Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Model skrzyżowania z sygnalizacją świetlną

olelek 07 Oct 2014 20:31 33033 36
Computer Controls
  • Model skrzyżowania z sygnalizacją świetlną

    Chciałbym zaprezentować ostatnio wykonany model sygnalizacji świetlnej. Makieta posiada sygnalizację świetlną dla samochodów oraz dla pieszych, możliwość symulacji "awarii" świateł. Skala została dopasowana do modeli samochodów w skali 1:64 (popularne "resoraki"). Znaki poziome zostały możliwie prawdziwie odwzorowane z naszych dróg i prezentuje skrzyżowanie drogi podporządkowanej z drogą z pierwszeństwem przejazdu.
    Projektując model, chciałem, aby był on jednocześnie zabawką, jak i narzędziem do poznawania zasad ruchu drogowego dla dzieciaków.

    Model skrzyżowania z sygnalizacją świetlną





    Budowa
    Jako podstawę do makiety został użyty wydruk UV na PVC spienionym 5mm, takim jak używany w reklamie wizualnej. Wymiary to 300x300mm, czyli ok. 0,1m kw. Druk zleciłem firmie znalezionej na portalu aukcyjnym. Nie mam się co do jego jakości przyczepić, jest dokładnie taki jak chciałem. Pod tą warstwą PVC znajduje się część elektroniczna wraz z dystansami z PVC 10+5mm. Przestrzeń na część elektroniczną została podyktowana przez przełączniki. Ostatnia warstwa to pokrywa z 1mm PVC uzyskanego jako odpad z agencji reklamowej.
    Na widocznej części makiety znajdują się sygnalizatory, przełączniki i gniazdo baterii 2xAA. Sygnalizatory zostały wykonane z PCB pomalowanego czarnym lakierem do paznokci. Przełączniki umożliwiają włączenie urządzenia oraz wybór jego trybu pracy.

    Model skrzyżowania z sygnalizacją świetlnąModel skrzyżowania z sygnalizacją świetlną

    Część elektroniczna
    Całością steruje mikroprocesor ATMEGA88PA. Wybór został podyktowany elastycznością wynikającą z użycia mikroprocesora, odpowiednia liczba wyjść oraz możliwość pracy przy zasilaniu z 2 baterii 1,5V. Poza tym udało mi się go nabyć w okazyjnej cenie (prawdopodobnie od jednego z użytkowników elektrody).

    Zadania atmegi:
    -Sterowanie sygnalizatorami drogi z pierwszeństwem przejazdu (światła czerwone, żółte i zielone),
    -Sterowanie sygnalizatorami drogi z podporządkowanej (światła czerwone, żółte i zielone),
    -Sterowanie sygnalizatorami pieszych drogi z pierwszeństwem przejazdu (światła czerwone i zielone),
    -Sterowanie sygnalizatorami pieszych drogi z podporządkowanej (światła czerwone i zielone),
    -Odczyt nastawionego trybu pracy z przełącznika,
    -Sterowanie oświetleniem ulicznym (nie zrealizowane w modelu),
    -Odczyt z dodatkowych czujników (nie zrealizowane w modelu)

    Diody LED sygnalizatorów sterowane są bezpośrednio z pinów IO mikroprocesora poprzez rezystory ograniczające prąd. Mimo znacznej ilości LEDów mogłem zastosować takie rozwiązanie, ponieważ nigdy nie świecą się one wszystkie (najgorszy przypadek: 12). Ewentualne LEDy oświetlenia ulicznego są sterowane z jednego wyjścia poprzez mały tranzystor MOSFET-N. Dodatkowo w układzie przewidziałem możliwość dołączenia:
    -czujnika oświetlenia (fotorezystor lub fototranzystor),
    -2 zestawów kontaktronów (początkowo planowałem dodać funkcję "pętli indukcyjnej", czyli resorakowi zamontować w podwoziu magnes neodymowy, pod wjazdy od strony podporządkowanej dać równolegle po kilka kontaktronów i na ich podstawie sterować sygnalizacją).
    Na wejściu zasilania zastosowałem oprócz 100nF także kondensator 10µF. Nie mogło oczywiście zabraknąć 6-pinowego złącza AVRISP.
    Poza główną płytką sterującą musiałem wykonać także kilkanaście płytek "dokujących", które zawierają tylko gniazdo goldpin 2.54mm 2x2 piny, oraz wyprowadzone ścieżki do przewodów oraz płytki PCB pod sygnalizatory. "Sygnalizatory" mają możliwość wlutowania złącz goldpin zarówno do pozycji leżącej, jak i stojącej. Ja wybrałem tą drugą opcję, więc musiałem zastosować także przelotki.

