Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Odkurzacz Zelmer Admirał 1300 - brak pracy

jaromsi 04 Nov 2014 21:50 12168 67
  • #31
    ToJestNick
    Level 31  
    Od kiedy w odkurzaczu masz silnik indukcyjny?
    To silnik komutatorowy. Cytat z wikipedii:

    ''W przypadku zasilania prądem zmiennym, stojan silnika jest elektromagnesem, a jego obwód magnetyczny wykonany jest tak jak wirnik z pakietu blach elektrotechnicznych. Silniki komutatorowe prądu zmiennego mają duży moment rozruchowy nie potrzebują kondensatora jak jednofazowe silniki indukcyjne , są od nich lżejsze i osiągają wyższe obroty (powyżej 3000 obr/min). Silniki małe osiągają do 10000 obr/min a większe np. w odkurzaczu rozpędzają się do 25000 obr/min. Silniki komutatorowe prądu zmiennego o mocy od kilkudziesięciu W do 2 kW stosowane są w napędach wielu urządzeń domowych, na przykład w mikserach, młynkach, odkurzaczach, suszarkach, sokowirówkach, oraz licznych elektronarzędziach."


    W odkurzaczu kondensator służy do niwelowania zakłóceń, które silnik generuje i mógłby wprowadzać do sieci energetycznej. Silnik może spokojnie pracować bez niego.
  • #32
    dzi_dziuś
    Home appliances specialist
    Kończ waść (...), to jest silnik komutatorowy, nie indukcyjny, chociaż wpisałbyś w google i zobaczył różnice przed napisaniem tego postu :(

    Zrób tak jak napisałeś, podłącz przewód zasilający, do przewodów które były podłączone do wyjścia zwijacza przewodu, sprawdź czy działa i kończ naprawę tego sprzętu.

    Sprężyny nawiń na duże koło tyle, żeby na małym zostało kilka "warstw", potem przykręć przewód zasilający.
  • #33
    ToJestNick
    Level 31  
    Ja i tak nadal sądzę, że problem leży poza zwijaczem... Ale zobaczymy :)
  • #34
    rnb_bolii
    Level 39  
    Być może przepalona któraś z żył w przewodzie między wtyczką a końcem przewodu... A tego nie widać... Też takie przypadki były...
  • #35
    ToJestNick
    Level 31  
    Właśnie to mam na myśli, podczas poruszania przewodem może po prostu nie łączyć.
  • #36
    jaromsi
    Level 13  
    ...o sorry, pomylilem się , zapomniałem o komutatorze - tak się zająłem tym zwijaczem.
  • #37
    ToJestNick
    Level 31  
    Poskładałeś już ten zwijacz?
  • #38
    jaromsi
    Level 13  
    .....jeszcze nie, jestem w pracy. Wieczorem pomajstruję
    .
    Sprawdze też przewód zasilający/podmienię na inny/ jak po podłaczeniu obecnego do przewodów które były podłączone do wyjścia zwijacza przewodu, silnik nie zaskoczy
    .
    Potem jak dalej "nic" to zewrę na krótko kable włącznika, aby wykluczyć lub nie ten element , na koniec zobaczę szczotki.
  • #39
    ToJestNick
    Level 31  
    Weź kawałek przewodu i podłącz do zacisków stojana, przytrzymaj silnik(najlepiej nogą) i włącz do prądu. Od razu będziesz wiedział- czy silnik jest w porządku :)
  • #40
    jaromsi
    Level 13  
    Dobra, po podłączeniu starego kabla bezpośrednio do zacisków na wyjściu zwijacza silnik nie działa.
    Wymontowalem sprawny kabel zasilający ze starego zasilacza, podłączyłem jak wyżej i...........działa !
    .
    Czy mogę teraz ze spokojnym sumieniem kupić nowy kabel zasilający = koniec naprawy ?
    /tak na marginesie slizgacz był cały w sadzy i budzie wiec on też mógł się dokładać do całości usterki - nie był czyszczony od 8 lat/
    ?
  • #41
    ToJestNick
    Level 31  
    Ślizgacz często jest zabrudzony a działa dobrze, sądzę- że nie potrzebnie rozbierałeś zwijacz.
    Przewód nie koniecznie musisz wymieniać, możliwe, że wystarczy go skrócić o ~10cm.
  • #42
    jaromsi
    Level 13  
    Już skróciłem poprzednio o 50 cm i nie pomogło, ale mogę spróbować jeszcze raz go skrócić o kolejne 50 cm i sprawdzę, chyba że znasz inny sprytny sposób na wykrycie w której części przewodu jest przerwa

