Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Katalog Megger
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Denon AVR-1909 - nie chce się włączyć, migające standby

matma1111 29 Wrz 2014 22:12 3321 19
  • #1 29 Wrz 2014 22:12
    matma1111
    Poziom 10  

    Witajcie. Problem z Denonem powstawał już jakiś czas temu, mianowicie normalnie sobie grał i czasami nagle było słychać w kolumnach pyknięcie i amplituner wyłączał się przechodząc w tryb awaryjny (mrugająca dioda standby). Wystarczyło go wyłączyć i włączyć na nowo i było wszystko w porządku. I tak się działo przez jakieś 4 miesiące, aż ostatnio wyłączył się przeszedł w tryb awaryjny poszedł dymek z pod obudowy i nie chce się włączyć. Po otwarciu obudowy okazało się, że są spalone dwie diody prostownicze (D525 i D524). Po wymianie ich niestety jest to samo, czyli uruchamia się, ładuje i po chwili wyłącza, z zielonej diody zasilania robi się czerwona i miga. Została sprawdzona cała płytka główna, było też na niej kilka zimnych lutów, płytka od zasilania (pionowa i pozioma), ale niby wszystko jest ok. Zrobiłem nawet reset, żeby mieć już pewność. Przeszukanie internetu odnośnie tego problemu nie dało za wiele. Na podstawie tego filmiku http://www.youtube.com/watch?v=py_ofJ36w7o okazało się, że na końcówkach mocy od prawego kanału jest za duże napięcie. Według pomiarów na filmiku lewa strona ma prawidłowe wartości, natomiast prawa strona -końcówka D2390 1pin 40v (powinno być ~25V), 2pin 55V(tutaj jest ok), 3 pin 41,1V (powinno być ~25V). Natomiast na drugiej końcówce B1560 1pin 42,8V (powinno być ~25V), 2pin 55,2V (jest ok), 3pin 55,2V (powinno być ~25V). Oglądając dalej filmik zmierzyłem napięcie na wtyczce CP514 na płytce od zasilania i zgłupiałem. Tam gdzie powinno być +15V i -15V nie ma nawet 1V. Został nawet wymieniony regulator napięcia 7815, ale nic to nie zmieniło. Nie wiem co może być przyczyną, dlatego zwracam się z zapytaniem do was drodzy koledzy.
    Dodaję w załączniku schemat.

    0 19
  • Katalog Megger
  • #2 30 Wrz 2014 11:12
    Mirek Z.
    Moderator

    Przeniosłem do bardziej odpowiedniego działu.
    Podstawą naprawy itp. powinien być schemat i pomiary, a nie jakiś filmik. Co do tych +/-15V - na pewno mierzyłeś napięcia zmienne (przemienne)? ;) Oprócz napięć zmierz także rezystancje "końcówek" i stan tranzystorów końcowych i sterujących.
    No i jednak zastanów się, czy nie lepiej oddać sprzętu do naprawy w lepsze ręce.

    0
  • Katalog Megger
  • #3 30 Wrz 2014 19:21
    matma1111
    Poziom 10  

    Oczywiście, że podstawą był schemat i pomiary, filmik znalazłem pod koniec, bo już brakowało mi pomysłów. Oddał bym "w lepsze ręce", ale te ręce dużo kosztują.
    Znaczek "~" użyłem jako określenie pomiaru w przybliżeniu. Mierzyłem to jako napięcie stałe. wszystkie tranzystory były sprawdzane testerem diod. Żaden nie miał zwarcia.
    Wracając napięcia na tranzystorach końcowych przedstawiają się tak:
    Prawy kanał tranzystor D2390 - baza 40V (powinno być 25V), kolektor 55V (tu jest ok), emiter 41V (powinno być 25V)
    Prawy kanał tranzystor B1560 - baza 43V (powinno być 25V), kolektor 55V (tu jest ok), emiter 55V (powinno być 25V)

    Prześledziłem ten tor, gdzie przebiło diody. Wymieniłem diody, jak wcześniej pisałem i pomierzyłem napięcie za diodami. Za diodą D523, D524 , jest +1V, ale gdy ciągle włączam Denona napięcie narasta, doszedłem do 3,5V, bo już bardzo wolno narastało.
    Na diodach D525, D526 napięcie jest -8,5V i narasta do -10,5V.

