Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Wirnik hitachi Przyczyna uszkodzenia !?

meaverick 06 Paź 2014 14:38 4209 30
  • #1 06 Paź 2014 14:38
    meaverick
    Poziom 16  

    Poniżej zdjęcie poglądowe .
    Opis wykonanych czynności :
    1)wymiana wirnika w szlifierce kątowej G13BS pierwsze spalenie uzwojenia wirnika w tej szlifierce i uszkodzenie komutatora nieznaczne bez widocznego oderwania płytek komutatorowych.
    2)Przy okazji wymiana pierścieni amortyzatorów przy głowicy i przy komutatorze (wibracji brak)
    3)standardowa wymiana łożysk tocznych zgodna ze specyfikacją prosto od producenta w woreczkach firmowych HITACHI ,szczotki jeśli wymagają wymiany, też od producenta wirniki po przewinięciu i wyważeniu wg zapewnień firmy która to przewija.
    I efekt jak widać na załączonym obrazku
    Praca ciągła około 15-20-30 min cięcie szlifowanie standard obróbki.
    3 dni komutator przepalony łączny czas po naprawie około 16 rg z przerweami.
    Dodam że nie jest to odosobniony przypadek jest tego 4 szt w sumie 5 szt elektronarzędzi. Reszta jak na razie działa bezproblemowo 2-3 lata.
    W każdej przynajmniej raz był wymieniany wirnik poza tą opisaną już 2 wymiana założony 3 wirnik po przewinięciu. Wirnik hitachi Przyczyna uszkodzenia !?

    Po zapytaniu kolegi a to już skleroza za co przepraszam (uzwojenia zostały sprawdzone na uszkodzenie zewnętrzne i oporność).

  • #2 06 Paź 2014 15:06
    krau
    Poziom 20  

    A uzwojenie stojana sprawne?

  • #3 06 Paź 2014 16:46
    Elmont
    Poziom 23  

    Kolego "meaverick" kto we wspomnianych przez Ciebie maszynach wymieniał te
    przezwojone wirniki i pozostałe części? . Czy Ty to Sam Zrobiłeś ,bo wg mojej oceny
    stanu i opisu to tutaj tkwi przyczyna widocznych zniszczeń wirnika. Chcąc to zrobić
    samemu potrzeba odrobinę wiedzy i doświadczenia a tego tutaj widać brakuje.

  • #4 06 Paź 2014 17:15
    meaverick
    Poziom 16  

    Elmont napisał:
    Kolego "meaverick" kto we wspomnianych przez Ciebie maszynach wymieniał te
    przezwojone wirniki i pozostałe części? . Czy Ty to Sam Zrobiłeś ,bo wg mojej oceny
    stanu i opisu to tutaj tkwi przyczyna widocznych zniszczeń wirnika. Chcąc to zrobić
    samemu potrzeba odrobinę wiedzy i doświadczenia a tego tutaj widać brakuje.


    Proszę przeczytać końcówkę postu 3)
    Oprócz tego dodam coś jeszcze aczkolwiek myślałem że tych zdjęć już nie ma są to oryginalne wirniki zdemontowane do przewinięcia z całkiem innych elektronarzędzi ale tamte działają do dziś. Zaznaczę że metodologia wymiany jest ta sama nie ma że coś pomijam sprawdzone jest wszystko. Być może jest to wina kompozytu z jakiego wykonany jest komutator to co widać. Najpierw następuje przegrzanie komutatora (uprzedzę od razu pytanie lub uwagę odnośnie ogona komety pod szczotkami prawie zero ledwo widoczne małe pchełki)

    P Wirnik hitachi Przyczyna uszkodzenia !?

  • #5 06 Paź 2014 20:32
    Elmont
    Poziom 23  

    Szanowny Panie ,oglądając fotki tych uszkodzonych wirników widać iż zostały one
    po prostu"zajechane na śmierć". Ktoś kto posługuje się maszyną czy narzędziem
    słyszy czuje co się dzieje nie tak i odstawia sprzęt ,sprawdza i ewentualnie daje
    sprzęt do naprawy czy przeglądu .W tym wypadku widać iż maszyna dokonała żywota
    może nie została by zniszczona gdy by w porę zostało zauważone jej nie prawidłowe
    działanie i uniknęłoby się widocznych skutków. Sprzęt Hitachi jest dosyć wymagający
    ale nie aż tak by go doprowadzić do takiego stanu. Maszynę uszkodzoną wysłać do
    naprawy w całości by warsztat dokonujący przezwojenia czy naprawy miał możliwość
    potrzebnych napraw regulacji ustawień , poprawnego dotarcia szczotek i komutatora.

