Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Computer Controls
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

VHS, SVHS, HI8 -> komputer -> plik archiwum

27 Wrz 2014 17:11 10269 49

  • VIP Zasłużony dla elektroda
    Przez szmat życia nazbierało mi się co nieco kaset VHS, SVHS, HI8 - około 400 szt.
    trochę magnetowidów teraz przerzuciłem no i mam komplet, co dość dobrze odtwarza te różne kasety - nawet ponad 30 letnie.
    Testowałem kilka nagrywarek DVD i jakość ich jest do D... - ja potrzebuję pliki a nie płyty.
    Przez kilka lat bawiłem się i co ciekawsze rzeczy zgrywałem przez tuner WinFast TV2000 do standardu SVCD ale teraz, nic tego za bardzo nie chce odtwarzać - a jakość - szkoda gadać - ale taki był niby standard i możliwości komputera.

    Teraz chcę złożyć jakiś komputer i poprzegrywać to wszystko do plików cyfrowych, bo niestety z taśm zaczyna znikać mi obraz i nie każdy już magnetowid chce to odtwarzać.

    Od dwóch tygodni czytam przeróżne fora i czym więcej czytam tym bardziej jestem grubszy, a w lawinowo postępującym postępie technicznym to większość artykułów jest mocno przestarzała.

    Z tego co wyczytałem to:
    • Komputer umożliwiający zgrywanie i filtrowanie w czasie rzeczywistym w minimalnej konfiguracji która jest poprawnie oceniana w internecie, jest na:
    • procesor AMD Phenom x4 lub x6 ,a najlepiej na AMD FX-6300 BOX 6x 3,5 GHz lub dużo szybszym
    • pamięć RAM minimum 8Gb
    • karta graficzna VGA dowolna - nawet zintegrowana (komputer nie do gier i 3D jest niepotrzebne)
    • nagrywarka DVD
    • dwa dyski twarde : 1 TB system i obróbka wstępna i drugi 2TB jako archiwum
    • Płyta główna przydało by się aby miała złącze FireWire (IEEE 1394) do zgrywania ze starszej kamery Sonego DV
    • System W7 64b
      Czy taki komputer zda postawione mu mu zadaniu i nie będzie zbyt wolno to robił? :?:
    • I co najważniejsze to urządzenie przechwytujące Analogowe Video (composit) i SVHS które nie musi mieć super parametrów bo:
      VHS to max 420x288
      SVHS 480x288 (sztucznie 480x576)
      HI8 480x576
    • A więc wystarczy jakaś szybka karta tunera TV (koniecznie PAL i SECAM) do PC wraz z dołączonym oprogramowaniem, na złączu PCI Expres, z wejściem SVHS i analog Video, oraz z obsługą MPG4 prawie dowolnej firmy (byleby nie firmy AVER..) - Compro VideoMate, ATI, Hauppauge, ASUS, X3MTV, Creatix, WinFast, Pinnacle - jest tego zbyt sporo i za dużo sprzecznych opinii w internecie,
      potrzebuję tu konkretnych porad. :?:
    • Można też zastosować jakiś wewnętrzny na PCI Expres Video Grabber (PAL i SECAM) i do tego jakieś oprogramowanie:
    • Pinnacle Studio 17 PLUS PL
    • MAGIX Video deluxe 2014 Plus PL
      Ale takie video grabbery są ponoć często dużo droższe i nie mają automatyki która koryguje pływanie poziomu sygnału wizji, co może być przy starych kasetach, jak też pływanie częstotliwości odchylania, co objawia się zaszumionym paskiem u dołu ekranu, trzeba to ręcznie korygować lub programowo po nagraniu, a większość tunerów TV ma ponoć taką automatykę wbudowaną.

      Tu najbardziej mi zależy na oprogramowaniu bez bajerów.
      potrzebuję tylko:
    • ciąć materiał na mniejsze pliczki
    • filtrować obraz z szumu, przebarwień, migania kolorowych plam, itp...
    • zapisywać, kompresować, do jakiegoś standardu
      i najlepiej to wszystko w czasie rzeczywistym podczas zgrywania - jeśli to możliwe.
      No i jaki wybrać standard kompresji, aby nie tracić na jakości i co najważniejsze - to nawet po ponad 20 latach, był sprzęt, co to będzie standardowo odtwarzać - tu chyba będzie MPEG4. :?:

      Pliki chcę ciąć na kawałki i je tylko numerować, i w jakimś innym programie w stylu Excela będzie baza i opis zawartości, może z jakimś linkowaniem do plików.
      I tu też problem w jakim programie to spisywać, aby był kompatybilny z przyszłością. :?:

    Dlaczego Pliki a nie jakieś płyty - jak można zauważyć to płyty stają się już zabytkiem, w innych krajach już w kioskach można kupić filmy na kartach SD i tu chyba jest przyszłość, a olbrzymie płyty i napędy odtwarzające je, raczej trafią do lamusa
  • Computer Controls
  • Poziom 1  

  • VIP Zasłużony dla elektroda
    anmedia napisał:

    wada napisał:
    Testowałem kilka nagrywarek DVD i jakość ich jest do D... - ja potrzebuję pliki a nie płyty.

    Bledne myslenie. Nagrywarka DVD nie pogorszy ci jakosci obrazu, a za jednym razem pozbywasz sie problemow, konwersji, przegrywania. Dodatkowo nagrywarka posiada swoj kodek mpg2 sprzetowy, a zadna karta TV (tania) nie jest w stanie byc lepszym rozwiazaniem. Ale to oczywiscie kwestia gustu. Oczywiscie taki film pozniej przerobic do wersji plikowej to juz kilka minut roboty.

    Sygnał analogowy to jak z czarną płytą Audio, sygnał jest liniowy, wideo ma płynne przejścia odcieni szarości, i barw, po dygitalizacji mamy to schodkowo, zależnie od przetwornika i jego ilości bitów, nagrywarki DVD mają bardzo cienkie przetworniki, przez co przykładowo biała ściana przechodzi do nieoświetlonej szarości kolejno stopniowanymi plamami szarości, a twarze są płaskie w barwie bez wyrazu. Kolejne cyfrowe przetwarzanie to jak kolejne kopie VHSu, poziomy zapisu barw nie pokrywają się i trafia w przybliżoną wartość, obraz robi się całkiem płaski, cukierkowy i przekontrastowany.

    anmedia napisał:

    wada napisał:
    Czy taki komputer zda postawione mu mu zadaniu i nie będzie zbyt wolno to robił?

    Owszem parametry podane przez ciebie nawet sa na wyrost bez wiekszego problemu moglbys zgrac nawet na pentium 166mhz (bo tak robilem) Jednak w przypadku zgrywania to co najwazniejsze, to aby dysk HDD byl conajmniej SATA. Generalnie dzisiaj kazdy komputer do tego sie nadaje. Co innego montaz i ponowny authoring. Tutaj im wyzsze parametry (proces, ram, dysk SATA III) tym wyzsza wydajnosc podczas authoringu.

    SATA 3 to teraz raczej standard w dyskach :wink: zwłaszcza że piszę o komputerze stacjonarnym i peryferia na złącza PCI Expres.
    Ciekaw jestem konfiguracji twojego komputera - bo masz go pewnie sprawdzony i niejedne boje z wideo pokonał.
    Szukam konkretów w tej dziedzinie, bo mój tymczasowy Athlon 4,3GHz w czasie rzeczywistym niewiele potrafi wskórać.

    anmedia napisał:

    wada napisał:
    Ale takie video grabbery są ponoć często dużo droższe

    Zaden wideo grabber nie zastapi ci dobrej karty TV. Dopiero "boxy" za kilkaset zloty posiadaja korekcje o ktorej piszesz.

    video grabber - po polsku coś co przechwytuje film. nie piszę o jakiś dżinglach na USB tylko czymś na PCI Expres, a to najszybsze złącze do kart w komputerze. i też wspominam o złączy DV - też najszybsze złącze do łączenia kamer (szybsze niż USB) - ale już mocno staroświeckie.
    Bardzo Proszę o konkretne symbole, typy kart, na innych forach polecają coś co ma przetworniki ponad 8bitów i sprzętową kompresję MPEG4 - niestety sprzedawcy internetowi nie podają tych istotnych parametrów. Co to sprzętowych MPEG2-4 to na wielu forach też jest wojna, bo sprzętowe kompresują w jednej lini i mają spore straty, i lepiej mieć dobry przetwornik i programowo skompresować w polu (Kwadratu - analiza kilku lini na raz) ale nie wiem czy ta moja konfiguracja to wyrobi, ponoć przynajmniej pamięci RAM musi być 32Gb.
    Niedawno bawiłem się Video Grabberem za ponad 6000zł , fajna zabawka z parametrami HD trochę cena o te jedno zero na końcu za duża, jakość zgranego materiału nawet z VHSa prawie idealna, ale jak miała zgrać materiał z lekko rozciągniętej taśmy gdzie synchronizacja pływała, to grabber zgłupiał obraz mu skakał, czasami płynął z góry na dół i się wyłączał, a mój staroświecki WinFast TV2000 zgrywa te taśmy bez problemu, tylko ta jakość koloru .....

    anmedia napisał:

    wada napisał:
    Pliki chcę ciąć na kawałki i je tylko numerować, i w jakimś innym programie w stylu Excela będzie baza i opis zawartości, może z jakimś linkowaniem do plików

    Nazewnictwo to juz sprawa indywidualna. Czy excel jest dobrym rozwiazaniem ? Kwestia gustu. Wiem ze sa specjalne programy - katalogi co pozwalaja na archiwizowanie danych, z baz szczegolowa (autor, aktorzy, rok, okladka itp)

    W stylu Excela - chodziło mi o jakąś bazę danych o której piszesz.
    Proszę o podanie jakiś konkretnych jakie polecasz i które będą działały na różnych platformach systemowych w przyszłości.

    anmedia napisał:

    wada napisał:
    No i jaki wybrać standard kompresji, aby nie tracić na jakości i co najważniejsze - to nawet po ponad 20 latach, był sprzęt, co to będzie standardowo odtwarzać - tu chyba będzie MPEG4.

