Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Kubota silnik GS 200 - Brak iskry zapłonowej

jan-stan 28 Sty 2015 10:02 6999 67
  • #31 28 Sty 2015 10:02
    Rycho T
    VIP Zasłużony dla elektroda

    jack63 napisał:

    Tak się zastanawiam, czy do twojego silnika nie dało by się "wmaścić" cewki zapłonowej od pilarki (kosiarki).


    Dałoby się ale nie z tym kołem magnesowym.

  • #33 28 Sty 2015 10:33
    Rycho T
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Powiem inaczej, nie z tym układem magnesów.

  • #35 28 Sty 2015 11:15
    Rycho T
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Znajdź zapłon od pilarki lub kosiarki, który będzie pasował do tego koła, oczywiście w praktyce a nie w teorii. :D

  • #36 28 Sty 2015 11:22
    jack63
    Poziom 40  

    Pasował w jakim sensie. Co bruździ? Średnica wew. koła ? Rozstaw otworów mocujących?
    Z typowymi zapłonami kosiarek 4T to bym nawet nie próbował, bo cewka jest na zewnątrz a nie wewnątrz koła magnesowego, ale pilarki?
    Wiem że nie mam doświadczenia i widziałem tylko kilka zapłonów od pilarek, więc pytam największego znanego mi fachowca. O co chodzi?

  • #37 28 Sty 2015 12:16
    Rycho T
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Wbrew pozorom, najszybciej dopasowałby zapłon od starych modeli Tecumseha, który był montowany pod kołem zamachowym.

    Na zdjęciu z Tecumseha, z Briggsa były trochę inne.

    Kubota silnik GS 200 - Brak iskry zapłonowej

    Zamiast przerywacza mechanicznego i kondensatora, które tam były, montujemy takie coś, i powinno działać.

    Kubota silnik GS 200 - Brak iskry zapłonowej


    Tylko tam były dwa małe magnesy umieszczone blisko siebie.

    Ewentualnie dopasować ciężkie koło zamachowe z Tecumseha, Briggsa lub z jakiejś chińskiej "Hondy" i dać zapłon na zewnątrz.
    .

    jack63 napisał:
    pytam największego znanego mi fachowca. O co chodzi?


    Nie jestem żadnym fachowcem w tej dziedzinie, powiem więcej, nie mam o tym zielonego pojęcia, jak to ktoś ładnie określił w jednym z tematów na tym forum.

  • #38 28 Sty 2015 13:08
    jack63
    Poziom 40  

    Rycho T napisał:
    Nie jestem żadnym fachowcem w tej dziedzinie, powiem więcej, nie mam o tym zielonego pojęcia, jak to ktoś ładnie określił w jednym z tematów na tym forum.

    Mam diametralnie inne zdanie na ten temat!

    Rozwiązań zastępczych może być dużo więcej. Szukałem najprostszego i nie wymagającego masochizmu. :D
    Poczekajmy co zdecyduje autor tematu.

  • #39 29 Sty 2015 18:55
    jan-stan
    Poziom 18  

    A
    ad. 1 Miałem na myśli to, że impulsator mijają dwa magnesy ( rozstawione o 90° ). Z tego można by wywnioskować, że powstają dwa impulsy ( na jeden obrót wału ) ale to chyba niemożliwe.
    ad. 2 Wyraziłem się nieprecyzyjnie. Chodziło mi o to czy przypuszczalnie kąt wyprzedzenia dla tego silnika to rząd kilku czy kilkunastu stopni, porównując go do innych, podobnych silników.
    B
    Pomierzyłem iskrę przy zasilaniu bateryjnym. Zrobiłem 'elektrody' świecy z dwóch zaostrzonych na szpic śrub i je rozsuwałem. Iskra była do długości około 2 mm.
    Przy okazji dzisiejszych prac skojarzyłem, że nie wiem jakim momentem dokręca się głowice. Gdyby ktoś podpowiedział będę :D
    Zastanawiałem się nad rozwiązaniami, które proponuje RychoT ale skąd ja biedny żuczek wezmę średnice koła, rozmiar stożka, itp.

    P.S.
    1. Jest szansa na sprawne elementy. Znajomy był we Francji u rodziny ( rolnicy ) i widział taki traktorek. Będzie pisał do nich w tym temacie. Ale przyznaje, że więcej satysfakcji będę miał, jak uda się naprawić przy Waszej pomocy.
    2. W ocenie wiedzy Rycha T podzielam całkowicie poglądy Jack-a.

  • #40 29 Sty 2015 19:25
    Rycho T
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Daj jakieś wymiary koła zamachowego, jakieś zdjęcia silnika z założonym kołem, tak aby było coś widać.
    Pomyślimy nad możliwością założenia jakiegoś zastępczego zapłonu.


    Takie cewki były stosowane w wielu silnikach, na przykład Wisconsin, Robin-Subaru.
    Na Ebay-u widziałem po 70 euro plus przesyłką, trochę drogo. :D

  • #41 31 Sty 2015 18:28
    jan-stan
    Poziom 18  

    Załączam zdjęcia.
    Koło magnesowe - średnica zewnętrzna -185 mm, wysokość ( razem z żebrami ) - 70 mm, pozostałe wymiary na zdjęciach. Stożek koła - średnice 18,5 / 14,5 na długości 23 mm.
    Zaświtał mi pomysł, może niedorzeczny ale spytać można. Skoro dopasowanie charakterystyki zapłonu będzie kwestią przypadku, to może spróbować przeszczepić zapłon od Fiata Cinquecento 700. Ten traktorek to duża bestia, więc zamocowanie akumulatora to żaden problem, budowa zapłonu bardzo prosta ( patrz zdjęcie ), dodatkowo ma prostą regulacje podciśnieniową. Wątpliwości mam takie :
    1. ładowanie - nie wiem czy uzwojenie pierwotne miałoby taką wydajność aby ładować akumulator, wziąłbym jakiś motocyklowy. Jeśli pracuje tym traktorkiem, to 3-4 godz dziennie.
    2. sposób rozmieszczenia zębów na kole - koło wału fiata i koło magnesowe traktorka są różnej średnicy więc czy wystarczy, że wmontuje zęby w odstępach kątowych tak jak na rysunku, czy też trzeba inaczej.
    Niektóre elementy już mam, pozostałe kosztowałyby 30 zł, więc chyba spróbować warto. Chyba, że coś pominąłem w tych rozmyśleniach.
    Tak na przyszłość wrócę do pytania czy istnieje sposób inny niż dłubanie mechaniczne w celu wydobycia elementów modułu.

  • #42 31 Sty 2015 19:32
    Rycho T
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Z tego co widzę na zdjęciu wnioskuję, że jest miejsce do przykręcenia zewnętrznej cewki.
    Mam rację?

    Co jest mocowane do tych uchwytów?

    Kubota silnik GS 200 - Brak iskry zapłonowej

    Ciężkie kolo zamachowe od silnika Tecumseh ma średnice zewnętrzną 182mm, stożek trzeba by sprawdzić czy pasuje.
    Czyli jest szansa założyć zapłon z zewnętrzną cewką.

    Trzeba jednak wziąć pod uwagę, że koło magnesowe jest jednocześnie wentylatorem.

  • #43 01 Lut 2015 13:16
    jack63
    Poziom 40  

    jan-stan napisał:
    Koło magnesowe - średnica zewnętrzna -185 mm,

    To mało interesujący wymiar.
    Najbardziej potrzebna jest średnica, w którą są wpisane nabiegunniki cewek.
    Coś w "stylu" tych 134 z trzeciego zdjęcia, ale tak jakby były cztery magnesy.
    Czyli od tych 134 trzeba odjąć różnicę grubości między magnesem a wkładką stalową wyważającą i ok. 0.5 - 0.8 luzu między nabiegunnikiem a magnesem.
    O zapłonie od samochodu zapomnij. Brak mocy elektrycznej i dużo przeróbek.
    Nie odpowiedziałeś na niektóre moje pytania odnośnie Twojej przewiniętej cewki.

    Pośpieszyłeś się z przewijaniem :cry: Wg. mnie niepotrzebnie nawijałeś uzwojenie WN. Wystarczył impulsator i uzwojenie prądowe - to nawinięte grubszym drutem.
    Wtedy po dołożeniu zewnętrznej cewki butelkowej można zrobić układ taki jak Simsonie z przerywaczem. Idea jest ta sama, tylko zamiast przerywacza mechanicznego mamy przerywacz elektroniczny - moduł.
    Bardzo ważne są kierunki uzwojeń i podłączenia do masy odpowiednich ich końców.
    Przy złych podłączeniach (nawinięciach) nawet dobrze przewinięte cewki i moduł nie dadzą iskry.

  • #44 02 Lut 2015 18:29
    jan-stan
    Poziom 18  

    do Rycho T:
    Do tych uchwytów nic się nie montuje. W nowszych modelach jest mocowany chyba cewkomoduł, jest też inne koło. Dla jasności załączam zdjęcie.
    do jack63 :
    Liczenie zwojów - nie liczyłem. Pomiary oparłem o metry bieżące. W impulsatorze zsumowałem długości rozerwanych kawałków. W cewce odwijałem i ucinałem 2 metrowe kawałki, następnie zsumowałem. W warsztacie gdzie kupowałem drut mieli liczarkę zwojów a znając średnice szpulki łatwo można było wyliczyć, ile zwojów na szpulce daje konkretną długość. Na koniec całą długość ze szpulki nawijałem na rdzeń.
    Rezystencja do masy - impulsator 41,4 ohm, pierwotne 2,9 ohm, WN - 6,4 kohm.
    Próba akumulatorowa - iskra maksymalnie 2 mm.
    Pomiary napięcia : tu muszę przyznać się do błędu. Przy poprzednich próbach, napęd podłączałem od strony wyjścia napędu a w silniku jest przełożenie 2:1 ( wał korbowy a wyjście napędu ). Prędkość więc była zawyżona. Te wyniki poniżej są właściwe.
    impulsator : przy 800 obr szczyt 1,57V, bez sondy 0,97V ; przy 1700 obr szczyt 6,26V, bez sondy 1,89V
    cewka : przy 800 obr szczyt 3,61V, bez sondy 2,63V: przy 1700 obr szczyt 12,48V, bez sondy 5,39V.
    Koncepcja z cewką butelkową - wydaje mi się, że jest nadal możliwa jej realizacja.
    Kierunki nawijania - jeśli dobrze rozumiem, to zmiana podłączenia końcówek na odwrót, to tak jakby cewka była nawijana odwrotnie.
    Wymiary koła - wydaje mi się, że i wymiar zewnętrzny jest też ważny. Jak będzie za duży, to będzie się ocierać o obudowę ( oblachowanie ) silnika.

  • #45 02 Lut 2015 18:43
    Rycho T
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Będziecie tak mierzyć i liczyć, gdybym miał ten silnik to już dawno by działał.

  • #46 03 Lut 2015 08:41
    jack63
    Poziom 40  

    Rycho T napisał:
    Będziecie tak mierzyć i liczyć,

    Dla Ciebie nawet ważyć. :D
    Rycho T napisał:
    gdybym miał ten silnik to już dawno by działał.

    Tez tak uważam i gdyby był u mnie to pewnie też. Jednak autor tematu się nie spieszy z różnych przyczyn tylko jemu znanych.

