Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
TestoTesto
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Pomiar rezystancji izolacji silnika klatkowego

28 Wrz 2014 23:23 4386 23
  • Poziom 24  
    Mam pytanie odnośnie pomiaru rezystancji izolacji. Norma wymaga aby w silniku do 1kV badane uzwojenie uziemić na czas 1 minuty. Czy ktoś może wytłumaczyć po co?
  • TestoTesto
  • Poziom 37  
    Może żeby się rozładowało z wszelkich ładunków elektrycznych by miernika nie upalić. Bodaj to samo stosuje się w transformatorach energetycznych.
    Gdyby przyjąć że uzwojenie zachowuje się jak kondensator to trzeba go rozładować.
    Owszem wystarczy zrobić zwarcie i niby po kłopocie mamy rozładowany ale może być tak że część ładunku się odtworzy więc takie rozładowanie minutowe trzymane na zwarciu i uziemieniu powinno całkowicie usunąć wszelkie ładunki.
    Przypomnę jeszcze że trzeba blokować wirnik przed przypadkowym obrotem.
  • Spec od Falowników
    Jest takie zjawisko polaryzacji izolacji, że pierwszy pomiar daje np. 12 Mega, drugi 88 Mega, trzeci 1 Giga a w czwartym jest już niemierzalny wynik (ponad zakres). Nośniki wykonują jakiś ruch w izolatorze pod wpływem zewnętrznego napięcia, jednak nie są swobodne i w końcu ten ruch ustaje i izolacja jest bliska nieskończoności. Może w tym uziemianiu chodzi o "odczynienie" tego efektu, ale nie znam się aż tak.
  • Poziom 24  
    Norma nic nie mówi o nieruchomym wirniku. Mówi natomiast o temperaturze (>10C). Po 7 dniach przyjmuje, że silnik ma taką samą temperaturę jak temp. otoczenia. To chyba przez ten czas energia zmagazynowana w uzwojeniu by się rozładowała.
    Kolegi powyżej to bardzo nie rozumiem.
  • TestoTesto
  • Poziom 10  
    Może chodzi o usunięcie magnetyzmu szczątkowego?
  • Poziom 24  
    Nie mam pojęcia dla mnie jest to zapis niezrozumiały dlatego was pytam.
  • Poziom 38  
    elektronikq napisał:
    Norma wymaga aby w silniku do 1kV badane uzwojenie uziemić na czas 1 minuty.

    Podaj jaka to norma, oraz jaki Ty konkretnie silnik chcesz mierzyć (moc, napięcie) ? 20 lat robiłem takie pomiary i nikt nie wymagał uziemiania przed pomiarami. :cry:
  • Spec od Falowników
    Sto lat temu na kursie BHP uczono mnie, żeby porażonego prądem zakopać w ziemi, bo ziemia wyciąga prąd. Może to ta sama idea? Bylebym nie złapał czwartego ostrzeżenia za niebezpieczną poradę... ;)
  • Poziom 21  
    Może chodzi o silnik klatkowy jednofazowy z kondensatorową fazą rozruchową?
  • Poziom 37  
    Czy dzięki uziemieniu testuje sie jednocześnie upływności/przebicia na obudowę?
  • Poziom 21  
    Mi chodziło o to że trzeba było by uziemić by rozładować do końca kondensator tak by nie uszkodził miernika, ale to raczej nie to bo aby go rozładować trzeba było by go zewrzeć a nie uziemić.
    Gappa_pph napisał:
    Może chodzi o usunięcie magnetyzmu szczątkowego?

    Jak niby rozmagnesować stojan poprzez uziemianie? Poza tym to silnik prądu przemiennego.
  • Poziom 24  
    Tekst jest z książki pomiary elektryczne do 1kV. Cewka też magazynuje energię jak kondensator. Chodzi mi o silnik klatkowy. W silniku klatkowym tak jak DC może występować Eszcz?
  • Moderator
    elektronikq napisał:
    Tekst jest z książki pomiary elektryczne do 1kV.


    Proszę podać dokładne dane, autor, tytuł wydawnictwo, rok wydania i najlepiej skan tego tekstu.
  • Spec od Falowników
    Czy nie naruszy w ten sposób praw autorskich?
  • Poziom 38  
    bonanza napisał:
    Czy nie naruszy w ten sposób praw autorskich?