  • #6 06 Paź 2014 20:51
    meaverick
    Poziom 16  

    Elmont napisał:
    Szanowny Panie ,oglądając fotki tych uszkodzonych wirników widać iż zostały one
    po prostu"zajechane na śmierć". Ktoś kto posługuje się maszyną czy narzędziem
    słyszy czuje co się dzieje nie tak i odstawia sprzęt ,sprawdza i ewentualnie daje
    sprzęt do naprawy czy przeglądu .W tym wypadku widać iż maszyna dokonała żywota
    może nie została by zniszczona gdy by w porę zostało zauważone jej nie prawidłowe
    działanie i uniknęłoby się widocznych skutków. Sprzęt Hitachi jest dosyć wymagający
    ale nie aż tak by go doprowadzić do takiego stanu. Maszynę uszkodzoną wysłać do
    naprawy w całości by warsztat dokonujący przezwojenia czy naprawy miał możliwość
    potrzebnych napraw regulacji ustawień , poprawnego dotarcia szczotek i komutatora.


    Czyli co krótko zajechana maszyna przez operatora który nie umie się nią posługiwać ?

  • #7 06 Paź 2014 20:59
    Akrzy74
    Admin Elektroenergetyka

    Przyznam, że aż tak zniszczonego komutatora dawno nie widziałem...
    Najczęstszą przyczyną uszkodzenia wirników jest zwarcie zwojowe, a wzrost prądu powoduje wygrzanie/wytopienie wycinków komutatora wklejonych na wirniku. Wg mnie, tylko kupno nowego wirnika daje gwarancję, że to urządzenie będzie pracować właściwie, o ile uzwojenie stojana nie uległo uszkodzeniu gdy pracowało z uszkodzonym wirnikiem.
    Nigdy nie miałem przekonania do przezwajanych wirników.

    meaverick napisał:
    Praca ciągła około 15-20-30 min cięcie szlifowanie standard obróbki.

    A ta szlifierka jest do pracy ciągłej, dorywczej czy przerywanej? :)

  • #8 06 Paź 2014 21:46
    PtasiorWro
    Poziom 27  

    Witam.
    Panowie to jest uszkodzenie zwane potocznie "przerwą" występuje ono tylko w trzech wypadkach;
    -mechaniczne uszkodzenie uzwojenia (coś wpadło i przerwało uzwojenie wirnika, jest to widoczne gołym okiem).
    -pęknięty drut ( przy uzwajaniu drut był za bardzo naciągnięty i pękł).
    -źle zgrzane ( za mały lub za duży prąd zgrzewania drutu do komutatora)

    Sprawa druga, to że komutator tak wygląda to znak że narzędzie pracowało do samego końca. I obsługujący wcale nie musiał tego widzieć bo mógł być to spawacz w grubych rękawicach i nausznikach ze względu na piekielny hałas na sali. Narzędzie jeśli nie posiadało elektroniki chodziło do samego końca bez spadku mocy.

    Znam tą firmę a może bardziej wirniki tej firmy i nie cieszą się zbyt dobrym uznaniem w Polsce, są dosyć awaryjne i kiepsko wyważone.

    A kolega Meaverick niech poda właściwą nazwę wirnika bo G13BS nie istnieje.

  • #9 06 Paź 2014 21:48
    meaverick
    Poziom 16  

    Praca dorywcza-ciągła jak napisane czasem 5-10-15 min usuwanie napyleń po spawaniu praca cięcia przycinania drobnych elementów ze stali popularnej St3s lub 18G2a docinanie elementów do gotowego, szlifowanie szczotką drucianą + odrdzewianie dość grubych warstw rdzy. Nic co mogło by zagotować do tego stanu, a jednak takie wracają z warsztatu.
    Wracając do uzwojeń sprawdzone na oporność oględziny wizualne uzwojenia, żadnych zadrapań no nie takich które mogły by spowodować takie uszkodzenia typu zwarcie tym bardzie że są one dość dobrze zabezpieczone taśmą z zewnątrz. Szczotko trzymacze wyłamane części komutatora wbite w obudowę po działaniu siły odśrodkowej.

