Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Chiński skuter. Co padło - moduł zapłonowy czy stator/iskrownik?

8850 03 Paź 2014 14:13 19479 26
  • #1 03 Paź 2014 14:13
    8850
    Poziom 21  

    Pacjentem jest chiński skuter 4T Baotian bt49-5 na silniku 139qma. Po zagrzaniu kiedy odłaczy się ssanie - gaśnie na biegu jałowym jak podjeżdżam do świateł i muszę ciągle dodawać gazu manetką aby motor pracował - myślę że traci iskrę. Jak zapalę co robi z trudem - dodam gazu pracuje i muszę gaz trzymać na wyższych obrotach. Cewka nowa, świeca nowa, zawory wyregulowane 0.05 ssący, wydechowy 0.06. Bardzo ładnie jeździł jeszcze kilka dni temu i nie było żadnych problemów, był mocny i zrywny jak na 4T, przepustnica prawidłowo wyregulowana - silnik nie miał wybiegu i ładnie trzymał obroty jałowe zagrzany na poziomie. Kompresja jest i czuję opór na kopniaku. Napięcie mierzone (równolegle) przed cewką na jej 2 pinach (przy ciągłe dodawanym gazu manetką) to zaledwie ok. 2V DC a powinno być coś ok. 12V. MIerzę miernikiem elektronicznym za 15 PLN. Puszczę manetkę - gaśnie.

    Wydaje mi się że podejrzany jest moduł zapłonowy lub stator/iskrownik. Jak to sprawdzić i pomierzyć co jeszcze może być przyczyną?
    Z modułu zapłonowego wychodzi zółto-czarny kabel i zielony idący do cewki. Jakie powinno być na nim napiecie? 12V? Przed modułem zapłonowym na wejściu na jakich kolorach kabli jakie powinno być napięcie od statora? (czarno-czerwony i zielony?). Jaki jest to kolor kabli na którym mam pomierzyć napięcie? W załączeniu przesyłam schemat elektryczny skutera chińskiego który wydaje się prawdziwy dla mojego modelu. Co o tym myślicie?

    2 26
  • #3 03 Paź 2014 19:41
    1234
    Poziom 23  

    Jeżeli na ssaniu silnik działa prawidłowo (trzyma wolne, przyśpiesza) to co do tego ma zapłon? Niech Pan szuka przyczyny w nieszczelnościach wężyków lub gaźniku.

    0
  • Pomocny post
    #4 03 Paź 2014 20:04
    grabarz110
    Poziom 12  

    A gaźnik był czyszczony i sprawdzony pod względem szczelności?

    0
  • #5 03 Paź 2014 20:31
    1234
    Poziom 23  

    W jaki sposób sprawdzał Pan gaźnik pod względem szczelności?
    Chodziło mi wężyki, podciśnienie itp....

    1
  • #6 03 Paź 2014 20:32
    8850
    Poziom 21  

    Z gaźnikiem nie miałem żadnych problemów, tzn. kilka dni wszystko ładnie działało bardzo ładnie, nie falowały obroty, miał dużo mocy, motor płynnie dodawał gazu i przyspieszał, nic nie ksztusił, przymulał.

    Popatrzcie wyżej co napisałem: napięcie na cewkę idzie zaledwie 2V a powinno iść 12V? Wydaje mi się, że problem jest gdzieś z prądem. Jutro/pojutrze sprawdzę iskrę ponieważ jestem teraz w innej miejscowości.

    Jeśli jest słaba iskra, dobre sprężanie a dużo paliwa to będzie pracował na ssaniu podobnie jak silnik diesla, potem wyłącza ssanie, dawka paliwa spada, słaba iskra to i nie ma wybuchu więc na biegu jałowym gaśnie. Dobrze myślę?