    @jan-stan Po reprymendzie @Rycho T musisz podjąć jakieś decyzje, albo temat zostanie zamknięty. Tak podejrzewam.
    Masz kilka możliwości. Przewijały się wcześniej, ale Ty mocno skaczesz "w przód i w tył".
    Może to trochę moja wina. :cry:
    Dwie główne drogi:
    1. Dalej próbujesz naprawić, to co masz.
    Jak pisałem, trzeba zrobić próbę z zewnętrzną cewka butelkową aby sprawdzić moduł zapłonowy. Jednak mam obawy o poprawność nawinięcia uzwojeń impulsatora (mniejsze) i uzwojenia dającego energię iskry (większe). Ale mimo wszystko próbę bym zrobił.
    Jeżeli moduł okaże się OK to jest sens dalej walczyć.
    2. Szukasz zastępczych układów zapłonowych. Od samej "cewki" (bo to nie tylko cewka) do pilarki. Dlatego pisałem o średnicy wewnętrznej koła magnesowego. Po komplety: koło + podstawa iskrownika.
    Tu prędzej może pomóc @Rycho T bo zna te rozwiązania szczegółowo.

  • #47 03 Lut 2015 09:13
    Rycho T
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Dokładnie, trzeba podjąć męską decyzję jaki wariant naprawy wybierasz i na tym się kupić.
    Takie trzymanie kilku srok za ogon do niczego nie doprowadzi.

  • #48 03 Lut 2015 18:35
    jan-stan
    Poziom 18  

    Faktycznie nie spieszy mi się. Traktorek będę potrzebował na wiosnę.
    Byłem przekonany, że wszystkie moje poczynania, wykonywanie podpowiedzi, itd świadczą o tym, że za wszelką cenę staram się naprawić to co mam. Wypowiedzi na temat układów zastępczych były dla mnie rozważaniami teoretycznymi, wynikały z chęci poznania innych możliwości. Jak na razie, nic praktycznie nie zrobiłem, nic nie kupiłem w temacie układu zastępczego. No nie, trochę kłamie, sporo czytałem.
    Tak więc proszę o podpowiedź, jak sprawdzić moduł przy pomocy cewki butelkowej.

  • #49 04 Lut 2015 08:46
    jack63
    Poziom 40  

    jan-stan napisał:
    trochę kłamie, sporo czytałem.

    Byle to nie było kłamanie o czytaniu ... beletrystyki a nie zbieraniu informacji o układach zapłonowych. :D
    Zakładam, ze czytałeś o układach zapłonowych, więc nie powinieneś mieć problemów z podłączeniem zewnętrznej cewki WN. Nie koniecznie butelkowej, bo to tylko opis kształtu. :D
    jan-stan napisał:
    Tak więc proszę o podpowiedź, jak sprawdzić moduł przy pomocy cewki butelkowej.

    Po prostu zostawiasz nawiniętą przez Ciebie (cieniutki drut) cewkę WN niepodłączoną. Oba końce uzwojenia maja być zaizolowane!
    W miejsce tej cewki włączasz pierwotne uzwojenie cewki zewnętrznej - to o malej rezystancji.
    Aby uprzedzić "łapiących za słowa" napiszę że nie jest to rozwiązanie idealne w tej sytuacji bo wprowadza dodatkowe obciążenie cewki prądowej i może zakłócać pracę modułu, ale na próbę powinno wystarczyć.

  • #50 04 Lut 2015 15:46
    jan-stan
    Poziom 18  

    Zanim coś spieprze, to mam pytania :
    1. Czy mam podłączyć, tak jak na załączonym schemacie blokowym ( pominąłem masy ) ?
    2. Czy do badania może być taka cewka - 12V 1,5 om i 7,49 kom ? Pisze na niej, że do zapłonów elektronicznych ale te oporności takie 'jakieś inne' niż w książce.

  • #51 04 Lut 2015 16:00
    jack63
    Poziom 40  

    Nie. Zupełnie nie kumasz. :cry:
    Do próby wystarczy najprostsza cewka ze szrotu, byle była sprawna, od np. żuka, Fiata czy syreny.
    Zobacz na schemat Simsona z przerywaczem i załóż że przerywacz to Twój moduł.
    A masy są bardzo ważne i nie wolno ich pomijać!

