Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Analizator antenowy MAX 4

Januszs0 15 Sep 2014 22:40 13845 23
  • Witam.

    Na wstępie proszę o wyrozumiałość - jest to mój pierwszy post w tym dziale, dlatego mogę popełnić błędy.
    Chciałbym przedstawić szerszemu gronu moje wykonanie doskonale znanego analizatora VNA MAX4. Analizator pracuje do 60MHz i umożliwia pomiary anten, rezonatorów kwarcowych, kabli antenowych itp. Więcej informacji o pomiarach z użyciem MAX 4 można znaleźć w internecie. Materiały konieczne do wykonania analizatora znalazłem na stronie kolegi SP3SWJ oraz w internecie. Na wstępie chciałem podziękować koledze SP3SWJ za pomoc przy generowaniu hex dla procesora. Analizator został wykonany na bazie najnowszego dostępnego na stronie Autora schematu. W schemacie tym zostało uwzględnione ładowanie akumulatorów oraz wskaźnik naładowania akumulatorów wykorzystujący do tego celu podświetlenie z wyświetlacza. Oczywiście wiem, że od kilku już lat jest dostępny MAX 6, ale na MAX 4 zbierałem już od dawna części, a notoryczny brak czasu skutecznie uniemożliwiał powstanie tego analizatora. Podstawowe założenie odnośnie konstrukcji mechanicznej to inna obudowa, oryginalna mi się nie podoba. Projekt jest amatorski, dlatego wyszedłem z założenia, że można pokusić się o wykonanie frezowanej z kawałków ABS obudowy, pozwalającej na wykorzystanie posiadanych części.

    Kierując się przyjętymi założeniami, zrobiłem projekt obudowy w programie CAD. Jako pierwowzór posłużyła mi górna część obudowy od ręcznego odbiornika GPS. W projekcie obudowy uwzględniłem wszystkie detale mechaniczne oraz większe elementy na płytkach elektronicznych. Urządzenie zawiera w sobie akumulatory oraz oddzielną płytkę z klawiaturą. Na fotce poniżej przedstawiam projekt analizatora w programie CAD.

    Analizator antenowy MAX 4

    Drugie zdjęcie przedstawia widok urządzenia od dołu.

    Analizator antenowy MAX 4

    Trzeci obrazek to modele 3D płytki głównej oraz innych większych części składowych.

    Analizator antenowy MAX 4

    Po wykonaniu projektu obudowy przystąpiłem do zrobienia dokumentacji elektronicznej analizatora. Dokumentacja taka powstała w Protelu 99SE. Schemat oraz wygląd płytki w formie PDF dodaję w załączniku. Fotografia gotowych do obkładania płytek poniżej.

    Analizator antenowy MAX 4 Analizator antenowy MAX 4

    Po wykonaniu płytki przyszła kolej na obłożenie oraz uruchomienie. Fotografie poniżej przedstawiają uruchomioną i gotową do montażu płytkę.

    Analizator antenowy MAX 4 Analizator antenowy MAX 4

    Obudowa została wyfrezowana na maszynie CNC.
    Po zakończeniu całość wygląda jak na fotce poniżej.

    Analizator antenowy MAX 4 Analizator antenowy MAX 4

    Na zakończenie powstało jeszcze etui, które chroni analizator przed uszkodzeniami, kiedy leży nieużywany na półce. Poniższe zdjęcie przedstawia kompletny analizator razem z etui.

    Analizator antenowy MAX 4

    Płytki do MAX 4 wykonałem metodą fotochemiczną na laminacie FR4. Uruchomienie urządzenia nie stanowiło większego problemu, sposób kalibracji został opisany na stronie Autora projektu. Analizatora używam od kilku tygodni i mogę stwierdzić, że jest to bardzo przydatny przyrząd i powinien się on znaleźć w pracowni każdego amatora. Na koniec koszty. Najdroższym elementem jest oczywiście DDS AD9851 który kosztuje ok 120zł u polskich dystrybutorów. Dużo taniej można go spotkać na serwisach aukcyjnych. Ja mojego DDS dostałem od kolegi, więc nie musiałem go kupować. Z części które musiałem kupić:
    -procesor AT MEGA 32 cena ok. 30zł
    -AD 8302 ok. 10zł na Ebay
    -wyświetlacz graficzny 128 x 64 ok. 50zł
    -konwerter USB ok. 25zł
    -gniazda SMA, przekaźnik, rdzeń na sprzęgacz ok. 20zł
    Pozostałe części nie są bardzo drogie, część z nich miałem w zapasach. Jeśli miałbym kupować wszystkie części, to koszty zapewne przekroczyłyby 200zł. Obudowę wykonałem we własnym zakresie, więc nie liczę kosztów, bo tylko poświęciłem na to swój wolny czas. Polecam wszystkim wykonanie takiej konstrukcji, bo jest to bardzo przydatny przyrząd pomiarowy.