  • #10 06 Paź 2014 21:54
    PtasiorWro
    Poziom 27  

    Kolega czasem nie robi tych wirników u Krystiana :)

    Dodano po 4 [minuty]:

    Kolego ten wirnik nie jest zagotowany, reszta komutatora na normalny kolor więc nie został on przegrzany.

    Przy przerwie uzwojenia na nieczynnej lameli indukuje się napięcie które wypala przyległe lamele.

  • #11 06 Paź 2014 21:54
    meaverick
    Poziom 16  

    PtasiorWro napisał:
    Kolega czasem nie robi tych wirników u Krystiana :)

    Dodano po 4 [minuty]:

    Kolego ten wirnik nie jest zagotowany, reszta komutatora na normalny kolor więc nie został on przegrzany.

    Przy przerwie uzwojenia na nieczynnej lameli indukuje się napięcie które wypala przyległe lamele.

    I dokładnie jak kolega zauważył reszta komutatora jest nie tknięta ani odbarwiona. Co by wskazywało na przegrzanie maszynki.
    Jakiś dokładniejszy namiar.Jeśli chodzi no WR to nie

  • #12 06 Paź 2014 21:57
    PtasiorWro
    Poziom 27  

    meaverick napisał:
    PtasiorWro napisał:


    .


    Jakiś dokładniejszy namiar.Jeśli chodzi no WR to nie


    Nie rozumiem ?

  • #13 06 Paź 2014 21:59
    meaverick
    Poziom 16  

    PtasiorWro napisał:
    meaverick napisał:
    PtasiorWro napisał:


    .


    Jakiś dokładniejszy namiar.Jeśli chodzi no WR to nie


    Nie rozumiem ?

    Nie Wrocek

  • #14 06 Paź 2014 22:02
    PtasiorWro
    Poziom 27  

    Wiem że nie Wrocław, ja stawiam na Jelcz, kolega z jelcza używa tych wirników.

  • #15 06 Paź 2014 22:07
    meaverick
    Poziom 16  

    W tym właśnie jest sęk że uszkodzeniu ulega kilka cel komutatora nie jest to całość 1,2,3 sztuki widoczne odklejenie i podniesione lekko szczotka zaczyna skakać zaczyna się iskrzenie jeśli ktoś nie zobaczy w porę kończy się to w najgorszym przypadku tak jak widać na pierwszym zdjęciu najłagodniej kończy się wtedy gdy w porę zostanie zauważona awaria obywa się bez połamanych szczotko trzymaczy i szczotek. Ale na wirniku widać odrywające się celki komutatora.
    Wirnik hitachi Przyczyna uszkodzenia !?

  • #16 06 Paź 2014 22:16
    PtasiorWro
    Poziom 27  

    Przecież napisałem że w 90% wygląda to tak że jak jakaś lamela dostanie przerwy to wypala sąsiadujące lamele.
    Czyli tak jak piszesz jest ich 3.

  • #17 06 Paź 2014 22:20
    meaverick
    Poziom 16  

    PtasiorWro napisał:
    Przecież napisałem że w 90% wygląda to tak że jak jakaś lamela dostanie przerwy to wypala sąsiadujące lamele.
    Czyli tak jak piszesz jest ich 3.

    Ale ona nie straciła kontaktu po prostu się odrywa. Zobacz fot.
    Oporność jest dalej czyli uzwojenie jest podpięte pod celkę.

  • #18 06 Paź 2014 22:26
    PtasiorWro
    Poziom 27  

    Jakim miernikiem to sprawdzałeś i w jaki sposób ?

  • #19 06 Paź 2014 22:39
    saskia
    Poziom 38  

    meaverick napisał:
    PtasiorWro napisał:
    Przecież napisałem że w 90% wygląda to tak że jak jakaś lamela dostanie przerwy to wypala sąsiadujące lamele.
    Czyli tak jak piszesz jest ich 3.

    Ale ona nie straciła kontaktu po prostu się odrywa. Zobacz fot.
    Oporność jest dalej czyli uzwojenie jest podpięte pod celkę.


