Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
IGE-XAO
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Wyłączniki nadprądowe. Wymiana

03 Paź 2014 20:45 2298 15
  • Poziom 2  
    Cześć,
    z racji tego, ze jestem świeżak i elektryki cały czas się uczę to mam pytanie odnośnie wyłączników nadprądowych. Pod obwód z B16 jest podłączonych 14 gniazd ( 2x w kuchni, 2x łazienka, 10x pokój) gdzie dopuszczalne jest max 10 gniazd z tego co się orientuję. Kuchenka elektryczna i pralka mają swoje, oddzielne obwody. Przy podłączeniu laptopa do jednego z gniazd wyrzuca zabezpieczenie. Podejrzewam, że może być to wina zasilacza albo nadmiernej pobieranej mocy przez wszystkie urządzenia w tym samym czasie. Wpadłem na pomysł aby B16 wymienić na B20. Przewody 3x2,5mm^2. Pytanie moje czy te przewody wytrzymają taki prąd ? W tabeli obciążalności 3x,2,5mm^2 przy ułożeniu przewodów w ścianie jest podane 20A max. Chce się upewnić jak to w praktyce wygląda. Proszę o wyrozumiałość ;)
    Pozdrawiam.
  • IGE-XAO
  • Poziom 1  
  • IGE-XAO
  • Pomocny post
    Poziom 13  
    Zabezpieczenia większego niż 16A nie możesz użyć, bo gniazda są na 16A i nie więcej.
  • Poziom 2  
    Ogólnie rzecz biorąc to ta instalacja w tym budynku to jest jedna wielka pomyłka. Dawać 14 gniazd na jedną eSke 16, w tym kuchnia, łazienka i jeden, jedyny pokój.
    Wielkie dzięki za odpowiedź!
    Czy ktoś ma jeszcze jakieś pomysły ?
  • Moderator Elektrotechnika
    Navaz napisał:
    Pod obwód z B16 jest podłączonych 14 gniazd (2x w kuchni, 2x łazienka, 10x pokój

Tu podstawowym błędem jest to że nie masz rozbitych tych gniazd, kuchnia ma mieć osobno, łazienka osobno i pokoje też osobno, wtedy twój problem się skończy. Natomiast niedopuszczalne jest zwiększanie zabezpieczenia obwodu bez uprzedniego sprawdzenia instalacji i zrobienie pomiarów przez elektryka. Bo co z zabezpieczeniem przed licznikowym gdzie będzie selektywność zabezpieczeń.
  • Poziom 29