    Pozdrawiam,
    Janusz

    Cool? Ranking DIY
    Can you write similar article? Send message to me and you will get SD card 64GB.
    About Author
    Januszs0
    Level 12  
    Offline 
    Januszs0 wrote 57 posts with rating 153, helped 0 times. Been with us since 2003 year.
  • #2
    Steryd3
    Level 33  
    Ogólnie jestem pod dużym wrażeniem. Montaż może nie zachwyca ale moje prototypy wyglądają czasem nawet gorzej. Rozumiem, że obudowa była przez Ciebie projektowana i frezowana na CNC? Wygląd urządzenia przypomina seryjne konstrukcje więc duży plus. Jednak dedykowana obudowa robi dużą różnicę. Przydał by się jakiś filmik prezentujący działanie analizatora.
  • #3
    pan_kotek
    Level 20  
    Przelotki pomiędzy warstwami to tulejki "nitowane"?
    Drewniana obudowa wyszła genialnie.
  • #4
    tiim
    Level 2  
    Świetny model 3D. Czy był on może zrobiony w FreeCAD?
  • #5
    PC_maniak
    Level 13  
    Jako krótkofalowcowi od dawna marzy mi się taki przydatny analizator. Za sprawą projektu Kolegi chyba "rzucę się w tę wodę" bo rzecz zdaje się być wykonywalna przez powielanie. Można kupić, ale lepiej zrobić samemu. Walorów takiego rozwiązania nie trzeba uzasadniać.
    Obudowa perfekt - czy Kolega próbował wpasować analizator w jakąś seryjną obudowę np z ofert Cyfroniki lub AVT lub podobne? Bo wykonanie prac mechanicznych jest najbardziej czaso i pracochłonne. Jeżeli się nie mylę to otwory w pcb wiercone hurtem na CNC?
    Osobiście jestem wdzięczny Koledze za ten projekt. Prośba tylko o późniejsze spostrzeżenia po testach na antenach i balunach. Czy Kolega udostępnia wsad do procesora?

    73 SQ8NQS
  • #6
    Januszs0
    Level 12  
    Witam Kolegów

    Poniżej postaram się odpowiedzieć na wszystkie pytania które padły w tym wątku.

    "Rozumiem, że obudowa była przez Ciebie projektowana i frezowana na CNC?"
    Dokładnie tak. Projekt obudowy powstał w programie UG-NX, reszta została zrobiona na frezarce CNC.

    "Przydał by się jakiś filmik prezentujący działanie analizatora"
    Analizator działa identycznie jak oryginalne MAX wykonywane przez kolegów. Wsad do procesora otrzymałem od kolegi SP3SWJ. Całe urządzenie jest wykonane ze schematów dostępnych na stronie kolegi Jarka. Mojego autorstwa jest tylko obudowa i płytka, reszta to klasyczny MAX 4. Co do filmiku to nie mam kamerki więc raczej nie będę mógł zrobić filmu.

    "czy Kolega próbował wpasować analizator w jakąś seryjną obudowę np z ofert Cyfroniki lub AVT lub podobne"
    Oryginalna płytka do MAX 4 autorstwa SP3SWJ pasuje do obudowy dostępnej w handlu, mi osobiście się taka obudowa nie podoba dlatego zrobiłem własną. Moja płytka raczej nie będzie pasować do typowych obudów.

    "Czy Kolega udostępnia wsad do procesora"
    Wsad który otrzymałem od Kolegi SP3SWJ jest przeznaczony do mojego egzemplarza, wynika to z tego że soft jest generowany indywidualnie dla każdego analizatora. O procedurze programowania analizatora proszę poczytać na stronie kolegi SP3SWJ. https://sites.google.com/site/sp3swj/max4. Na tej stronie jest dostępny soft do AT MEGA 32. Korzystałem z tych programów podczas uruchamiania analizatora i działają one bardzo dobrze. Soft dedykowany poprawia trochę dokładność wyników ale nie jest to jakiś gigantyczny skok tylko raczej drobna korekta. Moim zdaniem lepiej się pracuje z analizatorem po podłączeniu go do komputera.

