Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Dobór zabezpieczeń nadprądowych głównego przyłaczenia

01 Paź 2014 17:11 3027 12
  • Poziom 22  
    Witam

    Prośba o informację na temat zabezpieczeń głównego przyłącza w domu jednorodzinnym z przyłączem jednofazowym. Jakiej klasy powinny być zabezpieczenia w tablicy jako główne zabezpieczenie ? Oraz jaki jest przydział mocy na gospodarstwo (zasilanej z sieci jednofazowej) a co z tym idzie jaki bezpiecznik może być założony.

    Obecnie mam klasę B 20A. Tak licząc 20A dla gospodarstwa w domu w ekstremalnych przypadkach może być za mało, np pralka automat, bojler elektryczny, piekarnik elektryczny, komputer oraz oświetlenie - łącznie może przekroczyć nawet 25A, uwzględniając przesunięcie fazowe i tak niebezpiecznie zbliżamy się do prądu zadziałania zabezpieczenia. Czy w takich wypadkach można założyć zabezpieczenie o większym prądzie ? Czasem zdarza się że bezpiecznik się wyłącza. Być może że to właśnie efekt jak wyżej przekroczenia mocy.

    I najważniejsza rzecz to klasa zabezpieczeń, zawsze przy zwarciu w domu jako pierwszy wyłącza się zabezpieczenie na głównym przyłączu, nigdy nie wyłączy się zabezpieczenie na tablicy licznikowej, pomimo że są tam wartości 10 A i 16A. Czy w takiej sytuacji w głównym zabezpieczeniu może być klasa o czasie reakcji większej niż klasa B ?
  • Poziom 38  
    Zaproś ELEKTRYKA on Ci wszystko wyjaśni co i jak....

    Temat Kosz. Jeszcze się tu orły pojawią co ci napiszą żebyś wymienił zabezpieczenie na 100A....
  • Poziom 22  
    Forum jest po to by się radzić, a wiadomo fachowiec fachowcowi nie równy, co się ostatnio przekonałem - elektryk z prawdziwego zdarzenia dał bezpiecznik nie na fazie a na zerze.

    Jak są tu faktycznie specjaliści z prawdziwego zdarzenia to niech się wypowiedzą.
  • Poziom 38  
    marcin w napisał:
    Jak są tu faktycznie specjaliści z prawdziwego zdarzenia to niech się wypowiedzą.

    Bez wizji lokalnej nic Ci nie powiedzą...

    Dodano po 40 [sekundy]:

    marcin w napisał:
    elektryk z prawdziwego zdarzenia dał bezpiecznik nie na fazie a na zerze.

    To nie był elektryk ;)
  • Poziom 22  
    BILGO napisał:
    To nie był elektryk


    To był elektryk. Sam jestem z pokrewnej dziedziny (elektronika) i dziwię się jak mógł zrobić taki ogromny błąd.
  • Admin Elektroenergetyka
    marcin w napisał:
    Witam

    Prośba o informację na temat zabezpieczeń głównego przyłącza w domu jednorodzinnym z przyłączem jednofazowym. Jakiej klasy powinny być zabezpieczenia w tablicy jako główne zabezpieczenie ? Oraz jaki jest przydział mocy na gospodarstwo (zasilanej z sieci jednofazowej) a co z tym idzie jaki bezpiecznik może być założony.


    Wszystko zależy od warunków przyłączeniowych i zamówionej mocy.

    marcin w napisał:
    Obecnie mam klasę B 20A. Tak licząc 20A dla gospodarstwa w domu w ekstremalnych przypadkach może być za mało, np pralka automat, bojler elektryczny, piekarnik elektryczny, komputer oraz oświetlenie - łącznie może przekroczyć nawet 25A, uwzględniając przesunięcie fazowe i tak niebezpiecznie zbliżamy się do prądu zadziałania zabezpieczenia. Czy w takich wypadkach można założyć zabezpieczenie o większym prądzie ? Czasem zdarza się że bezpiecznik się wyłącza. Być może że to właśnie efekt jak wyżej przekroczenia mocy.

    Nie, nie można. Należy przede wszystkim wystąpić do ZE o zwiększenie przydziału mocy. Dostaniesz nowe warunki techniczne, i na podstawie ich, elektryk (prawdziwy elektryk) na miejscu i po oględzinach powie co dalej.
    Zwiększenie przydziału mocy bardzo często wiąże się z wymianą WLZ, rozdzielnicy itd...

    marcin w napisał:
    I najważniejsza rzecz to klasa zabezpieczeń, zawsze przy zwarciu w domu jako pierwszy wyłącza się zabezpieczenie na głównym przyłączu, nigdy nie wyłączy się zabezpieczenie na tablicy licznikowej, pomimo że są tam wartości 10 A i 16A. Czy w takiej sytuacji w głównym zabezpieczeniu może być klasa o czasie reakcji większej niż klasa B ?


    Poczytaj o braku selektywności zabezpieczeń i sposobach jej uzyskania. Było kilkaset razy na forum.
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 42  
    Bronek22 napisał:
    Bezpiecznik sam kupisz -ale nie B25 tylko ogranicznik mocy 25A.