  • #52 04 Lut 2015 16:29
    jan-stan
    Poziom 18  

    Po prostu zostawiasz nawiniętą przez Ciebie (cieniutki drut) cewkę WN niepodłączoną. - to słowa mnie zwiodły. Rozumiałem, że w próbie nie bierze udziału tylko uzwojenie WN a uzwojenie pierwotne jest elementem ładującym. A ty wychodzi na to, że w próbie nie bierze udziału ani uzwojenie pierwotne ani wtórne.
    Masę oczywiście ominąłem tylko na schemacie.
    Teraz rozumie, że kompletuje układ bateryjny. W cewce podłączam : do "15" zasilanie, a do "1" przewód z modułu. Czy teraz prawidłowo ?

  • #53 05 Lut 2015 09:22
    jack63
    Poziom 40  

    Dalej nie kumasz. :cry:
    To nie ma byc zapłon bateryjny ale iskrownikowy. Poczytaj.
    Niestety, albo stety, jak zabierasz się za takie roboty, to musisz rozumieć co robisz! Nie tylko jak ale i przede wszystkim dlaczego(!).
    Albo wzniesiesz się na pewien poziom zrozumienia i wiedzy, albo sobie odpuść i szukaj zamienników.
    Nie można robić za Ciebie prób na odległość. Mnie ta próba zajęła by pewnie 15 min. a ew. pisanie o tym jak ją przeprowadzić ze dwie godziny. Sorry, ale na taki wysiłek mnie nie stać. Tym bardziej że to dopiero początek. :cry:
    Moja propozycja. Ostatnia! Znajdź schemat Simsona lub lepiej zapłonu iskrownikowego z przerywaczem mechanicznym. Zanalizuj go i wrysuj na schemacie Twojego układu zapłonowego zamieszczonym przez Rycha wyżej, tą zewnętrzną cewkę WN.
    Jak będzie OK to połączysz elementy i zrobisz próbę.
    PS Schemat Rycha wczytaj do np. Painta i dalej rysuj sam. Nie musi być pięknie ale poprawnie merytorycznie.

  • #54 05 Lut 2015 18:51
    jan-stan
    Poziom 18  

    Trudno, poddaje się.
    Miałeś dla mnie ostatnią propozycje a ja mam ostatnią prośbę, w tym temacie :D .
    Wypunktuj moje błędy jakie popełniłem w trakcie opracowywania schematu blokowego sprzed kilku dni.
    Założenie było, że w przy próbie nie bierze udziału uzwojenie wtórne cewki oryginalnej a dochodzi cewka zewnętrzna typu butelkowego.
    Dla cewki zewnętrznej musiałem znaleźć dwa rozwiązania :
    1. do zacisku cewki nr '15' musiałem znaleźć zasilanie, jedynie uzwojenie pierwotne cewki oryginalnej mogło dawać jakieś zasilanie. Więc zacisk nr '15' cewki zewnętrznej podłączyłem do zacisku uzwojenia pierwotnego cewki oryginalnej ;
    2. do zacisku nr '1' musiałem podłączyć 'przerywacz'. Jedynie moduł zapłonowy ma taką funkcje. Więc zacisk nr '1' cewki zewnętrznej podłączyłem do modułu zapłonowego.
    Bez względu na to czy rozważania opierałem na rysunku ze zdjęcia jednego czy drugiego ( załączniki ), nic innego niż to co powyżej, nie jestem w stanie wymyślić.

  • #55 06 Lut 2015 23:00
    jack63
    Poziom 40  

    Nie wiem po co zamieściłeś te dwa nieczytelne skany/zdjęcia???
    Miałeś na zdjęciu Rycha narysować podłączenie cewki wzorując się na Simsonie/Jawce, które mają zapłon iskrownikowy z rozdzieloną cewką WN. Z "mazów" na drugim rysunku można zgadywać, że jest to typowy zapłon iskrownikowy z zespoloną cewką WN czyli prawie dokładnie taki jaki ma Twoja Kubota teraz pomijając moduł zamiast przerywacza i impulsator.
    Ty cały czas trzymasz się układu połączeń dla zapłonu bateryjnego!
    Zaczynam wątpić czy ty to potrafisz połączyć nawet jak ja narysuję schemat???
    Nie wiadomo czy próby po przewijaniu przebiegały po prawidłowym połączeniu???
    Teraz to na prawdę ostania rada.
    Podłączasz 15 do masy (kablem !),a 1 do końca cewki zasilającej. Reszta jak na schemacie Rycha.
    Iskra ma skoczyć między kablem WN a masą czyli 15, bo najbliżej.
    Zrób 4 próby w różnych kombinacjach połączeń końców uzwojeń cewki zasilającej i impulsatora do masy.