    "Przelotki pomiędzy warstwami to tulejki "nitowane"
    Tak są to takie nity do robienia przelotek.

    "Drewniana obudowa wyszła genialnie"
    Frezowanie takiej obudowy to ok 3h pracy dla mojej maszyny. Potem troszkę pracy papierem ściernym i lakierowanie, naprawdę nic szczególnie trudnego.

    Dziękuję wszystkim czytającym i piszącym w moim wątku za przychylne opinie.

    Pozdrawiam Janusz
  • #7
    tplewa
    Level 39  
    PC_maniak wrote:
    Jako krótkofalowcowi od dawna marzy mi się taki przydatny analizator. Za sprawą projektu Kolegi chyba "rzucę się w tę wodę" bo rzecz zdaje się być wykonywalna przez powielanie. Można kupić, ale lepiej zrobić samemu.


    Wszystko jest do wykonania... można też kupić minimalny zestaw do Max 6 (z elementami najtrudniejszymi do zdobycia) - IMHO gra warta świeczki.
    Choć Max 4 mówiąc o KF-ie spokojnie wystarczy i jest sporo tańszy...

    Generalnie obudowa super (futerał też), projekt fajny - ale właśnie jak ktoś stwierdził lutowanie takie sobie. Można to było ładniej zrobić używając więcej topnika... Niektóre miejsca na zdjęciu z resztkami cyny niedotrawionej miedzi? Wyglądają jak by zaraz miały zrobić zwarcie. :( No i ten klej? Poxipol? Na trafie tez tak średnio wygląda... Trochę szkoda bo jak już była zabawa w CNC (niezbyt tania)... Można było zamówić PCB - wyglądało by o niebo lepiej...

    No ale ważne że działa i oby okazał się pomocny w pracach nad kolejnym sprzętem. :)

    Tomek
    SP6VGX
  • #8
    GanzConrad
    Level 25  
    Januszs0 rewelacja, nie jestem estetą i również preferuję wykonanie płytki w domowych warunkach (co w zupełności rekompensuje nie tylko koszty, ale również 14 dni roboczych oczekiwania...). Najbardziej interesują mnie koszty komercyjnego wykonania obudowy - jak mógłbyś je oszacować? Czy da się to zrobić na domowej CNC "samoróbce", czy potrzeba do tego czegoś bardziej profesjonalnego?
  • #9
    Januszs0
    Level 12  
    Witam Kolegów

    "Mozna to bylo ladniej zrobic uzywajac wiecej topnika... Niektore miejsca na zdjeciu z resztkami cyny ??? niedotrawionej miedzi ??? wygladaja jak by zaraz mialy zrobic zwarcie no i ten glut ?? poxipol ?? na trafie tez tak srednio wyglada... Troche szkoda bo jak juz byla zabawa w CNC (niezbyt tania)... mozna bylo zamowic PCB - wygladalo by o niebo lepiej... "

    Nie mam w zwyczaju używać topnika, takie już przyzwyczajenie. Co do płytki to proszę spojrzeć na zdjęcie pustej płytki. Gwarantuje że nie ma tam żadnego niedotrawienie lub zbędnej miedzi. Glut to tylko wosk, który stabilizuje uzwojenie na trafie.Odnośnie zabawy CNC to dla mnie jest to najtańsza właśnie część projektu. Płytki można było zamówić tu się zgodzę z Kolegą ale za komplet płytek trzeba by zapłacić ok 100zł a to już nie jest drobna kwota. Jeśli bym planował produkcję seryjną zamówił bym płytki u producenta ale w przypadku tego projektu powstał on tylko na moje potrzeby więc płytka powstała jako prototyp.

    Pozdrawiam Janusz
  • #10
    karlos79
    Level 33  
    Witam

    Kolego gdzie kupiłeś te nity?

    Pozdrawaim
  • #11
    tplewa
    Level 39  
    Januszs0 wrote:

    Nie mam w zwyczaju używać topnika, takie już przyzwyczajenie.


