Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Metalwork
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Proteco Mover 8 - Mechanizm napędu i blokada manualna

pilotrc 10 Oct 2014 21:32 5853 15
  • #1
    pilotrc
    Level 2  
    Wstawiam kilka fotek z regeneracji mechanizmu napędu i blokady.
    Dodam aby uniknąć problemu z otwieraniem awaryjnym w razie braku prądu lub dużymi opadami śniegu trzeba ten mechanizm ruszyć raz po raz nawet bez powodu.

    Proteco Mover 8 - Mechanizm napędu i blokada manualna Proteco Mover 8 - Mechanizm napędu i blokada manualna Proteco Mover 8 - Mechanizm napędu i blokada manualna Proteco Mover 8 - Mechanizm napędu i blokada manualna
    Proteco Mover 8 - Mechanizm napędu i blokada manualna

    Wszystkie elementy są już oczyszczone na zdjęciach jednak po wyjęciu mechanizmu kulki, frezy na wałku i kole zębatym były tak zapieczone że kompletnie niewidoczne a sprężyna nie odbijała co było przyczyną kłopotów.
    Po oczyszczeniu i posmarowaniu smarem do przegubów, zmontowałem wszystko i pięknie chodzi.

    Przed całą akcją połamałem kluczyk a w zasadzie jego plastikowy uchywt, poniżej patent który wymyśliłem

    Proteco Mover 8 - Mechanizm napędu i blokada manualna Proteco Mover 8 - Mechanizm napędu i blokada manualna

    Generalnie muszę przyznać że napęd spisuje się naprawdę doskonale, po 12 latach użytkowania to pierwsze prace konserwacyjne jakie wykonałem.

    Po paru latach co prawda wymieniłem centralkę na Centralę C-1 firmy Saimatic przeznaczoną do siłowników do bram przesuwnych ale reszta bez zarzutu.

    Proteco Mover 8 - Mechanizm napędu i blokada manualna

    Chodzi na częstotliwości FAAC i ładnie pracuje z pilotami Fix 3 w moim przypadku.

    Radzę przed demontażem elektroniki porobić dokumentację fotograficzną połączeń kabli na centrali i okolicy.

    Proteco Mover 8 - Mechanizm napędu i blokada manualna

    Jako laik wszystko dzięki tej prostej metodzie zdemontowałem i zmontowałem.

    Bardzo dziękuję Panu (imienia nie pamiętam) z firmy www.esab.net.pl który w miły i sympatyczny sposób wprowadził mnie w temat i wyjaśnił wszystko wyczerpująco.

    Powodzenia ;-)
    Ethernet jednoparowy (SPE) - rozwiązania w przemyśle. Szkolenie 29.09.2021r. g. 11.00 Zarejestruj się za darmo
  • Metalwork
  • #2
    Jarmie
    Level 14  
    Mam taki sam model, założyłem go w 2000r i dnia dzisiejszego śmiga bez większych problemów na oryginalnych częściach i jeszcze mam jeden egzemplarz nówka na zapas. Urządzenie nie do zajeżdzenia, nie to co dzisiaj.
  • #3
    rafałskrzetuski
    Level 11  
    Potwierdzam, Napędy do bram Proteco MOVER są bardzo dobrze wykonane i mogę to powiedzieć jako praktyk bo serwisuję je niekiedy. Automatyka Proteco posiada cechy urządzeń z "dobrych" lat XX wieku,
    kiedy robiło się rzeczy po to żeby działały jak najdłużej, a nie jak teraz prawie zaprogramowane 25 miesięcy i nienaprawialny złom.
    To co pokazałeś na zdjęciach to jest "sprzęgło kłowe" które pracuje tylko w chwili ręcznego odblokowania bramy. Powodem awarii było to, że mechanizm jest "za bardzo dobry" i nie wymagał częstego
    odblokowania awaryjnego, więc się zapiekł smar w układzie sprzęgła. ( taka ironia losu )
    Z praktyki podpowiem że w tych napędach ważne jest zachowanie odpowiedniego luzu ( 1-3 mm) pomiędzy kołem zębatym, a listwą zębatą na bramie.
    Po tylu latach warto sprawdzić kondensator silnika, który odpowiada za rozruch czyli "moc" startową silnika....(lub wymienić za 10-15 zł)
  • #4
    KrzyMol
    Level 9  
    Witam
    3 kulki, które przenoszą napęd są do wymiany /skorodowane/.
    Przekładnia /ze zdjęcia nie widzę dokładnie/ powinna mieć tylko 3 rowki poprzeczne, natomiast rowek po obwodzie przekładni to znak, że przekładnia jest do wymiany - taki efekt występuje w przypadku źle wysprzęglanego napędu.
    Tak więc prawdopodobnie do wymiany przekładnia i kulki lub kompletny wał poziomy.
  • Metalwork
  • #5
    Szklob
    Level 2  
    Czy może ktoś podać jak wyjąć wał mniejszy z kulkami z wału szerszego? Rozebrałem całość i utknąłem w tym punkcie. Próbuję wcisnąć kulki do środka i wtedy wyjąć wał ale kulki wciąż blokują wał.

