Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Relpol przekaźniki nadzorczeRelpol przekaźniki nadzorcze
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Dobór silnika do obciążenia

29 Wrz 2014 13:11 2604 28
  • Poziom 9  
    Mam poteżne koło szlifierskie i w przybliżeniu wyszło mi że moment obrotowy tego koła to 7 kilogramometrów czyli ok 70 niutonometrów. Chciałbym dobrać silnik elektryczny do tego obciążenia by móc napędzić to do chociaż 1000 obrtów na minutę. Jak wyliczyć jak mocnego silnika potrzebuję ?
    Darmowe szkolenie: Ethernet w przemyśle dziś i jutro. Zarejestruj się za darmo.
  • Relpol przekaźniki nadzorczeRelpol przekaźniki nadzorcze
  • Poziom 33  
    Z podanych danych wynika (po podstawieniu do wzoru wiążącego moc, moment i prędkość-do odnalezienia na Wiki), że gdy koło szlifierskie będzie na wale silnika i nie uwzględniając innych oporów potrzebny silnik powinien cechować się co najmniej mocą 7,42kW .
  • Poziom 9  
    Steryd3 napisał:
    Z podanych danych wynika (po podstawieniu do wzoru wiążącego moc, moment i prędkość-do odnalezienia na Wiki), że gdy koło szlifierskie będzie na wale silnika i nie uwzględniając innych oporów potrzebny silnik powinien cechować się co najmniej mocą 7,42kW .


    Mógłbym podziękować ale nie do końca.
    Nie pokazałeś jak a dałeś może dobry wyniki. Jaki wzór ? Jak się nazywa wzór który wiąże te wszystkie dane, bo chyba nie wzór na tzw. "szukanie silnika do obciążenia".

    Druga sprawa jak obliczyć potrzebną przekładnię gdybym chciał zastosować mniejszy silnik i na odwrót jaki silnik zastosować do danej przekładni ?
  • Poziom 33  
    Oto i źródło:
    Wikipedia i hasło: Moment siły.
    Mechanikiem nie jestem i o przekładniach niewiele Ci powiem. Jedno co pewne- z przekładnią jest tak, że pominąwszy straty w przekładni (w końcu tarcie jest wszechobecne) to moc pozostaje ta sama. Zamieniasz tylko moment na prędkość lub odwrotnie. Zwiększasz prędkość-zmniejszasz moment, zwiększasz moment- zmniejszasz prędkość. Jak w skrzyni biegów w aucie-identycznie.
  • Poziom 9  
    Steryd3 napisał:
    Oto i źródło:
    (...)


    Tak tylko mając np. przerzutki w rowerze pod górę wyjedziesz spokojnie na małym przełożeniu a na średnim i wysokim już nie, nie musisz wkładać dużo siły,...no chyba że się rozpędzisz.
  • Poziom 32  
    Wzór jest taki M=P/ω
  • Poziom 33  
    Rebal napisał:
    Tak tylko mając np. przerzutki w rowerze pod górę wyjedziesz spokojnie na małym przełożeniu a na średnim i wysokim już nie,

    No wszystko się zgadza- rowerzysta dysponuje jakąś określoną mocą którą jest w stanie przełożyć na pedała. Z powodu tego, że wyrosła przed nim góra ustawia przerzutki tak by kosztem prędkości obrotowej kół wzrósł moment obrotowy co pozwoli mu tą górę pokonać. Moc pozostała ta sama -moment wzrósł prędkość zmalała. Dokładnie tak jak się pod dużą górkę autem na pierwszym biegu podjeżdża. Przerzutki i skrzynia biegów to przekładnie -one nie dostarczają mocy tylko zamieniają -mówiąc prosto- moment na prędkość lub odwrotnie.
  • Relpol przekaźniki nadzorczeRelpol przekaźniki nadzorcze
  • Poziom 33  
    Jeżeli masz jak piszesz potężne koło, to musisz uwzględnić jego moment bezwładności. Może się okazać że moc wymagana na kręcenie nim jest niewielka w porównaniu z mocą potrzebną na odpowiednio szybki rozruch i silnik się będzie przegrzewał nim wejdzie na właściwe obroty (no chyba że planujesz sprzęgło rozruchowe, ale pewnie nie). Do obliczeń zwykle zakłada się 3 sekundy rozruchu oraz moment rozruchowy silnika dwukrotnie większy od znamionowego.
    Moim zdaniem powinieneś zastosować silnik 6-biegunowy bez reduktora. Jeśli wolisz reduktor to zwróć uwagę że moment bezwładności przelicza się inaczej niż oporowy, z kwadratem przekładni).
  • Poziom 16  
    7,33 jak już,to do takiego obciążenia powinno to być minimum P = 9,2

    7,5 do 11 kW mocy silnika to powinno być wystarczający przy 1000 rpm .
  • Poziom 9  
    Jakie będą konsekwencje gdy dam trochę mniejszy silnik niż 7kW bądź jeszcze mniejsze ?
    Jak to wizualnie opisać ?
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 38  
    Przypuszczam ze autor ma starego typu szlifierkę napędzaną na korbe i chce przerobić ją na napęd z silnika el.
    Te 1000 obrotow prawdopodobnie rozniesie to koło na kawałki.
    Przy szlifowaniu wazna jest szybkość obwodowa, a nie obroty.
    Poza tym możliwe ze jest to koło szlifierskie do ostrzenia-szlifowania na mokro, tzw. toczydło, które musi pracować na bardzo wolnych obrotach.

    Najlepiej jakby podał więcej szczegółów np. srednice i wage koła, oraz od czego to było i do czego teraz ma służyć.
  • Specjalista elektronik
    Przy przeciążeniu silnik ma zmniejszoną sprawność i nagrzewa się bardziej/szybciej, niż przy nominalnym obciążeniu. Ale jeśli przeciążenie będzie krótkotrwałe, to silnik nie zdąży się przegrzać. Być może producent silnika podaje, na ile i jak długo można go przeciążać, i ile potem czasu potrzeba, żeby ostygł.
  • Poziom 9  
    Czuję, że wykorzystując przełożenie będę mógł napędzić mniejszym silnikiem coś większego i cięższego. W zasadzie koło szlifierskie to była ściema i tu się nawet z biciem przyznam. Chodziło mi o prądnicę, generator z takim oporem pod pełnym obciążeniem urządzenia które ma nawet 100 Nm czyli 10 Kg/m. Po co chcę to zrobić ? Poprostu podłączę mniej prądożerny silnik do prądu np. taki 1kW, zrobię przełożenie które napędzi mi generator a ten generator drogie ogrzewanie które żre aż 6kW i będę płacił tylko za 1kW a nie za 6. Sprytne, podstępne i przebiegłe. Odkryłem coś nowatorskiego aby w końcu nie płacić temu Tauronowi. Dopracuję jeszcze parę szczegółów. Skoro silniczek od pralki 300 W potrafi hulać bębnem nawet do 1000 obrotów pod obciążeniem dużej ilości prania to większy silnik tym bardziej. Gdybym miał zaplecze wyposażone w każdy model silnika i prądnicy od 1 do 10 kW to mógłbym robić sobie łatwo badania praktyczniej. Jedynie pozostaje mnie tylko wlać betonu do starej pralki przeznaczonej na złom i sprawdzić na ile silnik wytrwa. Jeśli się uda to zabulę za generator 4,5 tysiąca i silnik jedno kilowatowy za 200 zł i mam prąd prawie za friko i jebać Tauron.
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 9  
    Jerzykowski napisał:
    Rebal napisał:
    Poprostu podłączę mniej prądożerny silnik do prądu np. taki 1kW, zrobię przełożenie które napędzi mi generator a ten generator drogie ogrzewanie które żre aż 6kW i będę płacił tylko za 1kW a nie za 6. Sprytne, podstępne i przebiegłe.
    To jesteś chytry jak lis. Niestety nie tylko ty na to wpadłeś. Drugie niestety to jest takie że jest to niemożliwe żeby wkładać 1KW a odbierać 6KW. Myślisz żeby elektrownie tak nie robiły? Twój pomysł podchodzi pod perpetum mobile.


    Więc jedziemy w górę do 8kW
    1 kW nie

    2kW

    3kW

    4kW

    5kW

    6kW

    7kW

    które ?
    wyżej to oczywiste więc nie piszę.

    Co do mojej chytrości nawiasem mówiąc: Jak mam płacić za coś czego nie zużyłem to wolę być taki niż być frajerem. Dałem im propozycję aby mogli się zgodzić na licznik przedpłatowy to wyskoczyli mi ze swoimi węwnętrznymi przepisami że nie pójdą na to. Inny dostawca na terenie małopolski nie występuje a wolałbym.

    Co do perpetum mobile: Jak wytłumaczysz to ?
    Jeśli jest to sfingowane to ten wielki niebieski obiekt jest pusty w środku i ma tylko dla zmylenia sam wał ?

    https://www.youtube.com/watch?v=LTLLnUOPOQk&index=1&list=FLTIREEbg9bg8O7MPWRo8t9Q


    Tym małym gówienkiem napędzić to wielkie niebieskie do choćby wizualnej tak szybkiej prędkości musiało by zatem zachodzić wtedy gdy ten "niebieskie obiekt" jest prawie pusty. Nazywam to narazie tak bo pomijam że to generator o mocy 23 kW.
  • Użytkownik usunął konto  
  • Specjalista elektronik
    A może przypomnij sobie nieco szkolnej wiedzy - zwłaszcza definicji podstawowych pojęć? Można kręcić i tonę małym silniczkiem, ale to nie to samo, co napędzać dużą prądnicę. Jak chcesz napędzać prądnicę obciążoną mocą 6kW, to silnik musi zużywać około 7kW. Ale robiono takie układy, do zasilania komputerów, do tego duże koło zamachowe - jak elektrownia wyłączyła, to było dość czasu, żeby przełączyć na zasilanie z akumulatorów, a potem uruchomić agregat napędzany silnikiem spalinowym. Bez silnika, koła zamachowego i prądnicy komputer by się zresetował (a przynajmniej narobił błędów) zanim przekaźnik by przełączył zasilanie na akumulatory.
  • Poziom 9  
    Jerzykowski napisał:
    Rebal napisał:
    Jak mam płacić za coś czego nie zużyłem to wolę być taki niż być frajerem
    To dlaczego sobie nie załatwisz rozliczeń miesięcznych? Nie wszyscy o tym wiedza ale tak można. Te filmiki z youtube sa tak samo wiarygodne jak filmy z Holywood. Nie jestem moderatorem ale za wulgaryzmy jak tylko moderator to przeczyta temat trafi do kosza.


    A słyszałeś o HoJo Motor Howarda Johnsona ? To ponoć było opatentowane w USA już 1981 roku.
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 9  
    _jta_ napisał:
    Można kręcić i tonę małym silniczkiem, ale to nie to samo, co napędzać dużą prądnicę. .

    Chcesz mi powiedzieć że
    samochodem osobowym uciągnie ciężarówkę i przy tym mniej spali niż przy jadącym samochodem na wciśniętym lekko pedałem hamulca ?
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 9  
    Jerzykowski napisał:
    No ciężarówkę pociągniesz samochodem osobowym, ale nie zrobisz tego z prędkościa z jaką może jechać ta ciężarówka gdyż ze wzrostem prędkości rosną opory toczenia i opór wiatru. Tak samo jest z prądnicą. Im wieksze ma obciążenie tym ciężej ją kręcić. Niektórzy myślą że jak prądnicę sie da pokręcić ręką towystarczy mały silniczek do jej napędzania.


    Jeszcze jedna sprawa: Czy prądnica 6kW obciążona 5kW będzie miała taki sam opór jak np. 15 kW przy tym samym obciążeniu ?
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 9  
    Dobra trochę z innej beczki tak jak na tym filmiku: Załóżmy że udaje nam się ręką rozkręcić prądnicę 15kW do maxymalnej jej mocy łącznie z oporem jej masy, kół pasowych, paska i silnika do niej załączonego przełożeniem silnika 1kW. Kiedy ustaniemy kręcić - silnik pobierający prąd z tej prądnicy będzie powoli ustawał ? Jeśli będzie ustawał to prądnica będzie również zwalniać. Spadnie też jej moc bo jest właściwie generatorem tzw. synchronicznym więc przy spadku do 80% obrotów spadnie jej moc o 20% ale to i tak dość sporo by zasilić silnik 1kW. Dalsze spadki mocy nie będą w stanie zasilić tego silnika ? Opór 1kW już taki duży nie jest.
    Czy silnik do którego będzie biegł prąd da sobie pozwolić by coś go zatrzymało ? Wierciłem kiedyś wiertarką bosha 700 W bez udaru i kiedyś chwyciło mi wiertło. Chciało mi powykręcać ręce, to dość wielka moc, prawie 1KM.
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 9  
    Napisałem ci że generuje energię o mocy 15 kW czyli moc silnika lekkiego motocykla crosowego.
  • Specjalista elektronik
    Rebal - mylisz pojęcia, np. bez sensu jest określenie rozkręcić prądnicę 15kW do maxymalnej jej mocy - możesz ją rozkręcić do określonych obrotów, nawet takich, przy których odda moc 15kW, kiedy do niej podłączysz obciążenie, ale nie licz na to, że tak rozkręcisz obciążoną prądnicę swoją ręką - na to potrzebne jest stado koni; a jak rozkręcisz i podłączysz obciążenie, to ona szybko zahamuje - co najmniej kilkadziesiąt razy szybciej, niż ją rozkręcałeś.