Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Przeróbka przedwzmacniacza kolumny aktywnej RH Sound

08 Paź 2014 09:42 2289 5
  • Poziom 11  
    Witam, zostałem ostatnio poproszony o przeróbkę starej kolumny aktywnej RH Sound tak, by była bardziej funkcjonalna, a dokładniej - jej przedwzmacniacz. Jest to bardzo prosty sprzęt z jedną tylko gałką do regulacji siły dźwięku. Typ zdaje się 1125/05 (ciężko znaleźć typ na tym sprzęcie). Oryginalnie przedwzmacniacz ma 2 gniazga wejściowe XLR: mikrofonowe oraz liniowe niskoczułe oba nieregulowane. Chodzi o dołożenie dwóch gniazd wejściowych typu Jack 6,3 i zrobienie jakiejś regulacji czułości dla gniazda Line In. Narysowałem schemat z płytki i okazało się, że przeróbka powinna być raczej prosta. Poniżej zamieszczam schemat i propozycję przeróbki. Znaki '+' oraz '-' w kółeczkach oznaczają odpowiednio element dodany i element usunięty. Jak widać sygnał z gniazda Line In jest dzielony w stos. ok. 56/22, (albo raczej 56/11, jeśli wziąć pod uwagę rezystor 22k pomiędzy 2 i 3 gniazda Mic In) by potem zostać wmocniony w następnym członie wzmacniacza. Wyrzucenie rezystorów 56k i wstawienie zamiast nich potencjometru podwójnego 2x50k i szeregowo rezystorów 2x1k powinno wprowadzić regulację wzmocnienia dla wejścia Line In. Wejście byłoby wtedy dobre do gitary, mikrofonu jak i keybordu.
    Mam też pytanie do kolegów, którzy bawili się w to; gdzie lepiej jest dołączyć gniazda Jack: do gałęzi +, czy - wzmacniacza różnicowego? Czy ma to wpływ na szumy, czy łapanie jakichś śmieci?
    RH Sound robi teraz kolumny aktywne z podwójnymi gniazdami wejściowymi Jack 6,3 oraz XLR, bez jakichś przełączników pomiędzy nimi.
    Może ten schemacik komuś się przyda. Pozdrawiam
    Przeróbka przedwzmacniacza kolumny aktywnej RH Sound
  • Pomocny post
    Moderator Akustyka
    Skorzystaj z edytora schematów dostępnego na elektrodzie.

    Pierwszy błąd - końcówki jacka nie łączy się do pinu 3 tylko do pinu 2 w XLR. Jeżeli chcesz podłączyć jacka równolegle z XLR (możesz zastosować gniazdo combo, zajmuje mniej miejsca na płycie czołowej) to zastosuj gniazdo TRS i podłącz: tip - 2 Ring - 3 Sleve - 1. Nie wiele więcej roboty a masz ewentualne połączenie symetryczne.
    Nie ma to wpływu na szumy, tylko dostaniesz sygnał odwrócony w fazie, a to może powodować problemy z odsłuchem.

    Jeżeli podłączasz jacka gdzieś dalej w tor audio zabezpiecz go diodami podłączonymi do zasilania. Ograniczysz możliwość potencjalnego uszkodzenia wejść w opampach z powodu zbyt dużego napięcia.

    Podrzucam schemat jak to stagg rozwiązał w swojej paczce:

    Przeróbka przedwzmacniacza kolumny aktywnej RH Sound



    Edytuj
    W tym wypadku ja wstawiłem przełącznik w szeregu z R3 i R4, i równolegle do przełącznika dałem większe rezystor, nie pamiętam już coś koło 20k. Tym samym mam przełącznik mic/line.

    Natomiast za R9 (u Ciebie rezystor 4k7) będzie najlepszym miejscem na zrobienie miksera. Z rezystorem R9 wstawić potencjometr 50kA, a za wejściem jackowym taki sam potencjometr za R8.

    Zdecydowanie lepiej by było zrobić każde wejście z buforem na wzmacniaczu operacyjnym, i dopiero za nim robić regulację głośności. Będzie to zdecydowanie lepsze niż regulacja potencjometrem jaką zaproponowałeś. Zamiast potencjometru większośc producentów stosuje przełącznik mic/line. Tak jak na schemacie poniżej. Jest to w zupełności wystarczające.

    Przeróbka przedwzmacniacza kolumny aktywnej RH Sound



    Edytuj

    Na powyższym schemacie możesz dodatkowo zobaczyć zabezpieczenie wejścia przed zbyt dużym sygnałem różnicowym. Zabezpiecza to wejście opampu.