    1
  • #7 03 Paź 2014 21:09
    1234
    Poziom 23  

    Układy CDI ( u Pana) i inne montowane w różnorakich pojazdach, opartych na ruchu magnesów stałych ( i innych elementów ustalających punkt zapłonu ), które nie potrzebują accu. Muszą być mierzone oscyloskopem lub określane w teorii matematycznie.
    Pomiar w takim układzie zap. przy pomocy miernika "uniwersalnego" (aktualnie mylone z miernikiem cyfrowym) jest niemiarodajny.
    Tego typu zapłony zmieniają swój potencjał szybciej niż kalkulacja miernika....

    1
  • #8 03 Paź 2014 21:12
    karas44
    Poziom 15  

    Definitywnie to gaźnik i nieszczelność któregoś z przewodów. Ale sprawdź jeszcze cewkę prostym sposobem, wymontuj ją i ściśnij mocno w rękach tam gdzie jest zalana masa będzie widać przerwę miedzy masą a plastikiem (obudową), jeśli tak to cewka do wyrzucenia. Aha i iskra powinna mieć około 2-5cm, słaba iskra to wina raczej cewki.

    2
  • Pomocny post
    #9 03 Paź 2014 21:19
    1234
    Poziom 23  

    Silnik 4t jedno cylindrowy ma następujące zachowania w stosunku do procentowego składu mieszanki BP95 do 68:
    1. Uboga
    - (na "luzie")szybko przyśpiesza, ma wysokie obroty (niby ok),( podczas wysiłku) przegrzewa się powodując.... puchnięcie tłoka, wypalanie zaworów, niska moc.
    2. optymalna
    -Nie ma takiej :) (nie do uzyskania zbyt wiele zmiennych)
    3. Zbyt bogata.
    - Silnik przerywa w specyficzny sposób puszczając czarne "bąki" ( np praca na ssaniu)
    4...... zalany silnik uszkodzony zaworek.

    0
  • #10 03 Paź 2014 21:49
    karas44
    Poziom 15  

    Zaworek w gazniku czy w podcisnieniowym kraniku? Sa takie przypadki ze paliwo leci podcisnieniem z kranika. To kranik do wyzucenia. Sa nawet takie przypadki ze peka w gazniku ktorys z tuneli i zatyka sie lub lapie lewe powietrze lub paliwo. To chinczyk tu jest wszystko mozliwe.
    Sprawdzilbym jeszcze tylko uszczelke miedzy glowica a kruccem. Tam czesto sa problemy z lapaniem lewego powietrza. Oraz z 'odma' ona dziala jak wyjedzie z fabryki i tylko przez pare km. Pozniej lapie tamtedy lewe powietrze.

    1
  • Pomocny post
    #11 03 Paź 2014 22:01
    1234
    Poziom 23  

    Ktoś rozsądny się wypowiedział :)

    0
  • Pomocny post
    #12 03 Paź 2014 22:25
    jack63
    Poziom 42  

    karas44 napisał:
    Oraz z 'odma' ona dziala jak wyjedzie z fabryki i tylko przez pare km. Pozniej lapie tamtedy lewe powietrze.

    Uważaj aby ciebie nie złapała. Nie pisz bzdur. Nie masz pojęcia to się nie wypowiadaj!
    8850 napisał:
    Napięcie mierzone (równolegle) przed cewką na jej 2 pinach (przy ciągłe dodawanym gazu manetką) to zaledwie ok. 2V DC a powinno być coś ok. 12V. MIerzę miernikiem elektronicznym za 15 PLN.

    Mierzysz pogodę. JAk pisał kolega 1234 takich pomiarów nie można przeprowadzić multimetrem! Potrzebny jest oscyloskop. Z resztą do diagnozy nie potrzeba więcej przyrządów pomiarowych niż te którymi dysponujesz, czyli miernik. Brak ci wiedzy. Psowało by się doszkolić z CDI, bo nie byłeś łaska przeczytać pewnie ani jednego tematu z hasłem "139MB zapłon" :cry:
    Gdy nie ma ewidentnych objawów diagnozę łatwiej zacząć od układu zapłonowego. W tym silniku (jesli schemat jest adekwatny???) mamy najbardziej klasyczne CDI. Cewka ładująca: kabel brazowo-czerwony oraz impulsator: kabel niebieski. PAsuje zmierzyć rezystancje względem masy silnika na obu wypiętych (!) przewodach . Jednak najszybszy i najprostszy test polega na "pomiarze okiem" długości iskry skaczącej z samego kabla WN na głowicę. Iskra powinna przebijać ok 15mm powietrza przy "kopaniu" rozrusznikiem nożnym. Swieca oczywiście wykręcona i odłożona na bok.
    Podejrzane sa również zawory, a włąściwie luz zaworowy, którego pewnie brak.

