Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

MZ ETZ 250 - Nieprawidłowe przepalanie

Rajder18 28 Sep 2014 19:05 7245 38
  • #1
    Rajder18
    Level 9  
    Witam, od jakiegoś czasu mam problem z przepalaniem w mojej mztce, świeca jest ciągle mocno brązowa lub czarna niezależnie jaką bym świece wkręcił i co bym robił. Obecnie jeżdżę na NGK B8HS bo w końcu na jakiejś jednej muszę jeździć. Filtr powietrza nowy, gaźnik BING 84, zapłon elektonik, cewka iskrowa nowa, kabel BERU, fajka NGK z opornikiem 5, remont zrobiony 600 km temu. Iglica jest ustawiona na 2 rowek od góry, śrubka paliwo-powietrze była wykręca od 1 obrotu do 2óch, zapłon ustawiony czujnikiem zegarowym na 2.75 mm przed GMP i na dzień dzisiejszy już nic mi do głowy nie przychodzi i nwm co robię nie tak. Jakieś rady?
  • #2
    excray
    Level 40  
    A paliwo? Jakie proporcje mieszanki i jaki olej?
  • #3
    Rajder18
    Level 9  
    Olej Motul 2t technosythese w proporcji 100 ml na 5 litrów paliwa.
  • #4
    Wawrzyniec
    Level 38  
    Jeżeli ciepłota świecy jest właściwa, to powodem może być zbyt bogata mieszanka, lub zły olej, bo proporcje masz dobrą.
  • #6
    Rajder18
    Level 9  
    Olej z najwyższej półki, przy bingu nie ma co grzebać bo to bing ( Jedynie można ustawić iglice i kręcić śrubką składu mieszanki, ale to przerabiałem już setki razy i nic)
  • #7
    Wawrzyniec
    Level 38  
    Rajder18 wrote:
    Jedynie można ustawić iglice i kręcić śrubką składu mieszanki, ale to przerabiałem już setki razy i nic
    W takim razie nieodpowiednia świeca, za szybko odprowadza ciepło. Daj B7HS, lub F95PS Iskry i powinno być lepiej.
  • #8
    Macosmail
    Level 34  
    Zbyt bogata mieszanka. Sprawdzić poziom paliwa w komorze pływakowej, ustawieniem iglicy ew. zmienić dyszę główną.
    Ustawienie iglicy regulujesz skład dla średnich obciążeń, dyszą główną dla dużych obciążeń, a śrubą regulacji mieszanki tylko dla biegu jałowego i najmniejszych obciążeń. Natomiast poziomem paliwa w komorze pływakowej i oporami powietrza na dolocie (filtr) w całym zakresie.
    Może ssanie przepuszcza?
  • #9
    Rajder18
    Level 9  
    Strumien swiadomosci swia wrote:
    A jak opuścisz iglice to jakie są konsekwencje?
    Czym niżej tym bardziej kopci i świeca robi się właśnie czarna i dlatego jest na 2 rowku od góry bo to oryginalne ustawienie i moto idzie w miare przyzwoicie i tyle nie kopci.
    Strumien swiadomosci swia wrote:
    W takim razie nieodpowiednia świeca, za szybko odprowadza ciepło. Daj B7HS, lub F95PS Iskry i powinno być lepiej.
    Zmieniałem na f95S, ale zmienię jeszcze na f80 lub f75 lub inne. Jutro pokombinuje i dam znać.
  • #10
    Wawrzyniec
    Level 38  
    Rajder18 wrote:
    Strumien swiadomosci swia napisał:
    A jak opuścisz iglice to jakie są konsekwencje?
    Czym niżej tym bardziej kopci i świeca robi się właśnie czarna i dlatego jest na 2 rowku od góry bo to oryginalne ustawienie i moto idzie w miare przyzwoicie i tyle nie kopci.
    Piszesz o zawleczce na iglicy, czy o iglicy? Jak dasz zawleczke na iglicy niżej to podnosisz iglicę do góry i wtedy dostaje więcej paliwa. Ja przy swojej ES 250/2 w latach 80/90 stosowałem przeważnie F80, świeca była zwykle jasno ceglasta. W tych latach o NGK nie słyszałem. Jeżeli chodzi o dyszę to nie pamiętam jaka tam była. Jeżeli na F80 też będzie źle, to najprawdopodobniej masz złą dyszę, za dużą.
  • #11
    Rajder18
    Level 9  
    Oryginalnie w ES 250/2 miała dysze 120 i tak jak piszesz, zmieniając zawleczkę coraz niżej iglica idzie do góry. Ja mam ustawienie oryginalne tak ja było od początku czyli zawleczka na iglicy jest na drugim rowku od góry, wiec chyba tak zostawię bo tak najlepiej moto na takim ustawieniu idzie. Pokombinuje dzisiaj z tymi świecami lecz nie wiem czy moto nie będzie się mocno grzało... ale dam znać po południu co i jak.
  • #12
    robokop
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Wawrzyniec wrote:
    Ja przy swojej ES 250/2 w latach 80/90 stosowałem przeważnie F80, świeca była zwykle jasno ceglasta. W tych latach o NGK nie słyszałem. Jeżeli chodzi o dyszę to nie pamiętam jaka tam była. Jeżeli na F80 też będzie źle, to najprawdopodobniej masz złą dyszę, za dużą.