    ?
    Juz wiem. Podłączyłem stary kabel do zasilacza podpialem lampę pokojowa i centymetr po centymetrze przeszedlem cały kabel od zasilacza do wtyczki. Przy samej wtyczce jak poruszał em kablem żarówka zaczęła świecić. Wymienić tylko wtyczke/jest zespolone z izolatorem/ czy nie pieprzyc się i kupić de nova cały 5 m kabla oraz wtyk ?
  • #43
    newDJ
    Level 17  
    A może by tak zacząć od strony zasilania czyli od wtyczki :D
  • #44
    ToJestNick
    Level 31  
    Podłącz przewód do silnika, potem energicznie go wyginaj, jak silnik ruszy- masz miejsce przerwy :)
  • Helpful post
    #45
    rnb_bolii
    Level 39  
    Kup wtyczke, nowy kabel na metry w sklepie elektrycznym. Bo ten już swoje 8 lat wypracował. Utniesz tego a za tydzień przepali się w innym miejscu i znów narobisz sobie roboty.
  • #46
    ToJestNick
    Level 31  
    Kable te się nie przepalają, mam w jednym odkurzaczu oryginalny kabel z 1993roku i jest sprawny. Tu chodzi o to, że wbrew zaleceniom producenta kabel wyciągany jest do końca, przez co jest mocno naprężany i po prostu żyła się w środku przerywa.
    Wystarczy obciąć go 10/15cm i znów służy kolejne lata.
    Fabrycznie Zelmer naklejał na przewód dwie tasiemki, czerwoną, i bodajże żółtą. Żółta była naklejona kilkanaście centymetrów od końca przewodu, czerwona- kilka centymetrów. Wyciąganie przewodu za czerwoną tasiemkę było nie wskazane.
  • #47
    jaromsi
    Level 13  
    Ok. Teraz pytanie bo nie pamiętam : czy poprawnie zakładam sprężyne na zamek do nawiniecia ?
    Nie chce zniszczyć sprężyny.
    Odkurzacz Zelmer Admirał 1300 - brak pracy
  • #48
    ToJestNick
    Level 31  
    Wygląda na to, że dobrze. Uważaj na palce !
  • #49
    jaromsi
    Level 13  
    Jesteś pewien ?
    Na zdjęciu sprzed rozmowa nią widać ze sprężyna idzie wewnątrz a nie na zewnątrz, zwróć uwagę na to zdjęcie kilka postów wcześniej. Poniżej dodaje tak jak to wygląda obecnie po zapięciu na zamek i wstępnym nawinieciu paru obrotów:
    .
    Odkurzacz Zelmer Admirał 1300 - brak pracy
  • #51
    jaromsi
    Level 13  
    Złożyłem zwijacz, podłączyłem dla pewności nowy _ testowy kabel zasilajacy i silnik kręci.
    Przy okazji dementuje pogłoski, że rozebranego zwijacza nie można powtórnie poprawnie złożyć.
    Jutro kupie 4 m kabla plus wtyk i finalnie zweryfikuje, czy działa no i zwija !
  • #52
    ToJestNick
    Level 31  
    Tylko pamiętaj, by przewód do wtyczki solidnie dokręcić, zdarza się, że podczas zwijania wtyczka uderza w obudowę odkurzacza wyrywając przewód.
  • #53
    jaromsi
    Level 13  
    ..wiem, dlatego producenci dają wtyczki zatapiane z kablem "trudnowyrywalne", ale za to łamliwe przy nasadzie :cry:
    Jak będzie taki gotowy kabel w sklepie, to może i kupię / jak niedrogo..../
  • #54
    ToJestNick
    Level 31  
    Gotowego kabla w sklepie raczej na pewno nie dostaniesz.
    Można zrobić samemu, tylko należy pamiętać by podczas zwijania przytrzymać przewód i nie dopuścić do gwałtownego jego uderzenia o obudowę.
  • #55
    jaromsi
    Level 13  
    ...jakie objawy świadczą o zużyciu szczotek , w sytuacji gdy silnik jeszce się nie wyłącza/włącza się normalnie ?
    Iskrzenie na szczotkach, przypalony komutator ?
    Tak pytam, w razie kupić nowe szczotki i teraz wymienić / chyba nie są drogie/
    ?
  • #56
    ToJestNick
    Level 31  
    Jeżeli mają powyżej 1cm i lekko się poruszają w prowadnicach bez zacięć to je zostaw.

    Iskrzenie na szczotkach, gdy iskra wręcz zamyka się wokół komutatora, oraz widoczne wypalenia na komutatorze wskazują na uszkodzony wirnik, ze zwarciem międzyzwojowym.

    Tak iskrzy silnik z uszkodzonym wirnikiem:

    https://www.youtube.com/watch?v=ylBubBhtPAg


    Szczotki nie są drogie, ale jeśli są długie i poruszają bez oporów to nie ma potrzeby ich wymiany.
  • #57
    jaromsi
    Level 13  
    ...dzięki , link nieaktywny niestety.
  • Helpful post
    #58
    ToJestNick
    Level 31  
    Link jest w porządku, działa bez problemu.


    Minimalne iskrzenie przy samych szczotkach jest normalne.
    U Ciebie nie iskrzy nadmiernie?
  • #59
    jaromsi
    Level 13  
    ..muszę zdjąc osłonę i włączyć/lub zaglądnąć pod spód w trakcie pracy. Na razie czuję swąd - ale nie kabli.
  • #60
    ToJestNick
    Level 31  
    Wymontuj silnik, podłącz go bezpośrednio przytrzymując silnik nogą aby nie latał po podłodze, musi jednakże leżeć na boku, NIE MOŻE stać pionowo gdyż zatkasz otwór przy turbinie dusząc silnik.

    Swąd może powodować kurz gromadzacy się w odkurzaczu, jak i właśnie uszkodzony wirnik- zapach palącej się żywicy na uzwojeniach.