    Tak po prostu pytalem, ale teraz juz znam chyba odpowiedz.. to po ptostu malutkie kulaczki cyny chyba widac wlasnie powodowane tym zlym przyzwyczajeniem ;) i brakiem czyszczenia po lutowaniu.

    Tutaj nie chodzi o zmysl estetyczny ale o poprawne lutowanie... wiec warto czasami zmieniac przyzwyczajenia - ot takie cos przy wiekszych ukladach potrafi sie zemscic.

    Co do plytek wykonywanych samodzielnie hmm sa rozne podejscia, ja wole zamawiac po prostu z lenistwa. Dla mnie to za duzo zabawy zwlaszcza przy plytkach dwustronnych - a efekt nie zawsze wychodzi taki jak by sie chcialo. Wiec zamiast marnowac swoj czas na czasem rozny efekt wole to zlecic firmie, a stracony czas tez cos kosztuje. Choc tak jak mowie to zalezy od podejscia.

    Dodam ze o ile taka plytka sprawdza sie w projekcie do 60MHz to nie stety przy wyzszych czestotliwosciach np. cos na wzor Max6 500 juz tak pieknie by nie bylo.

    Generalnie nie pisze tego jakos zlosliwie, ale warto czasem zmieniac nawyki - osczedza sie potem czas, pieniadze i nerwy :) ot to tak z wlasnego doswiadczenia

    Jeszcze tak z ciekawosci mam pytanie obudowa z jakiego materialu byla frezowana ?
  • #12
    Januszs0
    Level 12  
    Witam Kolegów

    "to po prostu malutkie kuleczki cyny chyba widać właśnie powodowane tym złym przyzwyczajeniem i brakiem czyszczenia po lutowaniu"
    Takie kuleczki, piszę o tych przy przelotkach, robią się właśnie na kołnierzu nita. Wynika to z faktu że nie da się idealnie zanitować płytki i nit zawsze delikatnie będzie wystawał. Można te kulki zdjąć plecionką ale płytka wtedy wygląda jeszcze gorzej. Sama płytka ma odległości między ścieżkami 0.2mm. Zdjęcia były robione kiepskim aparatem i są delikatnie poruszone może to powoduje taki efekt że między niektórymi ścieżkami widać praktycznie zwarcie. Fizycznie w układzie nie ma zwarć.

    "Tutaj nie chodzi o zmysł estetyczny ale o poprawne lutowanie... wiec warto czasami zmieniać przyzwyczajenia - ot takie coś przy większych układach potrafi się zemścić"
    Od ponad 20 lat lutuję różne płytki i bez topnika można to zrobić poprawnie, wystarczy taka ilość topnika jaka jest w cynie.

    "Dodam ze o ile taka płytka sprawdza się w projekcie do 60 MHz to nie stety przy wyższych częstotliwościach np. coś na wzór Max6 500 już tak pięknie by nie było"
    Do częstotliwości ponad 1GHz można śmiało używać laminatu FR-4 i takiej technologi w jakiej zrobiłem MAX 4. Oczywiście w projektach na 500 MHz robi się inaczej projekt płytki ale to nie jest temat tego wątku i nie będziemy go tutaj poruszać.

    "Generalnie nie pisze tego jakoś złośliwie, ale warto czasem zmieniać nawyki - oszczędza się potem czas, pieniądze i nerwy"
    Nie przyszło mi nawet do głowy posądzać Kolegę o złośliwość po prostu każdy z nas ma swoje metody i lubi robić po swojemu, a wymiana doświadczeń jak najbardziej jest na miejscu, po to jest forum.

    "Jeszcze tak z ciekawości mam pytanie obudowa z jakiego materiału była frezowana"
    "Najbardziej interesują mnie koszty komercyjnego wykonania obudowy - jak mógłbyś je oszacować? Czy da się to zrobić na domowej CNC "samoróbce", czy potrzeba do tego czegoś bardziej profesjonalnego"

    Obudowa była frezowana z kawałków ABS. Moim zdaniem taką obudowę można zrobić na amatorskiej maszynie. Planuję frezować jeszcze jedną taką obudowę jak nie zapomnę to zrobię filmik i dam linka na YT. Moja maszyna ma dokładność na poziomie 0.15 do 0.2 mm, grubość ścianki w tej obudowie jest ok 2,5 mm więc jest odpowiedni zapas na niedokładności wynikające z maszyny. Odnośnie kosztów wykonania takiej obudowy to nie mam pojęcia jak się wycenia takie usługi dlatego nie będę się wypowiadał na ten temat. Projekt nie jest komercyjny tylko na własny użytek.