    Część programowa
    Ponieważ zmiany stanów diod następują stosunkowo rzadko, mikroprocesor przez większość czasu nie robi nic. Dlatego praktycznie wszystko odbywa się w przerwaniu WatchDoga, które następuje co ok. 0.25s. W "międzyczasie" procesor śpi twardym snem (PowerDown). Dzięki temu średni pobór prądu przez mikroprocesor to ok. 5uA (tyle zmierzyłem). Dokładność częstotliwości nie ma praktycznie żadnego znaczenia. Okres występowania przerwań mógłby być nawet jeszcze większy, gdyby nie konieczność mrygania światłem zielonym dla pieszych. W funkcji obsługującej przerwanie procesor odczytuje swoje aktualne zadanie wyznaczone przez zmienną pozycja oraz zapala odpowiednie LEDy, których stan jest w tablicy sekwencja[][]. Tablica znajduje się w pamięci FLASH. Dzięki takiemu rozwiązaniu możemy łatwo zaimplementować dowolne sekwencje zapalania LEDów.
    Program został napisany w języku C w Atmel Studio 6.1.

    Model skrzyżowania z sygnalizacją świetlną Model skrzyżowania z sygnalizacją świetlną Model skrzyżowania z sygnalizacją świetlną Model skrzyżowania z sygnalizacją świetlną

    PCB
    Płytki drukowane zostały zaprojektowane w programie Eagle. Płytka sterownika ma wymiary 50x50mm i została wykonana przez firmę w Chinach. Została specjalnie tak upchana, aby obniżyć jej cenę. Zastosowane rezystory są w obudowach 0805, które łatwo się lutuje, a jednocześnie nie zajmują zbyt dużo miejsca. Nie życzę nikomu robienia takiej płytki w domu (cienkie ścieżki, duża ilość przelotek, soldermaska praktycznie niezbędna). Pozostałe płytki natomiast wykonałem sam. Płytki sygnalizatorów są dwustronne i należy wykonać 4 komplety narysowanego projektu. Montaż płytek jest dosyć prosty. Natomiast połączenie ich przewodami to czysta męka, na szczęście niezbyt długa.

    Podzespoły
    Użyte zostały typowe elementy. Jako mikroprocesor można zastosować również starsze układy, takie jak Atmega8A, Atmega8L, Atmega88; ew. zwracając uwagę na różnicę w rejestrach. Problemem może być jedynie zdobycie LEDów. Chciałem użyć takich w obudowach PLCC6 5060, ponieważ zależało mi na ich dużej powierzchni. Ja zakupy robiłem w TME.