    W przypadku archiwizacji danych na HDD, ma to juz niejsze znaczenie. Odtwarzanie jest softwarowe, wiec wystarczy komputer czy player wyposazyc w odpowiedni kodek i bedzie dzialac. Standard mpeg2 jest dla DVD i mozna go rowniez stosowac.
    oj nie tak bardzo, mpeg2 to staroć z dużą kompresją stratną.
    A pliki na karcie SD, czy innym przenośnym czymś, to idę do znajomych wtykam w TV wiszący na ścianie i mogę swobodnie oglądać i pokazywać innym.
    No i jakie standardy mogą się zachować w przyszłości, wydaje mi się że MPEG4 bo z analogu na to, przeszła nasza telewizja.
    anmedia napisał:

    wada napisał:
    można kupić filmy na kartach SD i tu chyba jest przyszłość, a olbrzymie płyty i napędy odtwarzające je, raczej trafią do lamusa

    Mylisz sie, tak juz mowiono kilka/nascie lat temu, a jak widac plyta ma sie dobrze i przez najblizsze 100 lat nic nie wskazuje ze bedzie inaczej, ale to juz temat na odrebna dyskusje.
    tylko coraz rzadziej można DVD spotkać u ludzi, a coraz częściej leżą koło śmietników, może jeszcze w stacjonarnych PC będą przez jakiś czas, bo w laptopach to DVD to archaik. I prawie nikt nie kupuje stacjonarnych PC
    Kiedyś było ful wypożyczalni VHS, potem przeszły one na DVD, teraz zaliczają one padaczkę, i albo wypożyczają filmy na kartach SD, albo poprzez internet, a najczęściej zamykają swoje biznesy.
    za góra 10 lat tatusie będą się trzęśli nad swoimi płytami, i ich kolekcjami , a mamusie z dziećmi będą te błyszczące kółka wieszać na choince :wink:
  • Computer Controls
  • Poziom 1  
  • Poziom 29  
    Cytat:
    I jeszce jedno chcialbym zobaczyc takie wydanie. Bo akurat mieszkam w kraju w ktory "wydawaloby sie" ze technologia idzie do przodu. ALe niestety nie uswiadczysz filmu nawet na DVD w gazecie. A zeby ci uswiadomic ze jestes w wielkim bledzie i twoj tok myslenia ni ma nic wspolnego z realiami, to (2) znajmych ktorzy maja wypozyczalnie plyt juz nie raz mi powtierdzili ze az 90% wypozyczen to DVD, niestety te 10% zostaje na BluRay. Wiec jak sie ma to do twoich wiadomosci?

    Nie wiem w jakim kraju żyjesz, ale na pewno nie Polsce C (południowy-wschód), wszelkie wypożyczalnie dawno upadły, nowości do tzw. kin wchodzą z 2 miesięcznym opóźnieniem dlatego dobrze, że jest internet. Niestety realia są takie, że nawet w płatnych TV nie mają za bardzo co pokazywać. Scenariusze niewiele różnią się jeden od drugiego i tak wszystko kręci się w kółeczko, bo ile można oglądać jedno i to samo. Dlatego najlepiej oglądać niereżyserowane filmiki na yt.

  • VIP Zasłużony dla elektroda
    :arrow: anmedia - Hiszpania to piękny kraj, wspaniałe widoki i ful staroci, z przyjemnością jedzie się tam na wakacje, aby odpocząć od harmideru Polskich miast.
    No i tam pewnie w tych przepięknych starociach system DVD jako tako będzie funkcjonował.
    w Polsce nawet gazetki komputerowe przestały dodawać płyty DVD, kupując gazetkę dostajesz kod dostępu na jakiś czas do serwerów i ściągasz co chcesz.
    A za to szmatławe gazety dodają jako gratis filmy na DVD :D
    A przed chwilą pies wyprowadził mnie na spacer, i parsknąłem śmiechem jak zobaczyłem przy kolejnym obwąchiwanym śmietniku DVD Pioneer... , a dopiero o tym pisałem, a swoje DVD wywaliłem półtora roku temu.

    No ale za bardzo odbiegłem od tematu.

    Nie wiem dlaczego ciągle piszesz o VHS , jak nawet tytuł jest:
    • VHS, SVHS, HI8 -> komputer -> plik archiwum
    Kaset VHS mam tylko może 70, reszta jest dużo lepsza.
    Materiały nagrane są cenne i prawdopodobnie nie tylko dla mnie.
    A jakiego Video Grabbera używasz (lub jak ty to nazywasz "boxa") :?:
    mam coś na oku, w przystępnej cenie prawie 600zł, ale na razie nie piszę o nim, bo znalazłem kilka negatywnych opinii na jego temat, boję się że może durnieć przy lekko załamanych lub rozciągniętych taśmach, tak jak ten drogaśny, jakim się bawiłem.
    BlackMagic przyglądałem się w :
    http://www.studiotech.com.pl/
    http://sklep.cyfrowarepublika.pl/pl/p/Blackmagic-DeckLink-Mini-Recorder/288
    też oni za wiele nie piszą.
    A co gorsza to nie widzę aby te ustrojstwa ruszały system SECAM - a w tym systemie mam około 40% materiału :cry:
    jakby mi się udało poprawnie ruszyć tego SECAMa, to by mi jeszcze doszły do zabawy kolegi kasety i to ponad 300szt U-matic SP - trzeba będzie jeszcze zdobyć jakiś magnetowid U-matic (przy okazji swoje trzy zgram)
    U-matic to dopiero jest Archaik :arrow: A włosi i amerykanie w TV jeszcze na tym czymś się produkują :D

    Co do katalogowania - też się wnerwiłem jak moje programy działały pod winXP a teraz wielka D...

    Ale najbardziej mnie nurtuje jakim programem robisz korekcję barw, usuwasz szumy i inne paskudy z nagrań :?:
    lub jaki prosty program bez zbędnych bajerów wykona powyższe czynności?
    Miałem kiedyś programik do zgrywania gdzie można było ustawić różne filtry i w czasie rzeczywistym działał - ale niestety tylko do systemu VCD i SVCD
  • Poziom 32  
    wada napisał:

    [*]I co najważniejsze to urządzenie przechwytujące Analogowe Video (composit) i SVHS które nie musi mieć super parametrów bo:
    VHS to max 420x288
    SVHS 480x288 (sztucznie 480x576)
    HI8 480x576
    [*]A więc wystarczy jakaś szybka karta tunera TV (koniecznie PAL i SECAM) do PC wraz z dołączonym oprogramowaniem, na złączu PCI Expres, z wejściem SVHS i analog Video, oraz z obsługą MPG4 prawie dowolnej firmy (byleby nie firmy AVER..) - Compro VideoMate, ATI, Hauppauge, ASUS, X3MTV, Creatix, WinFast, Pinnacle - jest tego zbyt sporo i za dużo sprzecznych opinii w internecie,
    potrzebuję tu konkretnych porad. :?:


    Generalnie nie spodziewaj się cudów po automatach (programach do automatyzacji tego o czym piszesz) - jeśli zależy ci na jakości o każdą kasetę a być może nawet jej fragmenty powinno się potraktować indywidualnie.
    Co do rozdzielczości - popełniasz podstawowy błąd - rozdzielczość wspomnianych formatów jest zawsze 576 linii - bo magnetowidy nagrywają dwa półobrazy (25 razy na sekundę zapis obu półobrazów) - poza tym dochodzą problemy związane z próbkowaniem - warto przyjąć ze zawsze używasz maksimum do przechwycenia czyli 720x576x25 - resztę obróbki robisz w sofcie.
    Co do mocy obliczeniowej - generalnie potrzebujesz procesora zapewniającego wydajność jak najwyższa dla pojedynczego wątku - niestety ale AMD przegrywa z Intelem - cześć oprogramowania zwyczajnie pracuje na jednym wątku (pisze tu o Avisynth który prywatnie uważam za najbardziej wszechstronne narzędzie dostępne w amatorskiej obróbce video).

    A i życie pokazuje ze czas życia kaset video jest dłuższy niż płyt nagrywalnych czy tłoczonych.

    Zadałeś dużo pytań i dość trudno na to odpowiedzieć tak od razu.
    Generalnie będziesz potrzebował oprócz karty do akwizycji obraz także TBC (Time Base Corrector) tak to działa http://www.youtube.com/watch?v=tMA5aH_olAQ - tu się zaczyna problem - te które dostępne są na rynku maja zawsze jakieś wady - nie ma urządzenia uniwersalnego.

    Aaaa i akurat MPEG4 to Divx czy Xvid - nie jest to generalnie dobry format jeśli chodzi o jakość i archiwizacje - no ale jak już pisałem - najpierw wmusisz się określić czy chodzi ci o archiwizacje w formacie profesjonalnym czy w formacie konsumenckim ) do odtwarzania na np TV czy playerze?

    I tez bym ci polecał BlackMagicDesign gdyby nie to ze są bardzo wybredne jeśli chodzi o jakość sygnału. Tak mi sie wydaje ze dalej dobrym wyborem będzie jakaś karta oparta na układzie z rodziny CX2388x lub podobnym poprzedzona TBC.
  • Poziom 43  
    deus.ex.machina napisał:
    Tak mi sie wydaje ze dalej dobrym wyborem będzie jakaś karta oparta na układzie z rodziny CX2388x

    Zgadza się :) Ja do analogów z dobrym skutkiem używam starego grabbera ze sprzętowym kodekiem MPEG-2
    www.avermedia.bg/product/ProductDetail.aspx?Id=6
    Ale są już nowsze i pewnie lepsze :)
  • Poziom 27  
    anmedia napisał:
    Błędne myślenie. Nagrywarka DVD nie pogorszy ci jakości obrazu, a za jednym razem pozbywasz się problemów, konwersji, przegrywania. Dodatkowo nagrywarka posiada swój kodek mpg2 sprzętowy, a żadna karta TV (tania) nie jest w stanie być lepszym rozwiązaniem. Ale to oczywiście kwestia gustu. Oczywiście taki film później przerobić do wersji plikowej to już kilka minut roboty.