    "Kolego gdzie kupiłeś te nity"
    Nity można kupić w Conradzie, wystarczy wpisać nazwę producenta w wyszukiwarce czyli BUNGARD. Uprzedzam że cena jest wysoka ok 90 zł za 1000 szt.

    Pozdrawiam Janusz
  • #13
    tomiok
    Level 33  
    Januszs0 wrote:
    ...
    ... bez topnika można to zrobić poprawnie, wystarczy taka ilość topnika jaka jest w cynie.
    ...

    Ja bym tylko wtrącił swoje "trzy grosze" :)
    Przepraszam, ale to jak pisać że jest większa i mniejsza połowa :-/
    Powinno być "bez dodatkowego topnika", albo jest topnik, albo go nie ma.

    Ponadto niech kolega raz dla próby zastosuje jakiś dobry topnik i zobaczy różnicę - choćby z ciekawości.

    Januszs0 wrote:
    ...
    Od ponad 20 lat lutuję ...
    ...


    Od ponad 20 lat robi się "elektronikę" jednak udoskonala się technikę.
    20 lat kładziono przewody elektryczne aluminiowe w ścianie, dziś tylko z miedzi, to pewnie też nie ma znaczenia, kolega położy aluminium, bo tak by zrobił 20 lat temu :-/

    Idąc tym tropem, to po co robić MAX-4, 20 lat temu go nie było :-/

    Do tego wypadało by choć pocynować tą płytkę, a włożone tyle pracy.
    Zapobiega utlenianiu się miedzianych ścieżek, i przy nitowaniu ładniej by to wyglądało, i dłużej by urządzenie działało ;-)

    P.S. Czym kolega zaciskał te nity ?
    Dedykowaną zaciskarką ?
    http://www.conrad.pl/Bungard-Przebijanie-p%C5....5-x-21-x-30-cm.htm?websale8=conrad&pi=547858
  • #14
    Januszs0
    Level 12  
    Witam Kolegów

    "Powinno być "bez dodatkowego topnika", albo jest topnik, albo go nie ma"
    Na zakończenie tematu topnika opiszę po kolei jak robię płytkę bo odnoszę wrażenie że trochę się z Kolegami nie rozumiemy. Po trawieniu czyszczę płytkę papierem wodnym ok 1000, potem suszenie i malowanie płytki FLUX SK10. Potem robię przelotki i na końcu je lutuję. Pisząc o tym że nie używam topnika mam na myśli dodawanie przy lutowaniu elementów kalafonii lub innych specyfików. Tak przygotowana płytka dobrze się lutuje, FLUX SK10 stanowi pewne zabezpieczenie przed utlenianiem miedzi, choć lepiej było by umyć płytkę i po uruchomieniu zalakierować.

    "Idąc tym tropem, to po co robić MAX-4, 20 lat temu go nie było"
    Max powstał bo lubię takie dłubanie i sprawia mi frajdę jak coś zrobię.

    "Do tego wypadało by choć pocynować tą płytkę"
    Nie mam preparatów do cynowania a przy ręcznym cynowaniu jest mały problem. Jak się używa nity a płytkę wcześniej pocynuje bardzo trudno jest wcisnąć nity w otwory dlatego przy płytkach nitowanych nie pobielam ścieżek. Można pocynować po zaklepaniu nitów, efekty są takie jak na moim zdjęciu płytki.


    "Czym kolega zaciskał te nity"
    Nity wciskam w otwór a potem zaklepuje przy pomocy metalowego trzpienia.


    Pozdrawiam Janusz
  • #15
    Mscichu
    Level 17  
    Ja mam prośbę aby kolega opisał krok po kroku jak zrobił tak elegancką obudowę. Wygląda jak produkt na sprzedaż! Jakiego typu frezy zostały użyte itd. Czy obudowa był w jakiś sposób piaskowana?
    Również posiadam takie nity, tylko nie mogę dobrać odpowiedniego trzpienia aby dobrze i płasko zaklepać z drugiej strony, a jak to wygląda u Ciebie? Aha i też dla pewności lutuję nity.