    Wnioski
    Układ cieszy się dużym zainteresowaniem wśród dzieciaków. Duża ilość "światełek" robi wrażenie. Jak widać po zdjęciach i filmie, brakuje jednego zestawu świateł dla pieszych. Wynika to z tego, że zamówiłem za mało LEDów oraz złączy goldpin. Potrzeba 12 LEDów czerwonych, 12 zielonych, 4 żółte i po 12 gniazd oraz wtyków goldpin (te da się zastąpić zwykłymi listwami "łamanymi"). Nie zrealizowałem też oświetlenia ulicznego, ponieważ nie wymyśliłem jak wykonać latarnie, a dotychczasowe próby na drukarce 3D nie były zadowalające (zbyt małe modele). Mimo to w planach jest dodanie po 2 latarnie na "skwer". Dla wygody montażu płytki "dokujące" należałoby zgrupować po 3 z każdego rogu i połączyć w jedną, wraz z jednym złączem (może flex?). Jako przełączniki należało zastosować inne modele, które nie zajmowałyby tyle miejsca pod spodem. Może przesuwane? Lepiej, aby całość po złożeniu nie była grubsza niż 10mm, a przeszkodą do tego są tylko te przełączniki. Kolejne spostrzeżenie: ten model niezbyt zasługuje na miano zabawki, ze względu na małe części oraz niezbyt dobre materiały (PCV). W przyszłości postaram się wyeliminować te problemy.
    Dodam jeszcze, że osoby początkujące w programowaniu AVR mogą skorzystać z kodu źródłowego, aby zobaczyć realizację migania diodami w przerwaniu; coby więcej do takich zadań nie używać funkcji delay. Jak by co, służę pomocą w wyjaśnieniu kodu.

    W załącznikach: PCB (gerbery+PDF do termotransferu), kody źródłowe, lista podzespołów płytki sterującej, grafika skrzyżowania. Gerbery można podejrzeć w widoku 3D na stronie mayhewlabs.com/3dpcb . Wszystkie materiały udostępniam na licencji:
    Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska (CC BY-NC-ND 3.0 PL)
    W celu innego wykorzystania proszę o kontakt.
    Ponieważ udostępniam dokumentację, umieszczę tutaj później link (zgodnie z regulaminem) do strony z projektem (Jak będzie gotowa :D ).

    Cool? Ranking DIY
    About Author
    olelek
    Level 24  
    Offline 
    olelek wrote 578 posts with rating 162, helped 62 times. Live in city Warszawa. Been with us since 2006 year.
  • Computer Controls
  • #2
    piotrva
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Hmm, zastanawia mnie jedno - po co usypiasz procesor, i oszczędzasz na nim energię, skoro i tak większość prądu pobierają ledy (i to o kilka rzędów wielkości)?
    Poza tym mogłeś kabelki umocować do podstawy i ładniej poukładać.

    Poza tym jako projekt edukacyjny dla dzieciaków fajna zabawka :D
  • #3
    DJ_KLIMA
    Level 20  
    Pięknie ;) będzie to doskonała pomoc dydaktyczna dla adeptów prawa jazdy, a o dzieciakach z resorakami nie wspomnę! A bazę na latarnie zrobił bym z długopisu gdzie biały LED oświetlał by blaszkę z aluminium przyklejoną na 3 drucikach :) i ta blaszka by rozpraszała światło na "ulicę" oraz oczywiście zaimplementował ADC i fotorezystor dla automatyki uruchamiania oświetlenia ulicznego.
  • #4
    karol-jaskulski
    Level 14  
    Model bardzo ciekawy, dydaktyczny.

    Wszystko pracuje w automacie. Wstawił bym jednaj mały microswitch, który przełączał bym program krok po kroku - jest to dobre dla nauczyciela, który wytłumaczy, że najpierw przechodzą piesi a auta stoją, później używa microswitcha aby zmienić "scenę" na skrzyżowaniu i tłumaczy uczniom co dzieje się dalej czyli np. teraz piesi stoją a auta jadą dalej... niby prosta funkcja ale jeśli to ma służyć do nauki to watro się zainteresować.

    Pętla indukcyjna - raczej nie. Jest to model edukacyjny, jeśli są możliwości to "zainstalował bym" przełączniki dla pieszych "chcesz przejść - naciśnij"
  • Computer Controls
  • #5
    olelek
    Level 24  
    Do takiego zadania, jak miganie ledami Watchdog wydawał mi się idealny. A że przy okazji można procesor uśpić, to czemu nie? Oczywiście diody ciągną swoje (ok 50mA jeżeli mnie pamięć nie myli). Nie oszukuję się, że to jakaś oszczędność. Chociaż... Dzisiaj moja córka podczas "betatestów" powyrywała wszystkie sygnalizatory, a układ został włączony. Więc na coś to się zdało :).