    -1
  • #13 03 Paź 2014 23:17
    karas44
    Poziom 15  

    jack63 - czy twoim zdaniem jezeli odma bedzie uszkodzona to skuter bedzie dzialal i odpalal prawidlowo?
    Pozatym wlasciciel pisal o luzach zaworowych i sa ok pod warunkiem ze te wartosci zeczywiscie takie sa.

    0
  • #14 03 Paź 2014 23:23
    jack63
    Poziom 42  

    karas44 napisał:
    jack63 - czy twoim zdaniem jezeli odma bedzie uszkodzona to skuter bedzie dzialal i odpalal prawidlowo?

    Odpowiem niegrzecznie jak ty. Pytaniem na pytanie. Jaki związek ma odma z "lewym"powietrzem? Wg. mnie żaden, wiec nie pisz bzdur wymigując się "złym działaniem silnika z uszkodzona odmą. Cz ty w ogóle wiesz co to jest odma i czemu służy?

    0
  • #15 03 Paź 2014 23:30
    karas44
    Poziom 15  

    Wiem co to jest odma. W chinczyku sa rozne rodzaje. Zazwyczaj w wiekszych skuterach montowana jest odma z wyjsciem do podcisnienia w kruccu. To tak jak by odlaczyc podcisnienie od kranika i juz beda klopoty z odpalanie praca itp
    A pozatym nie pisalem zeby kogos zdenerwowac itp tylko dojsc do porozumienia od tego jest forum :)

    0
  • #16 03 Paź 2014 23:31
    8850
    Poziom 21  

    Luz zaworowy ustawiałem miesiąc temu 0.05 ssący, 0,06 wydechowy ponieważ wtedy zacząłem miec ten problem który opisuję. Potem kupiłem nową cewkę z fajką, wyczyściłem filtr powietrza i to nic nie dało. Sprawdziłem i naładowałem akumulator, lekko wyregulowałem gaźnik i przepustnicę i dalej nic. Dlatego następnie kupiłem nową świecę (taką samą NGK cr7hsa) i nagle skuter zaczął żywo reagować ładnie pracować i nie gasł na skrzyżowaniu czyli na biegu jałowym. Już się cieszyłem że rozwiązałem problem pojeździłem robiąc kilkadziesiąt km. Mineło 2 tygodnie i problem znów się powtarza stąd wpadłem w szał.

    Wygląda tak jakby świeca się wygrzała i wróciło. Ale to mogłoby wskazywać na jakiś problem elektryczny który występuje przy ułożonym elemencie. Wydawało mi się przez jakiś czas, że skoro świecę sprawdziłem, cewkę także, to teraz kolej na moduł zapłonowy (podmienić) a jak nie da rady to stator/iskrownik. Jednak żaden z Was tego nie zasugerował stąd pewno ślepa droga.

    Rurka od odmy wychodzi z pokrywy zaworów i luźno zwisa, ma ok. 0.5 m długości, nigdzie nie była montowana do żadnego krócca, to nie jest auto osobowe gdzie widziałem że zakończenie odmy wchodzi gdzieś do filtra powietrza lub idzie do czegoś jako układ zamknięty.

    1
  • #17 03 Paź 2014 23:39
    jack63
    Poziom 42  

    8850 Jesteś pewny regulacji zaworów? Sprawdź jeszcze raz.

    8850 napisał:
    że skoro świecę sprawdziłem, cewkę także, to teraz kolej na moduł zapłonowy (podmienić) a jak nie da rady to stator/iskrownik.

