Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

System MIDI do Akordeonu Meteor 120

11 Sep 2014 02:50 4647 12
  • Level 10  
    Witam
    Temat już dawno temu poruszany lecz nie daje mi odpowiedzi na moje pytania. Mianowicie.
    Posiadam akordeon Weltmeister Meteor 120 basów. Chciałbym za pomocą jakiegoś urządzenia (interfejsu) itp. itd. podłączyć go przez midi z keyboardem (w moim przypadku Roland BK5). Efekt jaki chciałbym uzyskać to taki abym grając basami mógł sterować uruchomionym akompaniamentem czyli żeby podczas zmiany akordów basowych w akordeonie zmieniały się akordy akompaniamentu. Wiem że istnieją akordeony z już gotowymi systemami ale cena :-( nie stać mnie.
    Napisałem do Pana Romana Sowy i uzyskałem odpowiedź że można do tego celu użyć PEDSCAN lecz trzeba zbudować styki bądź zastosować czujniki halla a również zbudować matrycę diodową tzn. trzeba tak połączyć między sobą diody, styki i PEDSCAN, aby elektrycznie tworzyły matrycę 4x8. He wszystko fajnie pięknie ale moja znajomość elektroniki jest niestety żadna... i dlatego prośba do Was.
    Czy ktoś podjął by się zbudowania a może nawet zamontowania w moim akordeonie tego urządzenia ? Chyba że znajdzie się ktoś tak miły i łopatologicznie wytłumaczy, opisze zamieści fotorelację krok po kroku co trzeba i jak trzeba żeby człowiek taki jak ja sobie poradził. Myślę że nie tylko ja byłbym za to bardzo wdzięczny. Chyba że ma ktoś jakiś uszkodzony akordeon z systemem midi, bądź sam system który można zaadoptować do mojego akordeonu to chętnie odkupię.
    Z niecierpliwością czekam na zainteresowanie tematem i ew. pomoc.

    Teraz się zorientowałem że chyba napisałem nie w tym dziale. Bardzo proszę Admina o przesunięcie do odpowiedniego działu.
    [22.06.2021, g.9.00] Zabezpieczenia Internetu Rzeczy (IoT) programowe i sprzętowe. Zarejestruj się za darmo
  • User removed account  
  • Level 10  
    A czy są takie kontrolery ? Daj przykłady jeśli możesz. Nie wiem czy dobrze mnie zrozumiałeś. Powtórzę że chciałbym grając basami na akordeonie np. akord Cdur akompaniament w keyboardzie zagrał mi akord Cdur , a w momencie zmiany akordu na inny żeby zagrał inny w keyboardzie. Kiedyś byłem u takiego Pana w Żyrardowie który miał w taki sposób zrobiony system w Paolo Soprani i podpięty do Korga PA1X. Ten Pan powiedział że kupił kiedyś jakiś uszkodzony akordeon i przełożył elektronikę do swojego. Niestety Pan ten sprzedał dom, wyjechał do Niemiec i nie ma z nim kontaktu.
  • Moderator of Acoustics
    Mareczny tylko krzysiekch chodzi o co innego. Widzę że nie miałeś styczności z akordeonem. Jakoś nie wyobrażam sobie gry na akordeonie jedną ręką, żeby drugą móc obsługiwać taki kontroler.
    Takich projektów jest sporo na sieci, choć bazują głównie na instrumentach klawiszowych (akordeon to instrument z rodziny idiofonów).
    Przykład to: http://www.reocities.com/JDPetkov/Hardware/midikeyb/midikeyb.htm
    O ile strona elektroniczna nie jest bardzo skomplikowana, to największym problem może sprawić mechaniczny montaż przycisków w akordeonie, i sprzęgnięcie go z przyciskami. Nie otwierałem nigdy akordeonu to się nie będę dalej wypowiadał.