    Pomysł z latarnią biorę do testów. Dziękuję :)
  • #7
    olelek
    Level 24  
    karol-jaskulski Dobry pomysł. Przycisk da radę podpiąć pod wolne wejście sensorów na płytce. Zmiana oprogramowania też nie będzie trudna. Trzeba tylko dodać kolejny przełącznik play/stop.
    Co do pętli indukcyjnej - użyłem tego określenia powiedzmy symbolicznie. Chodziło mi o symulację jej działania w taki sposób:
    -umieszczamy pod jezdnią równolegle połączone kontaktrony,
    -w podwozie samochodzika montujemy płaski magnes neodymowy,
    -samochód wjeżdżając nad kontaktrony powoduje ich załączenie (przynajmniej jednego),
    -całość zachowuje się jak pętla indukcyjna z rzeczywistych skrzyżowań podporządkowanych.

    Dioda led to LED-TRICOLOR-5050 z biblioteki SparkFun. Trzeba tylko specyficznie połączyć wyprowadzenia na schemacie:
    Model skrzyżowania z sygnalizacją świetlną
  • #8
    GanzConrad
    Level 25  
    - czy to znaczy, że użyłeś diod 3 kolorowych, ale wykorzystujesz tylko po jednym kolorze z każdej?
    - co do płytki: mógłbyś podać firmę, cenę i czas oczekiwania (zwłaszcza informację, czy zamawiałeś 1 sztukę)?
    - na przyszłość polecam jednak robienie płytki w domu - Twoją da się zrobić w jedno popołudnie. Oczywiście, dostosowując wcześniej do warunków domowych, czyli pady SMD zamiast otworów, a tam gdzie konieczne wiercenie - większe pady ;-). Roboty sporo, ale rekompensuje 3-tyg czekania (bo tyle chyba idą w najtańszej wersji transportu)
  • #9
    olelek
    Level 24  
    Użyłem diod jednokolorowych. Po prostu jako elementu bibliotecznego użyłem takiej jak powyżej.
    Płytki zamawiałem w dirtypcbs.com. 10 szt. z czarną soldermaską, poniżej 50x50 szt, testowane elektrycznie, HASL, kosztowały mnie $14. Przysłali 16 sztuk :) Czekałem ok. miesiąc z tego co pamiętam. Jakość wykonania nie jest perfekcyjna (głównie soldermaska i opisy), ale działa. Chciałem wykonać ją w firmie, aby zweryfikować swoje umiejętności przygotowania plików do produkcji.
    Myślę, że pozostałe płytki spróbuję sprzedać.
    Poniżej dodaję jeszcze zbliżenie na samą płytkę do oceny jakości, oraz sygnalizator.
    Model skrzyżowania z sygnalizacją świetlną Model skrzyżowania z sygnalizacją świetlną
  • #11
    olelek
    Level 24  
    Oczywiście koszty wysyłki oraz podatki są u nas sporo wyższe. Przy tak tanich rzeczach pod doliczeniu niewielkiej marży wychodzi cena przynajmniej dwukrotnie niższa. Ale gdy robiłem mały research okazało się, że przy zamówieniu 1000szt. ceny w firmie drukowane.pl z Warszawy są już w miarę porównywalne z tymi z Chin.
  • #12
    Anonymous
    Anonymous  
  • #13
    JAbłecznik
    Level 11  
    Może nie jestem zbyt doświadczonym kierowcą ale mam jedno pytanie :
    Czy sygnalizatory dla pojazdów nie powinny być na jednym słupie z tymi dla pieszych i czy zatrzymanie pojazdu nie powinno nastąpić przed pasami ??
  • #14
    gRRubasek
    Level 14  
    Dokładnie, zgadzam się z przedmówcą.
    Uważam, że w projekcie jest poważny błąd w usytuowaniu sygnalizacji dla samochodów.
    Sygnalizatory dla pojazdów powinny być umieszczone przez przejściami dla pieszych. Na wysokości poprzecznej linii przerywanej.
    Za przejściem są czasem umieszczane jako "powtórzenie".

