Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Naprawa sterownika Migomat Eurotec Mig 220

29 Wrz 2014 16:36 8022 31
  • Poziom 20  
    Witam

    Mam uszkodzony sterownik migomatu Eurotec 220. Nie podawał drutu.

    Sprawdziłem silnik, sprawny.
    Na płytce znalazłem wyrwaną jedną nogę od rezystora 15W 4R. Po przylutowaniu nadal cisza.

    Sterownik wygląda na wcześniej naprawiany. Przy mostku prostowniczym widać wlutowane równolegle dwa oporniki a pod nimi wypalenie w płytce.
    Rezystory wg. ścieżki wlutowane są pomiędzy plus z mostka, dalej włącznik z uchwytu spawalniczego i zasilanie 3 przekaźników.

    Podając napięcie 12V (tylko to miałem dziś pod ręką) załącza sie tylko jeden przekaźnik. Przypominam gdy spawarka zasilana z sieci zero reakcji. Będę musiał sprawdzić trafo i mostek? Dwie fazy do płytki dochodzą (Zasilana 380V)

    Co jeszcze i jak sprawdzić
    Na płytce jest jeszcze tyrystor BT151 i tranzystor(?) KSP42

    Naprawa sterownika Migomat Eurotec Mig 220 Naprawa sterownika Migomat Eurotec Mig 220
  • Poziom 20  
    Chodzi o trafo i mostek?
    Właśnie wydaje mi się że z którymś elementem będzie problem.

    Tak jak pisałem wyżej:
    Podając napięcie (tylko że 12V) na wyjścia po mostku jeden przekaźnik załącza się. Dwa cisza. A wszystkie na 24V
  • Moderator Samochody
    Więc trzeba zacząć od samego brzegu. Jeden przekaźnik załącza transformator, jeden silnik posuwu i jeden chyba elektrozawór gazowy. Nie znam tego miga, ale w razie czego da się to naprawić. Wszystkie muszą mieć zasilanie z tego dodatkowego zasilacza, dodatkowo pewnie jest prosty regulator obrotów silniczka na tyrystorze.
  • Poziom 20  
    No właśnie ten sterownik działa trochę inaczej.

    Nie ma elektrycznego załączenia zaworu gazu. Jest manualny w rączce.

    Sterowanie obrotów odbywa się na tyrystorze. I z tego co widzę to silnik załącza jeden przekaźnik. Ten prostokątny.

    Trafo jest załączone z jednego przylutowanego pinu i białej kostki. (Po drodze zabezpieczenia termiczne)

    Zastanawiają mnie tylko te dwa przekaźniki w kształcie litery "T". Wg scieżek zwierają dwie fazy albo podają jedna dalej.


    Tak wygląda zasilanie.
    Naprawa sterownika Migomat Eurotec Mig 220
  • Moderator Samochody
    Załączają transformator główny do prądu. Odcinają obydwa bieguny zasilania do niego ( L i N, bądź L1 i L2 przy zasilaniu 400V).
  • Poziom 20  
    Odcinają? To są przekaźniki NO i przy naciśnięciu przycisku zwierają się.
  • Moderator Samochody
    No tak, ale po jego puszczeniu otwierają obwód z obydwu końców.
  • Poziom 20  
    Z tego co kojarzę to tak wygląda schemat tej spawarki.

    Tylko nie wiem za co odpowiada połączenie sterownika z prostownikiem do spawania.
    W która stronę płynie prąd?

    Ze sterownika do prostownika czy odwrotnie i to zasila silnik od drutu. Bo patrząc na płytkę wydaje mi się że tak zasilany jest tyrystor

    Naprawa sterownika Migomat Eurotec Mig 220
  • Specjalista - spawarki
    Wygląda że, te dwa duże przekaźniki równolegle podają jedną fazę na trafo główne- druga pewnie podłączona na stałe. A trzeci służy do sterowania silnikiem. Po załączeniu daje napięcie na silnik, a po puszczeniu , przez ten duży rezystor, hamuje silnik.
    Napięcie do zasilania silnika jest pobierane z mostka głównego, więc jeżeli trafo główne nie będzie miało zasilania, to i silnik nie ruszy.
    Więc należy zacząć od uruchomienia napięcia pomocniczego. Na trafie na pierwotnej ma być 400V a na wtórnej np. 24V. Potem mostek , ten czarny prostokąt, na zewnętrznych końcach ma mieć stałe napięcie.
    Jak to sprawdzisz, to napisz jakie efekty i będzie można myśleć dalej.
  • Poziom 20  
    smd Dzięki za odpowiedź. Siedziałem trochę nad tym i też już wywnioskowałem że dwa duże przekaźniki załączają trafo główne.