    Tak sobie myślę, że dość rozsądnym rozwiązaniem może być zrobienie nakładki z przyciskami elektronicznymi na przyciski w akordeonie. Nie wiem na ile dodatkowe 10mm zmieni komfort gry. Unikniesz ingerencji w instrument stosując mikro przełączniki, które z łatwością umieszcza się na płytce. Tu koszt części nie powinien przekroczyć 100zł.
    Kolejny detal to fakt że guziki akordeonu grają kilkoma dźwiękami na raz. Tu teraz piłka po Twojej stronie czy tak mają być generowane komunikaty po stroni midi (czyli 2-4 dźwięki akordu) czy tylko ton podstawowy.
    Następne uproszczenie to w takich układach całkowity brak dynamiki w generowanych komunikatach.
  • Level 10  
    adambyw ma rację. Koledzy nie zrozumieli o co mi chodzi.
    adambyw bardzo dziękuję za odpowiedź. Myślę że montaż w instrumencie będzie jakimś tam problemem ale dam sobie z tym radę. Nie mam pojęcia jak to rozwiązać od strony elektronicznej. Tak jak wspomniałem byłem u Pana z którym nie mam kontaktu. Przełożył elektronikę z jakiegoś innego akordeonu do pięknego Paolo Soprani. Podłączył do Korga PA. Ustawił jakiś styl (akompaniament) i zaczął grać na akordeonie do tego stylu. Akordy w Korgu zmieniały się wraz ze zmianą akordów na akordeonie. Ta przystawka zamontowana była tylko od strony basowej. Widziałem i słyszałem to na własne oczy i uszy i bardzo żałuję że nie mam kontaktu do tego Pana.
  • Level 29  
    Jeśli Roman Sowa się tego nie podjął, to znaczy, że to nie jest taka prosta sprawa. Wydaje mi się, że PEDSCAN nie do końca tu się sprawdzi. PEDSCAN "tłumaczy" włączenie styku na jeden komunikat MIDI, a Ty potrzebujesz przetłumaczyć włączenie styku na zestaw komunikatów MIDI (tercję, akord dominantowy, akord molowy, itd.). Od strony elektronicznej zrobienie takiego interfejsu jest dość proste. Ale... zrobienie czegoś takiego w jednym egzemplarzu może być bardzo drogie. Znacznie droższe niż PEDSCAN.
    Druga część, moim zdaniem znacznie trudniejsza, to zrobienie czujników reagujących na wciśnięcie przycisków basowych. Uważam, że nie może być żadnej ingerencji w mechanikę rejestru basowego - to by utrudniło grę. To musi być zrobione "bezstykowo" - jakieś czujniki Halla, czy coś podobnego. Myślę, że wykazujesz się wyjątkowym optymizmem mówiąc, że z tym dałbyś sobie radę. Najlepiej podejrzeć jak tego typu firmowe przystawki mają to zrobione.
    Jednak fakt, że nie znasz się zupełnie na elektronice komplikuje to wyjątkowo. Możesz albo poszukać kogoś kto robił coś takiego, albo jednak poprosić Pana Sowę o zrobienie tego (no i oczywiście zapłacić za wykonaną robotę). Ale to może być droga impreza - głównie z powodu tego, że potrzebujesz 1 egzemplarz. Gdybyś potrzebował 100 sztuk, to pewnie szybko ktoś by to zrobił, bo od strony elektronicznej to jest prosta sprawa.
    PS: a pytałeś się na forum akordeonowym? Tam takie tematy mogły być poruszane.

    Marek
  • Heating systems specialist
    Witam.
    Odgrzebuję temat i mam nadzieję, ża moje informacje przydadzą się autorowi wątku.
    Sam gram na instrumentach muzycznych m.in. akordeonie i keyboardach. Sam też naprawiałem akordeony i dlatego dobrze znam ich budowę.

    Jeżeli chodzi o zbudowanie takiego kontrolera MIDI do akordeonu to jest to dość prosta sprawa.