    Czy wiesz jak te ograniczniki działają? cena poniżej 100 zł dla 1f. Ale...:
    Cytat:
    Ogranicznik poboru mocy OM-1
    Montaż natablicowy.Przeznaczenie:Ogranicznik poboru mocy służy do automatycznego odłączenia zasilania obwodu instalacji elektrycznej w przypadku przekroczenia ustalonej wartości mocy pobieranej przez odbiorniki w tym obwodzie.Działanie:Ogranicznik mocy pozwala na zasilanie obwodu gdy łączna moc odbiorników w kontrolowanym obwodzie jest niższa od ustalonej na skali ogranicznika. Przekroczenie ustalonego progu poboru mocy w obwodzie kontrolowanym powoduje odłączenie zasilania tego obwodu. Zasilanie zostanie wznowione automatycznie po ustawionym czasie. Jeżeli wartość pobieranej mocy nadal będzie większa od ustawionej nastąpi ponowne odłączenie zasilania obwodu. Ogranicznik posiada układ opóźniający jego zadziałanie (1,5÷2sek), co zapobiega wyłączeniu zasilania w przypadku chwilowych przekroczeń ustalonej mocy.Ogranicznika mocy nie należy stosować w układach z elektronicznym zapłonem (świetlówki energooszczędne), zasilaczami impulsowymi i innymi urządzeniami generującymi wyższe harmoniczne od 3 wzwyż.Dane techniczne:zasilanie 230V AC prąd obciążenia próg zadziałania - regulowany 200÷2000W histereza 2% opóźnienie zadziałania 1,5÷2sek czas powrotu zasilania dla OM-1 - nastawa fabryczna 30sek dla OM-2 - regulowany 4÷150sek pobór mocy 0,8W temperatura pracy -25÷50°C przyłącze zaciski śrubowe 2,5mm² wymiary 50×67×26mm montaż dwa wkręty do podłoża

    Najważniejsze pogrubiłem. Z opisu wynika, że urządzenie to nie ma gdzie używać, bo trudno znaleźć budynek, gdzie nie używano by zasilaczy impulsowych! Obecnie KAŻDE urządzenie z elektroniką ma zasilacz impulsowy. Tradycyjnych z transformatorem już się praktycznie nie spotyka. Także zakup i montaż tego ogranicznika jest bez sensu.
    Z resztą max czas "przeciągnięcia" mocy jest krótki - 2 s Z tego co wiem ZE dopuszcza 15 min.
  • Poziom 38  
    jack63 napisał:
    Czy wiesz jak te ograniczniki działają? cena poniżej 100 zł dla 1f. Ale...:

    Ostatnio za 110zł kupiłem 3f... Koszt 1f to ok 40zł...

    ETIMAT T 25A 1f ;)

    http://www.etipolam.com.pl/files/userfiles/ETI%20POLAM/Main%20page/EtimatT_karta.pdf

    Ty masz na myśli:
    jack63 napisał:
    Ogranicznik poboru mocy OM-1

    A Bronek miał na myśli ogranicznik mocy UMOWNEJ (nie napisał tego ale o to mu chodzi)
    Bronek22 napisał:
    ogranicznik mocy 25A.


    Z resztą ZE nie pozwoliłby OM-1 zastosować :D
  • Poziom 42  
    BILGO napisał:
    A Bronek miał na myśli ogranicznik mocy UMOWNEJ (nie napisał tego ale o to mu chodzi)

    Człowiek uczy się całe życie i dalej jest niedouczony. :cry:
    Ileż to zwykły termik ma zastosowań... ? :D a ileż nazw.
    Ja jednak nie dałbym ETI pod plombę. Za duże ryzyko. Może lepiej dołożyć kilka zł i kupić coś pewniejszego???
    Rozwiązanie to ma jedną wadę. Przekroczenie mocy (a w zasadzie prądu uśrednionego w jakimś czasie) na jednej fazie skutkuje "wywaleniem" wszystkich i mamy goło i wesoło. A w zasadzie ciemno i zimno. No chyba, że da się rozdzielić dźwigienki?
  • Poziom 38  
    Dźwigni ogranicznika się nie plombuje. Dźwignia jest dostępna dla użytkownika instalacji.
    U mnie przez 15lat tylko raz musiałem ponownie załączyć ogranicznik (termik :D )
  • Poziom 42  
    BILGO napisał:
    Dźwigni ogranicznika się nie plombuje. Dźwignia jest dostępna dla użytkownika instalacji.

    Jeszcze tego brakowało aby dźwignie plombowali. Coś źle mnie zrozumiałeś. Przecież wiadomo że plomba dotyczy połączeń aby nie kraść prądu. Jednak uszkodzenie tego ETI, a jest to raczej dolna półka, zmusza do rozplombowania i ponownego zaplombowania po wymianie. Wychodzi na to że plombowanie może kosztować więcej niż aparat.
    BILGO napisał:
    U mnie przez 15lat tylko raz musiałem ponownie załączyć ogranicznik (termik )
    To jesteś Ty (ew z rodziną) bardzo grzecznym użytkownikiem. :D
  • Poziom 38  
    jack63 napisał:
    Wychodzi na to że plombowanie może kosztować więcej niż aparat.

    W moim przypadku plomby kosztowały 20zł :D Znajomy pracuje w energetyce...
    jack63 napisał:
    a jest to raczej dolna półka

    Może i dolna, ale musiałem takowy zakupić bo innego w sklepie nie było.

    Zgłosiłem do energetyki brak jednej z faz, przyjechali "fachowcy" z energetyki i stwierdzili uszkodzenie ogranicznika.
    Pojechałem kupiłem (ETI bo tylko taki był w najbliższym sklepie) i co się okazało stary ogranicznik Geyer był sprawny...
    Przyczyną awarii było to że na pionie pod korki były podłożone ołowiane plomby które przez 15lat smażyły się aż jedna z nich tak się wysmażyła że nie było już "prawidłowego" zestyku :D