    Trzeci służy do sterowania silnikiem tak jak piszesz.

    Tylko z tego co wywnioskowałem to silnik nie jest zasilany z tego transformatora z płytki. Napięcie pomocnicze 24V zasila tylko przekaźniki.

    Zerknij do tego tematu:
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?t=2906453&highlight=

    Wydaje mi się że silnik zasilany jest z mostka prostowniczego głównego (spawarki). Może tak być? Tam gdzie wpinany jest silnik w kostce są jeszcze dwa przewody niebieskie. Idą własnie do tego prostownika.
  • Specjalista - spawarki
    Chyba nie czytałeś dokładnie
    -"Napięcie do zasilania silnika jest pobierane z mostka głównego, więc jeżeli trafo główne nie będzie miało zasilania, to i silnik nie ruszy."-
  • Moderator Samochody
    Może tak być. Aczkolwiek zawsze lepiej jest, jeśli podajnik zasilany jest z osobnego, stabilnego źródła.
  • Poziom 20  
    smd
    Przepraszam. Nie doczytałem. Mój błąd.

    robokop
    Wychodzi na to że tak zaprojektowali to z Euroteca :)
  • Moderator Samochody
    Mogli tak zaprojektować, jest to jedno z wielu spotykanych rozwiązań w tych "śmieciowych" urządzeniach. Jeszcze innym spotykanym rozwiązaniem w najtańszych urządzeniach jest włączanie do sieci transformatora na stałe i sterownie tylko wypływem gazu i posuwem drutu.
    Tak jak napisałem w poście wyżej - optymalnym rozwiązaniem jest zasilanie podajnika z osobnego źródła, jako że napięcie po stronie wtórnej transformatora głównego waha się podczas spawania.
  • Poziom 20  
    A czy dobrym rozwiązaniem byłoby wrzucenie regulatora silnika na PWM z zakresem 5-95%
    zasilanego z tego transformatora na płytce?

    Czy składać tak jak to było w oryginale?

    Ewentualnie wywalić całą płytkę. Dać nowe zasilanie z jeden fazy i zera. Za tym trafo 220V/24V. Mostek prostowniczy. Nowe przekaźniki 24V/30A zwierające trafo główne. Jeden przekaźnik zasilający nowy regulator PWM.
  • Pomocny post
    Moderator Samochody
    Ten transformatorek na płytce może być zbyt słaby do zasilenia silniczka podajnika, który ma kilka W. Próbować można - PWM jest lepszą metodą regulacji prędkości silnika niż sama regulacja napięciowa.
  • Pomocny post
    Specjalista - spawarki
    Kolego kamo502, nie chcesz zrozumieć prostego układu i go naprawić - tego, który teraz posiadasz- a chcesz przerabiać całe urządzenie...
    Życzę powodzenia ;)
  • Poziom 20  
    Trafo 220V/24V 100W 4A można kupić już za ok 35zł.
    Do tego gotowy układ ze sterowaniem PWM też za 35zł.
    3 przekaźniki
    jakieś konektory, przewody itp

    A jeżeli ma poprawić pracę chociaż narazie spróbuje jeszcze powalczyć z tym.

    Pytanie:
    Jeżeli teraz załączę trafo główne omijając sterownik to będzie napięcie na kostce z mostka głównego? Ile powinno wynosić i czy można sprawdzić np. jakąś żarówka.

    Pytanie 2 (prawdopodobnie ostatnie):
    Jak myślicie Panowie? Czy ta zworka na przekaźniku to oryginał czy ktoś tu już grzebał. Bo w spawarce było coś robione. Zastanawiam się tylko czy przy sterowniku też.
    Naprawa sterownika Migomat Eurotec Mig 220
  • Specjalista - spawarki
    Jeżeli ten układ działa tak, jak myślę, to przekaźnik powinien dostarczać prąd do silnika tylko w momencie naciśnięcia przycisku startu, a w momencie puszczenia powinien zahamować silnik. Ale silnik powinien się zatrzymać, zanim prąd przestanie płynąć, ponieważ drut zostałby w spoinie, więc nie może być tego zwarcia.
    Przekaźnik może być uszkodzony, dlatego ktoś to zmostkował.
  • Poziom 20  
    Przekaźnik sprawny, słychać cykanie. Chyba że wypalone styki. Jutro sprawdzę.
    Może ktoś nie "rozgryzł" sterowania przekaźnika i zrobił wysterowanie silnika na krótko.

    A czy to jest odpowiedź na moje pierwsze pytanie?
    15% - 23.8V
    100%-20.2V

    Napięcia na mostku głównym?

    Naprawa sterownika Migomat Eurotec Mig 220
  • Specjalista - spawarki
    To jest napięcie pod obciążeniem. Uₒ 20 do 40V to jest bieg jałowy.
  • Poziom 7  
    witam też mam problem z podaniem drutu, więc wysyłam photo mojej płytki której na 100 % nikt nie ruszał wcześniej. i znacie już przyczynę ? u mnie ten rezystor ceramiczny wydaje się trochę brudny tyle ze to nie brud ,wiec nie wiem czy jest sprawny . u mnie te luty są takie jak u ciebie czyli jest ok
  • Poziom 20  
    Sprawdzałeś silnik?
  • Poziom 26  
    marcinmaxmaster napisał:
    witam też mam problem z podaniem drutu, więc wysyłam photo mojej płytki której na 100 % nikt nie ruszał wcześniej. i znacie już przyczynę ? u mnie ten rezystor ceramiczny wydaje się trochę brudny tyle ze to nie brud ,wiec nie wiem czy jest sprawny . u mnie te luty są takie jak u ciebie czyli jest ok

    Czy sprawdzałeś napięcie zasilania (pomocnicze) jakie powinno być na płytce (z tego małego transformatorka)? Jest ono wykorzystywane do sterowania cewek przekaźników.
    Jeżeli jest to należy sprawdzić czy transformator główny jest zasilany w momencie naciśnięcia przycisku sterowania, czy napięcie z prostownika dociera na płytkę sterowania.
    Bardzo częstą usterką jest wypalenie styków tych mizernych przekaźniczków. Podczas przełączania obwodu indukcyjnego dochodzi do solidnego ciągnięcia łuku na stykach (a nie dostrzegam na płytce układów gaszenia przepięć).
    Silniki w tych ,,marketowych" ustrojstwach spawalniczych są podobne jak w tandetnych elektronarzędziach akumulatorowych, podatne na uszkodzenia. Również należy to sprawdzić (zasilić po odpięciu od płytki z jakiegoś zasilacza DC lub małego akumulatora).
    Napisz jakie były efekty sprawdzenia podzespołów.
  • Poziom 7  
    tak silnik pracuje chłopaki, przed wyjęciem płytki, ona nawet spawała jak kombinerkami drut wyciągałem :-) lecz w tych małych elektrycznych rzeczach znam sie na 50% dlatego myślę zeby jakiś elektryk wymienił mi ta rzecz która rzekomo jest niesprawna. dlatego chłopaki napisałem tutaj,myśląc ze jest od tego podania drutu rzecz pewna,co musze wymienić, z każdej waszej odpowiedzi się ciesze, bo daje mi to możliwość ingerowania w ta płytkę
  • Poziom 20  
    Sprawdź przekaźniki na płytce, czy jest zasilanie za trafo, zasilanie za mostkiem prostowniczym

    Na trafo idą 2 fazy. Po zmostkowaniu pinów od przycisku z kolby powinny pstryknąć 3 przekaźniki. Skoro spawała to dwa duże obstawiam że są dobre. Zobacz ten mały podłużny.
  • Poziom 26  
    Na płytce (na skraju) jest gniazdo z bezpiecznikiem topikowym 5x20.
    Czy jest sprawny?
    Obok przekaźnika jest element na radiatorze. Odczytaj i zamieść jego oznaczenia. To zapewne regulator (stawiam na tyrystor) tego motorka.
  • Poziom 7  
    tak bezpiecznik topikowy jest ok, chłopaki mam prośbę żebyście mi na tej fotce płytki napisali w paincie i dodali które rzeczy są według was podejrzane i jak sie nazywają ,ten przekaźnik to już wiem który bo jest niebieski :-) a tyrystor domyślam się który to, mimo to od was chciałbym to wiedzieć, w moim mieście już elektrycy są tak zajęci ,ze szkoda gadać,wiec kupie na jakiejś stronie te podejrzane rzeczy i wlutuje, dzięki bogu znalazłem ten przekaźnik na jednej ze stron artronic. jestem wywdzięczy za każdą podpowiedz,dzięki
  • Poziom 7  
    niemam z tył sił. czy kupi ja ktoś za 5 stów, czy nie ma opcji ? jaka cene na allegro wystawić? spawała ze 20 minut od nowośći heheh koszmar :-)))