    Przed budową takiego modelu warto zajrzeć do przepisów:
    http://znaki.pl/DziennikUstawNr220/SygnalizatoryZasady.pdf
  • #15
    sundayman
    Level 25  
    Dobrze, że kolega pokazał jakość tych PCB - trzeba przyznać, że firma przynajmniej uczciwie się określa w nazwie - płytki z dirtypcbs są faktycznie dirty :)
    Tanie to one są, ale od poziomu DIY odróżnia je chyba tylko fakt posiadania przelotek.
    Dramat jednym słowem.
  • #16
    nukedman
    Level 13  
    Na przyszłość polecam Seeedstudio. Koszt wychodzi w sumie prawie taki sam - $10 za 10 płytek 5x5cm + $5 przesyłka, a jakość jest nieporównywalnie lepsza. No, ale czarna soldermaska jest za dopłatą.
  • #17
    gbd.reg
    Level 21  
    Projekt ciekawy i jest moim zdaniem dość fajnym przykładem na to, jak bardzo różni się taka makieta - prototyp od działającego w rzeczywistości urządzenia. W rzeczywistym skrzyżowaniu trzeba wziąć pod uwagę bardzo wiele czynników, których tutaj się nie uwzględniało, takich jak napięcie zasilające sygnalizatory, długość i grubość przewodów zasilających, dość rygorystyczne pilnowanie tego, by nie powstała kolizja (jednoczesne zielone światło... rzeczywiste skrzyżowania w przypadku błędu który by do takiej sytuacji doprowadził przechodzą w mruganie żółtym światłem)... Polecam zastanowić się nad tymi wszystkimi aspektami i być może stworzyć projekt jak najbliższy realnej sygnalizacji świetlnej ;)
  • #18
    GanzConrad
    Level 25  
    sundayman wrote:
    DIY odróżnia je chyba tylko fakt posiadania przelotek

    DIY - drukowanie, 8 min grzania, 15 min moczenia + 5 czyszczenie (+ ewent poprawki), 20 min wytrawiania + czyszczenie, wiercenie, cynowanie... Ostatnio robiłem płytkę 3 godziny (z lutowaniem) i nie była jakaś super skomplikowana, więc jeśli dowiaduję się, że moja praca kosztowała mniej niż 1 dolar/h to zadowala mnie każda jakość - jeśli działa ;-). I tak będę dalej robił, bo miesiąc czekania jest wystarczającym argumentem, ale za tą cenę nie określę tego jako dramat.
  • #19
    gemiel
    Level 25  
    Pomysł na zrobienie czegoś dla edukacji innych jest godny pochwały.
    Do całości mam jednak dwie uwagi.
    Pierwsza dotyczy rozmiaru makiety. Przed skrzyżowaniem może zatrzymać się tylko jeden samochód i do tego zderzakiem na przejściu dla pieszych.
    Druga uwaga dotyczy sygnalizatorów. "Gołe" diody LED bardziej oślepiają niż informują. Można to zmienić na różne sposoby np. kropla kleju na gorąco, żywicy itp. Chociaż osobiście wolę Zwykłe, okrągłe LED-y 5mm dyfuzyjne. Jeśli sygnalizator ma być płaski to wystarczy odciąć same soczewki od takich diod i przykleić do wykonanych już sygnalizatorów.
  • #20
    pm.m
    Level 9  
    Pomysł ciekawy. Tylko rzeczywista sygnalizacja świetlna działająca wg. takiego programu jest niebezpieczna! Pomiędzy zapaleniem się czerwonego na 1 wlocie, a zielonego na drugim MUSI upłynąć pewien czas.
    Przykład programu: Link
    Jego długość się wylicza w zależności od skrzyżowania, ale jego brak powoduje, że np. ludzie stojący przed światłami wejdą po zapaleniu się zielonego wprost pod koła tych samochodów, które jeszcze wjechały na żółtym. Druga sprawa, to początek i koniec programu - przejście od włączenia do wyłączenia i na odwrót. Tutaj też jest pewna sekwencja. Włączenie świateł zaczyna się najpierw od zapalenia dla pojazdów wszystkich żółtych, potem czerwonych świateł. Dla pieszych zapala się czerwone. Po krótkiej chwili dopiero zaczyna się normalny program.
  • #21
    Paweł Es.
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Fajny projekcik.

    Co by było bardziej profi, to można zmodyfikować lekko program, wg informacji z tego referatu:

    Sygnalizacja świetlna

    Podstawowe zasady tworzenia programu sygnalizacji

    - program sygnalizacji powinien spełniać odpowiednie wymagania dotyczące długości i kolejności sygnałów

    - długości poszczególnych sygnałów powinny wynosić:

    · żółty: 3 s
    · czerwony z żółtym: 2 s
    · zielony migający 4 s
    · zielony min. 2 s

    · zielony dla pieszych: minimalnie 100% czasu potrzebnego na przejście pieszego z prędkością 1,4 m/s

    - w sygnalizacji cyklicznej każdy strumień ruchu, powinien co najmniej raz na cykl otrzymać sygnał zezwalający na ruch lub sygnał jazdy warunkowej

    - przy sygnalizacji acyklicznej, strumienie ruchu nie poddane detekcji muszą otrzymać sygnał zezwalający na jazdę co najmniej raz na 120 s



    Przejście z sygnału ostrzegawczego (żółty migający) do programu trójbarwnego powinno następować wg następującej sekwencji:

    - sygnał żółty migający dla pojazdów, brak sygnałów dla pozostałych uczestników ruchu

    - sygnał żółty ciągły przez 5s dla pojazdów, sygnały czerwone dla pozostałych uczestników ruchu

    - sygnały zabraniające wejścia i wjazdu dla wszystkich uczestników ruchu

    - sygnał trójbarwny o założonym programie[/i]

    I dodatkowo można wprowadzić fazy rozdzielające zmiany świateł, np. na przejściu i dla samochodów na danym kierunku (tak jak jest przeważnie na skrzyżowaniach), tj. chodzi, żeby zielone dla samochodów nie zapalało się w momencie zapalenia czerwonego na przejściu dla pieszych, tylko z pewnym opóźnieniem.
    Podobnie zielone dla pieszych powinno się zapalać po pewnym czasie od zapalenia się czerwonego dla pojazdów danego kierunku (czas na zatrzymanie samochodów).

    Przy włączaniu sterowania powinno się zaczynać od żółtego migającego dla pojazdów na obu kierunkach, sygnalizującego, że będzie jakaś zmiana (a potem wg opisanego wyżej przejścia z migania żółtym na sygnał trójbarwny.

    Można też dodać przełącznik skali czasu:

    - REALNY (czyli tak jak jest w rzeczywistości)
    - PRZYSPIESZONY (skrócone czerwone i zielone - by nie znudzić obserwatorów ;)


    Pozdrawiam :)

    PS A dla zawstydzenia tych co odpowiadają za instalacje sygnalizacji dodać wskaźniki cyfrowe czasu do zmiany świateł (by chociaż pomarzyć sobie o tym było można) ;))))
  • #22
    ArturAVS
    Moderator HP/Truck/Electric
    Przedmówca napisał wszystko. Od siebie dodam , że powinny być jeszcze znaki pionowe. Oznakowanie poziome też jest niezgodne. Jako zabawka, ogólnie może być. Praktycznego zastosowania będzie brak, gdyż jest niezgodne z przepisami. Aczkolwiek wykonanie całkiem , całkiem.
  • #23
    IS
    Level 17  
    Przecież takie wskaźniki (czasomierze) są w Polsce - np. w Płocku ich pełno. Są dwukolorowe, odliczają czas tak zielonego jak czerwonego.
  • #24
    olelek
    Level 24  
    Ciekawe jak to się stało, że te dla samochodów są w złym miejscu. Musiałem się zagapić, chociaż pamiętam że przeglądałem masę zdjęć ze skrzyżowaniami przed projektem grafiki.
    heniuś wrote:
    światło czerwone oraz zielone

