Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Relpol przekaźniki
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Dospel Optimal 400 - Uszkodzona przetwornica SKS-350-48

23 Wrz 2014 21:27 4494 20
  • Poziom 15  
    Witam,
    Potrzebuję schematu przetwornicy zasilającej centralę wentylacyjną Optimal 400. Przetwornica pali bezpiecznik zasilania. Spalony tranzystor C3320 (nigdzie nie mogę znaleźć noty katalogowej tego ustrojstwa). Czy ktoś miał do czynienia z tą przetwornicą? Czy opłaca się ją naprawiać czy raczej odpuścić i kupić nową ( serwis Dospela woła sobie 324 zł z przesyłką)?

    Pozdrawiam
  • Relpol przekaźniki
  • Poziom 42  
    Aluboy napisał:
    Spalony tranzystor C3320 (nigdzie nie mogę znaleźć noty katalogowej tego ustrojstwa).

    Widać że cienko z twoją wiedzą elektroniczną. Poszukaj 2SC3320.
    Coś co nazywasz sterownikiem jest najprawdopodobniej układem zasilania silnika BLDC.
    Takie silniki wmusiła nam UE. Urządzenia z tymi silnikami nazywane są (nie wiedzieć czemu??) przez marketingowców inwerterami.
    Z wielu przyczyn (nie czas na to aby tłumaczyc) sypią się w nich płyty sterujące, bez których sam silnik staje sie kupą złomu.
    Za kilka zł oszczędności na prądzie mamy kilkaset zł straty na zakupie płyty sterującej do silnika. Ceny są z kosmosu, bo ... patrz wyżej.
    Jak nie padł procesor to płytę da się naprawić ale wymaga to sprej wiedzy z elektroniki.
    Spalony tranzystor może byc tylko czubkiem góry lodowej. :cry:
  • Poziom 15  
    Witam,
    już doszedłem do tego, że to 2SC3320, zastanawiam się czy warto bawić się w naprawę tej przetwornicy, czy nie lepiej od razu kupić nową. Na dzień dobry do wymiany tranzystor (albo oba), do tego przegrzany jest rezystor bodajże R40 (obok gniazda wentylatorka). Jak mogę sprawdzić silniki, z tego co zauważyłem do silnika idą 3 przewody masa, +48v i trzeci z płytki sterującej. Zastanawiam się jak realizowana jest regulacja prędkości (na płytce sterującej nie zauważyłem, żadnych większych tranzystorów, są natomiast maleńkie przekaźniki 12v). Czy jak podam na silnik tylko zasilanie (masa, 48V) to silnik ruszy na max obrotach?

    Z tego co kolega mówił centrala najpierw "chodziła" głośniej niż zwykle (ustawiona na 20%) a później już wszystko przestało działać (padło zasilanie).
  • Poziom 42  
    Aluboy napisał:
    Na dzień dobry do wymiany tranzystor (albo oba), do tego przegrzany jest rezystor bodajże R40 (obok gniazda wentylatorka).

    Pewnie jest więcej uszkodzeń.
    Aluboy napisał:
    Zastanawiam się jak realizowana jest regulacja prędkości (na płytce sterującej nie zauważyłem, żadnych większych tranzystorów, są natomiast maleńkie przekaźniki 12v). Czy jak podam na silnik tylko zasilanie (masa, 48V) to silnik ruszy na max obrotach?

    Widać, że nie przeczytałeś ze zrozumieniem postu #2. :cry:
    Poczytaj coś o BLDC.
    Aluboy napisał:
    zastanawiam się czy warto bawić się w naprawę tej przetwornicy,

    Bawić się możesz. Na naprawę masz małe szanse.
  • Relpol przekaźniki
  • Poziom 15  
    Post przeczytałem, o silnikach bez szczotkowych też czytałem. Chodziło mi o to jak sterownik silnika (generujący impulsy dla biegunów silnika) komunikuje się z panelem na którym użytkownik ustawia obroty silników.