    Ogólnie projekt super wyszedł, gratuluję!
  • #16
    Januszs0
    Level 12  
    Witam Kolegów

    Ja mam prośbę aby kolega opisał krok po kroku jak zrobił tak elegancką obudowę. Jakiego typu frezy zostały użyte itd. Czy obudowa był w jakiś sposób piaskowana"

    Obudowę frezuję w następującej kolejności. Na początku przygotowuję kostkę z ABS. Kostka musi być większa po bokach od detalu ok 10 mm na stronę. Dół kostki pokrywa się z modelem góra może być delikatnie większa od modelu ale nie za dużo żeby nie trzeba było dużo frezować naddatków. Do modelu obudowy dodaję ramkę do trzymania detalu na maszynie. Po to są właśnie naddatki. Potem piszę programy. Na początku obróbka zgrubna frezem ostrym 5 mm z zagłębieniem ok 0,5 do 0.7 mm. Potem obróbki otworów i boków ramki obróbka po osi Z również frezem 5 mm. Na końcu obróbka wykańczająca frezem kulowym 3 mm. Obróbki wykańczające robię pod kątem 45 z przejściami co 0.3 mm. Powyższy sposób postępowania dotyczy górnej części obudowy. Dla dołu gdzie są naby do przykręcania wyświetlacza trzeba dodać jeszcze obróbki małym frezem otworów. Tak pokrótce wygląda wykonanie obudowy na maszynie. Obudowa ze zdjęcia była wyczyszczona papierem ściernym ok 300 a potem pomalowana lakierem w sprayu trzy razy. I to już wszystko co robiłem przy obudowie. Na fotce góra obudowy z programem wykańczającym.

    Analizator antenowy MAX 4

    "Również posiadam takie nity, tylko nie mogę dobrać odpowiedniego trzpienia aby dobrze i płasko zaklepać z drugiej strony, a jak to wygląda u Ciebie? Aha i też dla pewności lutuję nity."

    Nity zaklepuję końcówką od wkrętaka. Można użyć dowolnego trzpienia z twardego metalu.

    Pozdrawiam Janusz
  • #17
    tomiok
    Level 33  
    Januszs0 wrote:
    ...
    Można pocynować po zaklepaniu nitów, efekty są takie jak na moim zdjęciu płytki.
    ...


    Tak w ogóle, to szacun za kawał dobrej roboty :)
    Zadroszę umiejętności i możliwości (CNC) -ehh

    Jedak co do cynowania ...
    Proponuję zapoznać się z metodą na stop Lichtenberga ;-)
    Proste, tanie, skuteczne, i łatwe, a w porównaniu z całą konstrukcją to już dziecinnie łatwe :)

    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic2483449.html

    Demo tej metody:
    https://www.youtube.com/watch?v=XqlKq_bFOmg

    Samych takich udanych pomysłów życzę :)
  • #18
    PC_maniak
    Level 13  
    Niemal że identyczna metoda, lecz z użyciem ołowiu z ciężarków wędkarskich.
    Link

    Ciekaw jestem jak z lutowalnością po tej metodzie.
  • #19
    Januszs0
    Level 12  
    Witam Kolegów

    W związku z zainteresowaniem Kolegów jak się frezuje obudowę zrobiłem krótkie filmiki które pokazują jak moja maszyna radzi sobie z taką obudową.
    Frezowanie zgrubne, frez 5 mm zagłębienie 0.7 mm na przejście. Czas takiej obróbki ok 45 minut.

    Detal po obróbce zgrubnej

    Obróbka wykańczająca frez kulowy 3mm, przejścia pod kątem 45 z odległością między ścieżkami 0.3 mm. Czas obróbki ok 25 minut.

    Gotowa jedna strona obudowy. Potem obróbka z drugiej strony, dopieszczanie i gotowe.

    Jak widać z filmików na amatorskiej maszynie bez większego problemu można wykonać różne obudowy.

    Pozdrawiam Janusz
  • #20
    tplewa
    Level 39  
    @Januszs0

    Kolego ja sie bardzo ciesze ze robisz plytki od 20 lat... i co to zmienia... ja moze robie troche dluzej i co to ma do tego. Wrecz mnie to nawet smuci ze po 20 latach robienia plytka jest po prostu polutowana niechlujnie.

    Tak samo nie pisze tego zlosliwie, po prostu pokazujesz fajny projekt publicznie - a ja wytykam to co jest po prostu zle. Oszem nie jest to najgorsze lutowanie jakie widzialem na elektrodzie, ale jak to sie mowi mlodym ktorzy sie ucza mozna wybaczyc i oni sa podatni na sugestie aby robic lepiej.

