Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

DAF XF 95 - Nieszczelny zawór czterodrożny - NOWY !

decard86 08 Paź 2014 14:37 6924 6
  • #1 08 Paź 2014 14:37
    decard86
    Poziom 10  

    Proszę o pomoc !

    Miałem problem z zaworem czterodrożnym - przepuszczał dolny grzybek od strony osuszacza. Wymieniłem na nowy oryginalny, powietrze uciekało w tym samym miejscu.

    Postanowiłem go zareklamować i dostałem kolejny nowy również oryginalny, tym razem wymieniłem i zawór i podstawę osuszacza.

    Po zmontowaniu wszystkiego do kupy ręce mi opadły - znów ucieka powietrze dolnym grzybkiem od strony osuszacza....

    Czy ja mam takiego pecha, że dostaję wadliwe zawory czy może wina leży w innym zaworze, który ma na to wpływ ?

    czekam na Wasze porady...

    0 6
  • #2 08 Paź 2014 15:06
    krisbrumm
    Specjalista - DAF Trucks

    A przy jakim ciśnieniu (na zegarach) osuszacz wyrzuca powietrze i przestaje lądować układ?

    2
  • #3 08 Paź 2014 15:14
    decard86
    Poziom 10  

    osuszacz otwiera gdy wskaźniki przejdą minimalnie 10atm

    0
  • #4 08 Paź 2014 21:15
    kowal3376
    Poziom 10  

    Witam. Sprawdź czy po zrzuceniu powietrza przez zawór osuszacza sprężarka przechodzi na bieg jałowy.

    0
  • #5 08 Paź 2014 21:39
    decard86
    Poziom 10  

    kolego problem w tym, że na zgaszonym silniku też ucieka powietrze, dopóki nie wyleci do 4,5 atm

    0
  • Pomocny post
    #6 08 Paź 2014 23:12
    krisbrumm
    Specjalista - DAF Trucks

    kowal3376 napisał:
    Sprawdź czy po zrzuceniu powietrza przez zawór osuszacza sprężarka przechodzi na bieg jałowy