    Pytałem jak sprawdzić silniki? Przetwornica sama z siebie nie wyzionęła ducha, coś musiało ją przeciążyć. Dlaczego Twierdzisz, że są małe szanse na naprawę tej przetwornicy? Czy Miałeś z nią do czynienia?
  • Poziom 42  
    Aluboy napisał:
    Dlaczego Twierdzisz, że są małe szanse na naprawę tej przetwornicy?

    Twierdzę, że Ty masz małe szanse.
    Aluboy napisał:
    Chodziło mi o to jak sterownik silnika (generujący impulsy dla biegunów silnika) komunikuje się z panelem na którym użytkownik ustawia obroty silników.

    Zajmujesz się problemem pobocznym oddalając się od głównego.
    Rodzaj komunikacji jest w tej chwili nieistotny! Może być analogowy napięciowy/prądowy lub częściej cyfrowy jakim protokołem. Często własnym producenta, aby utrudnić życie serwisowi i przywiązać do siebie klienta sznurkiem.
    A teraz cię mam! Byliśmy mili przed zakupem... Po zakupie mamy cię w d...e. Zaciśnij szczęki i płać.
  • Poziom 15  
    Drogi kolego wypowiadasz się w tym wątku 3 raz i ani razu nie udzieliłeś sensownej podpowiedzi, operujesz ogólnymi wiadomościami i tym nabijasz sobie posty. Znając życie temat "wentylacja i klimatyzacja " znasz o tyle, że w ciągu kilku ostatnich lat postawiłeś sobie dom i co nie co poczytałeś! Nie takich bzdur oczekiwałem zakładając ten wątek, tak więc jeśli nie masz konkretnych podpowiedzi odnośnie ww przetwornicy to się z łaski swojej nie wypowiadaj. Udajesz obcykanego, a nie potrafisz odpowiedzieć na proste pytanie, które już kilka razy zadałem: Jak sprawdzić silniki centrali wentylacyjnej?
  • Poziom 42  
    Aluboy napisał:
    Nie takich bzdur oczekiwałem zakładając ten wątek,

    A czego oczekiwałeś? Że ktoś ci naprawi i to za darmo płytę sterująca silnika przez internet?
    Aluboy napisał:
    a nie potrafisz odpowiedzieć na proste pytanie, które już kilka razy zadałem: Jak sprawdzić silniki centrali wentylacyjnej?

    Przeczytałem wszystkie twoje posty. Nie ma w nich ani jednego zapytania o sposób sprawdzenia silników!
    Więc kończ już waść wstydu sobie oszczędź.
  • Poziom 15  
    Człowieku gdybyś miał choć blade pojęcie o centralach wentylacyjnych Dospela, wiedział byś, że składają się z 2 silników, przetwornicy zasilającej i panelu sterowania. Od początku tematu (w temacie też) piszę o uszkodzonej PRZETWORNICY ZASILAJĄCEJ CENTRALĘ, a nie o sterowniku silnika. Czytanie ze zrozumieniem się kłania!
  • Specjalista urządzeń chłodniczych
    Trochę źle się to opisałeś. Bo ja rozumiem że chcesz naprawić zasilacz 48v? Sterowanie silników według schematu idzie przewodem zielonym do zacisków b1 i b2. Jaki to jest sygnał trudno powiedzieć. Podaj typ i model silników to może coś się znajdzie.
  • Poziom 15  
    Ok. Jeszcze raz od początku. Centrala jak w temacie Dospel Optimal 400. Przetwornica (zasilacz 48v) SKS-350-48 nie działa, sprawdzałem elementy: spalone są oba tranzystory mocy 2SC3320, oprócz tego rezystor R40 jest spalony niestety nie wiem jaką miał wartość (niewielką bo pracuje szeregowo na zasilaniu układu PWM na TL494). Przyczyną awarii podejrzewam, że jest wentylatorek chłodzenia - jakimś cudem dostała się do niego woda, zardzewiał i nie obracał się, co przy niewielkich obrotach silników wentylacji (20%) i zabrudzonych filtrach pewnie spowodowało przegrzanie zasilacza. Silniki wentylacji mechanicznie są sprawne (obracają się lekko kręcąc ręką).