    Tak samo nie ma tutaj nic do czynienia laminat FR4 czy teflonowy czy inny... chodzi o jakosc montazu. Juz by to chyba lepiej wygladalo jak bys plytke pomalowal kalafonia rozpuszczona w denaturacie przed lutowaniem.

    Ja dalej nie wiem czy to jest cyna czy jakies refleksy swietlne itp. pomijam juz inne pierdoly bo rozumiem trudno jest polozyc male elementy bez solder maski by byly rowno itp. nie chodzi mi tez o pola przy nitach... bo przy tego typu technologi tego ze tam trzeba troche cyny nalac sie nie uniknie.

    Konkretnie chodzi mi o to co zaznaczylem malymi czerwonymi kolkami na plytce (to jest tylko kilka miejsc) - widac je w sporym powiekszeniu dopiero...

    Po prostu warto o takie sprawy dbac... bo jak pisalem to sie potem msci... pomijam juz ze taki MAX 6 500 to juz poza plytko spore pieniadze za elementy - ktore mozna uszkodzic przy takim montazu. Natomiast dobry flux i lutownica pozwala takim sprawa zapobiegac... Zwlaszcza ze tutaj tez chyba problemem jest to ze temperatura "cyny" a konkretnie stopu lutowniczego byla troche za wysoka... i topnik w takiej sytuacji zawarty w "cynie" nie zawsze daje rade.

    Zreszta ja kolegi nie zmusze do zmiany podejscia - to tylko moje uwagi ktore mozna wziasc pod uwage i na pewno wplyna one na to ze kolejne uklady lepiej beda ocenione nie tylko przez moja osobe. Zwlaszcza ze widze ze nie oceniam amatora ktory zrobil kilka plytek w swoim zyciu.

    Co do frezarki to spoko maszynka... widac ze zrobiona tanio i sie sprawdza...
    Owszem ze na amatorskiej maszynie mozna to smialo robic i konstrukcje moga byc rozne - nawet drewniane i proste wrzeciona. Z tym ze czasami frezuje sie cos wolniej i mniej dokladnie - ale to nie zawsze jest wyznacznik dla amatora by inwestowac w drogie konstrukcje. No ale tutaj to juz wlasnie tez podejscie w jakich materialach chce sie frezowac.

    Generalnie nie wiem na ile ta frezarka wyszla dokladna - ale czy kolega nie probowal na niej frezowac PCB ? Cakiem szybka i fajna metoda na robienie plytek. Robilem swojego czasu testy na amatorskiej frezarce (choc metalowa konstrukcja frezarki i trapezowe sruby) no i wychodzilo to bardzo fajnie... nawet mimo tego ze na jednej srubie nie byl idealnie skasowany luz.. co zauwazylismy po zrobieniu plytki... ale nie mialo to az tak tragicznych skutkow i plytka byla ok...
  • #21
    hmpawel
    Level 10  
    Cześć Januszu,

    Rewelacyjne wykonanie! Część mechaniczna pierwsza klasa. Widzę, że nabrałeś wprawy w UG. Długo czasu zeszło zaprojektowanie takiej obudowy? Korzystałeś z jakiegoś gotowca czy robiłeś od zera?
    Co jesteś w stanie obrobić na frezareczce? Do metalu się nadaje?

    Pozdrawiam,
    Paweł
  • #22
    Januszs0
    Level 12  
    Witam Kolegów

    Paweł ty masz do mnie tak blisko że mógłbyś przyjechać i obejrzeć sobie jak maszyna robi i co można na niej odfrezować, jak zawsze drzwi otwarte.

    "pomijam juz ze taki MAX 6 500"
    Max 6 w moim wykonaniu nie powstanie kolega SP3SWJ przestał odpisywać na moje emaile, a miałem ochotę podjąć ten temat.

    Odnośnie lutowania napisałem wyżej że temat ten zamykam z tej prostej przyczyny że fotki jakie mogłem dodać są kiepskiej jakości bo nie mam dobrego aparatu i dyskusja nad takimi fotkami niczego nie daje bo Kolega wskazuje defekty zdjęcia jako kulki cyny. Może kiedyś się spotkamy to będziemy mogli podyskutować na żywo i wymienić doświadczenia.