    Widzę że lubisz kosztowne diagnozy. Czasami faktycznie się inaczej nie da, ale to nie ten przypadek.
    Zrób to co napisałem. Zajmie chwilę i nie będzie cie nic kosztować.

    0
  • Pomocny post
    #18 03 Paź 2014 23:43
    karas44
    Poziom 15  

    Czyli masz ta ubozsza wersje odmy to znaczy ze mniej problemow bedziesz miec. Skoro twierdzisz ze skuter moze miec jakies problemy z zaplonem to moze sproboj zmniejszyc przerwe na swiecy. Potrzebne bedzie wtedy mniej energi do przeskoku iskry i wtedy bedziesz mogl wykluczyc zaplon. Sprobuj na 2-3 swiecach. A i sprawdzales tak banalna zecz jak fajka?

    2
  • #19 03 Paź 2014 23:56
    jack63
    Poziom 42  

    karas44 napisał:
    Czyli masz ta ubozsza wersje odmy to znaczy ze mniej problemow bedziesz miec.

    Daj sobie już spokój z wypisywaniem bredni. Jak uboższa wersja?
    Kolega 8850 napisał ci jak to wygląda w samochodzie. Poczytaj coś, poucz się, a dopiero potem dawaj rady.
    karas44 napisał:
    Potrzebne bedzie wtedy mniej energi do przeskoku iskry i wtedy bedziesz mogl wykluczyc zaplon. Sprobuj na 2-3 swiecach.

    Kolejna rada bez sensu i ortografii. może autor tematu ma sobie kupić jeszcze z 10 świec??? Sprawdzanie sprawności układu zapłonowego opisałem wyżej.

    0
  • Pomocny post
    #20 04 Paź 2014 00:03
    karas44
    Poziom 15  

    bogatsza odma byla w kingwayu fonero i byly problemy takie jak ma autor bo silnik dostawal powietrze z odmy popsutej. Po naprawieniu tego skuter chodzi i padla cewka. Skuter nie palil jak byl mokry (mycie, jazda w deszczu) uszkodzona byla cewka i objawy takie same jak z odma. Wlasciciel nie zgodzil sie na wymiane bo mu nie przeszkadzalo to ze nie mogl jezdzic w deszcz itp to zrobil mala przerwe i kingway jezdzil az mu wszystkie plastiki nie odpadly. Tyle z mojej strony.
    Proste sprawdz sprezanie paliwo powietrze iskre i silnik musi chodzic tak jak powinien.

    0
  • #21 06 Paź 2014 20:07
    8850
    Poziom 21  

    Sprawdziłem następujące rzeczy:
    1. zawory: ssący jest na 0.05 mm, wydechowy 0.07mm, przypominam że regulowałem miesiąc temu 0.05 i 0.06 osobiście
    2. 2 cewki - obie sprawne stara i tą którą nową kupiłem
    3. 2 swiece NGK cr7hsa - obie sprawne, jedna z mniejszym odstępem, druga z większym. Ta poprzednia ma większy odstęp i iskrę ma fioletowo-niebieską, druga mniejszy odstep iskre niebieską i tą zostawiłem. Iskra jak przyłożę w fajce do metalu silnika na pewną odległość to przeskakuje na 2 cm przez powietrze do silnika ((ale ładna iskra) i też oczywiście jednocześnie na elektrodzie, a jak położę fajkę na metalowym silniku to ładnie przeskakuje tylko na elektrodzie.
    4. pomiar rezystencji: odpiąłem przewody od modułu zapłonowego, kabel niebiesko-żółty z zielonym (lub masą silnika) ma rezystancję 145 om, kabel czerwono-czarny z zielonym (lub masą silnika) nie ma przejścia, rezystencja nieskończoność!! Oczywiście stacyjka na pozycji zapłonu. O czym to świadczy? Uszkodzenie modułu, cewki? Sprawdziłem też kabele idące na całej długości do cewki od modułu (właściwy kolor?) zółto-czarny i ma przejście, osobno zielony ma przejście, nie mają praktycznie żadnego oporu.
    5. mierząc napięcie idące na cewkę jak próbuję uruchomić skuter skacząć na kopce na kablu czerwono-czarnym i masie waha się od 2V-15V, jak zapalę skuter to napięcie spada do 0.5v i dodając gazu pływa 0.5v, 0.6V, 0.2V ale nigdy więcej. Ale pewno to nie jest miarodajne w mierniku cyfrowym.
    6. obejrzalem też tą odmę i nie wiem co z nią może być nie tak, kawałek rurki który zawsze wystawał z pokrywy zaworów na 0.5 m nigdy się z niej nic nie wylewało, ma być pewno drożna? Zatyka się samoczynnie?
    7. filtr powietrza wyczyszczony kilka dni temu (wyprałem w benzynie)
    8. Paliwo raczej musi płynąć skoro na ssaniu działa lub jak gazuję to też działa, chyba że mam sprawdzić kranik? Jak?
    9. Kompresja jest czuję opór na kopce lub jak ręcznie próbuje obrócić wiatrak/magneto, poza tym pół roku temu sprawdzałem manometrem i było 12 barów na ciepłym silniku i kopce. Czujnik stopki mam odłączony.