    Masz rację, z doświadczenia wiem że najlepiej się sprawdza właśnie nagrywarka DVD, tylko ja bym kupił z dyskiem twardym.
  • Poziom 32  
    Technicznie karty maja dwa oddzielne układy, jeden odpowiedzialny za akwizycje i drugi (na niektórych kartach) za sprzętową kompresja w formacie MPEG-2.
    Bez problemu można kupić karty do systemów CCTV z sprzętową kompresja H.264 ale jak zwykle ważne są szczegóły - na ile zrozumiałem intencje autora pytania ważna jest dla niego jakość a zazwyczaj systemy z sprzętową kompresja odszumiają sprzętowo sygnał by poprawić kompresje - niestety odszumianie ma te wadę ze usuwa również detale które nie są szumem.

    --

    Dodam ze nagrywarka DVD (HDD) nie jest złym wyjściem o ile nie planujemy żadnych dodatkowych operacji które miałyby poprawić jakość - po prostu kompresja video/audio doda swoje artefakty które będzie później trudno wyeliminować - problem będzie tym dokuczliwszy im gorszej jakości źródło będzie kompresowane.

  • VIP Zasłużony dla elektroda
    deus.ex.machina napisał:
    wada napisał:

    [*]I co najważniejsze to urządzenie przechwytujące Analogowe Video (composit) i SVHS które nie musi mieć super parametrów bo:
    VHS to max 420x288
    SVHS 480x288 (sztucznie 480x576)
    HI8 480x576
    [*]A więc wystarczy jakaś szybka karta tunera TV (koniecznie PAL i SECAM) do PC wraz z dołączonym oprogramowaniem, na złączu PCI Expres, z wejściem SVHS i analog Video, oraz z obsługą MPG4 prawie dowolnej firmy (byleby nie firmy AVER..) - Compro VideoMate, ATI, Hauppauge, ASUS, X3MTV, Creatix, WinFast, Pinnacle - jest tego zbyt sporo i za dużo sprzecznych opinii w internecie,
    potrzebuję tu konkretnych porad. :?:


    Generalnie nie spodziewaj się cudów po automatach (programach do automatyzacji tego o czym piszesz) - jeśli zależy ci na jakości o każdą kasetę a być może nawet jej fragmenty powinno się potraktować indywidualnie.
    Co do rozdzielczości - popełniasz podstawowy błąd - rozdzielczość wspomnianych formatów jest zawsze 576 linii - bo magnetowidy nagrywają dwa półobrazy (25 razy na sekundę zapis obu półobrazów) - poza tym dochodzą problemy związane z próbkowaniem - warto przyjąć ze zawsze używasz maksimum do przechwycenia czyli 720x576x25 - resztę obróbki robisz w sofcie.

    Jakieś dwa-trzy lata temu widziałem zestaw do przegrywania z dość prostym oprogramowaniem (nie pamiętam jakim) gdzie można było wstępnie poustawiać filtry puszczając fragmenty nagrania i potem wystarczyło włączyć nagrywanie i całość nagrywała się na dysk już obrobiona i w ustawionym formacie.
    Co do rozdzielczości to wynikowa powinna być 720x576x25 jest to standard transmisji barwnych sygnałów telewizyjnych Main Profile @ Main Level przesyła informację o obrazie złożonym z 720x576 pikseli i szybkość transmisji do 15 Mbps.
    ale jest to trochę upierdliwe bo częstotliwość próbkowania wchodzi w interferencje z częstotliwością próbkowania chrominancji, a co system (VHS, SVHS, HI8...) to jest inna i jeszcze 4.43MHz PALa (4,2 i 4.6MHz Secam)
    A napisałem tak mało Lini bo patrząc na http://edu.pjwstk.edu.pl/wyklady/wspmu2/scb/index119.html
    to VHS to cyfrowy CIF - Common Interchange Format stosowany w MPEG-1
    SVHS to jak cyfrowy 4:2:0 - komponent cyfrowy stosowany w DVC(625), M-JPEG, MPEG-2
    HI8 to jak cyfrowy 4:1:1 - komponent cyfrowy stosowany w DVC(525), DVCPRO 25
    Ale o tych 720 punktach w Lini można było pomarzyć w powyższych systemach analogowych - w rzeczywistości było tyle, ile pisałem wcześniej. a te 576 lini to dla luminancji (obrazu czarno-białego) kolor miał tylko połowę.


    deus.ex.machina napisał:

    Co do mocy obliczeniowej - generalnie potrzebujesz procesora zapewniającego wydajność jak najwyższa dla pojedynczego wątku - niestety ale AMD przegrywa z Intelem - cześć oprogramowania zwyczajnie pracuje na jednym wątku (pisze tu o Avisynth który prywatnie uważam za najbardziej wszechstronne narzędzie dostępne w amatorskiej obróbce video).
    tu są rożne szkoły i nie moc obliczeniowa decyduje przy zgrywaniu, ale szybkości transmisji na magistralach (PCI expres, pamięć RAM, szyna SATA) AMD ma to w jednym procesorze i nie porozbijane na różne mostki zewnętrzne. Ile w tym prawdy, hmmm...... , intel na pewno jest szybszy w 3D i grach ....

    deus.ex.machina napisał:

    A i życie pokazuje ze czas życia kaset video jest dłuższy niż płyt nagrywalnych czy tłoczonych.
    Mam zbyt dużo kaset z których znika już obraz, i magnetowidy AKAI z systemem IHQ dają sobie jeszcze radę, na innych magnetowidach jest już tylko szum. :cry:

    deus.ex.machina napisał:

    Zadałeś dużo pytań i dość trudno na to odpowiedzieć tak od razu.
    Generalnie będziesz potrzebował oprócz karty do akwizycji obraz także TBC (Time Base Corrector) tak to działa http://www.youtube.com/watch?v=tMA5aH_olAQ - tu się zaczyna problem - te które dostępne są na rynku maja zawsze jakieś wady - nie ma urządzenia uniwersalnego.

    TBC fajna zabawka jak przegrywasz uszkodzony analog na drugi magnetowid.
    TBC obowiązkowe było przed nadajnikiem TV, aby sygnał Wizji spełniał parametry OIRT, lub CCIR.
    TBC przekształca analogowy sygnał wizji na cyfrę, wrzuca do pamięci i potem odtwarza z pamięci i przekształca ponownie na Analog, ale bez pływania częstotliwości synchronizacji i z ustabilizowanymi poziomami bieli i czerni. Na zamieszczonym filmiku jaki zapodałeś widać podstawową wadę tego kolejnego przetwarzania cyfrowego, obraz, kolor, kontrast jest płaski - cukierkom-podobny.
    karta w komputerze musi być jedynym przetwornikiem analog/cyfra.

    deus.ex.machina napisał:

    Aaaa i akurat MPEG4 to Divx czy Xvid - nie jest to generalnie dobry format jeśli chodzi o jakość i archiwizacje - no ale jak już pisałem - najpierw wmusisz się określić czy chodzi ci o archiwizacje w formacie profesjonalnym czy w formacie konsumenckim ) do odtwarzania na np TV czy playerze?

    MPEG4 jest nowszą, ulepszoną wersją MPEG2, przykładowo SONY w swoich kamerach XDCAM EX Profi wprowadza ten system z zapisem HD420, i coraz więcej zabawek profi powstaje z MPEG4.
    A ja swoje chcę mieć dla siebie i też do pokazania w necie jak i kilka Telewizji chce to dostać (przykładowo sporo nagrań z różnych powodzi naście lat temu).
    przykładowo TVN:
    Cytat:

    Wymagania techniczne dla materiałów TV w jakości Standard Definition (SD) przeznaczonych do emisji dostarczanych w formie plikowej.
    Materiały dostarczane do nadawania muszą następujące wymagania:
    1. Materiał emisyjny powinien zawierać tylko treść gotową do emisji (bez kolor bars’ów, testowych dźwięków, czerni, przerw w trakcie programu i innych).
    2. Nośnikiem pliku jest płyta CD, DVD, przenośny dysk HDD lub FTP (transfer danych).
    3. Akceptowanym formatem pliku jest:
    3.1
    • a) Quicktime z rozszerzeniem „.mov” z audio
      b) Kodek: DV (25Mbps) 4:2:0 (P AL 601),
      c) 25 klatek/s (fps),
      d) rozdzielczość obrazu: 720(H) na 576(V) pixeli – interlace (PAL SD 576i).
      e) audio stereo zapisane w dwóch pierwszych kanałach dźwiękowych (częstotliwość próbkowania 48 kHz, rozdzielczość próbkowania 16 bitów)
      f) dodatkowe audio przestrzenne zapisane w dwóch kolejnych kanałach dźwiękowych (w zgodzie z parametrami technicznymi określonymi w pkt. 11)
      Kodek MPEG2 video: DV SD, interlace BFF,
      b) Codec: MPEG2 (50Mbps), 4:2:2 (P AL 601),
      c) 25 klatek/s (fps),
      d) rozdzielczość obrazu: 720(H) na 576(V) pixeli – interlace (PAL SD 576i).
      e) audio stereo zapisane w dwóch pierwszych kanałach dźwiękowych (częstotliwość próbkowania 48 kHz, rozdzielczość próbkowania 16 bitów)
      f) dodatkowe audio przestrzenne zapisane w dwóch kolejnych kanałach dźwiękowych (w zgodzie z parametrami technicznymi określonymi w pkt. 11)

    Niedopuszczalne jest również zapisywanie materiałów telewizyjnych do postaci pliku
    „pełnopolowo” (bez tzw. międzyliniowości /interlace/) chyba, że stanowi to artystyczny efekt
    zamierzony i informacja o tym fakcie zawarta jest na naklejce (karcie/opisie) nagrania.

    Tu ciekawostka - ludzie usuwają przeplot lini przy przegrywaniu, a wszelkie telewizje uznają tylko pliki z przeplotem (interlace)
    deus.ex.machina napisał:

    I tez bym ci polecał BlackMagicDesign gdyby nie to ze są bardzo wybredne jeśli chodzi o jakość sygnału. Tak mi sie wydaje ze dalej dobrym wyborem będzie jakaś karta oparta na układzie z rodziny CX2388x lub podobnym poprzedzona TBC.