    ES250 to nie to samo co ETZ250, tak że proponuję powstrzymać się z poradami. Skoro świeca robi się czarna, to najprawdopodobniej ma właśnie ciepłotę zbyt małą - powinna być klasy F100. Zapłon klasyczny, czy elektronik? Gaźniki również się reguluje, sama regulacja iglicą to zbyt mało. No i najważniejsze - jeśli silnik ma tylko tyle kompresji, że odpala i jakoś jedzie, to spalanie nigdy nie będzie idealne.
  • #13
    Rajder18
    Level 9  
    Wkręcałem nawet i f100, zapłon elektroniczny, gaźnik regulowałem i nawet sprawdzałem suwmiarką jak mam ustawione pływaki, ale są ustawione prawidłowo, bo w sumie nic przy nich nie grzebałem od kupna gaźnika. Kompresja trochę ponad 10 atmosfer, wiec prawidłowa
  • #15
    aleksandra250
    Level 12  
    Opisz okoliczności w jakich powstała usterka. Czy po remoncie od razu tak było?
  • #16
    Wawrzyniec
    Level 38  
    robokop wrote:
    ES250 to nie to samo co ETZ250
    Owszem, ale dawkowanie paliwa odbywa się na tej samej zasadzie.
    robokop wrote:
    Skoro świeca robi się czarna, to najprawdopodobniej ma właśnie ciepłotę zbyt małą
    Przecież to pisałem
    Wawrzyniec wrote:
    W takim razie nieodpowiednia świeca, za szybko odprowadza ciepło


    robokop wrote:
    Zapłon klasyczny, czy elektronik?
    Nie czytasz, odpowiedź w pierwszym poście
    Rajder18 wrote:
    zapłon elektonik
  • #17
    Rajder18
    Level 9  
    Przed remontem i po remoncie bo myślałem że już należny jej się remont. Ogolnie sytuacja ma się tak: Obejrzałem dokładnie pływaki i jeden był nieco krzywy, ale wątpię czy to by miało wpływ na świece, ustawiłem tak jak powinno być i świece są wypalone każda po przejechaniu 5 km (nie wiem czy prawidłowo) lecz wciąż nie moge uzyskać kawy z mlekiem. Poniżej zdjęcia: Świeca Iskra F80 i NGK BPR6H V-line w cieniu i na słońcu.
    http://www.bankfotek.pl/image/1794937
    http://www.bankfotek.pl/image/1794938
  • #18
    robokop
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Wawrzyniec wrote:
    robokop wrote:
    ES250 to nie to samo co ETZ250
    Owszem, ale dawkowanie paliwa odbywa się na tej samej zasadzie.
    WW każdym gaźniku motocyklowym, będącym rozwinięciem pierwowzoru typu Amal, czy GM zasada dawkowania jest podobna. tyle tylko że gaźnik zastosowany w "ES" w porównaniu z ETZ to trochę inna epoka. Tak samo sam silnik. ETZ pracuje na uboższej mieszance, bez obawy przegrzania - dużo większa powierzchnia radiatorów cylindra i głowicy.
    Quote:

