Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Europejski lider sprzedaży techniki i elektroniki.
Fibaro Fibaro
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Kolejny temat o multimetrach

moskit122 12 Wrz 2014 01:56 1359 4
  • #1 12 Wrz 2014 01:56
    moskit122
    Poziom 9  

    Szukam multimetru, ale niestety na chwilę obecną nie bardzo potrafię określić dokładnych wymagań czy też po prostu funkcji niezbędnych i takich które mogę pominąć.
    A może zamiast jednego kupić 2 lub więcej urządzeń?
    Do czego obecnie używam miernika?
    Głównie DC <20V, ładowanie w motocyklach, napięcie podczas rozruchu
    Ciągłość obwodu
    AC na alternatorze <100V
    Rezystancja uzwojeń stojana
    Czasem jakieś diody, czasem sprawdzę opornik.
    Z upływem prądu mam problem bo nie ufam miernikom w pracy, w swoim chciał bym żeby pomiary były pewne. Przydało by się żebym mógł zmierzyć prąd rozruchu bo miał bym jakiś ogląd na kondycję rozrusznika bez jego demontażu (tu chyba tylko miernik cęgowy, ale na biedę mógł bym zrezygnować z tej funkcji lub kupić drugie urządzenie).
    Co w planach:
    wszelkie zabawy z elektroniką, potrzebuję zrobić diagnostikboxa do lpg, regulator do silnika dmuchawy (pwm) i chętnie wiele innych rzeczy, zaczynam się uczyć i pewnie nie jedną płytkę jeszcze będę chciał zlutować i tu nie bardzo wiem co może mi być potrzebne.
    Z funkcji które widziałem w multimetrach samochodowych to na przykład tester akumulatora ale to chyba zbędny bajer, mam w razie czego osobne urządzenie choć większość uszkodzeń na pierwszy rzut oka widać.
    Pomiar kąta zapłonu? Nie bardzo wiem jak to działa, i czy faktycznie ma sens. Używa ktoś tego?
    Obrotomierz? a może lepiej kupić osobno, przydał by mi się taki z kablem nawijanym na przewód WN żeby był uniwersalny ale może zrobię taki jak się czegoś więcej nauczę? (dokładność do 50obr/min.)
    termopara? miło by mi było gdyby ktoś po powiedział do czego się jej używa w elektronice, do motocykli planowałem kupić pirometr.
    W razie czego mam pod ręką stary oscyloskop ale na dzień dzisiejszy nie mam jeszcze pojęcia jak go używać :) choć na dniach to się pewnie zmieni.
    Chętnie nauczył bym się wykonywać więcej pomiarów przy motocyklach za pomocą multimetru czy oscyloskopu, mam nawet na oku kilka książek w tym temacie.
    I ogólnie przydał by mi się jakiś wykaz parametrów, jakie powinien mieć taki miernik dla mnie i dlaczego.
    Kwota nie jest za bardzo ograniczona (załóżmy ok. 300zł), jednakże chciał bym urządzenie które w pełni wykorzystam i które nie zepsuje się w ciągu przynajmniej 2-3 lat.
    Oczywiście szukałem wpierw w google ale w większości tematów widniało "to już było, użyj szukajki..." a w reszcie albo były najtańsze mierniki albo konkretne modele bez wyjaśnienia dlaczego akurat takie.

    0 4
  • Fibaro
  • #2 12 Wrz 2014 21:27
    leonow32

    Poziom 29  

    Jeśli nie masz żadnych specjalnych wymagać i nie zajmujesz się tym profesjonalnie, to wpisz na allegro "multimert" posortuj po najtańszych i coś sobie wybierz. Na początek każdy tani będzie dobry, a jak zepsujesz to nie będzie szkoda. DT9208 na początek jest dobry, ale produkują go w 10 różnych wersjach.

    0
  • Fibaro
  • #3 13 Wrz 2014 11:12
    moskit122
    Poziom 9  

    Profesjonalnie zajmuje się serwisem motocykli i wiem że dobry multimetr ułatwił by mi diagnozę wielu usterek dlatego pytam o dodatkowe funkcje najlepiej z objaśnieniem do czego mógł bym je wykorzystać (na przykład właśnie pomiar prądu rozruchu, ale do tego potrzebny miernik cęgowy). Nie chcę kupić miernika za 20zł którego kable pękną po tygodniu a sam miernik zacznie przekłamywać po miesiącu albo od początku będę się zastanawiał nad dokładnością pomiarów. Miałem okazję robić elektrykę w starszym motorowerze i zakłócenia jakie puszczał w eter były tak duże że tanie mierniki pokazywały wartości 2-3m obok...
    Do tego skoro już poświęcam czas na znalezienie i kupno to chciał bym żeby miernik oprócz spełnienia moich obecnych potrzeb miał funkcje "na zapas". Na przykład za tydzień nauczę się czegoś nowego a brakuje mi jakiejś pierdoły w mierniku albo jest za mało dokładny i już jestem ograniczony i muszę kupić kolejny miernik, znów poświęcić czas.
    Jak pisałem budżet nie jest za bardzo ograniczony, 200-300zł mogę wydać bez problemu, najbardziej interesuje mnie wskaźnik jakość(możliwości)/cena.

    I domyśliłem się po co używa się termopary w elektronice... po co parzyć ręce sprawdzając działanie układu :)

    0
  • Fibaro
  • #4 13 Wrz 2014 11:44
    Jerzy mechanik
    Poziom 13  

    Korzystam z miernika UNI-T 107 ma juz ze 4 lata i jest ok w zestawie jest nawet czyjnik pomiaru temperatury (sonda) bo wbudowany w sobie też ma .

    Dodano po 2 [minuty]:

    A Pomiary napięcia DC.......................................................................................................... 6
    B Pomiary napięcia AC.......................................................................................................... 6
    C Pomiar prądu DC ................................................................................................................ 7
    D Pomiary rezystancji ............................................................................................................ 7
    E Test diód ............................................................................................................................. 8
    F Test ciągłość obwodu.......................................................................................................... 8
    G Test baterii 12V .................................................................................................................. 8
    H Pomiar temperatury ............................................................................................................ 9
    I Pomiar częstotliwości .......................................................................................................... 9
    J Współczynnik wypełnienia.................................................................................................. 9
    K Pomiar kąta zamknięcia przerywacza DWELL ............................................................... 10
    L Pomiar prędkości obrotowej RPM x 10............................................................................ 10
    M Zatrzymanie wskazania HOLD. ...................................................................................... 11
    F. DIAGNOZOWANIE POJAZDÓW.................................................................................... 11
    A Sprawdzanie bezpieczników. ........................................................................................... 11
    B Sprawdzanie włączników ................................................................................................. 11
    C Sprawdzanie cewek .......................................................................................................... 11
    D Test napięciowy akumulatora........................................................................................... 12
    E Pomiar poboru prądu z akumulatora przy wyłączonym silniku ....................................... 12
    F Sprawdzanie całego układu rozruchowego....................................................................... 12
    G Pomiar spadków napięcia w instalacji rozruchowej......................................................... 13
    H Sprawdzanie napięcia ładowania...................................................................................... 13




    I Sprawdzanie systemu zapłonowego .................................................................................. 14
    1. Sprawdzanie cewki zapłonowej ................................................................................... 14
    2 Sprawdzanie przewodów wysokiego napięcia.............................................................. 14
    3 Sprawdzanie czujnika Halla .......................................................................................... 15
    4 Badanie czujnika magnetorezystancyjnego .......................................................................... 15
    5 Pomiar prędkości obrotowej silnika.............................................................................. 16
    6 Sprawdzanie układu zasilania ....................................................................................... 16
    Sprawdzanie ustawienia cewki C-3.................................................................................. 17
    J Sprawdzanie pozostałych czujników silnika ......................................................................... 17
    1 Sonda lambda ................................................................................................................ 17
    2 Czujnik temperatury...................................................................................................... 18
    3 Czujnik pozycji ............................................................................................................. 19
    4 Czujnik ciśnienia MAP ................................................................................................. 19
    5 Czujnik ilości przepływającego powietrza MAF .......................................................... 20 2
    Specyfikacja ogólna ................................................................................................................. 21
    Dokładność pomiarów.............................................................................................................. 21
    A Napięcie DC ..................................................................................................................... 21
    B Napięcie AC ..................................................................................................................... 22
    C Prąd DC ............................................................................................................................ 22
    D Rezystancja....................................................................................................................... 22
    E Diody ................................................................................................................................ 22
    F Test ciągłości obwodu....................................................................................................... 22
    G Bateria 12V....................................................................................................................... 23
    H Temperatura...................................................................................................................... 23
    I częstotliwość:..................................................................................................................... 23
    J Współczynnik wypełnienia................................................................................................ 23
    K Pomiar kąta zamknięcia przerywacza .............................................................................. 23
    L Prędkość obrotowac.......................................................................................................... 23

    0
  • #5 26 Paź 2014 22:51
    moskit122
    Poziom 9  

    Ostatecznie kupiłem UT70C. Brakuje mi w Nim pomiaru temperatury ale i tak planowałem zakup pirometru więc nie będzie mi potrzebny. Poza tym sprawuje się bardzo dobrze, korzystam z wszystkich funkcji. W pierwszym dniu zalałem go 2 razy benzyną i nic się nie stało, ani nie zamókł w środku ani nie zniszczył się z zewnątrz. Kable silikonowe, sprawiają wrażenie dość dobrych. Po kilku tygodniach ciągłego użytku nie widać śladów zużycia.

    0
TME logo Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
TME Logo