  • #56 07 Lut 2015 18:29
    jan-stan
    Poziom 18  

    Podczas prób iskra raz jest, raz nie ma. Przerwy w pojawianiu się iskry są rzędu kilkunastu sekund. Iskra jest maksymalnie do około 5 mm.
    Nie wiem czy dobrze wyjdę na tym co zaraz napiszę ale liczę na wyrozumiałość oraz uważam,że trzeba być szczerym.
    1. Podczas tych prób ( jak zdałem sobie sprawę , że te przerwy w braku iskry są tak długie ) zadałem sobie pytanie - czy czasem zbieg okoliczności i moja niecierpliwość nie zafałszowały pierwszych prób ( zaraz po przewinięciu ), kiedy stwierdziłem, że w ogóle nie ma iskry. Toteż złożyłem zapłon tak jak fabryka i spróbowałem otrzymać iskrę. Wyniki takie same jak z dodatkową cewką, raz iskra jest, raz jej nie ma :| .Zaznaczam, że próby przed przewijaniem były dłuższe i było ich kilkadziesiąt.
    2. Ze zwykłej ciekawości wykonałem dodatkowe próby. Po złożeniu zapłonu z dodatkową cewką wg mojego schematu blokowego, wyniki były takie same. Iskra pojawia się i znika, długość maksymalna około 5mm.

  • #57 07 Lut 2015 19:24
    jack63
    Poziom 40  

    jack63 napisał:
    Zrób 4 próby w różnych kombinacjach połączeń końców uzwojeń cewki zasilającej i impulsatora do masy.

    Czy to zrobiłeś?

    Dobrze, że jesteś chociaż szczery. Jednak "ogarniasz" tak jak ta Twoja iskra. :D
    W sumie to dalej nie wiadomo co modułem???
    Niby iskra jest ale coś dziwnie? Powinna być co obrót wału.
    Czy robiłeś próbę na malutkiej (1-2mm) przerwie iskrowej?
    Temat jest już tak długi, że nie pamiętam, więc pytam:
    Czy moduł jest rozbieralny bez zniszczenia go?
    Te przerwy sugerowały by uszkodzony jakiś kondensator lub tyrystor modułu, ale równie dobrze impulsator może dawać zbyt małe napięcie. Tak na granicy.
    Bez schematu wewnętrznego modułu trudno nawet oceniać czy pomiary po przewinięciu są OK. :cry:

  • #58 08 Lut 2015 13:40
    jan-stan
    Poziom 18  

    Próby robiłem w każdej kombinacji, iskra pojawiła się tylko w jednej.
    Niestabilność iskry występuje zarówno przy przerwie 5 mm jaki i 1 mm.
    Moduł jest zalany czymś bardzo twardym, więc jego rozbiórka prawdopodobnie może uszkodzić elementy wewnętrzne.
    Myślę sobie, że gdyby problemem był impulsator, to brak iskry nie występowałby przy wyższych obrotach ( większe napięcie przy wyższych obrotach ).
    Ponawiam prośbę o podanie momentu dokręcenia śrub głowicy.

  • Pomocny post
    #59 08 Lut 2015 13:54
    Rycho T
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Pomiędzy 33 - 46 Nm.

  • Pomocny post
    #60 08 Lut 2015 15:15
    jack63
    Poziom 40  

    jan-stan napisał:
    Myślę sobie, że gdyby problemem był impulsator, to brak iskry nie występowałby przy wyższych obrotach ( większe napięcie przy wyższych obrotach ).