    Dawno już nie przewijałem wirników, ale to mi wygląda na słabe mocowanie koncówek uzwojeń do segmentów komutatora. Na mierniku roznica rezystancji bedzie niezauważalna.
    Jeśli dobrze pamietam to przy zbyt długiej pracy, przeciążaniu i przegrzewaniu silnika daje sie wyraźnie zauważyć przygrzane-podniesione segmenty po przeciwnej do zniszczonej stronie komutatora (podobnie jak przy zwartym uzwojeniu wirnika), a przy słabym mocowaniu końcówek do segmentów przeciwna strona jest niezmieniona.

    Innaczej mówiac, zwarcie uzwojenia, czy przegrzanie-przeciążane sinika powoduje uszkodzenia symetryczne (po obu stronach) komutatora, a wadliwe mocowanie uzwojen do komutatora daje uszkodzenie niesymetryczne (po jednej stronie) komutatora.

  • #20 06 Paź 2014 23:23
    meaverick
    Poziom 16  

    Czyli mam to rozumieć że jeśli nastąpi wyjęcie jednego końca drucika połówki uzwojenia to drugi przenosi większy opór a tym samym zwiększa obciążenie na jednym tylko pinie (celce) komutatora? Czyli wygląda to tak jak brak fazy działa na silnik wirnik się kręci ale powoli zmierza do spalenia.

    Odp dla kolegi mierzyłem METEX M3850D + mam jeszcze analogowy ruski sprawny wg połączeń ale rozpiskę znalazłem tu na elektrodzie.

  • #21 06 Paź 2014 23:45
    saskia
    Poziom 38  

    Innaczej.

    Ten segment który ma słabszy kontakt z drutem uzwojenia zaczyna sie grzac i podnosi sie, podczas gdy jego przeciwny segment mając dobry kontakt nie nagrzewa sie pozostając niezmieniony.
    Przy przeciążeniu lub zbyt długiej pracy wszystkie pary segmentów nagrzewają sie jednakowo i przy uszkodzeniu jednego segmentu jego przeciwny (do pary) segment też będzie posiadał podobne uszkodzenie, choć nieco mniejsze.
    Na pokazanych przez ciebie zdjęciach widać przypieczenia w miejscach łączenia drutu z segmentem poza polem szczotek. Takie przypieczenia powstają w punktach najwyższej temperatury.

    Podobnie dzieje sie w gniazdkach ktore są za luźne do bolców wtyczki, kontakt jest, ale zaczynaja sie grzać i przypalać.

    jak pamietam ze szkoły to powierzchnia kontaktu drutu z segmentem musi byc wielokrotnie wieksza od powierzchni przekroju drutu.
    Najpewniejsze były zaciskane-zagniarane łaczenia, a zgrzewanie zmniejsza przekroj drutu przy zgrzewie.
    Poza tym istotne jest też dokładne oczyszczenie końcówek.
    Zdarzały mi sie do naprawy wirniki ktore pracowały dobrze, ale za dużo iskrzyły i takie czesto wystarczyło punktaczkiem docisnąć łaczenie i nie trzeba było przewijać.

    Nie wiem na jakich obrotach pracuje ten silnik, bo przy niektorych silnikach wysokoobrotowych (30000/min) jedno uzwojenie wirnika ma 23 zwoje a reszta 22.
    To dodatkowe uzwojenie "podbija" napiecie co obrót aby utrzymac wyprzedzenie pola w silniku. Jesli to jeden z takich silnikow i brak tego dodatkowego zwoju to silnik bedzie falowal, lub przegrzewal sie pobierajac wiekszy prad.
    Nie wiem jak to sie dzis wszystko dokładnie nazywa, bo slownictwa sie pozmieniały.

  • #22 07 Paź 2014 00:11
    PtasiorWro
    Poziom 27  

    Co do pomiaru wirników i stojanów (klatek) potrzebne są specjalne mierniki, są gotowe starego typu
    Wirnik hitachi Przyczyna uszkodzenia !?

    lub najnowsze za dużoooooo euro

    Wirnik hitachi Przyczyna uszkodzenia !?

    lub najlepiej poczytać i podpytać wujka google i zrobić sobie małym kosztem własny

    Miernik cyfrowy dobry jest dla elektronika i to nie każdego, większość mi znanych elektroników używa analogowych bo podobno są niezawodne.

