Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Mondeo MK1 - Iskra tylko na 1 i 4 świecy

mrowek55 13 Wrz 2014 23:46 1950 7
  • #1 13 Wrz 2014 23:46
    mrowek55
    Poziom 8  

    Witam,
    przejrzałem wiele postów na podobny temat i pytałem kilku mechaników ale chciałbym upewnić się co do wiedzy, którą już zdobyłem. Problem z autem zaczął się nagle, auto po zakupach już nie odpaliło. Sprawdziłem to i owo i wyszło na to, że nie ma iskry na 2 i 3 świecy, tj. nie działa prawa strona cewki, po zamianie przewodów diagnoza potwierdziła się. Ponieważ miałem nowe świece to bez wykręcania starych wpiąłem nowe w przewody WN i zakręciłem rozrusznikiem (mam nadzieję, że taki sposób jest prawidłowy ?).
    Moje pytanie jest następujące - według książki "Sam naprawiam" aby sprawdzić cewkę należy sprawdzić rezystancję uzwojenia pierwotnego tj. we wtyczce dochodzącej do cewki zmierzyć rezystancję między stykami 1 i 2 i 3 i 2.
    Mondeo MK1 - Iskra tylko na 1 i 4 świecy
    Tu mam wątpliwości co do mojego wykonania tego pomiaru. Zrobiłem to tak jak na zdjęciu a) i b), tj chodzi mi o prawidłową kolejność +/-
    a) Mondeo MK1 - Iskra tylko na 1 i 4 świecy
    b) Mondeo MK1 - Iskra tylko na 1 i 4 świecy

    Jak odwróciłem przewody miernika na wyświetlaczu pojawiły się wartości ponad 19 ohmów. Nie mam wykształcenia elektronicznego i nie jestem pewny czy mój pomiar jest miarodajny, tj. czy ważna jest kolejność +/- mierząc rezystancję ?. Podsumowując, czy może mi ktoś wskazać czy pomiar wykonałem prawidłowo ? Czy w tym wypadku kupno nowej/używanej cewki może być dobrym rozwiązaniem ?

    W innym poście znalazłem taki wpis, warto dodatkowo przeprowadzić taką próbę ?

    Cytat:
    Wypnij wtyczkę z cewki, ma trzy wejścia. Przygotuj sobie żaróweczkę 12V/2 lub 4 W (taką jak z kierunkowskazu bocznego) i podłącz do pinu środkowego i jednego skrajnego, zobacz czy miga jak kręcisz rozrusznikiem, następnie to samo tylko do drugiego skrajnego.
    Jak miga na obu to masz uszkodzoną cewkę, jak nie miga to jeden kanał zapłonowy w sterowniku silnika.
    Rysiek, cewki miernikiem nie sprawdzisz, bo 99,99% usterek cewek to przebicie strony wtórnej do pierwotnej albo rdzenia; żaden megaomomierz tego nie pokaże.

    0 7
  • #2 14 Wrz 2014 01:35
    ste
    Poziom 17  

    Całkowicie źle mierzysz. Masz zmierzyć rezystancję cewki, czyli na pinach w samej cewce, a nie we wtyczce.


    mrowek55 napisał:


    W innym poście znalazłem taki wpis, warto dodatkowo przeprowadzić taką próbę ?


    Oczywiście - podstawowa rzecz, będziesz dzięki temu wiedział że do cewki dochodzą impulsy ze sterownika, lepiej użyć do tego celu diody LED z rezystorem.

    0
  • #3 16 Wrz 2014 21:17
    mrowek55
    Poziom 8  

    Dokonałem dziś dodatkowych pomiarów począwszy od zmierzenia wyjść na przewody WM w gniazdach 1-4 i 2-3 tu pomiary wykazały rezystancję ponad 13 ohm. Podczas pomiaru na pinach wejściowych do cewki miernik nie pokazał wartości, cyfry pokazały się na ułamek sekundy i miernik wskazał na końcu 0,00.
    Pomiaru dokonywałem z przełożeniem przewodów +/-. Cała operacja na tym filmie. Czy taki pomiar jednoznacznie wskazuje na uszkodzenie cewki ?

    0
  • #4 16 Wrz 2014 21:44
    robert7319
    Poziom 15  

    Witam nie 13 ohm a 13 kohm i to może być dobra wartość. Uzwojenie pierwotne mierz na zakresie 200ohm wtedy pokarze jakąś wartość.

    0
  • #5 16 Wrz 2014 21:55
    mrowek55
    Poziom 8  

    na zakresie 200 ohm pokazuje 01,2 zarówno na pinie 1-2 jak i 2-3

    0
  • #6 19 Wrz 2014 21:04
    mrowek55
    Poziom 8  

    przeprowadziłem dziś test z żarówką z mojego pierwszego wpisu, żarówka 3W pochodziła z oświetlenia sufitowego kabiny. Niestety test się nie powiódł, bo żarówka nawet nie drgnęła na wyjściach 1-2 i 2-3 wtyczki wchodzącej w cewkę. Iskra nadal jest na 1 i 4 świecy. Chyba zainwestuję w używaną cewkę :D i zobaczę jak wyjdzie.

    0
  • #7 21 Wrz 2014 11:27
    W201
    Poziom 15  

    Wymień cewkę, omomierz nie zawsze pokazuje prawdę. Miałem podobny problem u siebie i wymiana cewki skutecznie usunęła awarię, z ta różnicą że mój samochód to był MK2.

    0
  • #8 08 Lis 2014 15:04
    mrowek55
    Poziom 8  

    Właśnie zamknąłem temat mojego Mondiego, trochę to trwało, nieco mnie kosztowało (chyba więcej nerwów niż kasy) i w końcu działa jak należy.
    Co się działo:
    - podmieniłem świece na nowe
    - kupiłem na aukcji używaną cewkę za nieduże pieniądze i podmieniłem ją - niestety nadal brak iskry na 1 i 4 świecy (zonk, trochę zbyt duży zbieg okoliczności aby druga była tak samo uszkodzona)
    - auto wylądowało w warsztacie, mechanik stwierdził że padł komp (sterownik). Na szrocie kupiłem używany. Auto ożyło, ale praca silnika była daleka od ideału, na wolnych obrotach jeszcze jak cię mogę ale już po dodaniu gazu silnik pracował nierówno, obroty falowały, jak dałem mocno w gaz czasem nawet "strzelił" w rurę, z ruty wydechowej wydobywały się opary jakiejś cieczy jasnego dymu. Mechanik stwierdził, że pewnie przepływomierz jest zabrudzony i komputer źle dobiera mieszankę. Za 60 pln zaproponował mi czyszczenie przepływki w myjce ultradźwiękowej. Po moim pytaniu czy to pomoże, stwierdził, że gdyby nie pomagało to by nie kupili myjki za ponad 2 tys. Hmm, jakoś mnie to nie przekonywało, bo skoro wcześniej auto pracowało równo to nagle jak zniknęła iskra i auto stało dłuższy czas to nagle ni stąd ni zowąd zanieczyściła się przepływka ... Wbrew swojemu instynktowi zostawiłem auto jeszcze na jeden dzień. Niestety następnego dnia odebrałem auto bez poprawy ledwo dojeżdżając do domu.

    Dziś postanowiłem jeszcze przy nim pogrzebać i wrócić z "ustawieniami" sprzed awarii. Wstawiłem swoją starą cewkę - bez poprawy. Już miałem chwilę zwątpienia i plany aby w pn. zaprowadzić go do innego warsztatu, gdy przypomniałem sobie, że jeszcze przecież wymieniłem świece na nowe. To był strzał w dziesiątkę, wkręciłem stare świece oryginalne Motocrafta i auto wróciło do normalnej pracy. Silnik pracuje równo i na wolnych i na wyższych obrotach, ładnie reaguje na przyspieszenie, nie kaszle i nie strzela. Przypomniałem sobie, że gdzieś na forum czytałem, że Fordy nie lubią innych świec niż Motocraft ;-)
    Uff, tak więc temat zamknięty. Dzięki za pomoc.

    Ps.
    przy okazji wymiany cewki wymontowałem przepływomierz i ... ku mojemu zdziwieniu okazało się, że wcale nie był czyszczony, kurz jaki się tam znajdował na pewno nie mógł się tam znaleźć po przejechaniu 7 km po asfalcie. W pn. jadę to tych oszustów po zwrot kasy.
    Pzdr.

    0