    Myśleć możesz, ale to będą spekulacje lub hipotezy.
    Trzeba analizować, szczątkowy co prawda, ale schemat, modułu.
    Podchodziłem do tego kilka razy. zawsze brakowało albo natchnienia albo czasu. Po za tym nie było takiej potrzeby. Dopiero te "przerwy" zmuszają do zajęcia się modułem.
    Mam propozycję, ale wymaga ona od Ciebie pewnych rzeczy i starań.
    Miernik masz. Jaki?
    Zasilacz regulowany jest?
    Do diagnozy samego modułu jest nieodzowny. Nawet najprostszy na LM317.
    A teraz szybko bo zapomnę. :D
    Potrzebny zasilacz, aku, żarówka 5-10 W, miernik i ...otwarta głowa. :D
    Do złącza masy (!) modułu dołączasz "+" aku.
    Do złącza cewki zasilającej dołączasz jeden styk żarówki.
    Drugi do "-" aku.
    Żarówka nie powinna świecić!
    Teraz dopinasz "-" zasilacza do punktu połączenia żarówki z modułem.
    Ustawiasz napięcie na ok 1.2V
    Dopinasz "smyrając" "+" zasilacza do wejścia impulsatora modułu.
    Żarówka powinna się zaświecić gdy łączysz i gasnąć gdy odłączasz.
    Tak mi się w każdym razie dziś(!) wydaje. :D
    Jakby tak nie było można delikatnie podnieć napięcie zasilacza.
    W sumie to można zrobić bez zasilacza tylko z rozładowaną baterią paluszek.
    Są jednak obawy o tyrystor. W zasadzie zwieramy nim zasilacz lub baterię a spadek napięcia na nim otwiera tranzystor mocy.
    W układzie robi to impulsator. Gdy napięcie na nim rośnie to otwiera się tyrystor. Gdy się otworzy to spadek napięci na nim otwiera tranzystor mocy a ten zwiera prąd cewki zasilającej. Prąd sobie narasta trochę spóźniony za napięciem cewki zasilającej.
    Gdy napięcie impulsatora się obniży na tyle że tyrystor z hukiem(!) się zamknie to zostanie zamknięty też tranzystor i siłą indukcji elektromagnetycznej zostanie wygenerowana iskra.

    Przemyślałem sprawę jeszcze raz (któryś z kolei) i może być też tak:
    Napięcie na tyrystorze jest również napiciem BE tranzystora mocy. Gdy dzięki impulsatorowi ono rośnie, to załącza tranzystor i płynie prąd cewki zasilającej. Tyrystor nie jest włączony. Dopiero po przekroczeniu odpowiedniego poziomu napięcia na tyrystorze jakiś układ progowy daje impuls na jego bramkę i tyrstor przewodzi zwierając bazę tranzystora do emitera i powodując gwałtowne wyłączenie tranzystora i przepływu prądu przez cewkę zasilającą i wygenerowanie napięcia na cewce WN a skutkiem tego przeskok iskry.

    Może ktoś wymyśli jakiś inny scenariusz?
    Tak w zasadzie powinno się obejrzeć przebiegi napięć na oscyloskopie.

    Analiza jest troszkę utrudniona bo wszystko jest do góry nogami. Napięcia cewek są UJEMNE względem masy. Dlatego plus aku do masy.
    Napięcie impulsatora jest po prostu mniej ujemne niż napięcie cewki zasilającej gdyby nie była zwarta tranzystorem, więc napięcie na niej jest równe jego napięciu nasycenia. W każdym razie powinno, a Ty powinieneś je zmierzyć jak już określisz minimalne napięcie wyzwalające tyrystor i zapalające żarówkę.
    Poniał???

    PS. Dodałem nowe przemyślenia. Nistety one trochę zmieniają metodę pomiarową dla modułu i ew. interpretację wcześniejszych pomiarów.
    Niech autor tematu zrobi to co opisałem wcześniej i opisze wyniki. Potem zastanowimy się co dalej.

 Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME