Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Sklep HeluKabel
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Szuda96ac silnik - dołączenie oporności do wirnika

13 Paź 2014 07:40 1176 8
  • Poziom 13  
    Witam kolegów mam problem z silnikiem suwnicy Szuda96ac 17KW 500v 3 - fazy ma problem z ruszaniem na pierwszym biegu. Problemy zaczęły się kiedy wymieniono opornicę na nowego typu drutową. Nowa opornica ma wartość 3x5,5 Ohma czy jest to prawidłowa wartość ? Czy mógł by ktoś obliczyć poprawną wartość oporu? Dodam jeszcze że silnik grzeje się po dłuższej jeździe a był niedawno na nowo przezwajany. Dane silnika:


    SZUDa96ac
    17Kw 500V
    Wirnik 290v 36A

    Czy istnieje jakiś wzór aby to obliczyć za wszelką pomoc dziękuję
  • Sklep HeluKabel
  • Poziom 20  
    A czy mógłbyś wrzucić pełny schemat tego układu? To jest mechanizm jazdy suwnicy, czy wózka?
  • Sklep HeluKabel
  • Poziom 13  
    Jest to mechanizm jazdy mostem suwnicy w tym układzie jest nastawnik opory i silnik ale schematu nie będę miał bo suwnica ma ponad 70 lat i wszystko z niej zagineło. W sumie mam takie pytanie czy zmniejszenie oporności będzie skutkowało zwiększeniem momentu rozruchu silnika?
  • Poziom 11  
    Wręcz przeciwnie, większy opór poprawia charakterystykę rozruchową silnika. Charakterystyka C:

    Szuda96ac silnik - dołączenie oporności do wirnika
  • Poziom 13  
    Troche nie rozumiem połączenia silnik - opory - nastawnik do wirnika idą trzy kable w opornicy jest 7 odczepów U1 V1 W1 oraz U2 V2 W2 i 0 i teraz jak na chłopski rozum to połączyć w nastawniku. Jak wykonać pomiar przy silniku czy dochodzą do niego te oporności które powinny. Dzisiaj mierzyłem inny podobny silnik parametrowo tylko miał 345V na wirniku i opornica miala przybliżone wartości jak ta przy silniku 290v. Więc czemu ten silnik z którym mam problem jest jednym wielkim mułem i sie grzeje a ten 345v rusza fajnie płynnie z taka samą siłą. Czy może być uszkodzony silnik/wirnik ?
  • Moderator Elektrotechnika
    Edziooo napisał:
    czy zmniejszenie oporności

    Verter napisał:
    Wręcz przeciwnie, większy opór

    Koledze chyba chodziło o odwrotne działanie.
    Edziooo napisał:
    Dzisiaj mierzyłem inny podobny silnik parametrowo tylko miał 345V na wirniku i opornica miala przybliżone wartości jak ta przy silniku 290v

    Czy ten po naprawie ma takie same parametry przy pomiarze.
    Edziooo napisał:
    Nowa opornica ma wartość 3x5,5 Ohma

    Czy ta opornica druga (pracująca ) ma takie same parametry.
  • Poziom 39  
    Urządzenie musi posiadać DTR wraz ze schematem, z prostego względu- podlega pod UDT!
    Jeśli dobrze zrozumiałem, wymieniono rezystor rozruchowy na nowy- zapewne fechralowy, więc ktoś musiał posiadać dane wcześniejszego rezystora.
    Może jest źle dobrany, może jest luz na mostku zwierającym rezystor w gwiazdę, może wystarczy przeczyścić styki, może nie działa prawidłowo sterowanie stycznikami załączającymi 1 stopień, może hamulec jazdy jest źle wyregulowany, a może należy skrócić zacisk "gwiazdy"... Dużo jest tych "może", a racjonalną decyzje podejmować można wtedy, kiedy się posiada dostateczny zasób informacji.
    Edziooo napisał:
    Dodam jeszcze że silnik grzeje się po dłuższej jeździe

    Po dłuższej jeździe- 20, 30 a może 50 sekund? Na której prędkości obrotowej? Co ze sterowaniem, hamowaniem, w jaki sposób przełączane są prędkości obrotowe (w jakim czasie pomiędzy kolejnymi stopniami) itd...

    Podsumowując- jako konserwator, nie masz prawa podpisać przeglądu suwnicy jeśli nie posiada DTR! No bo chyba posiadasz stosowne uprawnienia dla urządzeń transportu bliskiego...

    Nie ma co gdybać.
  • Poziom 13  
    Więc po kolei silnik został przegrzany po tym jak w nastawniku kontakt łącznika nie zwierał i nie odłączał oporu od silnika i przegrzało wirnik. Więc stawiał bym na wirnik. Jutro silnik zamienię na ten co ma 345v na wirniku i zobaczymy a ten i tak idzie na gwarancje/przewinięcie ale to już niech się zakład dogaduje z facetem co to przewijał. Dam znać co wniesie zmiana silnika. A co do schematu to jest tylko nieczytelny przynajmniej nie w całości a czemu suwnica przechodzi UDT to już sprawa inspektora może przymyka oko :) pozdrawiam i dziękuje za pomoc.

    Dodano po 7 [minuty]:

    Silnik ma temperaturę jakies 80 stopni po 30 min pod obciążeniem, ruszanie, hamowanie. Sterowanie jest zrealizowane w nastawniku jest wszystko zwierane nie ma przełączania czasowego prędkości. Suwnica jest z 1960r a nie była modernizowana więc szału nie ma :)
  • Moderator Elektrotechnika
    Edziooo napisał:
    A co do schematu to jest tylko nieczytelny przynajmniej nie w całości a czemu suwnica przechodzi UDT to już sprawa inspektora może przymyka oko

    Kolega sąsiad to mogę powiedzieć że większość inspektorów UDT w Katowicach to mechanicy więc na elektryce a tym bardziej na schematach się nie znają . Jutro odbiera inspektor suwnicę z 52 roku tam jest Jazz . U takiego inspektora liczą się papiery ,musieliśmy ją dostosować do minimalnych wymogów dyrektywy maszynowej no to nowy schemat potrzeba zrobić z podpisem że wykonała to osoba uprawniona do montażu i remontów urządzeń dźwignicowych.