    Skuter nadal ciężko zapala, a jak zapali popracuje na ssaniu i potem od razu gaśnie, nie trzyma biegu jałowego, regulowałem przepustnicę ostatnio śrubką i nic to nie daje, silnik ma tylko za duży wybieg a i tak gaśnie. Gaźnik wydaje się sprawny, skuter przed awarią bardzo ładnie działał płynnie dodawał gazu, ciągnał i przyspieszał jak na 4T na całej szerokości manetki, wyregulowałem mieszankę tak że na świecy była kawa z mlekiem. Co teraz mogę sprawdzić? Moduł wygląda tak (przypominam skuter: 4T Baotian bt49qt-6). Mam problem z elektryką czy z mieszanką paliwa? Jak sprawdzić stator (już to zrobiłem rezystencją czy jeszcze coś jest wymagane do kontroli)?

    Chiński skuter. Co padło - moduł zapłonowy czy stator/iskrownik?, Chiński skuter. Co padło - moduł zapłonowy czy stator/iskrownik?,

    0
  • Pomocny post
    #22 06 Paź 2014 22:03
    Staszek49
    Poziom 34  

    Kolego musisz ostatecznie ustalić, czy jest to usterka "elektryczna", czy też "paliwowa". Informujesz, iż regulowałeś gaźnik, ale czy rozkręciłeś go, aby usunąć ewentualne brudy z ostojnika i czy udrożniłeś każdą z dysz i kanaliki w gaźniku. W przypadku, gdy zgaśnie silnik sprawdź, czy paliwo znajduje się w filterku paliwowym (przezroczystym). Jeśli nie będzie w nim paliwa, to sprawdź działanie kranika podciśnieniowego oraz wężyk, który biegnie od króćca - kolanka gaźnika do kranika i czy przypadkiem nie jest on "przyciśnięty" kufrem podczas montowania siedzenia (miałem taki przypadek i były podobne objawy). Usterkę "elektryczną raczej wykluczasz, gdyż (pewnie przeglądnąłeś okablowanie skutera pod względem ewent. zwarć) sprawdzałeś iskrę, podmieniałeś świecę i chyba moduł oraz stacyjkę.
    Jeśli zawory ustawiłeś poprawnie (książkowo), to chyba przy okazji sprawdziłeś kompresję.