    0
  • #4 01 Paź 2014 09:49
    mariuszw19640717
    Poziom 34  

    matma1111 napisał:
    ale gdy ciągle włączam Denona napięcie narasta,

    Ta metoda ,,naprawy" raczej dobije ten sprzęt, a nie pomoże.
    matma1111 napisał:
    Wymieniłem diody, jak wcześniej pisałem i pomierzyłem napięcie za diodami

    A co się dzieje przed diodami, sprawdzałeś?

    1
  • #5 01 Paź 2014 22:26
    matma1111
    Poziom 10  

    Z samego transformatora wychodzi ~19,3V zmiennego (to samo na drugiej gałęzi), idzie przez dwa rezystory 0,22Ohm połączone równolegle i za tymi rezystorami jest już tylko ~2,3V (na drugiej gałęzi 6V), które wchodzi na diody.

    0
  • #6 01 Paź 2014 23:56
    Mirek Z.
    Moderator

    Nie wnikam w to, co pomierzyłeś (bo bez schematu niewiele rozumiem), ale jakie z tego są wnioski? Co wskazuje pomiar rezystancji tych rezystorów? Wylutowanych jednym końcem...

    0
  • #7 26 Paź 2014 01:26
    matma1111
    Poziom 10  

    ~Mirek Z. -Schemat dodałem w załączniku pod pierwszym postem.

    Temat odświeżam. Ostatnio miałem niewiele czasu dlatego płytki sprawdzał kolega, który stwierdził, że wszystko jest ok -dlatego, nie było żadnych efektów podczas sprawdzania.
    Teraz mam więcej czasu, płytki sam przejrzałem no i okazuje się, że znalazło się kilka elementów uszkodzonych.

    Jak narazie wymieniłem na pionowej płytce od zasilania 4 rezystory (R 516, 517, 518, 519). Ogólnie okazało się, że poleciało coś na lewym kanale. Spaliła się końcówka B1560, udało mi się zdobyć oryginały za dobre pieniądze, więc wymieniłem na prawym i lewym kanale D1560, D2390 oraz tranzystor 2SC3964. Dodatkowo 4 rezystory (R 421, 422, 423, 424), które współpracują z końcówką D1560. Okazało się jeszcze, że z tyłu płytki spaliły się 2 diody SMD (D402SBL, ZD402SBL). Za D402SBL (KDS4148U) dałem diodę zenera 1N4148, a za ZD402SBL (UDZ3B) diodę zenera: 3V 0,4W. Napięcie na końcówkach teraz jest takie samo na wszystkich końcówkach.
    No ale sprzęt dalej się nie uruchamiał. Przejrzałem każdy element na płytkach od zasilania. Na płytce pionowej od zasilania był uszkodzony jeden tranzystor Q503 (2SC1740SR), jako zamiennik dałem tranzystor BC547B i wymieniłem też Q501, który jest taki sam.
    No i wszystko złożyłem w całość chce odpalić, załączam power i... ciemno, stand by się nie świeci i patrze, a na płytce pionowej przy wejściu CP501 na wtyczkę od transformatora na jednej ścieżce błysnęło się lekko. Ta ścieżka była poprawiana kiedyś i teraz oderwał się lut i nie stykało. Naprawiłem to porządnie i dalej ciemno. Zastanawiam się, czy to możliwe, żeby uszkodził się transformator przez to, że ten jeden kabel nie miał przejścia? Na płytkę nie dochodzi prąd, więc się zastanawiam, czy to może być on, albo ten mniejszy co jest na pionowej płytce od zasilania. Bezpieczniki sprawdzałem, wszystko w porządku, od czasu ciemności przekaźnik na początku czasami zaskakiwał, potem przestał, ale został wylutowany i na zewnętrznym zasilaczu został sprawdzony i działa.

    -1
  • #9 26 Paź 2014 22:40
    matma1111
    Poziom 10  

    Sprawdziłem wszystko jeszcze raz i było w porządku, ale przypadkiem okazało się, że tranzystor BC547B który użyłem na zamiennik ma inaczej emiter i kolektor. Przed założeniem sprawdziłem i niby wszystko w porządku. Teraz 'uruchamia się'. Mianowicie stand by podświetla się na czerwono, ale po włączeniu jedynie guzik podświetla się na zielono i szybko mruga (dodaję filmik http://youtu.be/AUxMtilFj4c). Czy możliwe, że tranzystor uszkodził się w jakiś specyficzny sposób? A może zastosować BC546B, może więcej wytrzymać.

    -1
  • #10 27 Paź 2014 09:59
    mariuszw19640717
    Poziom 34  

    Wszystkie napięcia są prawidłowe?
    Q502 sprawny?
    Sprawdź połączenia, może coś nie łączy, jest gdzieś uszkodzenie i procesor blokuje załączenie przekaźnika.
    Sprawdź, czy procesor ma połączenie z przekaźnikiem.

    matma1111 napisał:
    A może zastosować BC546B, może więcej wytrzymać.

    Jak masz to daj.

    0
  • #11 28 Paź 2014 00:05
    matma1111
    Poziom 10  

    Sorki za tak późną odpowiedź, ale w tym tygodniu pracuję do 19, zanim wrócę i cokolwiek sprawdzę trochę minie. Ok wracając do tematu. Wstyd się przyznać, ale nóżki znowu mi się pomieszały. Teraz już jest po staremu, czyli przy włączaniu wyłącza się z mrugającym na czerwono guzikiem. Zostawiłem BC547B.
    Odnośnie Q502. Właśnie jest tak, że jedynie na E+C jest ponad 1,8V i nie wiem, czy mam uważać go za dobry, czy uszkodzony, ponieważ ma w sobie dwa rezystory i tester diod pokazuje, że jest sprawny.
    W jaki sposób mogę sprawdzić IC501 (KIA78R05PI)? Nóżki są 1. DC INPUT, 2. DC OUTPUT, 3. GND, 4. ON/OFF CONTROL.
    Co do pomiarów dodaję w załączniku obrazek z pomiarami od złącza CN506. Coś mi umknęły dwa piny, ale jutro zmierzę jeszcze raz. Wy lutowałem nawet dzisiaj kondensatory foliowe żeby sprawdzić i wszystko w porządku. Na tej pionowej płytce pozostaje albo ten tranzystor Q502, albo IC501. Skoro Na złączu nie ma odpowiedniego napięcia no to chyba musi coś być na tej pionowej płytce?


    Denon AVR-1909 - nie chce się włączyć, migające standby

    -1
  • #12 28 Paź 2014 11:04
    mariuszw19640717
    Poziom 34  

    Jak to mierzyłeś, do masy?
    Pomiary należy wykonywać bez pośpiechu i z porządnie umocowaną sondą do masy.
    Sprawdź, wszystkie wtyki łączą, czy niema przerw w połączeniu, najlepiej miernikiem na zakresie ,,pomiar ciągłości obwodu".

    matma1111 napisał:
    W jaki sposób mogę sprawdzić IC501 (KIA78R05PI)? Nóżki są 1. DC INPUT, 2. DC OUTPUT, 3. GND, 4. ON/OFF CONTROL.

    Na schemacie ten IC501 jest trzy nóżkowy.
    Mierzysz napięcie na wejściu IN i na wyjściu OUT, jak każdy stabilizator.
    Jak nie ma napięcia na wyjściu IC501, a jest na wejściu to sam układ uszkodzony, lub brak załączania, sprawdź co go włącza, z czym łączy się ,,4 ON/OFF CONTROL".
    matma1111 napisał:
    Na tej pionowej płytce pozostaje albo ten tranzystor Q502, albo IC501.

    Nie wiem jakie tam są płytki, mam tylko ten schemat z załącznika.

    0
  • #13 28 Paź 2014 21:37
    matma1111
    Poziom 10  

    Moje dzisiejsze sprawdzanie zaczęło i skończyło się na odwrotnym włożeniem IC501 i spaleniem IC502. Pośpiech i późna pora zrobiły swoje...
    Płytka pionowa na schemacie jest oznaczona jako Power B'D, a płytka pozioma jako Supplay B'D.
    Z tego co wcześniej patrzyłem to kiepsko jest z dostępem i będę musiał zamówić przez internet, więc zamówił bym przy okazji IC 501 oraz Q502. Czy jakieś inne zamienniki prócz tych jeszcze podpowiesz?
    KIA78R05PI (IC501): PQ05RD21, KIA78R05API -nie wiem czym się różni z A na końcu numeru. Nie bardzo coś znalazłem.
    ICP-N15 (IC502) akurat jest normalnie dostępny.
    KRC107M na tranzystorze jest C107 M838 (Q502):RN1007, DTC114YS, AA1A4P.