    Głównym problemem jaki chcę rozwiązać jest wspomniana przetwornica.
    Silników jak na razie nie wyciągałem z centrali, a bez tego trudno cokolwiek więcej o nich powiedzieć. Dajmy jak na razie spokój silnikom, zajmijmy się zasilaczem.

    p.obelix miałeś może styczność z tymi zasilaczami?
  • Poziom 37  
    Aluboy napisał:
    Przyczyną awarii podejrzewam, że jest wentylatorek chłodzenia - jakimś cudem dostała się do niego woda, zardzewiał i nie obracał się, co przy niewielkich obrotach silników wentylacji (20%) i zabrudzonych filtrach pewnie spowodowało przegrzanie zasilacza. Silniki wentylacji mechanicznie są sprawne (obracają się lekko kręcąc ręką).


    Raczej przyczyną awarii jest uszkodzenie któregoś wentylatora (zwarcie w obwodzie wyjściowym modułu sterującego). Podejrzewam że silniki mają swój regulator wbudowany w silnik - ale to tylko mój domysł (to jest rozwiązanie bardziej praktyczne).
    Kluczowe będzie tu sprawdzenie, co to za silniki są w centrali - jeśli ze swoją elektroniką (regulator/komutator elektroniczny) to najbardziej prawdopodobne jest uszkodzenie właśnie tej elektroniki w silniku, co spowodowało zwarcie i uszkodzenie stopnia wyjściowego w sterowniku głównym.
    Musisz przeanalizować "tor prądowy" tego uszkodzonego tranzystora i przyjąć że na wyjściu było zwarcie - wszystko co było "w szeregu" zasilania może być spalone. Szukaj też bezpieczników polimerowych na płycie (w ogóle dziwne że żaden bezpiecznik nie zadziałał).
  • Poziom 15  
    Silnikom przyjrzymy się jak zasilacz będzie sprawny. Spalone tranzystory służą do kluczowania transformatora przetwornicy. Spalony rezystor chyba właśnie miał działać jak bezpiecznik polimerowy. Każdy z silników ma własny bezpiecznik 3,15A, dodatkowo w gnieździe kabla zasilającego 220V jest bezpiecznik 2,5A, a w samej przetwornicy 10A :| , żaden z nich nie zadziałał więc chyba nie chodzi tu o przeciążenie prądowe. Dlatego właśnie myślę, że wszystko się przegrzało na skutek braku odpowiedniego przepływu powietrza.
  • Poziom 37  
    No właśnie, to jest istotna informacja, że to tranzystory przetwornicy - ja sądziłem że to klucze podające/odcinające napięcie do silników (w stopniu wyjściowym).
    Dobrą metodą "rozkminiania" schematu jest ściągniecie dokumentacji do układów scalonych użytych na płycie i posiłkowanie się typowymi dla nich układami połączeń. W necie znajdziesz typowe aplikacje dla tl494 z 2 kluczami.
    Schematu tej konkretnej płyty raczej nie znajdziesz, bo w obecnych czasach nie praktykuje się udostępniania schematów urządzeń (bardzo rzadko udaje się jakiś zdobyć).
  • Poziom 15  
    Z grubsza doszedłem co do czego na płytce przetwornicy. Zastanawiam się tylko skąd TL494 bierze zasilanie na samym początku, tzn. po włączeniu zasilania. Chodzi o to, że linia zasilania tego układu to odczep z transformatora, który kluczowany jest tranzystorami sterowanymi przez niego. Czyli po włączeniu zasilania przez ułamek sekundy układ musi skądś czerpać zasilanie, zanim nie zacznie płynąć prąd z transformatora. Nie ma żadnego dzielnika napięcia czy czegoś w tym stylu.