    Od kiedy to w DAFach sprężarka przechodzi w momencie wyrzucania powietrza przez osuszacz w jakiś bieg jałowy???
    Osuszacz ma zawór napełniający który w momencie osiągnięcia ciśnienia 10.5 bar zamyka przepływ do wylotu z osuszacza (połączony do zaworu wielodrożnego), następnie w momencie zamknięcia zaworu napełniającego otwiera zawór wyrzutowy który to otwiera do atmosfery objętość osuszacza (wraz z powietrzem w filtrze osuszacza) i całość powietrza zamknięta od samego kompresora aż do zaworu napełniającego jest wyrzucana do atmosfery.
    Ponieważ zawór wyrzutowy jest umieszczony zanim powietrze przepłynie przez filtr z granulatem, w momencie jego otwarcia sprężone powietrze wewnątrz filtra cofa się przepływając wstecz normalnego kierunku przepływu przez filtr aż do atmosfery.W tym cyklu wyrzucania powietrza wydmuchuje zwykle wodę zatrzymaną w filtrze stąd wielokrotnie widziana woda przy wyrzucaniu powietrza.
    Ten cykl wyrzucania powietrza wstecz w filtrze jest określane przez Knorr-Bremse jak i przez Wabco jako cykl regeneracji filtra.
    Oczywiście przy wyrzucaniu powietrza wstecz filtra, tylko ta woda zostaje wyrzucona, która nie została zaabsorbowana przez granulat.
    Wyrzucanie wody świadczy główni o tym, że filtr osuszacza jest już zwykle zużyty- tzn. nie może już więcej pochłonąć wilgoci tylko akumuluje wodę i ją prz tzw. Blow-off wyrzuca .
    Od momentu wyrzutu powietrza przez osuszacz ciśnienie aż do zaworu napełniającego spada do zera tzn. do ciśnienia otoczenia.Czyli sprężarka w tym trybie po prostu pompuje powietrze do rurki kompresora aby dalej to powietrze po prostu ulecieć do atmosfery.Kompresor wówczas zamiast sprężać powietrze to po prostu przetłacza je poprzez rurkę kompresora aż do atmosfery.Stąd po wyrzuceniu powietrza przez osuszacz wrażenie jakby osuszacz "oddychał" z częstotliwością obrotów silnika.
    Będzie tak "oddychał" tzn przetłaczał powietrze bez jego sprężania do atmosfery dopóki ciśnienie za zaworem napełniającym (czyli w zaworze wielodrożnym) nie spadnie poniżej 10 barów.Wówczas zawór wyrzutowy się zamknie, napełniający się otworzy i osuszacz znowu poprzez filtr będzie nabijał powietrze do zaworu wielodrożnego.
    W DAFach z serii CF75, CF85 , XF95 czy też XF105 jest też wewnątrz kompresora zaworek bezpieczeństwa.To ten, który przysłania lu zasłania zaworki (płytki) wewnątrz głowiczki kompresora.Ten zaworek jest ustawiony na ciśnienie 12 barów i służy wyłącznie do tego, aby w przypadku awarii któregokolwiek z zaworów w osuszaczu nie dopuścić do nabijania w nieskończoność powietrza .Jeżeli zaworek napełniający nie zamknie się przy 10.5 bara i wyrzutowy nie otworzy - wówczas przy 12 barach zaworek bezpieczeństwa odsunie płytki w głowicy tak, aby kompresor nie nabijał już więcej powietrza.
    Przy normalnie i prawidłowo pracującym zaworku wewnątrz osuszacza, ten zaworek w głowicy kompresora nigdy nie powinien być uruchomiony.Zaworek bezpieczeństwa uruchamiany jest ciśnieniem powietrza.Jest to normalnie obciążony sprężyną mały tłoczek w głowiczce kompresora.Tłoczek jest sterowany ciśnieniem z osuszacza (to ta rurka 6mm z osuszacza do głowicy kompresora!). Jedynym symptomem świadczącym o tym że zaworek bezpieczeństwa przejął kontrolę nad sterowaniem ciśnienim jest to, że wskazówka na zegarach pokazuje dużo więcej niż 10 barów i brak jest wyrzutów ciśnienia.
    W LF-ach i CF65 nie ma wogóle zaworka bezpieczeństwa w sprężarce i dlatego w przypadku awarii zaworków w osuszaczu kompresor nabija ile tylko może -nawet i 16 barów!, co sygnalizowane jest dziwnym objawem a mianowicie zegary idą w górę, mijają 10 barów, idą do końca i wskazówki spadają do zera a na DIPie wyświetla się komunikat uszkodzenia czujników ciśnienia .Parę ruchów pedału hamulca aby zrzucić ciśnienie poniżej 12 barów i komunikat znika.Oczywiście usterka jest w osuszaczu bo przy 10.5 barach nie wyrzuca...
    W zaworze czterodrożnym ciśnienie zależy od numeru portu (kanału) porty: 2.3 (przyczepa), 2.5 (hamulec ręczny) i 2.7 (ten mały z boku) pracują przy ciśnieniu max. do 8.5 bara a na dodatek port 2.5 - ten od ręcznego- w nowym, oryginalnym zaworze napełniany jest dopiero gdy ciśnienie w portach 2.1 (roboczy - tył) i 2.2 (roboczy-przód) przekroczy około 7 barów - to wiemy.Stąd hamulec ręczny może zostać wyzwolony dopiero jak ciśnienie w hamulcu roboczym przekroczy wartość 7 barów.
    Pozostałe porty (2.1, 2.2, 2.4, 2.6) pracuja przy nominalnym ciśnieniu czyli 10.5 bara
    2 grzybki za zaworem wielodrożnym są to porty odpowietrzające które łączą przestrzeń za membrankami zaworków zaworu z atmosferą tak, aby nie było różnicy ciśnień.
    Według Knorr-Bremse, jeżeli zawór wielodrożny ma wyciek powietrza z tych grzybków powyżej 4 barów na zegarach, to zawór jest uszkodzony i trzeba go wymienić.Jeżeli powietrze ucieka poniżej ciśnienia 4 bar to jest sprawny.
    Mam wrażenie, ze u Ciebie zawór wielodrożny jest źle popodłączany.
    zatem:
    2.1- hamulec roboczy tylni
    2.2 - hamulec roboczy przedni
    2.3 - przyczepa
    2.4 - osprzęt (wspomaganie sprzęgła, fotel kierowcy, etc)
    2.5 - hamulec ręczny
    2.6 - Tyln zawieszenie pneumatyczne ECAS + skrzynia AsTronic

    Jeżeli auto ma zawieszenie pneumatyczne na osi przedniej to wówczas zasilanie do tego zawieszenia pneumatycznego nie jest wspólne z tylnym i jest to z portu 2.9 znajdującgo się w... budowie osuszacza (tak!).To też jest 10 bar port.Ciekawskim powiem, ze takie połączenie jest podyktowane pierwszeństwm w napełnianiu zawieszenia przedniego z uwagi na sterownośc samochodu.
    Jeżeli niektóre porty pracuja przy ciśnieniu 8.5 bara a pozostałe przy 10 barów, to logicznym jest iż zamiana rurek przy zaworze wielodrożnym może miec wpływ na ten wycik powietrza.
    Sprawdź te połączenia.Warto!

    6
  • #7 17 Lip 2015 15:39
    decard86
    Poziom 10  

    problem rozwiązany.

    Po wymianie modulatora EBS tylnej osi jak ręką odjął.

    4