    Zacznijmy od budowy samego akordeonu, a konkretniej budowy basów.
    Główny rząd dźwięków podstawowych to jest drugi lub trzeci w zależności od wielkości akordeonu. Rząd ten oznaczony jest wgłębieniami na guzikach dźwięków C oraz E. Guziki basowe zarówno dźwięków pojedynczych jak i akordów ułożone są zgodnie z kołem kwintowym. I tak przesuwając palce w górę od dźwięku C kolejne guziki to G D A E H Fis itd.
    Natomiast idąc w dół od dźwięku C są to dźwięki: F B Es As itd.
    Są to dźwięki podstawowe basowe (prymy).
    Przed rzędem basów podstawowych (prym), znajduje się rząd pojedynczych dźwięków basowych o interwale tercji czystej względem dźwięków podstawowych czyli tzw. basy tercjowe. Każdy guzik z tych dwóch rzędów generuje dźwięki jednotonowe. W większych akordeonach bywają jeszcze jeden lub dwa rzędy, ale to nie ma znaczenia dla zrozumienia działania basów dla naszych potrzeb.

    Poniżej rzędu basów podstawowych, znajdują się kolejne 3 lub 4 rzędy guzików akordowych. Po naciśnięciu jednego z tych guzika zostają wygenerowane całe akordy.
    Kolejne rzędy to akordy: durowe, molowe, septymowe i zmniejszone.
    Tutaj można sobie zobaczyć jak te dźwięki są poukładane:
    http://maciejewski.com/pl/budowa-akordeonu/

    Akordeony posiadają np. 60, 80, 120, 140, 160, 180 basów.
    Wydawałoby się, że tak duża ilość basów powoduje, że ogarnięcie tego wszystkiego jest bardzo skomplikowanym zadaniem.
    Nic bardziej mylnego.
    Otóż pomimo tak dużej ilości guzików to generatorów dźwięku (stroików/piszczałek) jest niewiele. W przypadku basów są to 2 lub 3 rzędy po 12 stroików. Każdy rząd stroików obejmuje 12 dźwięków jednej oktawy. Aby stroiki mogły wygenerować dźwięki, musi poprzez te stroiki przepłynąć powietrze z miechu lub do miechu. W tym celu każdy stroik ma swoją klapkę, która się otwiera po naciśnięciu odpowiedniego guzika.
    W przypadku dźwięków pojedynczych jest to zrozumiałe, ale skąd się biorą akordy?
    Akordy powstają na skutek otwarcia 3 lub 4 tonów po naciśnięciu jednego guzika. Ale jak się to dzieje, że naciskając jeden guzik otwierają się 3 lub 4 klapki dźwięków tworzących akord? Do tego służy specjalny mechanizm dźwigniowy, który jest zamontowany w akordeonie po stronie basów. Wygląda on tak: http://naprawaakordeonow.pl/wp-content/uploads/2014/06/162.jpg
    U góry widać białe guziki, a na dole takie jakby haczyki to są popychacze dźwigienek otwierających klapki. Cały mechanizm ma zakodowane akordy w taki sposób, aby po naciśnięciu jednego guzika akordowego, otworzyć odpowiednią kombinację klapek poszczególnych dźwięków tworzących dany akord, a do tego w zależności od ustawienia registrów może to być 3 lub 4 klapki lub też ich wielokrotność w zależności od liczny włączonych oktaw przy pomocy registrów.
    Na zdjęciu widać mechanizm 2 oktaw czyli mechanizm sterujący 24 klapkami (2 razy po 12)
    Należy też pamiętać, że w akordeonie przy basach znajdują się registry, które włączają nam poszczególne oktawy. Dlatego też w zależności od wciśniętego registu mogą być generowane dźwięki z jednej, dwóch, a w przypadku dużych akordeonów trzech oktaw.
    Jak więc łatwo jest się domyślić po wciśnięciu jednego guzika akordowego mogą być otwarte 3 lub 4 klapki (zależnie od akordu) lub też ich wielokrotności czyli 6 lub 8 oraz 9 lub 12 klapek w zależności ile oktaw ma brzmieć jednocześnie.