  • #23 07 Paź 2014 08:59
    meaverick
    Poziom 16  

    Nie tyle nie zawodne co szybsze i na cyfrowym mierniku nie zobaczysz wahnięć napięcia albo oporności.
    A czy polakierowanie dodatkowe uzwojenia nie zabezpieczyło by przed ewentualnym uderzeniem ciał obcych w uzwojenie?

    A tu ewenement na skali czasu jest też po regeneracji wirnika o dziwo w tej samej firmie był przezwajany w tym już jest 3 lub 4 wymiana szczotek i nic działa. izinek Wirnik hitachi Przyczyna uszkodzenia !?
    Wirnik hitachi Przyczyna uszkodzenia !?

  • #24 07 Paź 2014 10:33
    PtasiorWro
    Poziom 27  

    Polakierowanie nic nie da, po prostu trzeba nauczyć się obsługiwać maszyny i nie odkładać ich jak się jeszcze kręcą na stół pełen opiłków.
    Po ponownym lakierowaniu konieczne jest ponowne dowarzenie wirnika.

  • #25 07 Paź 2014 12:18
    meaverick
    Poziom 16  

    U mnie kolego nie ma takich rzeczy jak odkładanie w ruchu. Jeśli coś takiego ma miejsce sporadycznie dostają niezłą reprymendę.

  • #26 07 Paź 2014 19:47
    ElDiablo1212
    Poziom 17  

    Dodam coś od siebie, wirniki przy szlifierkach hitachi mają słabe komutatory które nie wytrzymują podczas długotrwałej pracy. Ja osobiście gdy przezwajam wirniki od tych kątówek stosuje większe komutatory i nie ma później z nimi problemu ale wtedy trzeb przerobić szczotko trzymacze. Na pierwszym zdjęciu widać wirnik który był przezwajany w firmie która robi to tanio masowo, komutatory które stosują są bardzo słabe często jest tez ze używają drutu w pojedynczej izolacji i stąd te problemy z przezwojonymi wirnikami.

  • #27 08 Paź 2014 22:13
    meaverick
    Poziom 16  

    Jak to się ma do tych wzorów jeśli mierzone elementy są sprawne P=U x I , gdzie
    P=1300W, U=230V, P:U=P czyli 1300 : 230 = 5,62 A, idąc dalej U : I = R ?
    230V : 5,62A = 40,92 (+-41 Ohm)
    Czyli mierzone całkowita rezystancja maszyny powinna wynosić około 40/41 Ohm
    Jeśli opór zgadza się nie jest ani za wysoki ani za niski a mimo to wirnik przegrzewa się bo jest to odczuwalne zapachowo po upływie około 3-4 min pracy jałowej to wedle tego co do tej pory przeczytałem ktoś sprytnie ukrywa to że wirniki są źle przewijane.

  • #28 08 Paź 2014 23:53
    PtasiorWro
    Poziom 27  

    Jak to zapachowo :):):)
    Zmierz i podaj temperaturę wirnika, może być jakiś kiepska żywica stosowana i może zaczynać ją być czuć przy np 60 stopniach.
    Przyczyną temperatury mogą być też łożyska lub przekładnia.

    Dodano po 1 [minuty]:

    A czy w końcu dowiemy się jaka to jest dokładnie szlifierka.

  • #29 14 Paź 2014 12:16
    meaverick
    Poziom 16  

    PtasiorWro napisał:
    Jak to zapachowo :):):)
    Zmierz i podaj temperaturę wirnika, może być jakiś kiepska żywica stosowana i może zaczynać ją być czuć przy np 60 stopniach.
    Przyczyną temperatury mogą być też łożyska lub przekładnia.

    Dodano po 1 [minuty]:

    A czy w końcu dowiemy się jaka to jest dokładnie szlifierka.

    Kolego zanim zaczniesz odp przeczytaj całą dyskusję i propozycje oraz to co już zostało zrobione. W pierwszym poście punkt 3

  • #30 14 Paź 2014 13:06
    PtasiorWro
    Poziom 27  

    Patrzę i nie widzę :)
    Ciężko jest rozmawiać na temat szlifierki Hitachi G13BS bo taka nie istnieje.
    Proszę o podanie dokładnego modelu szlifierki żeby łatwiej było mam pomóc Tobie w znalezieniu przyczyny awarii.

 Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME