Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Zasilacz AVT-5038 - drobna modyfikacja

25 Wrz 2014 21:27 1761 11
  • Poziom 6  
    Witam wszystkich.

    Dopiero rozpoczynam swoją przygodę z elektroniką. Po przeszukaniu kilku forów i stron sklepów z elektroniką, postanowiłem wykonać zasilacz warsztatowy z regulacją napięcia wyjściowego i woltomierzem. Mój wybór padł na kit AVT-5038, jednak pojawił się problem z zasilaniem po przestudiowaniu karty tego kitu. Dokładniej - posiadam transformator sieciowy TS-120/14 (napięcia wyjściowe z uzwojenia wtórnego 2x24V 2x2,2A, 2x12V 2x0,5A, 42V 0,05A i 7,6V 0,4A), a w instrukcji widnieje zapis - napięcie wyjściowe nie większe niż 19V i zasilanie układu sterowania równe 6V.

    Tutaj pojawiają się u mnie pytania:
    1. Czy mogę użyć do zasilenia układu wyjścia 24V z transformatora i ustawić max napięcie regulacji na 20V?
    2. Czy do zasilenia układu sterowania mogę użyć wyprowadzenia 7,6V z dodatkowo dołożonym stabilizatorem napięcia na 6V np. L7806 z kondensatorami takimi jak w karcie stabilizatora (0,33µF przed L7806 i 0,1µF po L7806)?

    Z góry dziękuję za rady i poświęconą uwagę :-)
  • Pomocny post
    Poziom 24  
    Dobrze kombinujesz (chyba:wink: ). Ale dla pewności "zapodaj" schemat.
  • Poziom 6  
    Załączam schemat z proponowaną przeze mnie zmianą oraz schemat układu sterowania:
    Zasilacz AVT-5038 - drobna modyfikacja Zasilacz AVT-5038 - drobna modyfikacja

    Przeanalizowałem układ i pojawiło mi się kolejne pytanie - jeśli zasilam układ sterowania podłączając zasilanie do gniazda J2, to po przejściu przez układ 7805 otrzymuję napięcie 5V DC, więc dlaczego producent podał tak restrykcyjny wymóg żeby zasilać układ równymi 6V AC?

    P.S. W temacie wkradł mi się błąd - nazwa kitu to AVT-5083. Przepraszam za pomyłkę. :-)

    Schemat zasilacza pochodzi ze strony: sklep.avt.pl natomiast L7805 ze strony: allcomponents.ru/stmicroelectronics/l7806cp.htm
  • Pomocny post
    Poziom 23  
    Witam.
    Transformator się nada bez żadnych problemów, jeśli ten zasilacz ma dać na wyjściu 25V, to autor z pewnością popełnił błąd w opisie, cytuje "Do zasilania układu należy zastosować transformator o napięciu wyjściowym nie większym niż 19V" chodziło mu zapewne o 'nie mniejszym niż 19V'!
    Część sterującą zasilasz z uzwojenia 7,6V, tam i tak jest stabilizator 5V, a te 1,6V to mu różnicy nie zrobi.
    Pozdrawiam
  • Poziom 6  
    Też tak myślałem, ale wolałem się upewnić i usłyszeć to od kogoś, kto jest już doświadczony w tej dziedzinie.

    W takim razie składam zamówienie na kit i biorę się za montowanie w całość.

    Dziękuję bardzo za pomoc. :)
  • Poziom 23  
    Trochę poszperałem i zanim zamówisz to przeczytaj ten temat!
    No i to napisałem trochę z pośpiechu, ale ten twój trafo może zabić te LM358, po wyprostowaniu z 24V na kondensatorze już będzie graniczna napięcie dla tych układów, to dlatego chyba pojawia się te 19V w opisie!
    Tylko nie rozumiem tego w opisie "Następnie ustawiamy na wyświetlaczu maksymalną wartość napięcia jakie chcemy uzyskać na wyjściu zasilacza (o 2 V niższe niż napięcie z transformatora) i potwierdzamy klawiszem mode" 8-O
    To jak tu uzyskać 25V na wyjściu?
  • Poziom 6  
    Hm... Faktycznie istotna uwaga. Czyli moje trafo do zasilenia układu (+24V) należy po wyprostowaniu dodatkowo ograniczyć poprzez zastosowanie dodatkowych diod prostowniczych za mostkiem? Np. 3x1N5402, dają one spadek wielkości 1V, czyli po wyjściu z mostka otrzymam napięcie ok. 23,2V (24,6-1,4), potem 3x1N5402 (na wyjściu ok. 20,2V) i następnie podniesienie napięcia przez kondensator do ok. 28,5V (20,2*1,41), dobrze liczę?

    A co do zasilania układu sterującego, to mogę użyć mojego wyjścia 7,6V?
  • Poziom 23  
    Za mostkiem dajesz normalnie kondensator, a za nim 4 diody i masz około 29V i to już jest akceptowalne dla Lm'a.
    Te 7,6V dla części cyfrowej jest jak najbardziej OK.

    Ale ja jednak nie polecałbym ci tego układu, wiem fajny bajerancki na przyciski. Moim zdaniem zasilacz laboratoryjny/warsztatowy jest bardziej funkcjonalny i łatwiejszy w obsłudze jeśli jest sterowany przez zwykłe dwa potencjometry (jeden dla zgrubnego ustawienia i drugi dla dokładnego).
    Sam taki zasilacz zbudowałem i nie wyobrażam sobie ciągłego klikania, celem zwiększenia lub zmniejszenia napięcia zasilonego już układu!!!
    Po drugie przeczytaj ten temat i przekonaj się jakie budujący ten układ, mieli z nim problemy.
    Pozdrawiam
  • Poziom 6  
    Początkowo myślałem, właśnie o układzie z potencjometrami i do tego osobny zestaw pomiarowy (np. AVT 1731 - zasilacz, z dołożeniem potencjometru do dokładniejszej regulacji + AVT 2270 bądź AVT 2126 i podać napięcie przez odpowiedni stabilizator L78xx z kondensatorami), ale jakoś mnie uderzyło w tym 5083, że jest tak jakby 2w1 :) Przemyślę jeszcze sytuacje.
  • Poziom 23  
    Bartosz91 napisał:
    np. AVT 1731 - zasilacz, z dołożeniem potencjometru do dokładniejszej regulacji + AVT 2270 bądź AVT 2126 i podać napięcie przez odpowiedni stabilizator L78xx z kondensatorami

    Tyle, że ten AVT 1731 to jest zwykły zasilacz regulowany, a ty chciałeś budować zasilacz z ograniczeniem prądowym, co w warunkach warsztatowych jest polecane, a wręcz zalecane.
    Ja zbudowałem zasilacz na bazie schematu PS-303/5 z archiwalnego numeru Radioelektronika i jestem zadowolony, do tego dołożony jest miernik ASC-525 kolegi meteor77 (wszystko w jednym miejscu U/I/P/T), który steruje dodatkowo wentylatorem, bo musisz wiedzieć, że w liniowych zasilaczach ogromna część napięcia wytraconego na tranzystorze zamienia się w ciepło!
    Na elektrodzie jest masa zasilaczy warsztatowych, zbudowanych na podstawie opisu ze strony electronics.lab i może nawet ktoś miałby płytki, żeby ci odsprzedać, a elementy zamówisz w sklepie.
    Na koniec przemyśl sprawę kupna gotowego zasilacza, budowa od podstaw to wydatek równy cenie gotowego 'chińczyka', którego można wyrwać za 180-200zł, w obudowie której wykonanie mnie akurat przysporzyło najwięcej wątpliwości w sens budowy samemu!
  • Poziom 24  
    piwkooo napisał:
    trafo może zabić te LM358, po wyprostowaniu z 24V na kondensatorze już będzie graniczna napięcie dla tych układów, to dlatego chyba pojawia się te 19V w opisie!

    Radą na to byłby pierwszy o większym niż 40V dopuszczalnym napięciu a drugi może być prawie każdy popularny. Od staruszka 741 zaczynając :D
    :!: Na schemacie jest błąd. podwójny opamp nie może być jednocześnie zasilany przed i za BD 911 8-O
  • Poziom 6  
    Witam.

    Dziękuję wszystkim za zainteresowanie i poświęconą uwagę :)

    Przemyślałem sytuację i doszedłem do wniosku, że rezygnuję z budowy tego układu i podejmę się wykonania któregoś ze sprawdzonych zasilaczy, który został przedstawiony na stronach forum. Co do kupowania czegoś gotowego, to odpada. Wolę sam coś złożyć i mieć satysfakcje, że mi się udało, nawet jeśli nie od razu wszystko wyszło tak jak miało.

    Jeszcze raz dziękuję wszystkim za pomoc i dobre rady.
    Temat do zamknięcia.