Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Przycisk wandaloodporny jako włącznik światła

philip100 09 Wrz 2014 20:12 3795 16
  • #1 09 Wrz 2014 20:12
    philip100
    Poziom 9  

    Witam.

    Czy taki:
    Przełącznik wandaloodporny; 1-pozycyjne; SPDT; 3A/250VAC; IP67
    można zastosować jako włącznik/wyłącznik światła (ogólnie prądu 240V)?
    Jeśli tak, to czy dioda LED powinna być zasilana oddzielnie, napięciem 12V?

    Rozumiem, że zasada działania przełącznika SPDT jest taka: wciskam - włącza dopływ prądu, wciskam ponownie - odcina dopływ prądu?

    Pozdrawiam,
    Artur.

    0 16
  • #2 09 Wrz 2014 20:47
    Darek-Krakow
    Poziom 14  

    Przycisk ten ma w opisie informację iż jest monostabilny czyli działa jak przycisk dzwonkowy. Oznacza to iż załączanie oświetlenia można wykonać jedynie przez pośrednie sterowanie stycznikiem bistabilnym co często obecnie się stosuje w dużych obiektach budowlanych. Dioda LED zamontowana w przycisku ma najwyraźniej już wewnętrzne zasilanie z podpiętego do przycisku napięcia 230V i dla niej nie trzeba już nic robić.

    0
  • #3 09 Wrz 2014 21:13
    philip100
    Poziom 9  

    Dzięki za odpowiedź.

    "Pośrednie" sterowanie przyciskiem bistabilnym znaczy, że potrzebuję jeszcze czegoś pomiędzy przyciskiem a odbiornikiem prądu 240V?

    Czy np. do takiego mogę podpiąć bezpośrednio fazę 240V na wejściu i oświetlenie na wyjściu przycisku, tak aby móc sterować oświetleniem na zasadzie opisanej w pierwszym poście, czy mam szukać 2-biegowego?

    1
  • #4 09 Wrz 2014 21:43
    bartekfigura
    Poziom 26  

    przycisk ten powinien sterować przekaźnikiem bistabilnym umieszczonym gdzieś w rozdzielni dopiero do tego przekaźnika podłączasz sterowany obwód oświetleniowy.

    0
  • #5 09 Wrz 2014 23:09
    1044571
    Użytkownik usunął konto  
  • #6 10 Wrz 2014 06:32
    philip100
    Poziom 9  

    Dzięki za pomoc.

    Światło, które ma być sterowane to taśma LED, pod szafkami kuchennymi (12V, 26W).
    Chciałem mieć możliwość odcięcia całej instalacji świetlnej, łącznie z zasilaczem 12V, ale chyba nie ogarnę tego ustrojstwa :| .

    Czy w takim razie przycisk bistabilny OFF-ON (już pod 12V), podłączony między zasilaczem a taśmą LED, spełni rolę jakiej oczekuję? Czy również potrzebuję jakiegoś przekaźnika?

    Pozdrawiam,
    Artur.

    0
  • #7 10 Wrz 2014 08:13
    bartekfigura
    Poziom 26  

    Ale po co Tobie w kuchni przycisk wandaloodporny?

    0
  • #8 10 Wrz 2014 16:51
    philip100
    Poziom 9  

    Nie chodzi mi o typ konstrukcji, ale o dopasowanie przycisku wymiarowo i wizualnie, a ten "wandaloodporny" pasowałby tip-top.
    Niestety nie znalazłem innych przełączników, których mógłbym użyć w miejscu i wyglądały w miarę estetycznie.
    Generalnie chcę zamówić szklaną taflę, zadrukowaną na czarno, pasującą do zabudowanej kuchenki i z niej zrobić panel sterujący (myślę też nad przeniesieniem tutaj sterowania okapu i wentylacji). Problem jest taki, że chcąc zamówić tę taflę, muszę mieć rozplanowane otwory pod przełączniki/pokrętła.