    robokop wrote:
    Skoro świeca robi się czarna, to najprawdopodobniej ma właśnie ciepłotę zbyt małą
    Przecież to pisałem
    Wawrzyniec wrote:
    W takim razie nieodpowiednia świeca, za szybko odprowadza ciepło

    Nie, nie dość że nie to samo, to wręcz na odwrót.
  • #19
    jack63
    Level 43  
    Gaźniki ES I ETZ w zakresie średnich i wysokich obciążeń są dokładnie takie same!
    Różnica tkwi tylko w układzie biegu jałowego, ale on zawsze mniej czy więcej wzbogaca mieszankę i oglądanie świecy po pracy silnika na biegu jałowym nie ma ŻADNEGO sensu.
    "Ciepłotę" świecy dobiera się na zakres pracy średnich i wysokich obciążeń i na tam zakresie trzeba ją sprawdzać. Czyli po przejechaniu kilku kilometrów na rozgrzanym solidnie silniku. Gasimy silnik z jak najkrótszą pracą na biegu jałowym i wyjmujemy świecę. Teraz można ją obejrzeć i wyciągać jakieś wnioski.
  • #20
    cezars65
    Level 24  
    Przychylam się do podpowiedzi kolegi który sugeruje nieprawidłową pracę urządzenia rozruchowego. W motocyklu MZ stosowany jest gażnik typu BVF. W tym typie gażnika urządzenie rozruchowe składa się min. z z tłoczka który popychany linką jest przesuwany w płaszczyżnie pionowej. Po uniesieniu tłoczka następuje otwarcie w gażniku dodatkowego kanału paliwowego powodującego na tyle wzbogacenie mieszanki że umożliwia rozruch zimnego silnika .W takim uproszczeniu to jest jak gdyby taki gażnik rozruchowy. Częstą usterką owego urządzenia rozruchowego jest ;niewłaściwa regulacja cięgła bowdena które steruje przesuwaniem tłoczka.Zbyt mały luz na cięgle powoduje zjawisko niedomykania się tłoczka i tym samym niekontrolowane wzbogacenie mieszanki. Natomiast zbyt duży luz powoduje że tłoczek nie wykonuje całego ruchu roboczego i efektem tego może być utrudniony rozruch silnika. Wreszcie kolejną usterką jest uszkodzenie -zużycie gumowego uszczelnienia na samym tłoczku.Najprostszym sposobem czy problem tkwi w nieprawidłowej pracy urządzenia rozruchowego jest skorzystanie z najprostszego analizatora spalin.Wtedy można sprawdzić czy jest różnica w zawartości CO2 na włączonym i wyłączonym urządzeniu rozruchowym.Chciałbym dodać jeszcze że zasada działania gażnika i urządzenia rozruchowego jest taka sama we wszystkich modelach MZ i stosowanych w nich gażnikach BVF począwszy od modelu ES250 z roku 1964.
  • #21
    Rajder18
    Level 9  
    Tak ale my piszemy o gaźniku Bing, a nie o BVFie. Jak oceniacie te świece pare postów wyżej?
  • #22
    robokop
    VIP Meritorious for electroda.pl
    jack63 wrote:
    Gaźniki ES I ETZ w zakresie średnich i wysokich obciążeń są dokładnie takie same!