    "Co do frezarki to spoko maszynka... widac ze zrobiona tanio i sie sprawdza"
    Kilka osób jak usłyszało ile wydałem na tą maszynę było odmiennego zdania. Niestety koszty takiej konstrukcji to ok 2 tys, dla mnie to już spora kasa i z wielu rzeczy musiałem zrezygnować żeby zrobić sobie taka zabawkę.

    "Generalnie nie wiem na ile ta frezarka wyszla dokladna - ale czy kolega nie probowal na niej frezowac PCB ? Cakiem szybka i fajna metoda na robienie plytek"
    Dokładność maszyny jest wystarczająca do robienia płytek. Ale po kilku próbach w pracy na maszynie o trochę lepszych parametrach zarzuciłem frezowanie, szybciej zrobię kliszę, naświetlę i wytrawię płytkę aniżeli się ona wyfrezuje. Mam na myśli pełne frezowanie czyli wybieranie pustych pól na płytce a nie tylko wykonanie obrysów ścieżek. Teraz tylko wiercę otwory i robię obrys na CNC. Tak jest najszybciej i efekty są dobre.

    Pozdrawiam Janusz
  • #23
    tplewa
    Level 39  
    @Januszs0

    Max 6 500 byl tylko przykladem... wiem jaki jest temat i ze nie ma zestawow no i raczej nie bedzie, sam sie przymierzam powili do podobnej konstrukcji i robie analize za i przeciw... a moze jednak kupic ;) ale procek mi sie w tej maszynie nie podoba ;)

    Co do frezarki to "tanio" jest pojeciem wzglednym przy takich maszynach. Ja to odnioslem do maszyny na wozkach liniowych, srobach kulowych, profrsjonalnym wrzecionie, solidnej wyzazanej ramie stalowej itd. Jest roznica jest ;) Duzo nie widzialem ale widze jaka jest konstrukcja i jakie moze miec slabosci, dlatego tez nie oplaca sie np. frezowac plytek bo trzeba dac jej czasu nawet na stosunkow miekki material. Nie jest to znowu oczywiscie negacja tego co zrobiles bo to sie chwali, ale jak wspomnialem przeklada na stosunkowo dlugi czas frezowania aby uzyzkac dobra dokladnosc i wrzeciono dalo rade...

    Co do tematu lutowania itp. to tez nie chce tego ruszac... moze kiedys sie uda gdzies spotkac - moj znak znasz... choc ja bardziej w streone APRS itp. wiec Tama i te sprawy... nie wiem z jakiego okregu jestes... ale jak gdzies zobaczysz moj znak to zapraszam... milo bedzie poznac...
    ... no chyba ze masz chec umowic sie gdzies na QSO (KF itp.) - ja obecnie wiekszosc czasu spedzam w okregu piatym mimo tego SP6 ot /5 najczesciej :)
  • #24
    Januszs0
    Level 12  
    Witam Kolegów

    "Max 6 500 byl tylko przykladem... wiem jaki jest temat i ze nie ma zestawow no i raczej nie bedzie, sam sie przymierzam powili do podobnej konstrukcji i robie analize za i przeciw... a moze jednak kupic ale procek mi sie w tej maszynie nie podoba"

    Może zawiążemy współpracę i razem zdziałamy taki projekt, idzie zima może uda się czasu trochę wygospodarować. Odnośnie frezowania PCB to ja na mojej maszynie tego nie robiłem. Mam w pracy dostęp do "dorosłych" frezarek typu MIKRON oraz trochę mniejszych firmy ISEL i na potrzeby firmowe robiłem czasem płytki. Dużo czasu potrzeba na przygotowanie plików do grawerowania, samo grawerowanie też nie jest zbyt szybkie jak się chce uzyskać dobrą precyzję wykonania. Koszty frezów też nie są małe a niestety laminat jest bardzo trudnym do frezowania materiałem. Kiepski frez pozwala na zrobienie jednej płytki i potem kosz. Sumując wszystkie za i przeciw pozostałem przy mieszanej metodzie. Wiercę otwory i obrysy frezuję na CNC a resztę metoda foto i jest ok. Ja jestem z okręgu 8 a mój znak to SP8UEQ mam nadzieje że kiedyś się spotkamy na paśmie. Zresztą zawsze można się umówić na QSO, jak to teraz często bywa najpierw się dzwoni na komórkę a potem robi łączność.

    Pozdrawiam Janusz