    Tak to sobie wymyśliłem :)
    (włączniki taśm LED prawa/lewa, włącznik dodatkowych halogenów pod okapem i na końcu ściemniacz do taśm LED) :

    Przycisk wandaloodporny jako włącznik światła

    0
  • #9 11 Wrz 2014 19:35
    Darek-Krakow
    Poziom 14  

    Ja nie zadam pytania po co ? Ma być ładnie i fajnie. Przycisk ten ma w opisie zastosowanie na 230V więc problem jest tylko w dołożeniu stycznika bistabilnego. Dobrze by było stosować wyłącznik jaki by nie był po stronie pierwotnej zasilacza do diód LED czy jakichkolwiek innych. Jest ku temu kilka powodów ale najważnieszy to: "bo tak sie robi" :)

    0
  • #10 11 Wrz 2014 21:25
    zdzisiek1979
    Poziom 37  

    Tylko przekaźnik bistabilny do współpracy z przełącznikiem wyposażonym w podświetlenie.
    Podejrzewam że dioda LED działa na zasadzie takiej samej jak podświetlenie w włącznikach do oświetlenia. Zaś nic nie stoi na przeszkodzie by zakupić przełączniki w pierwszej kolejności i nam tu dokładnie pokazać a nad reszta się pomyśli.

    1
  • #11 12 Wrz 2014 16:39
    Miniax
    Poziom 30  

    philip100 napisał:
    Dzięki za odpowiedź.

    "Pośrednie" sterowanie przyciskiem bistabilnym znaczy, że potrzebuję jeszcze czegoś pomiędzy przyciskiem a odbiornikiem prądu 240V?

    Czy np. do takiego mogę podpiąć bezpośrednio fazę 240V na wejściu i oświetlenie na wyjściu przycisku, tak aby móc sterować oświetleniem na zasadzie opisanej w pierwszym poście, czy mam szukać 2-biegowego?



    Zaproponowany przycisk powinien się sprawdzić bez żadnych przekaźników. Możliwe jednak, że podświetlenie jest zasilane z osobnego źródła i może wymagać 12 V.

    Sugeruję napisać zapytanie do producenta odnośnie dokładnego działania tego przycisku i schematu połączeń.

    0
  • #12 12 Wrz 2014 20:03
    philip100
    Poziom 9  

    Dzięki ponownie za odzew :)

    Czyli tak... Douczyłem się trochę w zakresie przekaźników, ponieważ do tej pory była to dla mnie czarna magia :) i skompletowałem (pewnie i tak źle) taki zestaw.

    Taśma LED:
    2835 12V, w 3 odcinkach (280cm / 60cm zamiast halogenów pod okapem / 160cm)

    Zasilacz:
    Impulsowy Modułowy 12V 3A 35W

    Ściemniacz:
    Dimmer manualny >=96W

    Przyciski:
    3x wandaloodporne, impulsowe OFF-(ON), podświetlane 12V.

    Przekaźniki (??):
    3x Przekaźnik bistabilny ON/OFF, sterowany impulsem 12V
    Wolałbym nie bawić się w przenoszenie przekaźników na deskę rozdzielczą (chodzi mi o te przekaźniki mocowane na DIN), ponieważ za szafką mam wyprowadzoną puszkę z 3 fazami (indukcja, piekarnik, mikrofala) i tutaj chciałbym się wpiąć. Cała instalacja oświetlenia i sterowanie byłyby zmontowane za szklanym panelem pod blatem (obrazek w poprzednim poście).

    Teraz załóżmy taką sytuację (początkowo chciałem sterować wszystkim z jednego poziomu, ale idea sterowania każdą sekcją taśmy z osobna korci mnie coraz bardziej :) no i nie musiałbym pracować na napięciu ~230V) :

    Przycisk wandaloodporny jako włącznik światła
    (do schematu powyżej: taśma z lewej będzie miała 280cm, nie 120)
    Czy to się uda? No i jak połączyć to, co jest w zielonej ramce?

    Pozdrawiam,
    Artur.