    Jeszcze jedno mnie zastanawia, na kondensatorach głównych, po wyprostowaniu napięcia sieci jest tylko 320V (powinno być około 380v).
  • Poziom 37  
    Przejrzyj aplikacje tl494 gdzie układ pracuje w zasilaczach komputerowych (google->tl494->grafika).
    Napięcie na kondensatorach może być niższe jeśli występuje zwiększony pobór prądu z tych kondensatorów - szczególnie jak od strony sieci jest element ograniczający prąd (rezystor dużej mocy/termistor/bezpiecznik polimerowy). Wtedy to na tym rezystorze (i wszystkim co po drodze: mostek, filtr, dławik itp.) będzie odłożone pozostałe napięcie.
    Napięcie na kondensatorach sprawdzałeś po usunięciu tych uszkodzonych tranzystorów? Wtedy by to oznaczało że występują dodatkowe uszkodzenia (bo bez kluczy nie powinno być znaczącego poboru prądu).
    Sprawdź też mostek prostowniczy - może pracuje jedna para diod (a druga ma przerwę).
  • Poziom 15  
    Tak mierzyłem po usunięciu tranzystorów, dlatego dziwi mnie taka niska wartość. Mostek mierzyłem wygląda na sprawny. Pomiędzy mostkiem a kondensatorami jest w szereg wpięty przełącznik 110/220 nie do końca rozumiem zasadę jego działania.

    Dospel Optimal 400 - Uszkodzona przetwornica SKS-350-48 Dospel Optimal 400 - Uszkodzona przetwornica SKS-350-48 Dospel Optimal 400 - Uszkodzona przetwornica SKS-350-48

    Na ostatnim zdjęciu zaznaczyłem co gdzie się znajduje.
    Właśnie mierzyłem jeszcze raz (dwoma miernikami), do mostka dochodzi 230v, za mostkiem na kondensatorach 320v, na żadnym elemencie pomiędzy mostkiem, a kondensatorami nie odkłada się napięcie. Przy tak zaniżonym napięciu prąd pobierany musiałby wynosić kilka amperów, a przy tym mostek musiał by się grzać, a na szeregowych termistorach wystąpiłby spadek napięcia. Czyżby mostek był padnięty mimo iż miernik tego nie pokazuje?
  • Pomocny post
    Poziom 37  
    Amplituda sinusa 230V to będzie ok 320V, także jest ok. Wcześniej nie zwróciłem uwagi na to napięcie ;)
  • Poziom 15  
    A no faktycznie (tak to jest jak się szkołę dawno skończyło i człowiek w elektronice mało siedzi) 380V musiało mi się z międzyfazowym rypnąć :cry:

    No to jak na razie czekam na tranzystory i wentylatorek nowy ( stary nie nadaje się do niczego, łożysko jest tak wywalone że wentylatorek obciera o obudowę, słowem chiński badziew).
  • Poziom 15  
    Trochę to trwało, ale części dotarły. Po wymianie tranzystorów 2SC3320 i układu TL494 przetwornica rusza, a napięcie zasilania układu TL494 wynosi 7,5-8 V, (przetwornica trochę tyka), napięcie na wyjściu 48V, w tym momencie jak podłączę obciążenie to tykanie ustaje, a napięcie zasilania TL494 wzrasta do ponad 20V wszystko działa ładnie. Problem się pojawia jak przetwornica rusza z obciążeniem, wtedy na wyjściu jest tylko 22V zamiast 48V, przetwornica nie potrafi ruszyć.

    Już rozwiązałem problem. Kondensator 47u/50V filtrujący napięcie zasilania TL494 był obok spalonego rezystora i też wyzionął ducha. Po wymianie kondensatora przetwornica rusza i pracuje cichutko, a napięcie zasilania TL494 nie spada poniżej 15V.
  • Poziom 15  
    Przetwornica już na swoim miejscu, wszystko działa jak należy.

    Chris_W dzięki za podpowiedzi.

    jack63 nie sądź książki po okładce.