Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Romet Router Ws 50 - Jak podłączyć amperomierz i woltomierz.

senseipl 10 Sep 2014 00:09 11037 18
  • #1
    senseipl
    Level 9  
    Witam.
    Posiadam pojazd ws 50 i w związku z wielkim remontem (oryginalna zostanie tylko wiązka kabli i rama) mam zamiar podłączyć amperomierz i woltomierz.

    Chciałbym aby wskaźnik pokazywał aktualny pobór prądu przez odbiorniki oraz jaki jest woltarz + ładowanie akumulatora. Niestety elektryka nie jest moim konikiem więc proszę was o pomoc.

    Oto schemat instalacji pojazdu : Romet Router Ws 50 - Jak podłączyć amperomierz i woltomierz.

    A to jest sam produkt Romet Router Ws 50 - Jak podłączyć amperomierz i woltomierz. :
    Pozdrawiam
    [28-30.06.2022, targi] PowerUP EXPO 2022 - zasilanie w elektronice. Zarejestruj się za darmo
  • Helpful post
    #2
    guard10
    Level 28  
    Witam prosty opis lecz niedokładny,czarne przewody podpinasz do minusa baterii , czerwony przewód zasilania do stacyjki do B/W czyli czarno biały, czerwony pomiar napięcia do plusa baterii , brak na schemacie urządzenia pomiarowego przewodu niebieskiego czy jest ten przewód fizycznie czy go nie ma, podaj.Pozdrawiam

    Dodano po 1 [minuty]:

    podaj typ, model urządzenia pomiarowego
  • Helpful post
    #3
    mczapski
    Level 39  
    Ano tylko między minusem akumulatora i fizyczną masą. W tym przypadku kolor żółty wskaźnika do akumulatora. Czerwony oczywiście do plusa.
  • #5
    senseipl
    Level 9  
    Dzięki za wstępny feedback.
    http://tinyurl.com/elektroda
    to jest to ustrojstwo. Nie wiem nic o niebieskim kablu :)

    Czyli te przewody z prawej strony grafiki to DC 3-30 V pod stacyjkę w pozycji zapłonu, a czarny idzie do minusa akumulatora.

    Z lewej czerwony i żółty idą do plusa akumulatora a czarny minus .

    Czy w takiej konfiguracji osiągnę to co chciałem?

    jack63 wrote:
    A co zasili ten wspaniały i wg. mnie zupełnie niepotrzebny, przyrząd pomiarowy?
    IMHO wystarczy pomiar napięcia aku jakimś prościutkim układzikiem. Np. linijką diodową.

    Na maszynie założony zostanie alarm, podgrzewane manetki i inne duperele.
  • #6
    jack63
    Level 43  
    senseipl wrote:
    Na maszynie założony zostanie alarm, podgrzewane manetki i inne duperele.

    A może jeszcze prysznic i sauna....
    Chłopie opanuj się. Z czego to zasilisz? Wg. schematu żarówka przednia ma 25W czyli bieda aż piszczy a ty piszesz o podgrzewanych manetkach. Czy zdajesz sobie sprawę jakiej one są mocy?
    mczapski wrote:
    W tym przypadku kolor żółty wskaźnika do akumulatora. Czerwony oczywiście do plusa.

    A skąd wiesz jak realizowane jest zasilnie obwodów pomiarowych??? Czy ten układ na daje się do pomiaru napięcia własnego zasilania?
  • #7
    senseipl
    Level 9  
    jack63 wrote:
    senseipl wrote:
    Na maszynie założony zostanie alarm, podgrzewane manetki i inne duperele.

    A może jeszcze prysznic i sauna....
    Chłopie opanuj się. Z czego to zasilisz? Wg. schematu żarówka przednia ma 25W czyli bieda aż piszczy a ty piszesz o podgrzewanych manetkach. Czy zdajesz sobie sprawę jakiej one są mocy?
    mczapski wrote:
    W tym przypadku kolor żółty wskaźnika do akumulatora. Czerwony oczywiście do plusa.

    A skąd wiesz jak realizowane jest zasilnie obwodów pomiarowych??? Czy ten układ na daje się do pomiaru napięcia własnego zasilania?


    Nie wiem po co się unosić. Do ramy włożony jest wysokiej jakości akumulator jak również sportowy silnik z duzo mocniejszym ladowaniem niz seryjna jednostka. Sam schemat jest od wersji z silnikiem 50 ccm . A same manetki sa firmy Oxford w wersji o małym poborze prądu.
    Może zamiast gnoić mnie za to że robie coś z niczego i pasje pomógłbyś i napisałbyś jak to prawidłowo podłączyć ? ;)
  • #8
    jack63
    Level 43  
    senseipl wrote:
    Nie wiem po co się unosić.