    Na tej kości mam aktualnie tego WinFasta, i te zmory na obrazie przydało by się jakoś odfiltrować, miałem wcześniej kilka innych kart na taj kostce, ale tamte miały dużo gorsze zakłócenia.
  • Poziom 39  
    To ja krótko jak robię:
    Grabber na USB taki za 20 zł
    Virtualdub - darmowy
    Kilka odpowiednich filtrów + cropping od razu podczas zgrywania.

    Mam pojemne dyski więc nie kompresuję od razu do docelowego kodeka, ale do bezstratnego Huffyuv. Zaleta to zero zgubionych ramek i brak desynchronizacji.
    Wada to ogromne pliki. Nawet ponad 100GB na 3 godziny. No i trzeba mieć szybkie dyski
    Przy mocnej maszynie można od razu pakować do stratnego kodeka, ale ja lubię się bawić.
    Potem najbardziej odpowiada mi xvid na dwa "passy". Można pakować do x264 ale to przy tej rozdzielczości i kontenerze avi nie ma większego sensu.
    Efekt końcowy ? O wiele lepszy niż użycie sprzętowej nagrywarki DVD.
    Aha i z filtrami tez za bardzo nie przesadzać.
    Można też użyć Avisynth.
    Największą wadą jest to, że najlepiej jest to robić na 32 bitowym OSie niestety.

  • VIP Zasłużony dla elektroda
    xury napisał:

    Kilka odpowiednich filtrów + cropping od razu podczas zgrywania.


    A coś dokładniej :?:

    Wszyscy piszą o filtrach - ale co za Łone :?:
    jakie dokładnie oprogramowanie itp...
  • Poziom 16  
    Wejdz na strone videohelp.com i tam otworz watek (albo poczytaj stare). Jesli umiescisz kawalek zgranego materialu to nsjprawdopodobniej podadza ci gotowe skrypty (do avisyntha) ktore nalezy uzyc. Ci ludzie z tego forum robia to od lat i potrafia wiele. Sprawdz i sie przekonasz (najpierw moze jednak poczytaj state watki a jest ich pelno). Nie jest to bron boze zadna reklama z mojej stronya tylko wskazanie miejsca gdzie szukac odpowiedzi na takie pytania.

  • VIP Zasłużony dla elektroda
    adom napisał:
    Wejdz na strone videohelp.com i tam otworz watek (albo poczytaj stare). .
    między innymi tam w zeszłym tygodniu próbowałem się rozejrzeć i jest tam sporo sprzecznych informacji jak i zbyt sporo polecanych staroci. W dodatku język forum mi nie pasuje, a przy korzystaniu z gogle translatora to już totalny miszmaks w głowie pozostaje. :cry:
  • Poziom 32  
    wada napisał:

    Jakieś dwa-trzy lata temu widziałem zestaw do przegrywania z dość prostym oprogramowaniem (nie pamiętam jakim) gdzie można było wstępnie poustawiać filtry puszczając fragmenty nagrania i potem wystarczyło włączyć nagrywanie i całość nagrywała się na dysk już obrobiona i w ustawionym formacie.


    Nie zrozum mnie źle - sporo zrobisz w czasie rzeczywistym np ffdshow (dostęp do całej ścieżki sygnału np poprzez graphedit) ale prawdziwe efekty da tylko zabawa offline. Natomiast jakość takiej obróbki nie ma zwyczajnie porównania np do efektów które uzyskasz z użyciem QTGMC.

    wada napisał:

    Co do rozdzielczości to wynikowa powinna być 720x576x25 jest to standard transmisji barwnych sygnałów telewizyjnych Main Profile @ Main Level przesyła informację o obrazie złożonym z 720x576 pikseli i szybkość transmisji do 15 Mbps.
    ale jest to trochę upierdliwe bo częstotliwość próbkowania wchodzi w interferencje z częstotliwością próbkowania chrominancji, a co system (VHS, SVHS, HI8...) to jest inna i jeszcze 4.43MHz PALa (4,2 i 4.6MHz Secam)
    A napisałem tak mało Lini bo patrząc na http://edu.pjwstk.edu.pl/wyklady/wspmu2/scb/index119.html
    to VHS to cyfrowy CIF - Common Interchange Format stosowany w MPEG-1
    SVHS to jak cyfrowy 4:2:0 - komponent cyfrowy stosowany w DVC(625), M-JPEG, MPEG-2
    HI8 to jak cyfrowy 4:1:1 - komponent cyfrowy stosowany w DVC(525), DVCPRO 25
    Ale o tych 720 punktach w Lini można było pomarzyć w powyższych systemach analogowych - w rzeczywistości było tyle, ile pisałem wcześniej. a te 576 lini to dla luminancji (obrazu czarno-białego) kolor miał tylko połowę.


    Jasne tylko wszyscy kompletnie pomijają ze ani te przetworniki nie są super dokładnie ani jakość zasilania w PC nie jest super ani to ze nie robisz próbkowania koherentnego ze źródłem - bez względu na rozdzielczość źródła zawsze warto używać najwyższej możliwej prędkości próbkowania (rozdzielczości) ze względu na ograniczenia samego toru akwizycji i korzyści płynące z oversamplingu.

    Poza tym akurat wiele osób nie do końca wie o czym pisze - sygnał video ma tylko ilość widzialnych linii natomiast nie ma pikseli (i mieć nie powinien z punktu widzenia DSP - sprawdź sobie wymagania na filtr rekonstrukcyjny http://en.wikipedia.org/wiki/Reconstruction_filter - zresztą linii tez nie powinno być widać i ilość klatek na sekundę powinna być na tyle wysoka by nasza percepcja mogła przestać postrzegać różnicę miedzy obrazem sprobkówanym i nie-spróbkowanym - czyli powiedzmy coś w okolicach 300 - 600fps)

    wada napisał:

    tu są rożne szkoły i nie moc obliczeniowa decyduje przy zgrywaniu, ale szybkości transmisji na magistralach (PCI expres, pamięć RAM, szyna SATA) AMD ma to w jednym procesorze i nie porozbijane na różne mostki zewnętrzne. Ile w tym prawdy, hmmm...... , intel na pewno jest szybszy w 3D i grach ....


    Nie ma różnych szkol - Intel oferuje najwyższą moc obliczeniowa w przeliczeniu na watek - to ze AMD ma więcej rdzeni będziesz mógł wykorzystać wyłącznie podczas enkodowania pod warunkiem ze enkoder jest dobrze napisany (np x264 który potrafi dobrze wykorzystać dużą ilość rdzeni).
    Jasne ze wydajność HDD jest krytyczna z punktu widzenia akwizycji i obróbki ale tu akurat platformy używają DMA w dostępie do dysków i nie ma miedzy nimi większych różnic - jeśli będziesz używał soft który nie radzi sobie z dużą ilością rdzeni lub robi to źle to zwyczajnie AMD okaże się wolniejsze - nie jestem żadnym fanem Intela - wprost przeciwnie ale brutalna siła obliczeniowa przemawia za Intelem.

    wada napisał:
    Mam zbyt dużo kaset z których znika już obraz, i magnetowidy AKAI z systemem IHQ dają sobie jeszcze radę, na innych magnetowidach jest już tylko szum. :cry:


    Czyli obróbka na PC, kopia archiwalna na jakimś nośniku cyfrowym + nagranie ponownie materiału na kasete - kiedyś myślałem na przeróbce magnetowidu i akwizycji sygnału bezpośrednio za wzmacniaczem odczytu i robieniu demodulacji w oprogramowaniu ale mi przeszło bo rynek właściwie nieistniejący.

    wada napisał:

    TBC fajna zabawka jak przegrywasz uszkodzony analog na drugi magnetowid.
    TBC obowiązkowe było przed nadajnikiem TV, aby sygnał Wizji spełniał parametry OIRT, lub CCIR.
    TBC przekształca analogowy sygnał wizji na cyfrę, wrzuca do pamięci i potem odtwarza z pamięci i przekształca ponownie na Analog, ale bez pływania częstotliwości synchronizacji i z ustabilizowanymi poziomami bieli i czerni. Na zamieszczonym filmiku jaki zapodałeś widać podstawową wadę tego kolejnego przetwarzania cyfrowego, obraz, kolor, kontrast jest płaski - cukierkom-podobny.
    karta w komputerze musi być jedynym przetwornikiem analog/cyfra.


    TBC jest absolutnie wymagany bo na poziomie PC nie masz dostępu do sygnału synchronizacji a wiec nie jesteś w stanie określić kiedy zaczyna się linia - są owszem próby przeprogramowania układów klasy Bt878 i pochodnych tak by próbkowały sygnał wizyjny włącznie z impulsami H ale nie ma niestety gotowego rozwiązania, alternatywnie są podejścia do TBC wykorzystującego autokorelacje miedzy liniami ale znów - działa to w ograniczonym zakresie - sporo na ten temat przeczytasz na wspomnianym już videohelp i na doom9 gdzie często bywam bo generalnie sygnał video jest jednym z moich hobby (a także zajmuje się tym zawodowo).

    wada napisał:

    MPEG4 jest nowszą, ulepszoną wersją MPEG2, przykładowo SONY w swoich kamerach XDCAM EX Profi wprowadza ten system z zapisem HD420, i coraz więcej zabawek profi powstaje z MPEG4.
    A ja swoje chcę mieć dla siebie i też do pokazania w necie jak i kilka Telewizji chce to dostać (przykładowo sporo nagrań z różnych powodzi naście lat temu).
    przykładowo TVN:
    Cytat:

    Wymagania techniczne dla materiałów TV w jakości Standard Definition (SD) przeznaczonych do emisji dostarczanych w formie plikowej.
    Materiały dostarczane do nadawania muszą następujące wymagania:
    1. Materiał emisyjny powinien zawierać tylko treść gotową do emisji (bez kolor bars’ów, testowych dźwięków, czerni, przerw w trakcie programu i innych).
    2. Nośnikiem pliku jest płyta CD, DVD, przenośny dysk HDD lub FTP (transfer danych).
    3. Akceptowanym formatem pliku jest:
    3.1
    • a) Quicktime z rozszerzeniem „.mov” z audio
      b) Kodek: DV (25Mbps) 4:2:0 (P AL 601),
      c) 25 klatek/s (fps),
      d) rozdzielczość obrazu: 720(H) na 576(V) pixeli – interlace (PAL SD 576i).
      e) audio stereo zapisane w dwóch pierwszych kanałach dźwiękowych (częstotliwość próbkowania 48 kHz, rozdzielczość próbkowania 16 bitów)
      f) dodatkowe audio przestrzenne zapisane w dwóch kolejnych kanałach dźwiękowych (w zgodzie z parametrami technicznymi określonymi w pkt. 11)
      Kodek MPEG2 video: DV SD, interlace BFF,
      b) Codec: MPEG2 (50Mbps), 4:2:2 (P AL 601),
      c) 25 klatek/s (fps),
      d) rozdzielczość obrazu: 720(H) na 576(V) pixeli – interlace (PAL SD 576i).
      e) audio stereo zapisane w dwóch pierwszych kanałach dźwiękowych (częstotliwość próbkowania 48 kHz, rozdzielczość próbkowania 16 bitów)
      f) dodatkowe audio przestrzenne zapisane w dwóch kolejnych kanałach dźwiękowych (w zgodzie z parametrami technicznymi określonymi w pkt. 11)

    Niedopuszczalne jest również zapisywanie materiałów telewizyjnych do postaci pliku
    „pełnopolowo” (bez tzw. międzyliniowości /interlace/) chyba, że stanowi to artystyczny efekt
    zamierzony i informacja o tym fakcie zawarta jest na naklejce (karcie/opisie) nagrania.

    Tu ciekawostka - ludzie usuwają przeplot lini przy przegrywaniu, a wszelkie telewizje uznają tylko pliki z przeplotem (interlace)


    Po pierwsze MPEG 4 jako standard opisuje dwa różne rodzaje kompresji video - MPEG-4 Part 2 (ASP) czyli Divx/Xvid i MPEG-4 Part 10 czyli H.264 (AVC).
    Jako ze oba są na rynku konsumenckim i zważywszy na fakt ze Divx/Xvid pojawił się wcześniej to generalnie jeśli ktoś mówi MPEG-4 to ma na myśli nie H.264 - jeśli myślisz o H.264 to zazwyczaj mówi się albo o AVC albo wprost o MPEG-4 Part 10 - to w kwestii formalnej by uniknąć problemów semantycznych.

    Co do samych kodeków - o ile MPEG-4Part 2 może być widziany jako naturalne rozwinięcie MPEG-2 (H.262) o tyle H.264 to kompletnie inna jakość i inna złożoność enkodera - porzucono wiele rzeczy znanych z MPEG-2 i wprowadzono wiele nowych (inne transformacje np).

    Co do reszty - wymóg interlace wiąże się głównie z zamrożona konfiguracja enkoderów emisyjnych które spodziewają się interlace TFF (często można zobaczyć kwiatki w TV ze jakiś mało rozgarnięty dziennikarz zabrał się za obróbkę w finalcut'cie który pochodzi z rynku USA i gdzie domyślnym profilem jest BFF - wtedy taki materiał idzie z zamienioną kolejnością półobrazów na enkoder i mamy trzęsionkę na ekranie).

    wada napisał:

    Na tej kości mam aktualnie tego WinFasta, i te zmory na obrazie przydało by się jakoś odfiltrować, miałem wcześniej kilka innych kart na taj kostce, ale tamte miały dużo gorsze zakłócenia.


    Dlatego (problemy z zasilaniem) polecałbym coś na USB np BMD Shuttle USB3 ale problem z ta karta jest taki ze praktycznie nie tolerują ona sygnału nie poprzedzonego TBC - problem tez jest z SECAM o ile dobrze pamiętam - w teorii możliwe byłoby dekodowanie SECAM w sofcie (tak jak możliwe jest to w wypadku NTSC czy PAL) z bardzo dobra jakością ale myślę ze byłbyś pionierem - SECAM zwyczajnie nigdy nie był popularny a chyba nie było magnetowidów zdolnych do bezpośredniego zapisu SECAM (lub były one nieliczne i być może np w ZSRR).

    Z idea dekodowania PAL w soft możesz zapoznać się np tu:
    http://www.techmind.org/vd/paldec.html
    i tu:
    http://www.jim-easterbrook.me.uk/pal/
    Ale jak zwykle problem jest w detalach - wymagany jest kompletny sygnał z H sync i z color burst - pozytyw jest taki ze może być to sygnał grayscale a wiec nie ma specjalnych wymogów na tor akwizycji.

    Prywatnie używam Hauppage WinTV USB 2 model 42014 - narzekam na stare drivery ale jakość jest satysfakcjonująca - jako kodeka pośredniego używam któregoś z powszechnie dostępnych kodeków bezstratnych (HuffYUV czy Lagarith - jest tez nowy MagicYUV).
    Większość obróbki robię przy pomocy AviSynth który wart jest tego by poświecić mu czas. Jako formatu archiwalnego (bezstratnego) zazwyczaj używam nowej wersji FFV1 z ffmpeg (wsparcie dla więcej niż 8 bit na komponent).
    Jako formatu stratnego - najczęściej H.264 choć moje oczy lubią bardziej MPEG-2 (ale ma on w tej chwili już swoje ograniczenia - choćby rozdzielczość - alternatywnie można używać leciwego MPEG-1 ale tu znów nie ma obsługi Interlace)
  • Poziom 16  
    "sprzeczne informacje" to powiedziane dosc mocno - na tej stronie, oprocz osob zajmujacych sie audio/video na codzien, pisza autorzy (deweloperzy) programow z ktorych kazdy z nas korzysta, wiec oni maja pojecie w tematach na ktore odpowiadaja. W niektorych watkach trafia sie propozycje, nazwijmy "eksperymentalne", ktore sie sprawdza lub nie (zweryfikuja inni). Zalogowalem sie tam 3 lata temu I moge ppowiedziec ze nie tylko ludzie rozwiazuja innych zapytania ale takze potrafia wytlumaczyc I uzasadnic co robia.

    Wiem, ze strona jest bardzo bogata w watki wszelkiego typu gdzie latwo sie zagubic - chcac to ogarnac to I tydzien czytania jest za malo (wszystko sie pomiesza) wiec "zrozumienie przyjdzie z czasem" (sory za takie sformulowanie :) )

    Co do polecanych staroci to sie mylisz. Tu nie ma nowych programow.
    Avisynth zostal wymyslony lata swietlne temu I co? - nawet programy $$$ dodaja jego obsluge I zauwaz, ze wiekszosc tematow z korekta barw, szumow I innych "balaganow" jest rozwiazywana wlasnie skryptami na pierwszym miejscu.
    VirtualDub, "dziadek" bez dwoch zdan a czy cos go zastapi? Jesli myslisz ze tak to przeskocz do pod-strony TOOLS I bedziesz mial setki zamiennikow od najnowszych po rownie stare co vDub.
    Dodatkowo, kazdy program zamieszczony na tej stronie jest aktualizowaany momentalnie gdy tylko wyjdzie nowa wersja.

    Faktycznie, korzystanie z translatora jednak nie jest dobrym pomyslem w takiej dziedzinie jak ta :)

    DODANO:
    crosspost :)
    Cytat:

    Natomiast jakość takiej obróbki nie ma zwyczajnie porównania np do efektów które uzyskasz z użyciem QTGMC.

    a co to jest QTGMC I gdzie jest dostepny? - oczywiscie AVISYNTH - I nawet platne programy (te drogie) nie oferuja nic lepszego.

  • VIP Zasłużony dla elektroda
    Ufffff - wreszcie jakieś konkrety
    Wielkie Dziękuję
    Co do TBC to większość kart tunerów TV ma na pętlach fazowych solidną synchronizację z kolejnymi impulsami synchro i burst od chrominancji, czego nie ma większość dżingli na USB, stare video grabbery Pinacle też ponoć to miały, ale miały cienkie przetworniki (4-8 bitowe). Zapis impulsów synchronizacji jest zupełnie zbędny, najważniejsze aby przetwornik wiedział gdzie dokładnie kończy się impuls synchronizacji poziomej i synchronizował się z każdym z nich, który z taśmy może pojawić się w różnym czasie, proste przetworniki synchronizują się z impulsem synchronizacji pionowej (ramką) a resztę liczą wedle własnego zegara, lub zegara PC i zaczyna się rwanie Lini, gięcie obrazu itp...
    I chciałbym się dowiedzieć jakie kto ma sprawdzone karty do PC ?

    Secam w magnetowidach był na polskim rynku dość dobrze traktowany, zauważyłem że jak zgrywam PAL z magnetowidu AKAI 650 to mam na obrazie cyfrowym interferencję z podnośnej PALa 4,43MHz, a puszczając SECAM i zgraniu do SVCD, czy MPEGa obraz jest czysty, i kolory też niepoplamione (SECAM to modulacja FM, a PAL to AM nieodporny na zakłócenia i starzenie nośnika magnetycznego).
    Testuję tego WinFasta TV2000 PAL/SECAM, a ten Akai bardzo dobrze daje sobie radę ze starymi VHS, z którymi nawet profi blaszaki VHS/SVHS nie dają sobie rady.


    Co do zasilania komputera, to kilka konfiguracji przetestowałem, o ekranowania też zadbałem, nie chwaląc się to przez 40 lat jako elektronik trochę praktyki z TV oraz z nadajnikami TV też zaliczyłem, z niejednym TBC też walczyłem, może przez to mam zbytnie zboczenie i za dużo wad widzę w cyfrowym obrazie telewizyjnym.