    Zapala się żółte, proszę się przyjrzeć. W sekwencji nie ma etapu, gdy pali się światło czerwone dla obu kierunków, chociaż wiem że tak jest w rzeczywistym skrzyżowaniu. Po prostu nie chciało mi się tego robić, gdyż jest to dosyć krótki czas i wymagałby:
    -znaczącego powiększenia tablicy sekwencji z większości powtórzonymi danymi,
    albo
    -dodania kolejnych wyjątków do przerwania, co zagmatwałoby kod. Aktualnie jedynym takim wyjątkiem jest migające światło pieszych.

    gemiel wrote:
    Przed skrzyżowaniem może zatrzymać się tylko jeden samochód i do tego zderzakiem na przejściu dla pieszych.

    Makieta ma takie wymiary, bo był to najmniejszy wymiar, którego wydruk mogłem zamówić. A niestety portfela nie mam z gumy :( (jbc zerknijcie w podpis ;))
    Pomysł jest, aby zbudować kolejne makiety w tym formacie i je łączyć ze sobą budując ulicę.
    Paweł Es. wrote:
    Co by było bardziej profi, to można zmodyfikować lekko program, wg informacji z tego referatu:

    Ech... widzę że poprzeczka została postawiona wysoko :) Jak znajdę więcej wolnego czasu to się zapoznam, zmienię kod i wygląd planszy i będzie wersja 2.0. Ale i tak o pomiarach grubości kabli, zabezpieczeniu przed wystąpieniem 2 zielonych świateł, licznikach czasu itp. raczej zapomnijmy. Chyba że powstanie makieta np. 1:16.

    arturavs wrote:
    Oznakowanie poziome też jest niezgodne.

    Jeżeli można prosić o konkretne błędy, bo tak jak wspominałem wyżej, wzorowałem się na zdjęciach. Oczywiście skala szerokości pasów i innych linii nie jest zachowana, ale nie uważam tego za jakiekolwiek znaczenie. Przecież i tak nie wszystko da się zrobić w pełnej skali.
  • #25
    gRRubasek
    Level 14  
    olelek wrote:

    Ciekawe jak to się stało, że te dla samochodów są w złym miejscu. Musiałem się zagapić, chociaż pamiętam że przeglądałem masę zdjęć ze skrzyżowaniami przed projektem grafiki.

    Wystarczyło przespacerować się i obejrzeć w naturze pierwsze, lepsze skrzyżowanie z sygnalizacją :-)
    A poważnie w ustawie o ruchu drogowym jest wszystko bardzo klarownie wyjaśnione i rozrysowane (w przeciwieństwie do wielu innych naszych ustaw).

    Cały pomysł wart uznania, fajnie zrobione światła. Niestety na trzech kolorach świateł organizacja ruchu się nie kończy. Robiąc projekt edukacyjny trzeba zadbać o cały aspekt zagadnienia.

    olelek wrote:

    Jeżeli można prosić o konkretne błędy, bo tak jak wspominałem wyżej, wzorowałem się na zdjęciach. Oczywiście skala szerokości pasów i innych linii nie jest zachowana, ale nie uważam tego za jakiekolwiek znaczenie. Przecież i tak nie wszystko da się zrobić w pełnej skali.

    Niestety skala ma tu spore znaczenia. Oznakowanie poziome jest nieprawidłowe z kilku powodów. Przede wszystkim, cytując przepis:
    "P-13 linia warunkowego zatrzymania złożona z trójkątów wskazuje miejsce zatrzymania pojazdu w celu ustąpienia pierwszeństwa wynikającego ze znaku pionowego A-7"
    Dałeś te linie bez sensu, bo brak jest znaku A-7 (żółty trójkąt). Pomijając brak znaku te linie są za blisko i w takim wypadku auto zatrzymuje się na przejściu. Tego zrobić zgodnie z przepisami nie może w związku z czym całość jest podwójnie błędna.