    -1
  • #14 29 Paź 2014 16:03
    mariuszw19640717
    Poziom 34  

    matma1111 napisał:
    Moje dzisiejsze sprawdzanie zaczęło i skończyło się na odwrotnym włożeniem IC501 i spaleniem IC502.

    A po co go wylutowałeś?, wystarczyło zmierzyć napięcia.
    matma1111 napisał:
    Czy jakieś inne zamienniki prócz tych jeszcze podpowiesz?

    Zamiennik powinien mieć parametry takie jak oryginał, lub lepsze i być dobrej jakości, a literki i cyferki są zależne od producenta.
    Poczytaj ich Datasheet i porównaj, ważne są parametry elektryczne, a przy montażu na radiatorze też obudowa.

    0
  • #15 29 Paź 2014 16:58
    matma1111
    Poziom 10  

    Wy-lutowałem go dzień wcześniej, w sumie nie wiem po co. Jutro będę miał bezpiecznik, wymienię go i będę mierzył, a dzisiaj sprawdzę tranzystory na poziomej płytce, bo tylko one mi zostały.

    -1
  • #16 29 Paź 2014 17:41
    mariuszw19640717
    Poziom 34  

    Z jakim elementem połączona jest 4 noga IC501?

    0
  • #17 30 Paź 2014 00:52
    matma1111
    Poziom 10  

    Ta nóżka nie jest z niczym połączona, jest jedynie wlutowana.
    Szkoda, że tych tranzystorów nie przejrzałem wcześniej. W sumie sprawdziłem jedynie te, które idą po ścieżce. Okazało się, że jest uszkodzony jeden KTC3209Y i jeden KTA1267Y. Kupię, zamontuję i zobaczymy, miejmy nadzieję, że będzie już w porządku :)
    Co do wcześniejszej wiadomości z pomiarami, oczywiście mierzyłem do masy.
    Jak tylko dostanę części dam znać.

    Dodano po 23 [minuty]:

    Czy mógłbyś mi pomóc dobrać jakieś zamienniki? Niestety nie znalazłem żadnych w Internecie, a nie wiem w jaki sposób można znaleźć poprzez datasheet. Wiem, że trzeba patrzeć na wartości, ale ich są setki tysięcy, jakiś łatwiejszy sposób dobierania musi być.

    Dodano po 3 [godziny] 54 [minuty]:

    Na elektrodzie podpowiedzieli mi, żeby zamiast KTC3209Y dać np 2SD1207, a za KTA1267Y np BC327 -z tych co podali, to takie zamienniki akurat mam dostępne w sklepie. Postara się je jutro kupić i będę kombinował dalej.

    -1
  • #18 31 Paź 2014 00:52
    matma1111
    Poziom 10  

    Można powiedzieć, że dzisiejszy dzień przyniósł jak by to powiedzieć przełom. Na wyjściu z układu zasilania jest +15V i -15V :)
    Dalej jest tak jak było, czyli wyłącza się, ale w sumie patrząc na to, że spaliły się elementy od zasilania i przy końcówce wraz z końcówką, to logicznie myśląc po drodze na pewno też się coś spaliło. Chyba pozostaje tylko płyta główna, bo skoro kolega, który sprawdzał płytki nic tam nie znalazł, to w tym wypadku może być tak samo. Będę miał co robić w weekend.
    Napięcie na IC501 jest na wejściu i na wyjściu. Kiedy sprawdzałem napięcie na pinach kontrolnych od końcówek, po naciśnięciu guzika uruchamiającego jest tak, że podczas uruchomienia są 24V i za chwile spada do około 18mV.

    Co do pomiarów podaję pomiary wyjść z płytki zasilania (Supplay B'D).

    Denon AVR-1909 - nie chce się włączyć, migające standby

    -1
  • #19 07 Lis 2014 14:34
    mariuszw19640717
    Poziom 34  

    matma1111 napisał:
    Można powiedzieć, że dzisiejszy dzień przyniósł jak by to powiedzieć przełom.

    Udało się uruchomić sprzęt?

    0
  • #20 09 Lis 2014 12:38
    matma1111
    Poziom 10  

    Nic się nie zmieniło. Oddaję do serwisu.

    -2