    Dodano po 10 [minuty]:

    Proteco Mover 8 - Mechanizm napędu i blokada manualna
  • #6
    KrzyMol
    Level 9  
    To nic nie da bo wszystko zardzewiało należy wymienić cały wał kompletny. Kulki blokują sworzeń, który współpracuje ze sprężyną i za pomocą podtoczenia kulki wpadają lub się podnoszą zasprzeglając przekładnię.

    Dodano po 7 [godziny] 38 [minuty]:

    Jeszcze jedno kulek nie wepchniesz do środka. Możesz je wyjąć do zewnątrz np. przez wepchnięcie sworznia, który powinien dać się wcisnąć a sprężyna powinna go ponownie wypchnąć.
  • #7
    Szklob
    Level 2  
    Wielkie dzięki, a gdzie można zamówić ten sworzeń?
  • #8
    pilotrc
    Level 2  
    Przy okazji wymiany mocowania wózka bramy zainwestowałem w nowy kompletny wał napędowy. Operacja szybka i mam nadzieję że posłuży kolejnych kilkanaście lat.

    Proteco Mover 8 - Mechanizm napędu i blokada manualna


    Dodano po 8 [minuty]:

    W prosty sposób wyłamałem trzpień który uniemożliwiał operowanie blokadą napędu zwykłym imbusem. Klucz z "dziurką" zawsze gdzieś się gubił teraz wystarczy imbus.


    Proteco Mover 8 - Mechanizm napędu i blokada manualna
    Proteco Mover 8 - Mechanizm napędu i blokada manualna
  • #9
    Szklob
    Level 2  
    A gdzie można kupić części do silników PROTECO?
  • #11
    iksilak
    Level 11  
    Jak wyjąć wał z podstawy napędu? Odkręciłem trzy śruby mocujące plastikową obudowę wału, wyjąłem silnik ale wał wraz z plastikową obudową siedzą w podstawie napędu i nie mogę tego wyciągnąć, próbowałem tę plastikową obudowę obrócić ale też nie da rady? Proszę o podpowiedź.
  • #12
    pilotrc
    Level 2  
    Trzeba delikatnie podważyć na styku korpusu napędu z obudową wału, jakimś dłutem ostrym lub śrubokrętem. Obrócić się chyba nie da (nie pamiętam).
  • #13
    iksilak
    Level 11  
    Udało się ale podważanie nic nie dało. Dla potomnych opiszę prosty i bezpieczny sposób na wyjęcie sztywno siedzącego walka:
    Wykręciłem śrubę z przodu wałka, tę zabezpieczającą zębatkę. W jej miejsce wkręciłem długą szpilkę, na tej szpilce zawiesiłem całość na czymś sztywnym, ja zawiesiłem na imadle w ten sposób, że na drugim końcu szpilki nakręciłem nakrętkę z szeroką podkładką na niej zawiesiłem całość w imadle. gdy już wisiało sztywno za wałek (poprzez szpilkę zawieszoną na imadle) sporym młotkiem uderzyłem w korpus obok wałka. Oczywiście należy zrobić to przez drewniany szeroki klocek bo korpus jest aluminiowy i bezpośrednie uderzenie młotkiem mogłoby uszkodzić go. Pod wiszący korpus trzeba podłożyć coś miękkiego bo po uderzeniu spadnie on w dół, na szpilce zostanie kompletny wałek. Uderzać należy ostrożnie, najpierw lekko a potem zwiększając siłę aż do skutku.
  • #14
    pchelka175
    Level 9  
    Witam mam pytanko czy w tym całym wale znajduje się jakieś łożysko??bo u mnie też ciężko chodzi sam ten wał i brama nie ma siły pracować tylko jest takie ,,trykanie,, myślicie że to może być od zatartego łożyska ?
  • #15
    iksilak
    Level 11  
    Tak, masz zatarty wałek. Nie pamiętam dokładnie ale łożyska tam są chyba ślizgowe. Tak czy inaczej musisz całość rozebrać, wyczyścić i ocenić czy samo nasmarowanie wystarczy czy potrzebna wymiana. Przy rozbieraniu uważaj na te kulki żeby potem wiedzieć jak to poskładać. Obejrzyj zdjęcia z początku tematu.
  • #16
    pchelka175
    Level 9  
    Ok dzięki za wszelką pomoc okazało się że też jest walnięty kondensator od razu wymienione i cały układ nasmarowany i hula aż miło