    Dodatkowo podwójna ciągła powinna być za pasam przed linią warunkowego zatrzymania z trójkątów, ale tu skala, a właściwie proporcje są niewłaściwe i nie ma na to miejsca.



    http://kodeks-drogowy.org/rozporzadzenia/w-sp...ow-i-sygnalow-drogowych/znaki-drogowe-poziome

    http://www.pogotowieparkingowe.pl/pdf/dzu.2003.220.2181.0017.pdf
  • #26
    dar0h
    Level 11  
    Fajny projekt, ładnie zrealizowany.

    Sam coś podobnego niedawno stworzyłem, jako zestaw laboratoryjny do nauki programowania sterownika PLC

    Krótki filmik pokazujący mniej więcej wykonane zadanie przez studentów:





    Dodatkowo w moim projekcie jest system wykrywania pojazdów wbudowany pod 'jezdnią' - miniaturowe styczniki magnetyczne, które reagują na magnes.
  • #27
    leonow32
    Level 30  
    olelek wrote:
    Użyłem diod jednokolorowych. Po prostu jako elementu bibliotecznego użyłem takiej jak powyżej.
    Płytki zamawiałem w dirtypcbs.com. 10 szt. z czarną soldermaską, poniżej 50x50 szt, testowane elektrycznie, HASL, kosztowały mnie $14. Przysłali 16 sztuk :) Czekałem ok. miesiąc z tego co pamiętam. Jakość wykonania nie jest perfekcyjna (głównie soldermaska i opisy), ale działa. Chciałem wykonać ją w firmie, aby zweryfikować swoje umiejętności przygotowania plików do produkcji.
    Myślę, że pozostałe płytki spróbuję sprzedać.
    Poniżej dodaję jeszcze zbliżenie na samą płytkę do oceny jakości, oraz sygnalizator.
    Model skrzyżowania z sygnalizacją świetlną Model skrzyżowania z sygnalizacją świetlną


    Czy w projekcie płytki miałeś mostki z soldermaski pomiędzy padami scalaka TQFP? Czy te płytki były w jakiś sposób testowane przez producenta (np. jedna z metod testowana polega na elektrycznym sprawdzeniu przewodności i widać potem malutkie nakłucia na padach po igłach testowych).
  • #28
    olelek
    Level 24  
    W plikach gerber widać, że soldermaska powinna być między padami tqfp. Także pod tym względem niestety dali ciała. Dodam, że projekt pcb był sprawdzony ich plikiem DRC. Śladów po igłach nie widać. Czy sprawdzali elektrycznie? Nie wiem, ale na stronie jest że tak. Może nie sprawdzali w ogóle, a może sprawdzali przed cynowaniem.
  • #29
    gbd.reg
    Level 21  
    olelek wrote:
    zabezpieczeniu przed wystąpieniem 2 zielonych świateł


    A co w tym trudnego? Zbudować kilka warunków stanów zabronionych i wrzucić ich sprawdzanie pod koniec przerwania z watchdoga... Jeśli nastąpi zabroniony sygnał, przechodzimy w stan awaryjny sygnalizacji. Można dodatkowo dorzucić jakiś "trigger" takiej awarii, aby ją symulować :) W pamięci procka masz jeszcze mnóstwo miejsca, więc po co się oszczędzać?
  • #30
    kujol
    Level 12  
    Projekt bardzo ciekawy, a pomysł z rozbudową planszy jest bardzo dobry.
    Światła dla pieszych i kierowców powinny być na jednym słupku, ale domyślam się, że ze względu na wymiary trudniej byłoby to wykonać.
    Światła dla samochodów powinny być przed przejściem dla pieszych (przed linią warunkowego zatrzymania, złożonej z prostokątów), powinien znajdować się tam także znak ustąp pierwszeństwa, aby linia warunkowego zatrzymania złożona z trójkątów miała sens.
    Jest ona prawidłowo umieszczona, ponieważ w celu ustąpienia pierwszeństwa mogę stać na pasach (jesli to ja ustępuje- jestem pierwszy w kolejce), natomiast jesli my stoimy za kimś kto ustępuje pierwszeństwa, to nie mamy prawa stać na pasach (gdy jesteśmy drudzy i dalej w kolejce do ustąpienia).