    Wcale się unoszę. Nie chodzi o ciebie tylko o innych aby ich ostrzec przed taki poronionymi pomysłami. Sam możesz założyć sobie nawet światła choinkowe jak będziesz jeździł po lesie - przepisy. Przekonasz sie sam ile wytrzyma ten :" wysokiej jakości akumulator".
    Widać że nie masz pojęcia o elektryce, o elektronice nie wspominając, bo nie potrafisz się odnieść do wątpliwości , które sygnalizuję.
    senseipl wrote:
    A same manetki sa firmy Oxford w wersji o małym poborze prądu.
    Nie ważne jakiej firmy są manetki. Ważne jaką mają rezystancję ich grzejniki. A tutaj nie da się oszczędzić ani oszukać fizyki. Albo mały pobór prądu i słabe grzanie, albo dobre grzanie i większy pobór prądu. Zmierz rezystancję i podaj wynik.
    Tak jak pisałem, może się okazać że miernika nie da się uruchomić, bo się spali lub spowoduje zwarcie. Pomiar napięcia i prądu układu, z którego jest zasilany miernik może być niemożliwy! Zależy od jego budowy wewnętrznej. Nie na darmo ma osobne wejście zasilające! Trzeba spytać sprzedawcę/twórcę o taką możliwość.
  • Helpful post
    #9
    guard10
    Level 28  
    Witam sugeruje się schematem przyrządu który podałeś i tam jest wymieniony niebieski dlatego pytam czy jest a co do strony sprzedającej nie ma danych.Zasilanie to te po prawej czerwony i czarny tylko czerwony po stacyjce bo po podłączeniu bezpośrednio do plusa będzie cały czas świecił.Żółty w tym przypadku podłącz na próbę przez żarówkę do plusa i pokaże ci pobór prądu , jak masz możliwość sprawdzić amperomierzem 20 amper całościowy pobór prądu w skuterze bo mi się wydaje że bocznik prądowy w urządzeniu może nie wytrzymać .Pozdrawiam
  • #10
    senseipl
    Level 9  
    Niebieski w opisie to kolor znaków na wyświetlaczu :D
  • #11
    jack63
    Level 43  
    guard10 wrote:
    Witam sugeruje się schematem przyrządu który podałeś

    Ale to jest tylko "schemat" podłączenia a nie samego przyrządu!
    Z resztą nawet na nim jest wydzielone zasilanie. Ma to jakieś szanse powodzenia przy zasilaniu miernika z baterii/małego aku itp. Zależy jaki jest pobór własny.
    guard10 wrote:
    bo mi się wydaje że bocznik prądowy w urządzeniu może nie wytrzymać .

    To kolejny problem. Czy miernik jest przystosowany do ciągłych pomiarów prądu i jaki ma zakres pomiarowy?
    Nic nie wiadomo o mierniku a niektórzy sie zastanawiają jak go podłączyć. Przecież nawet podłączając zwykłą żarówkę trzeba wiedzieć na jakie jest napięcie.
  • #12
    senseipl
    Level 9  
    Nie wiem czy coś to da, ale "Miernik zasilanay jest napięciem stałym w zaksresie 3V-30V DC. "
  • Helpful post
    #13
    guard10
    Level 28  
    Witam czytaj ze zrozumieniem że podłączyć żarówkę wiadomo że nie na 230V chyba chłopak jest kumaty, co do schematu to napisałem o tym który podał i wiadomo że to schemat podłączenia a nie diagram elektroniki , choć by się przydał i prośba jeszcze raz o typ tego miernika bo zamiast pomocy będzie tylko gdybanie a może tak i siak.Pozdrawiam
  • #14
    BANANvanDYK
    Level 40  
    Nie widzę możliwości podłączenia takiego elektronicznego wskaźnika.
    1. Nie można wpiąć amperomierza w przewód "masowy" akumulatora. Zapomniałeś o rozruszniku który pobiera znaczny prąd, raczej większy niż zakres pomiarowy tego miernika (10 A). Nawet jeśli pominiesz przewód prądowy od masy rozrusznika, to pozostanie masa po stronie instalacji połączona na ramę poprzez regulator napięcia oraz pewnie jeszcze inne elementy instalacji (światła, czujnik luzu itp). Nie da rady odizolować instalacji od masy. Poza tym w takiej sytuacji nawet byłby problem z regulatorem napięcia, gdyż działa zwarciowo i prąd ograniczników napięcia oraz prąd przemienny zasilający światła mieszałby się ze wskazaniem prądu ładowania akumulatora.
    2. Czy ten wskaźnik może być zasilany z tego samego źródła, co obwód pomiarowy? Raczej w większości przypadków na wskaźnikach z układami ISL nie było to możliwe.
  • Helpful post
    #15
    mczapski
    Level 39  
    Ano rozrusznik jest problematyczny. Chociaż tak od razu nie przekreślałbym takiego zastosowania. Mianowicie wiemy, że zakres pomiarowy urządzenia jest 0 - 10 A co wcale nie oznacza granicy odporności prądowej bocznika. Tego zwyczajnie nie wiemy. A co zasilenia to wyraźnie widać , że wewnątrz zastosowano przetwornicę i można sobie dowolnie folgować (choćby akumulator telefoniczny a także instalacja motocykla). Trochę martwi mnie wielka doktrynalność niektórych wypowiadających się osób. Otóż gdyby wszyscy myśleli tylko do granic obowiązujących aktualnie reguł nie dokonano by żadnego wynalazku. Więc trochę rezerwy a w przypadku kiedy nie zagraża to bezpieczeństwu świata także pobłażliwości.
  • #16
    jack63
    Level 43  
    mczapski wrote:
    zakres pomiarowy urządzenia jest 0 - 10 A co wcale nie oznacza granicy odporności prądowej bocznika.