    Przy wstawianiu dodatkowego wzmacniacza operacyjnego zwróć uwagę w jaki sposób jest rozwiązane zasilanie Vcc i Vee. W tanich konstrukcjach nie ma stabilizatora napięcia, a napięcie jest ograniczane rezystorami z wyższego napięcia końcówki mocy. Dodatkowy układ scalony to obciążenie które może spowodować zbyt duży spadek Vcc i Vee lub jego asymetrię, i trzeba to będzie skorygować rezystorami, lub zrobić stabilizację z stabilizatorach.
  • Poziom 11  
    Dzięki za odpowiedź. Rzeczywiście nie ma tu stabilizatorów napięcia + i - dla wzm. op. są miejsca na nie na płytce zasilacza. Wzm. op. oryginalne to RC4558, chciałem jeden wymienić na NE5532, albo LM833, ale zdziwiłem się jak zajrzałem do parametrów, RC4558 ma tylko 8 nV/YHz szumu, to mniej niż TL07x, ale Slew Rate tylko 1,7 (NE5532 ma 5nV/YHz szumu i SR 9 V/uS) Nie wiem czy dla takiego prostego sprzętu warto zmieniać op-a. Boję się też, że jak zrobię regulację tak jak to pokazałem na rysunku, to będzie buczeć przy większym wzmocnieniu, chyba zrobię tak jak pokazałeś na rysunku. Ciekawe, że transformator (toroid) jest tam bardzo blisko płytki przedwzmacniacza. To chyba jedne z pierwszych konstrukcji RH Sound ;)
    Piszesz, że Jacka łączy się z pinem 2 XLR... ciekawe czy producenci zawsze łączą pin 2 XLR z gałęzią '-' wzm. różnicowego ;)
    I co to jest to combo? Jakoś nie mogę do tego dotrzeć.
  • Pomocny post
    Moderator Akustyka
    raficzek napisał:
    Rzeczywiście nie ma tu stabilizatorów napięcia + i - dla wzm. op. są miejsca na nie na płytce zasilacza.

    Mówisz chyba o stabilizatorach. Jak ich nie ma to możesz wstawić 7815 i 7915 bo pewnie pod nie jest płytka przygotowana (zmierz jeszcze napięcie na opampach czy jest okolica ±15V czy ±12V - to napięcie nie może być większe niż ±18V bo to granica warunków pracy większości opampów). Tylko sprawdź czy nie trzeba jeszcze obok obsadzić kondensatorów filtrujących bo pewnie też są pominięte. Zawsze to wyjdzie na plus w kwestii szumów.

    raficzek napisał:
    ciekawe czy producenci zawsze łączą pin 2 XLR z gałęzią '-' wzm. różnicowego :wink:

    Na tym etapie nie ma to znaczenia. Byle by był producent w dalszej części konsekwentny. Sygnał później można odwrócić w fazie co możesz zobaczyć na swoim schemacie na drugim wzmacniaczu operacyjnym.
    Spotkałem się kiedyś w paczce aktywnej że + wzmacniacza był podłączony do - drivera. I to było poprawnie.

    Nie sądzę żebyś usłyszał jakąś większą różnicę po zmianie opampów na tej klasie sprzęcie. Co możesz zauważyć względem drugiej takiej samej kolumny to różnicę w wzmocnieniu.

    Ja ostatnio stosuję MC33078 /79 Motoroli zwłaszcza w stopniu wejściowym bo mają na wejściu diody zabezpieczające przed wyładowaniami elektrostatycznymi (ESD Diodes Provided on the Inputs). Już kilka razy naprawiałem swoje das DS115a bo padało wejście na ne5532 tl072 czy 4558 jak na razie po wymianie na 33078 jest spokój. Szczególnie jak nie ma innych zabezpieczeń wejścia warto o tym pomyśleć. Opampów nie masz tam dużo, nie kosztuje to dużo zawsze można się pobawić.

    raficzek napisał:
    I co to jest to combo? Jakoś nie mogę do tego dotrzeć.

    Np: Amphenol ACJC6V, Neutrik NCJ6FA-H-0. Często stosowane przez producentów żeby ograniczyć przestrzeń na panelu. Np w ręcznych rejestratorach (Zoom EXH-6), kartach muzycznych (roland quad-capture) czy kolumnach aktywnych (RCF 4Pro8003-AS).
    Dodatkowo w takim gnieździe styki XLR i TRS mają osobne wyprowadzenia. Pozwala to na osobne ich podłączenie. Np XLR może być wejściem mikrofonowym z phantom a TRS liniowym bez phantom. Ale to już ogranicza Twoja inwencja twórcza ;).
  • Poziom 11  
    Dzięki, chyba wstawię LM833. Mam takie dwa z 1987 roku z przetwornika I/U mojego starego Marantz'a CD 56. Leżą sobie bezużytecznie po tym jak wymieniłem je na ultraszybkie AD 8002 ze sprzężeniem prądowym. Jej... te LM-y mają prawie 30 lat (!) i ciągle są dobre i można je użyć, popatrz jakie dobre rzeczy ludzie robili 30 lat temu. Czasem mam wrażenie, że przez ostatnie 20 - 30 lat świat w ogóle nie poszedł do przodu (oczywiście pomijając informatykę i internet) A może lepiej te LM-y zachować, bo mają wartość zabytkową?;)Przeróbka przedwzmacniacza kolumny aktywnej RH Sound Przeróbka przedwzmacniacza kolumny aktywnej RH Sound
  • Poziom 11  
    Jeszcze jedno pytanie... niektórzy producenci, w tym RH Sound, obok gniazda XLR Line In umieszczają gniazdo stereo 2x RCA (np. pod keyboard). Jak je dołączają? Czy na wejście wzm. różnicowego, np. L na '+', a R na '-'? Czy oba kanały przez rezystory na jakieś wejście wzm. różnicowego? Czy na drugi człon wzmacniacza?