    0
  • Pomocny post
    #23 06 Paź 2014 22:30
    eminem_skce
    Poziom 11  

    Witam, a wiec tak, wyczyść dyszki w gaźniku , miałem ten sam problem... po wyczyszczeniu gaźnika i wstawieniu większych dyszek nie gasł mi na słabszych obrotach. Jeśli pali i kreci na większych wyklucz moduł, uszkodzony moduł nie dawał by wogole napięcia na świece . Ustaw na nowo zawory na głowicy, ustaw wirnik na kreskę ze znakiem "T" wtedy pod kopułka na głowicy, zawór Górny ustaw na 0,5 dolny zaś 0,9 - 0,10. Pozdrawiam

    0
  • Pomocny post
    #24 07 Paź 2014 07:51
    jack63
    Poziom 42  

    8850 napisał:
    kabel czerwono-czarny z zielonym (lub masą silnika) nie ma przejścia, rezystencja nieskończoność!!

    To jak masz jakąkolwiek iskrę??? Przecież to zasilanie cewki CDI. Skąd zapłon ma brać energię? COś źle mierzysz lub schemat nieadekwatny.
    8850 napisał:
    mierząc napięcie idące na cewkę jak próbuję uruchomić skuter skacząć na kopce na kablu czerwono-czarnym i masie waha się od 2V-15V, jak zapalę skuter to napięcie spada do 0.5v i dodając gazu pływa 0.5v, 0.6V, 0.2V ale nigdy więcej.

    Przeczytaj co napisałem w poscie #12. NA razie robisz pomiary bez sensu.
    Przeczytaj też kilka postów o sprawdzaniu CDI.
    8850 napisał:
    filtr powietrza wyczyszczony kilka dni temu (wyprałem w benzynie)

    Co to za rodzaj filtra? JAk suchy papierowy to nabroiłeś.

    0
  • #25 07 Paź 2014 08:52
    8850
    Poziom 21  

    Nie czyściłem gaźnika do tej pory w sensie rozkręcania i przedmuchiwania ale dzisiaj go rozbiorę i przeczyszczę jak koledzy sugerują i napiszę na forum. Filtr powietrza jest gąbkowy szary, wyprałem w benzynie już któryś któryś raz. Czytam o CDI i nadal uczę się tematu.

    Kabel niebiesko-biały z masą ma rezystencję 145 om, czerwony-czarny z masą ma rezystencję w nieskończoność czyli nie ma przejścia (nie mam kabla czerwono-brązowego w układzie, ale ten pewno to to samo). Może tam pojawia się dopiero rezystencja podczas działania na kopce czy pracy silnika przy gazowaniu? Sprawdziłęm ponownie, ale u mnie kabel czarno-żółty który idzie do cewki ma rezystencję z masą silnika 880 omów więc pewno o to chodzi. Tak? Czyli stator i cewka są w porządku?

    0
  • Pomocny post
    #26 07 Paź 2014 11:33
    jack63
    Poziom 42  

    8850 napisał:
    Czyli stator i cewka są w porządku?
    Nie wiadomo.
    Faktycznie na schemacie jest kabel czarno-czerwony a nie brązowo czerwony. Moja pomyłka.
    Cały czas robisz błedy w pomiarach. Czy nie warto było by się skupic na tym co ktoś napisał i próbować zrozumieć? Jak coś jest nie jasne to lepiej zapytać a nie pisać po raz kolejny bzdur o pomiarach na złączonym działającym układzie. Było to wyżej wytłumaczone. Masz to gdzieś. Trudno.

    0
  • #27 07 Paź 2014 18:23
    8850
    Poziom 21  

    Skuter teraz zaczął normalnie funkcjonować i przestał gasnąć na biegu jałowym po tym jak dziś rozebrałem doszczętnie gaźnik na wszystkie części, wyczyściłem i przedmuchałem kompresorem wszystkie zakamarki oraz na nowo wyregulowałem gaźnik śrubą mieszanki paliwowej oraz śrubą od przepustnicy. Położenia iglicy nie zmieniałem, jest ustawiona na 2 ząbku od góry na 5 możliwych czyli tak jak oryginalnie jest ustawiona. W najbliższych dniach będę testował ustawienie mieszanki, spalania i koloru świecy i wtedy okaże się czy rzeczywiście problem był paliwowy a nie elektryczny.

    Dziękuję za sugestie i poświęcony czas, oczywiście klikam pomógł kolegom.

    0
  Szukaj w 5mln produktów