    Po odkręceniu wkrętów lub odpięciu zatrzasków, cały ten mechanizm można wyjąć bez demontażu samych klapek oraz dźwigni poruszających klapkami, uzyskując w ten sposób swobodny dostęp do dźwigni oraz pod dźwignie.

    Jak więc widać całe kodowanie akordów mamy już załatwione w mechanizmie samego akordeonu.
    Wystarczy tylko przykleić malutkie magnesiki do dźwigienek poruszających klapkami, a pod tymi dźwigienkami z magnesami umieścić płytkę z wlutowanymi kontaktronami.
    Każdy kontaktron to jeden z dźwięków. Wystarczy teraz tylko odczytać procesorem stan wszystkich kontaktronów, wykryć moment załączenia i wyłączenia. Po każdym wykryciu załączenia lub wyłączenia każdego z kontaktronów, procesor musi wygenerować odpowiedni komunikat MIDI i wysłać go do keyboardu. Każdy komunikat musi zawierać informację dotyczącą wciśnięcia lub zwolnienia danego klawisza/dźwięku, numer jednego z szesnastu kanałów oraz informację o siłę/prędkość z jaką został wciśnięty/zwolniony klwisz/dźwiek.
    Jak więc widać odczyt guzików załatwia nam 24 a w dużych akordeonach 36 kontaktronów.
    Każdemu kontaktronowi przypisujemy w procesorze tylko jeden komunikat o pojedynczym dżwięku, który następnie wysyłamy do keyboardu. Nie musimy się zastanawiac nad budową akordów, bo za to odpowiedzialny już jest mechanizm w akordeonie.

    Jak odczytać stan kontaktronów i jak to przerobić na odpowiednie komunikaty. Myślę, że nie trzeba wyważać otwartych drzwi, tylko skorzystać z gotowego pomysłu Janko Muzykanta http://as.elte-s.com/zrob/muzykant_3.htm
    Wystarczy tylko kontaktrony podłączyć w odpowiedni obszar tej matrycy, odpowiadający dźwiękom rozpoznawanym przez keyboard jako dźwięki sterujące akompaniamentem.

    Zamiast kontaktronów mozna użyć transoptorów szczelinowych, ponieważ dźwignie poruszające klapkami są wykonane w postaci metalowego paska.
    Ten pasek może wchodzić w szczelinę transoptora.

    Jeżeli ktoś chciałby samemu się pobawić w pisanie programu to polecam wywody na temat budowy komunikatów MIDI mojego autorstwa: https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?p=6851858#6851858 wraz z plikami pod nazwą Protokol-MIDI, w których zawarłem esencję dotyczącą standardu MIDI.

    Pisząc program trzeba zająć się odczytem najlepiej matrycowym dźwięków/klawiszy/klapek, przypisaniem odpowiednich dźwięków w skali muzycznej, przypisaniem kanału i utworzeniem odpowiedniego komunikatu MIDI oraz wysłaniem tego komunikatu do keyboardu.

    Każdy komunikat Note On i Note Off zbudowany jest z 3 bajtów:
    Bajtu sterującego, pierwszego bajtu danych dotyczących wysokości dźwieku w skali muzycznej (Note) oraz drugiego bajtu danych dotyczących prędkości/siły uderzenia/zwolnienia klawisza (Velocity).
    Każdy bajt sterujący zaczyna się od 1 logicznej jako wyróżnika, że jest to bajt sterujący, zaś każdy bajt danych zaczyna się od 0 logicznego określającego, że jest to bajt danych.