    Intel - AMD
    Powiedzmy że Intel a dokładniej jaka konfiguracja, chciałbym uwinąć się góra w pół roku ze zgraniem tych setek godzin nagrań, a nie kilka lat. Powiedzmy że MPEG4 (H264) jest do uwzględnienia - to aktualny standard w naszej TV - ale jest mocno wymagający sprzętowo. W intelach jest naćpane sporo procesorów, i komend do 3D, i w testach 3D są szybkie, a co z kompresją 2D (video) gdzie procesory graficzne będą odpoczywać.
  • Poziom 32  
    wada napisał:

    Co do TBC to większość kart tunerów TV ma na pętlach fazowych solidną synchronizację z kolejnymi impulsami synchro i burst od chrominancji, czego nie ma większość dżingli na USB, stare video grabbery Pinacle też ponoć to miały, ale miały cienkie przetworniki (4-8 bitowe). Zapis impulsów synchronizacji jest zupełnie zbędny, najważniejsze aby przetwornik wiedział gdzie dokładnie kończy się impuls synchronizacji poziomej i synchronizował się z każdym z nich, który z taśmy może pojawić się w różnym czasie, proste przetworniki synchronizują się z impulsem synchronizacji pionowej (ramką) a resztę liczą wedle własnego zegara, lub zegara PC i zaczyna się rwanie Lini, gięcie obrazu itp...


    Błąd w założeniach - wiesz ja akurat znam dosc dobrze rozne uklady na kartach (datasheet Philipsa SAA 71xx, BT/Conexant wszelakie od 848 począwszy, TI różne TVP 5xxx, AD) żaden z nich nie ma funkcjonalności prawdziwego TBC i żaden z nich nie zastąpi TBC - będziesz miał to co pokazałem na filmie (jak poszukasz to na wspomnianych już stronach masz wyliczone np nagrywarki DVD które posiadają wbudowany TBC i które można użyć tylko jako TBC żeby podczyścić sygnał (w domenie czasu) - może mieć nawet uszkodzona nagrywarkę (video zazwyczaj działa) - można to porównać do techniki audio i rozwiązań oczyszczania jittera - TBC pełni podobna funkcje.

    wada napisał:

    Secam w magnetowidach był na polskim rynku dość dobrze traktowany, zauważyłem że jak zgrywam PAL z magnetowidu AKAI 650 to mam na obrazie cyfrowym interferencję z podnośnej PALa 4,43MHz, a puszczając SECAM i zgraniu do SVCD, czy MPEGa obraz jest czysty, i kolory też niepoplamione (SECAM to modulacja FM, a PAL to AM nieodporny na zakłócenia i starzenie nośnika magnetycznego).
    Testuję tego WinFasta TV2000 PAL/SECAM, a ten Akai bardzo dobrze daje sobie radę ze starymi VHS, z którymi nawet profi blaszaki VHS/SVHS nie dają sobie rady.


    Większość VCR zapisuje SECAM jako zmodyfikowany PAL (tzw ME SECAM) http://en.wikipedia.org/wiki/SECAM#MESECAM_.28home_recording.29
    Co do reszty - zapis na taśmie magnetycznej odbywa się zawsze w postaci FM, w systemie VHS, sygnał luminancji konwertowany jest na FM i zapisywany jako sygnał pomiędzy 1 a 3MHz, sygnał chrominancji zajmuje cześć pasma poniżej 1MHz również w postaci FM (stad rzeczywista rozdzielczość koloru to ok 20 - 40 lini i do tego duże szumy) - w praktyce każdy magnetowid VHS rozdziela lumę i chromę na dwa oddzielne kanały (czyli takie niby S-Video - można to wykorzystać i po modyfikacji magnetowidu przesyłać sobie oddzielnie Y i C do karty PC).

    wada napisał:

    Co do zasilania komputera, to kilka konfiguracji przetestowałem, o ekranowania też zadbałem, nie chwaląc się to przez 40 lat jako elektronik trochę praktyki z TV oraz z nadajnikami TV też zaliczyłem, z niejednym TBC też walczyłem, może przez to mam zbytnie zboczenie i za dużo wad widzę w cyfrowym obrazie telewizyjnym.


    Jak już napisałem - co z tego ze przetwornik ma 8 czy 10 bitów jeśli jego ENOB to 75% (w najlepszym razie) deklarowanej długości?
    Mówimy o tanim sprzęcie konsumenckim - nie oczekuj cudów - za to jak już wspomniałem - oversampling może częściowo pomoc w obejściu problemów z elektronika. Sam PC nie jestem dobrym środowiskiem dla kart tego typu - dlatego jednak USB wydaje się mniej wrażliwy na problemy z zakłóceniami.

    wada napisał:

    Intel - AMD
    Powiedzmy że Intel a dokładniej jaka konfiguracja, chciałbym uwinąć się góra w pół roku ze zgraniem tych setek godzin nagrań, a nie kilka lat. Powiedzmy że MPEG4 (H264) jest do uwzględnienia - to aktualny standard w naszej TV - ale jest mocno wymagający sprzętowo. W intelach jest naćpane sporo procesorów, i komend do 3D, i w testach 3D są szybkie, a co z kompresją 2D (video) gdzie procesory graficzne będą odpoczywać.


    Sama kompresja H.264 w dzisiejszych czasach jest bardzo szybka - w zależności od profilu (rozsądne ustawienia) na typowym dobrym PC jest z prędkością większą niż czas rzeczywisty - twoim ograniczeniem będzie postprocessing czyli deinterlacing, odszumianie, restaurowanie a nie akwizycja czy kompresja.

    Do 3D masz karty z GPU a nie CPU, co do reszty - wspomniane QTGMC zarżnie każdy CPU.

    By było konkretnie - osobiście wolę rozwiązania no name (czy mało znanych firm) bo jest większa szansa ze naśladują one wiernie defaultową aplikacje producenta układu i używają standardowych driverów - wszystkie firmy w stylu Hauppage, Pinnacle etc próbują kombinować coś własnego, nie działa to zazwyczaj z niczym innym niż drivery firmowe a wsparcie kończy zazwyczaj się dość szybko - spróbuj uruchomić swojego winfasta na jak najnowszych driverach które wyciskają maksimum z karty, wprowadź sygnał oddzielnie na L i C w gnieździe S-Video - różnica na pewno będzie. W wypadku PC ważne jest całe okablowanie - szczególnie poprawne uziemienie całości by uniknac ground loop (ja to robię oddzielna linka łącząc masy wszystkich urządzeń - widzę np efekt takich działań potrafi obniżyć poziom szumów na wejściu audio - noise floor - czasem o 30 - 40dB - to ogromna różnica na plus).
    Pomysl o driverach alternatywnych - zazwyczaj oferują one ponadstandardowe funkcje (np świetny DScaler od dawna nie rozwijany niestety).

    Znalazłem ten watek o tym jak nagrywać video z impulsem H Sync:
    http://forum.doom9.org/showthread.php?t=162832 - wtedy można zrezygnować z TBC - działa na niektórych kartach (np serii BT).
  • Poziom 22  
    Dodam tylko że jak mowa o digitalizacji VHS to wyłącznie 576i. Z pionem można eksperymentować w zakresie 352-720px z czego 480px wydaje się najsensowniejszym rozwiązaniem. Jak denerwują obrzeża kadru to nakładać na nie czarną MASKĘ, a nie wycinać !

    Sprawdzone karty: Leadtek Winfast 2000 XP /Connexant CX23883), wejścia CVBS i Y-C, - ogólnie niezły grabber, skopany dekoder SECAM (problemy z uzyskaniem dobrego obrazu z magnetowidów z torem chrominancji SECAM, a nie MESECAM), dosyć dobrze radzi sobie ze zdeformowanymi sygnalami H/V, obcina po około 20px z lewej i prawej strony kadru (nie można tego odblokować w sofcie)

    Hauppauge WinTV-HVR-1110 / Philips SAA7131, wejścia CVBS, Y-C, Audio L,R - niezły, choć gorzej radzi sobie ze zdeformowanym sygnałem HV. Do tej karty potrzebny jest jednak zewnętrzny TBC, chyba że mamy odczynienia z kopiami 1-szej generacji, kodek dźwięku poprawny ale nie ma miksera więc regulacje poziomu trzeba robić zewnętrznym mikserem sprzętowym, świetny dekoder SECAM. Reszta bez zastrzeżeń.

    Reflecta USB Video Grabber / chipset nieznany, wejścia CVBS, Y-C, component, audio L,R - tragedia bez TBC. Z podpiętym TBC jak tako ale obraz kiepski, kolory jakieś wyprane, sterowniki dziwaczne pod VD przechwytuje bez strat klatek po WYŁĄCZENIU odsłuchu dźwięku.

    Blackmagic Design Intensity Shuttle USB 3.0 / chipset nieznany, wejścia HDMI, CVBS, Y-C, component, audio L,R. Używa tego znajomy i jest zachwycony. Problemów brak nawet bez TBC. Minusem jest cena.

    Maciek.
  • Poziom 32  
    Atreyu napisał:
    Dodam tylko że jak mowa o digitalizacji VHS to wyłącznie 576i. Z pionem można eksperymentować w zakresie 352-720px z czego 480px wydaje się najsensowniejszym rozwiązaniem. Jak denerwują obrzeża kadru to nakładać na nie czarną MASKĘ, a nie wycinać !


    Rozumiem ze mówisz o poziomie czyli ilości punktów w linii - pełna zgoda ale dopiero po akwizycji czyli resize w dziedzinie cyfrowej - jak już pisałem - video łapiemy zawsze na maksymalna ilość na jaka pozwala urządzenie i nie chodzi tu o rozdzielczość źródła ale o redukcje zakłóceń samego konwertera/grabbera.
    Po prostu więcej punktów nawet z szumem przekłada się na jakość końcową (a dlaczego to już wspominałem (oversampling + dithering).

    Atreyu napisał:

    Blackmagic Design Intensity Shuttle USB 3.0 / chipset nieznany, wejścia HDMI, CVBS, Y-C, component, audio L,R. Używa tego znajomy i jest zachwycony. Problemów brak nawet bez TBC. Minusem jest cena.