    Racja. Może bocznik wytrzyma krótkotrwałe (w normalnych warunkach) przeciążenie. Pasowałoby go zobaczyć. A może w ogóle nie ma bocznika???
    mczapski wrote:
    A co zasilenia to wyraźnie widać , że wewnątrz zastosowano przetwornicę i można sobie dowolnie folgować

    Masz sokoli wzrok. Skąd wiesz o przetwornicy? A może wiesz jaka to przetwornica? Może z transformatorem? Wtedy mamy izolację galwaniczną zasilania od układu pomiarowego.
    Osobiście nie spodziewam się. Możemy sobie pogdybać, bo autor tematu nie jest szczególnie wylewny.
  • #17
    senseipl
    Level 9  
    Jak czytam wasze posty to czuje się jakbym czytał Pismo Święte po chińsku. :D
    Początek remontu zaczynam w pt , jeśli to ustrojstwo do tego czasu do mnie dojdzie to zapodam zdjęcia z każdej perspektywy - ewentualnie w weekend.
  • #18
    BANANvanDYK
    Level 40  
    Wytrzymałość prądowa bocznika to kwestia sporna, bo co będzie kiedy ścieżki na płytce lub przewody od tego miernika będą zbyt cienkie? Odłoży się znaczny spadek napięcia, co pogorszy pracę rozrusznika, a wraz z przepływem prądu wywoła nagrzewanie się przewodów i miernika. Ponadto trzeba zwrócić uwagę na umiejscowienie wskaźnika i konieczność pociągnięcia dość długich przewodów 4 lub 6 mm².
    Jedyny sens jest przy wpięciu amperomierza w przewód "plusowy" zasilający całą instalację, czyli tam gdzie fabrycznie umieszczono bezpiecznik. Nie ma tylko informacji czy miernik wskazuje wartości ujemne, gdyż po takim podłączeniu napięcie będzie zawsze wskazywane jako ujemne. W przypadku amperomierza wskazania "+/-" mają decydujące znaczenie, gdyż wiadomo czy w danej chwili akumulator jest ładowany czy rozładowywany.
    No, ale jeśli obwody pomiarowe nie są odseparowane galwanicznie od zasilania wskaźnika, to niestety nic z tym nie zrobisz.
  • #19
    jack63
    Level 43  
    BANANvanDYK wrote:
    bo co będzie kiedy ścieżki na płytce lub przewody od tego miernika będą zbyt cienkie

    Mogą być. Okaże się.
    Dla mnie ten przyrząd jest totalnie bez sensu. Przyrząd ma inne przeznaczenie i nie nadaje się do skutera.
    BANANvanDYK Zwrócił uwagę na kolejny aspekt. Grube przewody amperomierza.
    Jeżeli już pomiar prądu z rezystorem szeregowym, to powinien on być poza miernikiem właśnie w kablu masowym aku i jego rezystancja musi być miliomowa.
    Porządny przyrząd powinien umożliwiać bezstykowy pomiar prądu. Z resztą po co w ogóle pomiar prądu? Co z tej informacji można uzyskać? Wystarczy detektor kierunku przepływu prądu lub Rozsądnie zrobiony układ kontrolki ładowania. Jednak taki układ trzeba by zrobić samodzielnie. Ja w każdym razie nie spotkałem gotowych układów.