    Wygląda to tak:

    Dla komunikatu wciśnięcia klawiasza Note On
    1001xxxx 0yyyyyyy 0zzzzzzz

    Dla komunikatu zwolnienia klawisza Note Off
    1000xxxx 0yyyyyyy 0zzzzzzz

    1001 lub 1000 na początku oznacza, że jest to bajt sterujący odpowiednio komunikaty Note On i Note Off.

    xxxx to połowa bajtu sterującego określająca numer kanału od 1 do 16
    Dla wartości 0000 jest to kanał nr 1
    Dla wartości 0001 jest to kanał nr 2 itd.
    Każdy instrument dysponuje 16 kanałami, a każdy kanał to oddzielna ścieżka instrumentalna.
    Zazwyczaj się przyjmuje:
    kanał 1 - fortepian
    kanał 2 - bas
    kanał 4 - ścieżka instrumentu melodycznego
    kanał 10 - perkusja

    W keyboardzie ponadto możemy sobie wybrać, która ścieżka będzie sterowała tonacjami akompaniamentu. Często jest to kanał nr 16

    yyyyyyy to 7 bitów określających jeden ze 128 dźwięków skali muzycznej

    zzzzzzz to 7 bitów określających jeden z poziomów prędkości/siły uderzenie/zwolnienia klawisza/dźwięku.

    W przypadku akordeonu drugi bajt danych może przyjąć najwyższą wartość.
    Jeżeli ustawimy

    Jeżeli więc mamy w keyboardzie ustawiony kanał 16 jako sterujący tonacjami akompaniamentu wtedy komunikaty będą wyglądały tak:

    Note On
    10011111 0yyyyyyy 01111111

    Note Off
    10001111 0yyyyyyy 01111111

    Jak więc widać wystarczy tylko odczytać stan kontaktronu, określić czy został akurat załaczony czy rozłączony i przypisać mu konkretną wartość na początku komunikatu 1001 lub 1000 oraz określoną wartość dźwięku ze skali muzycznej yyyyyyy

    Jak więc widać nie taki diabeł straszny jak go opisywano w tym wątku ;)

    Dodano po 3 [minuty]:

    P.S.

    Myślę, że PEDSCAN także się nadaje do tego celu.
  • Heating systems specialist
    Mój błąd. Chodzi oczywiście o tercję wielką.
    Człowiek jeszcze zakręcony po sylwestrze ;)
  • Level 29  
    Z przyjemnością przeczytałem post kolegi Plumpi ale jakoś nie widzę aby twórca postu pisząc, że:
    "wszystko fajnie pięknie ale moja znajomość elektroniki jest niestety żadna... "
    wziął to teraz i stworzył system MIDI do akordeonu. Ale może się mylę.
  • Heating systems specialist
    To jest okazja, choć rzecz w tym, że tu nie trzeba się znać na elektronice, a trochę na programowaniu lub po prostu skorzystać z gotowca. Adam Śmiałek prezentuje swój projekt w łopatologiczny sposób. Trzeba tylko umieć posłużyć się lutownicą i wykonywać krok po kroku co Adam napisał na swojej stronie, a jest tam wszystko wytłumaczone krok po kroku w sposób "łopatologiczny". Wszystkie programy także można ściągnąć z jego strony. Jak ktoś nie chce się bawić w robienie programatora ISP to może go po prostu kupić za 10 czy 15 zł, bo po tyle "chodzą" na Allegro.

    Poza tym zawsze ktoś się tu znajdzie, kto pomoże w sprawach elektronicznych :)
  • Level 1  
    Jestem muzykiem i gram słoweńską muzykę ludową na akordeonie HOHNER z przerobionym musetem .Instrument jest z 1930 r. i brzmi podobnie do słoweńskiej heligonki. Chciałbym do tego akordeonu zainstalować MIDI tak żebym mógł w basach zmieniać sobie brzmienie a więc na basach podstawowych chciałbym uzyskać brzmienie: kontrabasu, gitary basowej i tuby natomiast na akordach brzmienie gitary funkcyjnej najlepiej jazzowej. Czy jest to możliwe do zrobienia a jeśli tak to ile by to kosztowało?