Witam
Jestem początkującym elektronikiem i uczę się z książki "Od praktyki do teorii".
Natrafiłem na taki schemat:
Układ scalony na rysunku to 555.
Po zmontowaniu wszystkiego układ nie działał tak jak powinien. Po włączeniu zasilania silnik zaczyna się kręcić, a po wciśnięciu jednego z przycisków powinien on zmienić kierunek obrotów na kilka sekund. Niestety w moim przypadku silnik kręcił się w przeciwną stronę tylko w trakcie wciskania przycisku. Po puszczeniu przycisku momentalnie powracał do normalnego kierunku obrotu.
Problem tkwi w silniku, gdyż bez niego układ działa tak jak powinien. Układ 555 i przekaźnik wchodzą na kilka sekund w inny stan.
Silnikiem jest malutki silniczek na 6V DC.
Próbowałem zasilania z zasilacza stabilizowanego 6V, jak i z 4x baterii AA.
Problem w końcu wyeliminowałem poprzez dodanie między + i - zasilania mały kondensator rzędu 100nF. Przy większych wartościach pojemności układ wchodził na kilka sekund w przeciwny stan dopiero po chwilowym przytrzymaniu przycisku.
Prosiłbym o wytłumaczenie dlaczego silnik powoduje tu problem i dlaczego kondensator go eliminuje.
Jestem początkującym elektronikiem i uczę się z książki "Od praktyki do teorii".
Natrafiłem na taki schemat:

Układ scalony na rysunku to 555.
Po zmontowaniu wszystkiego układ nie działał tak jak powinien. Po włączeniu zasilania silnik zaczyna się kręcić, a po wciśnięciu jednego z przycisków powinien on zmienić kierunek obrotów na kilka sekund. Niestety w moim przypadku silnik kręcił się w przeciwną stronę tylko w trakcie wciskania przycisku. Po puszczeniu przycisku momentalnie powracał do normalnego kierunku obrotu.
Problem tkwi w silniku, gdyż bez niego układ działa tak jak powinien. Układ 555 i przekaźnik wchodzą na kilka sekund w inny stan.
Silnikiem jest malutki silniczek na 6V DC.
Próbowałem zasilania z zasilacza stabilizowanego 6V, jak i z 4x baterii AA.
Problem w końcu wyeliminowałem poprzez dodanie między + i - zasilania mały kondensator rzędu 100nF. Przy większych wartościach pojemności układ wchodził na kilka sekund w przeciwny stan dopiero po chwilowym przytrzymaniu przycisku.
Prosiłbym o wytłumaczenie dlaczego silnik powoduje tu problem i dlaczego kondensator go eliminuje.