    0
  • #13 12 Wrz 2014 20:17
    Darek-Krakow
    Poziom 14  

    Właśnie chyba coś nie tak z tym przekaźnikiem. niby bistabilny a tu jakieś on/off. Są przekażniki bistabilne ale rzadko stosowane. W sklepie z osprzętem elektrycznym bez problemu dostaniesz lub dowiesz się jak wygląda stycznik bistabilny. Jedno podanie impulsu na cewkę ma go załączyć i pozostanie on w tym stanie nawet jak wyłączysz cewkę. Kolejne podanie impulsu na cewkę wyłącza stycznik i także pozostaje on w tym stanie na stałe do podania kolejnego impulsu. Jeśli twój przekaźnik tak zadziała to jest bistabilny. Na schemacie zaznaczyłeś przerwane oba przewody zasilające listwy LED-ów ale wystarczy rozpinać jeden przewód.

    0
  • #14 12 Wrz 2014 20:39
    philip100
    Poziom 9  

    Logikę działania takiego stycznika bistabilnego już mniej-więcej pojąłem :)
    Co prawda nie znam się zbyt dobrze na tym całym ustrojstwie, ale wydaje mi się, że to ON/OFF oznacza właśnie, iż przekaźnik posiada 2 stabilne pozycje - wł/wył. przełączane impulsem.
    Ale dla pewności oczywiście dopytam.

    Co do przerw w przewodach LED - zostawiłem tak asekuracyjnie ;)

    PS.

    Miniax napisał:
    Zaproponowany przycisk powinien się sprawdzić bez żadnych przekaźników. Możliwe jednak, że podświetlenie jest zasilane z osobnego źródła i może wymagać 12 V.

    Sugeruję napisać zapytanie do producenta odnośnie dokładnego działania tego przycisku i schematu połączeń.

    No właśnie teraz już sam nie wiem :/ W opisie jest podane "1NO1NC", więc domyślam się, że albo NC, albo NO (pewnie zależy od podpięcia przewodów). W karcie produktu widnieje "Operation Type: Momentary", czyli impulsowy, jednopozycyjny (z tego co rozumiem...).

    Ogólnie to straszna kaszana z oznaczeniami tych przełączników :|

    0
  • #15 12 Wrz 2014 20:51
    Darek-Krakow
    Poziom 14  

    No właśnie ma styk normalnie otwarty i normalnie zamknięty gdy cewka nie ma podanego napięcia.

    0
  • #16 12 Wrz 2014 21:04
    philip100
    Poziom 9  

    Napiszę do człowieka i zapytam dokładnie jak to działa.
    Jaki byś polecił stycznik w takiej sytuacji (nie DIN)?

    A jeśli chodzi o powyższy schemat, to sam nie wiem. Na mój głupi rozum... ??
    Przycisk wandaloodporny jako włącznik światła

    Poza tym, jeszcze sprawa ściemniacza. Czy wyłączenie jednej sekcji LED nie spowoduje zmiany jasności pozostałych sekcji?

    No i zostaje jeszcze kwestia zasilacza. Ten podany wyżej chyba będzie za słaby. Sama taśma będzie potrzebować 35W (licząc te 5m). Tylko nie mam pojęcia ile mocy będzie potrzebowała reszta układu :?:

    PS.
    Właściwie to w tym schemacie jest jeden zasadniczy problem - brak głównego wyłącznika (czyli światło byłoby wł/wył. trzema przyciskami). Trzeba by dołożyć jeszcze jeden stycznik i przycisk, tyle, że to już będzie przerost formy nad treścią :| Sam już nie wiem czy to wszystko ma sens.

    Pozdrawiam,
    Artur.

    0
  • #17 13 Wrz 2014 22:31
    philip100
    Poziom 9  

    Darek-Krakow napisał:
    No właśnie ma styk normalnie otwarty i normalnie zamknięty gdy cewka nie ma podanego napięcia.


    Zgadza się.
    To sterownik bistabilny elektronicznie, czyli utrzymujący stan przełączenia (wyzwalany impulsowo) pod warunkiem, że cewka jest ciągle zasilana :/

    0
  Szukaj w 5mln produktów