    Z kolei ludzie narzekają na te kartę - mam ja nawet pod ręką ale draństwo nie chce działać w moim notebooku bo USB3 nie jest full speed (5Gbps jest wymagane nawet by robić capture sygnału SD).
  • Poziom 22  
    deus.ex.machina napisał:
    Rozumiem ze mówisz o poziomie czyli ilości punktów w linii - pełna zgoda ale dopiero po akwizycji czyli resize w dziedzinie cyfrowej - jak już pisałem - video łapiemy zawsze na maksymalna ilość na jaka pozwala urządzenie i nie chodzi tu o rozdzielczość źródła ale o redukcje zakłóceń samego konwertera/grabbera.
    Po prostu więcej punktów nawet z szumem przekłada się na jakość końcową (a dlaczego to już wspominałem (oversampling + dithering).

    Po pierwsze mój błąd , chodziło o poziom 352-720px. Pion musi być sztywny 576 aby prawidłowo przenieść interlace. Po drugie masz rację co do przechwytu,ale...
    Problemem jest samo źródło sygnału. "Koń jaki jest każdy widzi". VHS to pasmo lumy obcięte do około 3MHz, chroma włażąca na lumę i do tego niski S/N. W tej sytuacji i tak na ekranie otrzymujemy kibel. I choćby niewiem co z tym robić to i tak nie da się wyniku porównać do pełnego SD/D1 z choćby Betacama. Zgrywanie z VHS trenowałem zarówno w D1 jak i HalfD1 i na 50" telewizorze kontrolnym nie widzę różnicy. Na 28" CRT także odtwarzanie ripa cyfrowego wygląda porównywalnie do bezpośredniej emisji z magnetowidu. Z gówna bata nie ukręcisz i tyle ;) Podsumowując : VHS i ewentualnie U-matic LB według mnie zgrywać można z rozdzielczością magazynowania, wszystkie "wyższe" systemy np: U-matic HB, Hi8, SVHS a nawet Betamax raczej D1 a profesjonalne Betacam (SP) wyłącznie w D1.
    Oczywiście zdarza się że nawet bardzo złej jakości kopię amatorską VHS zmuszony byłem zgrywać w D1. Miałem kilka takich zleceń na potrzeby emisji kinowej. Kodowanie do DCP to i tak upsampling do 2K + deinterlacing, bo playery kinowe pracują wyłącznie w trybie progresywnym.
    Jednak na potrzeby standardowej archiwizacji materiału amatorskiego nie ma co przesadzać.

    Jeszcze w temacie grabbera. Muszę sprostować co wcześniej napisałem w kwestii karty Leadtek Winfast 2000 XP. Przejrzałem swoje zapiski i nie znalazłem info o problemach z SECAM'em. Zamiast tego przypomniałem sobie o efekcie chrominance flickerng który ta karta "oferowala" przy zbyt dużym poziomie lumy. Podsumowując więc wady tej karty to cięcie po 20px z boków obrazu i opisana wyżej kwestia. Problemy z dekoderem SECAM'u wypuszczonego z VHS SECAM dotyczyły historycznych kart na BT848 i BT878. Te karty wraz z ATI Rage Theater bardzo słabo radziły sobie ze zdeformowanym sygnałem H/V a więc tym bardziej to już jednak historia i nie warto w ogóle się nimi interesować.
  • Poziom 32  
    Atreyu napisał:

    Po pierwsze mój błąd , chodziło o poziom 352-720px. Pion musi być sztywny 576 aby prawidłowo przenieść interlace. Po drugie masz rację co do przechwytu,ale...
    Problemem jest samo źródło sygnału. "Koń jaki jest każdy widzi". VHS to pasmo lumy obcięte do około 3MHz, chroma włażąca na lumę i do tego niski S/N.


    Jeszcze raz napisze - sygnał zapisywany jest analogowo (nieskończona liczba progów kwantyzacji), sygnał znajduje się również "pod szumem" wiec S/N nie jest sztywnym wyznacznikiem, chroma zapisywana jest oddzielnie (na podobnej zasadzie jak S-Video), poza tym jeśli pasmo Y ograniczone jest do 3MHz to chroma i luma w CVBS są niemal "nienakładające się" (4.43MHz +- 1.25 - 1.5MHz).
    Rzeczywiste przetworniki AD maja skończoną rozdzielczość bitowa (a tanie przetworniki stosowane w popularnych kartach rzeczywisty ENOB na poziomie 5-6bitow) - warto nadpróbkować sygnał i w drodze obróbki cyfrowej uzyskać mniejszą rozdzielczość (np sugerowane 480 pikseli) czyli w wypadku samplingu ITU601 jakieś 4.5MHz - 720x576x25 to w dzisiejszych czasach żadne obciążenie dla HDD czy CPU (sam uzywam dedykowanego P4 z capture po USB2, jeden dysk i HuffYUV z ffdshow - zero zgubionych klatek).

    Atreyu napisał:

    W tej sytuacji i tak na ekranie otrzymujemy kibel. I choćby niewiem co z tym robić to i tak nie da się wyniku porównać do pełnego SD/D1 z choćby Betacama. Zgrywanie z VHS trenowałem zarówno w D1 jak i HalfD1 i na 50" telewizorze kontrolnym nie widzę różnicy. Na 28" CRT także odtwarzanie ripa cyfrowego wygląda porównywalnie do bezpośredniej emisji z magnetowidu. Z gówna bata nie ukręcisz i tyle ;) Podsumowując : VHS i ewentualnie U-matic LB według mnie zgrywać można z rozdzielczością magazynowania, wszystkie "wyższe" systemy np: U-matic HB, Hi8, SVHS a nawet Betamax raczej D1 a profesjonalne Betacam (SP) wyłącznie w D1.
    Oczywiście zdarza się że nawet bardzo złej jakości kopię amatorską VHS zmuszony byłem zgrywać w D1. Miałem kilka takich zleceń na potrzeby emisji kinowej. Kodowanie do DCP to i tak upsampling do 2K + deinterlacing, bo playery kinowe pracują wyłącznie w trybie progresywnym.
    Jednak na potrzeby standardowej archiwizacji materiału amatorskiego nie ma co przesadzać.


    I o tym pisze D1 czyli 720(704)x576i25 - pełna zgoda - reszta to już obróbka - może być wolno lub szybko - zależy od tego czego się oczekuje.

    Atreyu napisał:

    Jeszcze w temacie grabbera. Muszę sprostować co wcześniej napisałem w kwestii karty Leadtek Winfast 2000 XP. Przejrzałem swoje zapiski i nie znalazłem info o problemach z SECAM'em. Zamiast tego przypomniałem sobie o efekcie chrominance flickerng który ta karta "oferowala" przy zbyt dużym poziomie lumy. Podsumowując więc wady tej karty to cięcie po 20px z boków obrazu i opisana wyżej kwestia. Problemy z dekoderem SECAM'u wypuszczonego z VHS SECAM dotyczyły historycznych kart na BT848 i BT878. Te karty wraz z ATI Rage Theater bardzo słabo radziły sobie ze zdeformowanym sygnałem H/V a więc tym bardziej to już jednak historia i nie warto w ogóle się nimi interesować.


    Zaleta kart na bazie 878 i z nim zgodnych a wiec nowe Conexanty CX jest to ze capture odbywa się na podstawie specjalnego programu wykonywanego przez wewnętrzny RISC (specjalizowany właśnie do tego) - można wiec w miarę elastycznie programować strukturę tego co się próbkuje i zgrywać praktycznie cały sygnał włącznie z strukturami niewidocznymi - BI).
    Nowe CX miały lepsze przetworniki (10 bitów wiec załóżmy ze ENOB w granicach 6.5 - 7 bitów).
  • Poziom 43  
    wada napisał:
    I chciałbym się dowiedzieć jakie kto ma sprawdzone karty do PC ?

    Ja mam sprawdzoną tę kartę :)
    www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?p=13999941#13999941

    deus.ex.machina napisał:
    Nowe CX miały lepsze przetworniki (10 bitów wiec załóżmy ze ENOB w granicach 6.5 - 7 bitów).

    Właśnie na takim jest :)
  • Poziom 22  
    deus.ex.machina napisał:
    Jeszcze raz napisze - sygnał zapisywany jest analogowo

    Tyle mówi teoria i chyba wszyscy o tym wiedzą.
    Poniżej dwa sample zgrane z taśmy VHS. Magnetowid SAMSUNG SV-300W, grabber Hauppauge WinTV-HVR-1110 na Philips SAA7131E (9bit ADC). Jeden rip zgrany w 768x576 huffyuv i na poziomie enkodera H.264 resampling do 480x576. Drugi zgrany bezpośrednio w 480x576 i tak też zakodowany do H.264. Niech ktoś mnie oświeci który rip jest który ??:D

    https://mega.co.nz/#F!81t3VbwQ!EehYAQYQ6wtiSFGM_NhN2g

    Próbki 1min, 15Mb bitrate ~2Mbit

    deus.ex.machina napisał:
    poza tym jeśli pasmo Y ograniczone jest do 3MHz to chroma i luma w CVBS są niemal "nienakładające się" (4.43MHz +- 1.25 - 1.5MHz).

    Mi nie chodziło o "nakładanie się" C/Y poprzez CVBS (którego do digitalizacji i tak nie powinno się używać) , tylko o nakładanie się C/Y w trakcie procesu zapisu sygnału na taśmę magnetyczną. Przypominam tylko że chroma jest w VHS przenoszona na podnośną ok 700kHz i tam włazi na lumę. Taka uroda tego systemu. Dlatego własnie na odczytywanym z taśmy VHS pattern-teście Philips PM5544 masz nierównomierności i niestabilności barwy czerwonej, i dlatego też właśnie uważam że w wypadku VHS'a nie ma co przesadzać bo poprawnego obrazu i tak się z niego nie uzyska.
    Robert B napisał:
    Ja mam sprawdzoną tę kartę

    Jeżeli bazuje na CX23883 to podobnie jak moja tnie boki obrazu po około 20px i jest tym samym bezużyteczna. Trzymam ją tylko dla mocno zdeformowanych kopii n-tej generacji. Na moje oko lepszą dynamikę i szczegółowość obrazu oraz naturalniejsze kolory oferuje jednak Philips SAA7xxx.

