8
  • #1 03 Wrz 2014 07:10
    Pectore
    Poziom 11  

    Witajcie
    Takie dosc nie typowe pytanko, bardziej filozoficzne niz techniczne heh.
    Otoz posiadam akumulator 55 Ah do benzyniaka, odziwo wczoraj wlalem do niego prawie 1 L wody destylowanej...moim zdaniem sporo, pewnie poprzedni wlasciciel za bardzo nie dbal, ale przy dolewaniu nie bylo widac raczej plyt

    Dolalem mniej wiecej do 3/4 tej blaszki czyli okolo 1 cm od korka
    Powiedzcie mi jak to sie ma do tego np jezeli ktos nalalby wody pod sam korek ? i zakrecil tak ze az wode by wybilo na wierzch przez te korki ?

    Czy w pozniejszym czasie woda wyparowuje czy moze gdzies uchodzic z akumulatora ? bo z tego co mi wiadomo sa odpowierzniki ale nie ma kanalow ktoredy woda moglaby uciekac
    Interesuje mnie to, bo duzo czytalem o tym jak elektrolit zdaje sie wchodzi w reakcje z metalem, gdzie pozniej wszystko jest zezarte przez kwasy akumulatora.
    Czy np po przelaniu akku nie obawiac sie niczego ? po prostu woda odparuje i tyle.

    0 8
  • #2 03 Wrz 2014 07:27
    kindlar
    Poziom 38  

    Jeśli napięcie ładowania jest zbyt wysokie powyżej 14.5V to może być efekt wyparowywania wody. Jeśli elektrolitu jest zbyt mało i rozcieńczasz go wodą destylowaną powodujesz rozładowanie akumulatora. Należy doładować aku prostownikiem i na końcu ładowania jak zacznie gazować sprawdzić gęstość elektrolitu ( https://www.google.pl/search?q=areometr+akumu...E4mfygPjtIGwCw&ved=0CB8QsAQ&biw=1600&bih=1050 ). Jeśli jest zbyt mała to trzeba wylać z cell złej gęstości elektrolit i uzupełnić 1,28g/cm3. Akumulator może być nieszczelny w okolicy słupków (zacisków) a kontakt elektrolitu z karoserią powoduje korozję metalu jak powszechnie wiadomo.

    0
  • #3 03 Wrz 2014 08:04
    gimak
    Poziom 37  

    Po zalaniu akumulatora elektrolitem do wymaganego poziomu (ok. 10 mm ponad płyty - praktycznie, w Centrze jest wtedy przykryta pozioma beleczka w świetle otworu korka) do uzupełniania ubytków używa się tylko wody. Kwasu dolewa się tylko w przypadku gdy nastąpiło jego wylanie, ale wtedy (wg mnie) powinno się dolewać kwasu o tej samej gęstości jak gęstość kwasu w uzupełnianej celi

    Pectore napisał:
    Otoz posiadam akumulator 55 Ah do benzyniaka, odziwo wczoraj wlalem do niego prawie 1 L wody destylowanej...moim zdaniem sporo,

    To zależy jak dawno temu były sprawdzane i uzupełniane ubytki. U mnie po trzech latach, po upływie gwarancji, zerwałem nalepkę i wtedy na dolewki poszedł prawie 1 litr wody. Na późniejsze uzupełnienia szło do 100 ml.
    Pectore napisał:
    Powiedzcie mi jak to sie ma do tego np jezeli ktos nalalby wody pod sam korek ? i zakrecil tak ze az wode by wybilo na wierzch przez te korki ?

    W korkach są otworki do odgazowywania cel, i nimi na zewnątrz wypłynąłby nadmiar nie wody, a elektrolitu, a to jest bardzo niezdrowe dla elementów karoserii, na które ten elektrolit wycieknie i to jest odpowiedź na ten dylemat:
    Pectore napisał:
    Interesuje mnie to, bo duzo czytalem o tym jak elektrolit zdaje sie wchodzi w reakcje z metalem, gdzie pozniej wszystko jest zezarte przez kwasy akumulatora.
    Czy np po przelaniu akku nie obawiac sie niczego ? po prostu woda odparuje i tyle.


    kindlar napisał:
    Jeśli napięcie ładowania jest zbyt wysokie powyżej 14.5V to może być efekt wyparowywania wody.

    Małe sprostowanie - w takiej sytuacji poziom w celach obniża się nie z powodu parowania wody, ale jej rozkładu (elektroliza) na tlen i wodór odprowadzane na zewnątrz przez w/w otworki w korkach. Parowanie też tam występuje, ale w znikomym stopniu w stosunku do elektrolizy. Parowanie i elektroliza to zupełnie różne zjawiska fizyczne.

    0
  • #4 03 Wrz 2014 18:32
    Pectore
    Poziom 11  

    Dziekuje za bardzo przejrzyste odpowiedzi.
    Bo tam ogolnie jest miarka ale tak naprawde nie wiadomo do jakiego momentu wlewac wody.

    Mozna jakos zaobserwowac czy wylewa sie woda ?

    0
  • #5 04 Wrz 2014 00:27
    gimak
    Poziom 37  

    Pectore napisał:
    Mozna jakos zaobserwowac czy wylewa sie woda ?

    Jak do tego dojdzie, to nie będzie już woda, ale elektrolit - czyli kwas.
    Wg mnie, do takiej sytuacji może dojść w sytuacji gdy jest niesprawny układ ładowania (napięcie ładowania za wysokie) i dojdzie do intensywnego gazowania, to przy tej okazji poziom elektrolitu się podniesie. Wtedy może dojść do jego wyrzucenia przez otworki w korkach najpierw do rynienki nakrytej pokrywą, a następnie na zewnątrz. To co wyleci na zewnątrz prawdopodobnie szybko wyschnie, ale pod pokrywą będzie mokro i po tym najłatwiej można to poznać.

    0
  • #6 04 Wrz 2014 07:05
    Pectore
    Poziom 11  

    Ladowanie na komputerku w Astrze pokazuje 13.5 - 13.6 V czyli chyba w porzadku.
    No dobrze dziekuje bardzo w takim razie, rzecz jasna i tak zapewne kolo zimy nie obejdzie sie bez nowego akumulatora

    0
  • #7 04 Wrz 2014 07:17
    kindlar
    Poziom 38  

    Cytat:
    pokazuje 13.5 - 13.6 V czyli chyba w porzadku

    Kolego albo masz uwalony regulator ładowania albo popełniłeś błąd 1V przy pisaniu posta.

    0
  • #8 04 Wrz 2014 07:57
    gimak
    Poziom 37  

    kindlar napisał:
    Cytat:
    pokazuje 13.5 - 13.6 V czyli chyba w porzadku

    Kolego albo masz uwalony regulator ładowania albo popełniłeś błąd 1V przy pisaniu posta.


    To raczej nie jest takie oczywiste, bo to jakie jest napięcie, w pewnym sensie narzuca stopień naładowania akumulatora, a jak już jest bliski pełnego naładowania, to wtedy o napięciu decyduje regulator, a tu to z kolei może zależeć od temperatury alternatora-regulatora.
    U mnie teraz w corolli (nie wiem jak było na początku, bo nie sprawdzałem), jak jest akumulator naładowany, a alternator (regulator) zimny, to napięcie utrzymywane w instalacji jest na poziomie 14.3-14.4 V, ale jak alternator się nagrzeje to napięcie spada do 13.9-14.0 V - może jest to jakieś zabezpieczenie termiczne alternatora ograniczające. W ASO na przeglądzie jak im na to zwróciłem uwagę, po sprawdzeniu stwierdzili, że jest wszystko w porządku.

    0
  • #9 05 Wrz 2014 20:15
    Pectore
    Poziom 11  

    No ja mam w granicach 13.6 chociaz co ciekawe przykladajac miernik do akumulatora pokazuje 14 V.

    Moze byc ze akumulator nie domaga stad takie ladowanie ? Niby bezobslugowa z ta zielona lampka, tyle ze lampka na zielono sie nie swieci, wlasciwie nic tam nie widac, czarno

    Sam nie wiem, skoro komputer pokazuje ladowanie na poziomie 13,6 V to moze akko jest padniete ? z odpalaniem narazie nie mam problemow oprocz tego ze czasami przy ruszaniu i cofaniu lekko sie zadlawi. Ale po dodaniu gazu jest ok

    0