    Podaj interesujący nas fragment tekstu z zaznaczeniem że to kopia - niczego nie naruszysz !
  • Poziom 20  
    Być może Kol. ma na myśli tekst z książki Zdzisława Gryżewskiego " Prace kontrolne przy urządzeniach elektroenergetycznych o napięciu znamionowym do 1kV", rozdział "Pomiary eksploatacyjne elektrycznych urządzeń napędowych o napięciu znamionowym do1kV"., podpunkt 7.2.2 "Sposób wykonywania pomiarów". Jest tam zdanie cyt. "Przed przystąpieniem do pomiaru badane uzwojenie maszyn należy uziemić na 1 min.", str. 97.
  • Poziom 38  
    Uziemianie przed pomiarem ma sens w przypadku pomiarów silników wraz z kablem o długościach powyżej 10 m , ewentualnie małych mocach z kondensatorami rozruchowymi . Wtedy pojemności mogą mieć znaczenie i wpływać na bezpieczeństwo przyrządów i osoby dokonującej pomiary . Dziwne natomiast , że nie ma obowiązku sprawdzenia napięcia na zaciskach silnika , łącznik liniowy może być przecież niesprawny .Z tych względów zapewne jest zalecenie uziemiania przed pomiarami , a nie zawsze znamy dostatecznie sieć i sposób połączeń badanego urządzenia . Wymóg uziemiania niewątpliwie podnosi nasze bezpieczeństwo .
  • Spec od Falowników
    Chyba, że przy niesprawnym łączniku liniowym uda nam się wywołać łuk...
  • Moderator Elektrotechnika
    Odpowiedzi może należy szukać w PN-88/E-06701 „Maszyny elektryczne wirujące. Ogólne wymagania i badania. Nie mam jej lecz dużo na to wskazuje że tam kolega znajdzie odpowiedz. Jest jeszcze jedna przesłanka może nie związana bezpośrednio z tematem bo dotyczy silników WN ale przytoczę .
    Pomiar rozładowania dielektryka – DD
    (Dielectric Discharge).
    Obecność trzech składowych prądu podczas ładowania izolacji: prądu ładowania pojemności, prądu absorpcji i prądu upływu powoduje że pomiar prądu polaryzacji jest trudny. W fazie rozładowania pomiar ten jest znacznie prostszy.
    Podczas pomiaru DD izolacja jest ładowana przez długi czas – zalecane 30 minut. Po tak długim czasie zakończony jest proces ładowania i polaryzacji. W izolacji „czynny” jest tylko prąd upływowy.
    Następnie izolacja jest rozładowywana. Prąd jest mierzony po upływie 1 min. aby wyeliminować składową rozładowania pojemności.
    Ewentualnie duży prąd reabsorpcji jest spowodowany zanieczyszczeniem izolacji . Obok prądu mierzona jest pojemność C badanego układu izolacji i napięcie pomiarowe - probiercze U cyklu ładowania.
  • Poziom 24  
    Kupiłem książkę pomiary dla praktyków i też jest, że trzeba uziemiać uzwojenie do 1kV na 1 minutę ale dlaczego to już nie napisano...Książka Pana Orlika.
  • Poziom 24  
    Panowie nasunęła mi się pewna myśl, otóż w maszynach DC występuje tak zwane Eszcz po wyłączeniu maszyny z użycia. Czy to samo może wystąpić w silniku asynchronicznym?
    Czy badane uzwojenia i izolacja miedzy nimi tworzą kondensator i on zachowuje się tak jak przewód w instalacji?
  • Poziom 24  
    Dlaczego każą to uziemiać skoro teraz mierniki rozładowują po pomiarach ?
  • Poziom 30  
    elektronikq napisał:

    Dlaczego każą to uziemiać skoro teraz mierniki rozładowują po pomiarach ?

    1) nie wszystkie.
    2) miernik może być uszkodzony i nie rozładuje.
    3) trzeba umieć rozładowywać miernikiem.
    4) po pierwszym rozładowaniu zawsze pozostaje ładunek szczątkowy więc po odczekaniu kilku do kilkunastu minut trzeba rozładować ponownie 2 3 razy (dotyczy to głównie silników 6 kV).
  • Poziom 37  
    Uczę się obsługi teraomomierza i w jego instrukcji też jest podane, że jeżeli po podłączeniu badanego elementu do miernika będzie wskazanie resztkowego ładunku (to jest cytat) to do jego ustalenia (usunięcia) przed pomiarem należy zewrzeć i uziemić badany obiekt na czas od 1 do 30 minut. Realizuje się to dedykowanym przyciskiem. Pomiar dokonuje się dopiero "po zdjęciu ostatecznego ładunku".

    Jeżeli słowo ładunek nie jest pomyłką przy tłumaczeniu ("что на измеряемом объекте имеется остаточный заряд"), to takie uziemienie przed pomiarem może służyć np. do usunięcia elektryczności statycznej, która mogła by zafałszować pomiar.