    Nie są wcale takie same. To że są podobne, nie jest tożsame ze stwierdzeniem że są identyczne. Bo jeśli tak, to i gaźniki Pegaz z WSK i Jikov z Jawy również będą takie same. Mają inne charakterystyki, najstarsze gaźniki MZ miały chyba nawet schodkowe, nie paraboliczne iglice, różnych rozpylaczach i dyszach nie wspomnę. Średnice przelotów tez chyba były różne. Najczęstszym błędem użytkowników jest maksymalne rozkręcanie śrubki dawkowania paliwa biegu jałowego - stąd zbyt bogata mieszanka, dalej świece złej jakości - zdarzają się nadal takie które nie nadają się do niczego, oprócz leżenia na wystawie sklepu. No i sprawność samego układu zapłonowego - uszkodzona cewka zapłonowa czy tez układ formowania impulsu zapłonowego również będzie miał wpływ na zużywanie się świecy. Jak zostało już wcześniej wspomniane trzeba sprawdzić obecność tłoczka ssania -często zostaje sama metalowa część, bez gumki - tez będzie zalewać silnik.
  • #23
    jack63
    Level 43  
    robokop wrote:
    Nie są wcale takie same.

    Takie same względem zasady działania i efektów "kolorystycznych" na świecy. Dla uściślenia. Oczywiście szczegóły różnią się niewiele, ale jednak różnią. Gaźników BING, gdy się zajmowałem ETZ było jeszcze bardzo mało, więc ich nie pamiętam, ale I tak na kolor świecy przy sprawnym silniku oczywiście ma tylko położenie iglicy.
    robokop wrote:
    Najczęstszym błędem użytkowników jest maksymalne rozkręcanie śrubki dawkowania paliwa biegu jałowego - stąd zbyt bogata mieszanka,

    A jaki to ma związek z kolorem świecy? Przecież powyżej połowy otwarcia układ biegu jałowego w tych gaźnikach nie pracuje. W każdym razie nie powinien.
    Jak pisałem, świeca silnika pracującego długo na biegu jałowym będzie zawsze okopcona i to okopcenie o niczym poza praca na biegu jałowym nie świadczy.
  • #24
    magneto0909
    Level 13  
    Proponuje przegląd wydechu.
  • #25
    Rajder18
    Level 9  
    Tłumik zdjęty, wyczyściłem kretem, założyłem ale to i tak nic nie dało. Świeca nadal nie taka jak powinna być..
  • #26
    magneto0909
    Level 13  
    Kret nawet kanalizacji nie przepchnie,tylko wypalenie od czoła palnikiem {lutlampą}i opukaniem z rozwagą no i kolanko.Świece tylko F100 niżej za małe "ciepłoty"i pewny"żużel".
  • #27
    Rajder18
    Level 9  
    Dużo moich znajomych właśnie czyści kretem tłumiki i są zadowoleni tak samo jak ja bo wypłukał cały brud ze środka. F100 tez próbowałem, lecz robi się taka siwa, wiec jest gorzej niż na świecach które mają podobną ciepłotę jak F80
  • #28
    robokop
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Świeca właśnie ma być "żółto - siwa", nie czerwona czy czarna. Kretem nic tam się nie da wypłukać - szczególnie nagaru, jedynie pozostałości niedopalonego oleju. Tłumik do wymiany, bądź umiejętnej rozbiórki i mechanicznego czyszczenia jak już.
    jack63 wrote:
    Przecież powyżej połowy otwarcia układ biegu jałowego w tych gaźnikach nie pracuje. W każdym razie nie powinien.
    Jak pisałem, świeca silnika pracującego długo na biegu jałowym będzie zawsze okopcona i to okopcenie o niczym poza praca na biegu jałowym nie świadczy.

    No teraz to pojechałeś po bandzie. Cały czas masz podciśnienie przed zwężką Venturiego - więc i układ biegu jałowego dokłada swoje "3 grosze" do składu mieszanki w całym zakresie otwarcia przepustnicy. To nie ultra skomplikowany gaźnik samochodowy.
  • #29
    Rajder18
    Level 9  
    No taka też może być, ale najbardziej prawidłowa to kawa z mleczkiem lub taka cegiełka. Zmienie tłumik i napisze za pare dni.