  • VIP Zasłużony dla elektroda
    Atreyu napisał:

    Poniżej dwa sample zgrane z taśmy VHS. Magnetowid SAMSUNG SV-300W, grabber Hauppauge WinTV-HVR-1110 na Philips SAA7131E (9bit ADC). Jeden rip zgrany w 768x576 huffyuv i na poziomie enkodera H.264 resampling do 480x576. Drugi zgrany bezpośrednio w 480x576 i tak też zakodowany do H.264. Niech ktoś mnie oświeci który rip jest który ??:D

    https://mega.co.nz/#F!81t3VbwQ!EehYAQYQ6wtiSFGM_NhN2g

    Próbki 1min, 15Mb bitrate ~2Mbit

    Ciekawe porównanie, po pierwsze widać że ten graber jest do D... nieprawidłowo synchronizuje się z impulsami poziomu, wszystkie pionowe krawędzie pionowe pływają i telepią się, co do barw i koloru to typowa paskuda kopi z VHSu.
    Ale:
    VHS, SVHS, HI8 -> komputer -> plik archiwum
    mniej więcej ta sama klatka z obu tych filmików.
    Po lewej z filmu nr1 - i tu wygląda że głębia szarości i kolorów jest lepsza, widać po czołach na twarzach, garniturze i przejściu szarości na ścianie w tyle koło okna.
    Na 2 filmie to mocno prze kolorowane plamy koloru i smużące przy przejściach, widoczne na krawędziach koszuli w różowe paski, jak i na różowej kartce wiszącej na ścianie w głębi. Ale przez to rozmycie mniej widać linie i ziarno.
    Ta Jedynka to jak była nagrywana :?:

    Co do sposobów kodowania systemów PAL, SECAM, MeSECAM, proponuję za bardzo się nie wypowiadać, bo chyba za dużo się naczytaliście bełkotu pianego niemowy na Wikipedi :wink: niektóre wypowiedzi zdeczka mnie solidnie rozśmieszyły.

    Za moich czasów jak ktoś sobie sprawił widelec z MeSECAMem to wszyscy się śmieli
    "porąbało cię - na Kozie będziesz jechał - żebyś jej nie zajechał - Meee"
    Wychowałem się na naprawach sprzętu Analogowego, poczynając od lampowego SECAMu - to byłby teraz hicior u wideofilii, jak lampy u audiofilii :D

    Chyba tylko na tej stronie znalazłem dane o systemach TV zgodne z tym co mnie uczono naście lat temu http://www.videoaudio.pl/forum/Rozdzielczoci-sygnalow-analogowych-obliczenia-t6860.html

    Ale tak poza tym to temat się rozwija i coraz więcej ciekawostek się dowiaduję jeśli chodzi o zapis cyferkowy i jak różne grabery nagrywają.

    Zastanawia mnie te obcinanie 20px po obu stronach.
    Mam nagrane różne obrazy kontrolne VHS i obserwuję na różnych TV i potem po zgraniu poprzez mojego WinFasta TV2000 i nie zauważyłem żadnego obcięcia.
    Ale na twoich filmach są jakieś czarne obwódki.
  • Poziom 22  
    01 - 768x576 -> 480x576
    02 - 480x576 -> 480x576

    dla porównania wrzuciłem pod ten sam adres co powyżej plik zapisany w 720x576

    https://mega.co.nz/#F!81t3VbwQ!EehYAQYQ6wtiSFGM_NhN2g

    Sam przechwyt był pozbawiony jakichkolwiek filtrów poza założonym czarnymi maskami, i co za tym idzie konwersją przestrzeni barw, oraz poza wbudowanym w SAA 2DComb którego nie daje się wyłączyć. ProcAmp ustawiony był na wartości domyślne.

    Nigdy nie pisałem że SAA7xxx jest grabberem synchronizującym się z linią. Zaznaczyłem wcześniej że radzi sobie GORZEJ z synchronizowaniem niż CX'y Connexanta. Jak chcesz uzyskać idealnie stabilne linie to tylko TBC, albo wbudowane w VCR albo zewnętrzne. Ewentualnie jakiś mikser cyfrowy (Panasonic kiedyś robił takie zabawki do amatorskiej postprodukcji i mogą one być używane jako namiastka TBC). Co do rozdzielczości magazynowania podtrzymuję co napisałem: 480x576 jak dla VHS to i tak aż za dużo. Większość kopii VHS które do mnie trafiały mogły by być śmiało zapisane nawet w 352x576, i tak nie sprawiło by to żadnej różnicy wizualnej.

    Jak chcesz to mogę zrobić więcej próbek zarówno moim Leadtek Winfast 2000 XP, jak i Reflectą USB. Mam teraz dwa dni względnego spokoju więc mogę się pobawić. Napisz tylko jakie parametry przechwytu i magazynowania Ciebie interesują.

    Czarny border o który pytałeś to przeniesiony overscan pola obrazowego który powinien być przez każdy grabber zapisany.

    Pozdrawiam. . .
  • Poziom 32  
    wada napisał:

    Co do sposobów kodowania systemów PAL, SECAM, MeSECAM, proponuję za bardzo się nie wypowiadać, bo chyba za dużo się naczytaliście bełkotu pianego niemowy na Wikipedi :wink: niektóre wypowiedzi zdeczka mnie solidnie rozśmieszyły.


    Ja zaś zawsze proponuje krytykom Wikipedii by nie wierzyli do końca Durczokowi i Pochanke ale jeśli widza błąd w artykule by go poprawili - na tym polega urok Wikipedii ze można ja korygować i wzbogacać. Wikipedia w przeciwieństwie do dziennikarzy podaje poprawne definicje pentagramu i pantografu i nie utożsamia tych pojęć.

    :wink:

    wada napisał:

    Za moich czasów jak ktoś sobie sprawił widelec z MeSECAMem to wszyscy się śmieli
    Wychowałem się na naprawach sprzętu Analogowego, poczynając od lampowego SECAMu - to byłby teraz hicior u wideofilii, jak lampy u audiofilii :D


    Podaj proszę magnetowid (model) nagrywający SECAM jako SECAM - chętnie popatrzę sobie jak to zostało rozwiązane układowo.

    wada napisał:

    Chyba tylko na tej stronie znalazłem dane o systemach TV zgodne z tym co mnie uczono naście lat temu http://www.videoaudio.pl/forum/Rozdzielczoci-sygnalow-analogowych-obliczenia-t6860.html


    Prawie dobrze z ta różnicą ze BT.470 jest tu norma wiodącą i jest tam kilka wielkości z tolerancja z czego często korzysta się w technice cyfrowej by wcisnąć więcej pikseli. Np długość linii z aktywnym video zazwyczaj jest dłuższa niż 52us. Nie wiem czemu autor założył ze Kell factor ma zawsze 0.707 (i dlaczego jest to właśnie SQRT(2)?) skoro w praktyce wielkość ta zależy od wielu czynników i może być tak większa jak i mniejsza.

    Co do samego capture - tak jak ładnie już tu napisano - Bt878 i pochodne używają 4*Fsc a SAA i podobne (TI, AD) używają BT.601 - osobiście wole szkole Falenicka ale Otwocka tez jest OK.

    Większość rozważań o rozdzielczości z jaka zgrywać ma jak już wielokrotnie mówiłem charakter czysto teoretyczny - układy zawsze próbkują sygnał z pełną prędkością i później w układzie rescalera dopasowują (resamplują) próbki do zadanej rozdzielczości wyjściowej - osobiście preferuje resampling programowy - rzecz gustu niektórzy lubią jak im "dzwoni" sinc.

  • VIP Zasłużony dla elektroda
    urok Wikipedii - HAha - chyba jej zakłamanie :D
    Kilkaset razy próbowałem coś poprawiać, ale dla nich bełkot pianego Audiofila na jakiś już nieistniejących stronach jest ważniejszy i zapisany jako podstawowy "Przypis" a nie książkowe podstawy elektroniki.
    Cztery lata walczyłem, aby poprawili opis o telewizji " PTV Echo " ważniejsze dla nich są wypociny jakiegoś dziennikarzyny z antykomunistycznej gazety, niż kogoś co zakładał tą TV, i miesiąc temu wreszcie zmienili co nieco i bliższe prawdzie.
    • ALE dość o Wikibleble - są w tym temacie ważniejsze sprawy

    Co do magnetowidu z SECAM popatrz na Sony VP-7040 SP , a ja mam też VHSa AKAI VS-F600EGN International VCR PAL SECAM MESECAM, ale Mesecam i ntsc4,43 może tylko odtwarzać.
    Cytat:
    jest tam kilka wielkości z tolerancja z czego często korzysta się w technice cyfrowej by wcisnąć więcej pikseli. Np długość linii z aktywnym video zazwyczaj jest dłuższa niż 52us. Nie wiem czemu autor założył ze Kell factor ma zawsze 0.707 (i dlaczego jest to właśnie SQRT(2)?) skoro w praktyce wielkość ta zależy od wielu czynników i może być tak większa jak i mniejsza.
    w naszym PALu i SECAMie częstotliwość odchylania poziomu to 15625Hz, a więc czas jednej linii to 64µs a w tym 12µs to impuls synchronizacji, czyli zostaje 52µs na aktywny obraz - standardów nie przeskoczysz, chyba że lubisz oglądać na obrazie jakieś śmieci lub czarne ramki dookoła obrazu.

    Cytat:
    osobiście preferuje resampling programowy - rzecz gustu niektórzy lubią jak im "dzwoni" sinc
    mam podobne odczucia po niektórych zabawach i dlatego myślę o odpowiednio szybkim komputerze do obrazów 2D Video, a nie do gierek 3Di i jakieś oprogramowanie które w czasie rzeczywistym może od razu zgrywać, filtrować i zapisywać w wybranym formacie.
  • Poziom 22  
    deus.ex.machina napisał:
    Podaj proszę magnetowid (model) nagrywający SECAM jako SECAM - chętnie popatrzę sobie jak to zostało rozwiązane układowo.

    ZRK MTV-20 system VCR i MTV-50 system VCR LP, natywny SECAM
    Philips VR 6660/19 natywny SECAM, tuner systemu L, chroma na TDA2730 i TDA3720
    Samsung SAMSUNG SV-300W, multistandard + digital TV system converter, bez tunera i bez modulatora