Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Skoda Octavia II 1,9 TDi BJB - Szarpie przy odpalaniu na zimno

03 Paź 2014 10:20 6954 8
  • Poziom 12  
    Witam. Od jakiegoś czasu mam problem jak w tytule. Mianowicie przy odpalaniu zimnego silnika czuć jednokrotne dosyć mocne szarpnięcie (nie stuknięcie). Przy pierwszym odpaleniu rano - szarpnie prawie zawsze, gdy ciepły - to sporadycznie. Jeśli już to po dłuższym postoju. Kiedyś też zdarzało się szarpnięcie na ciepło, ale minimalne zwiększenie dawki rozruchowej usunęło ten problem niemal całkowicie, z kolei w ogóle nie wpłynęło na odpalanie na zimno.
    Przy gaszeniu nie szarpnie nigdy - gaśnie idealnie. Przy ruszaniu nie szarpie. Silnik na biegu jałowym nie drga, nie wibruje. Wciśnięcie sprzęgła przy zapalaniu nie wpływa na szarpanie. Podczas wielokrotnych prób odpalania stwierdziłem, że prawdopodobnie szarpie rzadziej jeśli odpalam na włączonych światłach lub jeśli po przekręceniu zapłonu odczekam ok. 10 sekund. Może to być jednak efekt placebo.
    Ponadto dotychczas:
    - wymieniłem akumulator na Bosch S5 74A,
    - wymieniłem prawą poduszkę pod silnikiem (raczej niepotrzebnie).
    Auto ma przebieg 110 tys. km.
    Czy ktoś mógłby mi coś doradzić w kwestii usunięcia tego problemu?
  • Poziom 13  
    a jak wygląda kwestia świec żarowych oraz czy odczytywana była pamięć błędów.
  • Poziom 12  
    A więc tak. Wszystkie świece były wymienione ok. 1,5 roku (na Beru), bo pojawiał się błąd na 3 świecy. Chyba również niepotrzebnie, bo po pół roku błąd pojawia się ponownie raz na 3 raz na 4 świecy, więc to chyba raczej korozja na przewodach. Co do błędów, to pojawia się jeszcze błąd utraty jakiegoś pakietu danych z licznika (18058), ale to chyba nic poważnego.
    Ktoś jeszcze pytał o korekcję wtrysków, ale post usunięto. Różnica wynosi od -0,07 do +0,05 na biegu jałowym. Przy ok. 3tys. obrotów różnica między wtryskami rośnie do ok. 0,2.
    Kąt synchronizacji wałka obecnie jest ustawiony na 0,0. Poprzednio było -1,5, ale ta zmiana również nie zrobiła żadnej różnicy.
  • Poziom 10  
    Często może to być różnica w ciśnieniu na poszczególnych cylindrach. Jeden lub dwa łapią wcześniej, a później dopiero następuje zapłon na kolejnych. Przebieg jest mały ale spotkałem kiedyś silnik z przebiegiem 130 tyś z takim objawem wynikającym z różnicy ciśnień
  • Poziom 12  
    OK. Ale czy skutkiem różnicy w sprężaniu na poszczególnych cylindrach nie powinna być duża różnica w korekcji odpowiadających im wtrysków? Bo jeśli tak, to u mnie różnice są znikome.
  • Poziom 10  
    Nie to dwie różne rzeczy. Wtryski odpowiadają tylko za ciśnienie wtryskiwane
  • Moderator Samochody
    Skoro pojawiają się błędy od świec to albo są uszkodzone albo korozja styków i to może być przyczyną szarpnięcia (któraś słabo grzeje i ten cylinder później "załapuje").
  • Poziom 12  
    Może coś w tym być, bo:
    - szarpnie przy odpalaniu na zimno,
    - przy odpalaniu na ciepło szarpnie sporadycznie,
    - przy gaszeniu nie szarpie,
    W sumie można podciągnąć takie objawy pod nie grzejącą jedną świecę. Tym bardziej, że po wymianie wszystkich świec wkrótce błąd ponownie pojawił się na tej samej świecy.
    Tylko nie wiem dlaczego szarpnie słabiej albo wcale po odczekaniu przed zapaleniem ok. 10 sekund po zgaszeniu kontroli od grzania świec?
  • Moderator Samochody
    akm97 napisał:
    Ale czy skutkiem różnicy w sprężaniu na poszczególnych cylindrach nie powinna być duża różnica w korekcji odpowiadających im wtrysków? Bo jeśli tak, to u mnie różnice są znikome.


    Pomiar ciśnienia jak najbardziej wskazany, kontrola równomierności pracy silnika nie zawsze wykazuje braki ciśnienia sprężania przy rozruchu, z uwagi na fakt, że po rozruchu pierścienie uszczelniają się olejem i kompresja podnosi się.

    Pomiaru należało by do konać na zimnym silniku.

    Jeśli dłużej poczekasz przed rozruchem na zapłonie, jest szansa iż sterownik mocniej podgrzeje świece i braki cisnienia kompensuje wyższa temperatura w komorze spalania co ułatwia zapłon.

    Przydało by się popatrzeć na jakieś logi, grupy 001 004 013 023, minute na zimno w chwili odpalania oraz na rozgrzanym przy temperaturze roboczej silnika.