Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

VTTC na lampie GU 81

mikusnt 19 Nov 2017 12:39 29607 172
Tespol
  • #121
    robi1
    Level 12  
    A mógł bym prosić foto u mnie niema tego efektu mam tak to zrobione jak na fotoVTTC na lampie GU 81
  • Tespol
  • #123
    bzyk69ak47
    Level 13  
    Uzw.sprzezenia jest na kielichu obciety od tej samej rury co pierwotne,samo ma juz swoiste zgrubienie(pierscien gdzie uszczelka byla) to myslalem zeby nad nim przykleic zywica pozadnie pierscien z plexy...
  • #124
    robi1
    Level 12  
    Już wiem masz ostre szpilki załóż jakieś końcówki bez ostrych kantówek wysokie napięcie o dużej częstotliwości dąży do ostrych przedmiotów wyprowadzeń i koniecznie 2 lub3 warstwy lakieru elektro i izolacyjnego.
  • #125
    bzyk69ak47
    Level 13  
    Ps. no bo to na ktorym odczepie jest podlaczone co do przebic chyba nie ma znaczenia,tylko samo polozenie,czy tak? teraz jest jakies 2 cm nad pierwotnym,jak dawalem na minimum czyli ok 1 cm to wyladowania byly mniejsze,jak znowu nieco wyzej to efekt lepszy ale i korony wieksze i szybciej powstawaly...
  • #126
    robi1
    Level 12  
    W tym przypadku pierścień z pleksi nie rozwiąże problemu.
  • Tespol
  • #128
    robi1
    Level 12  
    Jeszcze jedna ważna rzecz jeśli na rurze powstał czarny wypalony kanalik czyli około 70% węgla nic z tym się zrobić nie da rura do wymiany.

    Dodano po 1 [minuty]:

    Zwykły nie bardzo elektroizolacyjny jest lepszy.
  • #129
    bzyk69ak47
    Level 13  
    Tak,wiem,to juz dawno zauwazylem ze jesli prad raz sobie droge utorowal to i metr zywicy nie pomoze... Ok,wiec bede musial kupic elektroizolacyjny,jak zalatwie juz wszystkie elementy,amperomierz,lakier itd. to pokaze co wyszlo z tego wszystkiego,bardzo dziekuje za pomoc,pozdrawiam,do uslyszenia :D
  • #130
    robi1
    Level 12  
    Zima długa niema co się śpieszyć, powodzenia w dalszej budowie transformatora chętnie zobaczę rezultaty.
  • #131
    bzyk69ak47
    Level 13  
    Witam ponownie po malej przerwie :D
    Dostalem juz lakier elektroizolacyjny,rezystor mocy,kondensator itp. nawinalem uzw. sprzezenia od nowa ,polozylem 3 warstwy lakieru,zmontowalem rezystor siatkowy z 3 rezystorow,co w sumie daje 550R 300W, kondensator rownolegly 20nF 5kV,znalazlem stary radziecki amperomierz na 100mA,dobralem bocznik tak ze teraz 100mA=1A, sprawdzalem na sztucznym obciazeniu porownujac na roznych wartosciach z miernikiem cyfrowym,wskazania prawie idealnie sie pokrywaja,poskladalem wszystko,no i niestety efekt malo zadawalajacy :cry:
    Uzw. sprzezenia liczy sobie 22zw z odczepem co 1 od 11ego,jednak przy pelnym 230V zas. okazalo sie ze i to za duzo,bo przy "najnizszym" odczepie czyli 11 prad wynosil ok 720mA,zdjalem wiec je i nawinalem probne uzw. drutem w izolacji o srednicy golego drutu 1mm na 12 zw. z odczepami od 2giego,warosc bliska 600mA osiagnalem na 7 zwoju(czy to nie dziwnie malo?),potem zaczalem stroic uzw. pierwotne,najlepsze efekty na 37zw. ale wyladowania maja 35,max 36 cm, :cry: :cry: co nie zachwyca.
    W sumie uklad zasilany 2xMOT rownolegle,zasilacz na 4xMOC (lacznie 4,3uF 2100V) i 10 sztuk szereg. diod 6A10(1000V/10A),kond. rez. 2 rownolegle K15U1 470pF 15kV 40kWAR(lacznie 980pF zmierzone),lampa najpierw GU81,potem GU 80,obie radzieckie (nie LAMINA),tylko ze uzywki(niewiem jaka maja emisje).

    Dozucam filmik i kilka zdjec,prosze o podpowiedzi czy jeszcze cos mozna zrobic aby polepszyc efekty,czy to moze lampy sa juz wyeksploatowane...

    Z GORY DZIEKI,POZDRAWIAM :D
    VTTC na lampie GU 81VTTC na lampie GU 81VTTC na lampie GU 81VTTC na lampie GU 81

    Dodam jeszcze ze ulotow z uzw.sprzez. sie pozbylem,przebic zadnych tez niema.
  • #132
    bzyk69ak47
    Level 13  
    Zauwazylem wlasnie ze po ok 2 min pracy oba uzw. (pierwotne i sprzezenia) sa wyraznie cieple,czy tzn ze sa nawiniete zbyt malym przekrojem?
  • #133
    robi1
    Level 12  
    Witam ponownie trudno jest powiedzieć czemu są takie słabe efekty, tych oporników siatkowych jest stanowczo za dużo wystarczy jeden 150W w granicach 500 - 1000 om prąd anodowy jest prawidłowy czyli maksymalny jaki można przepuścić przez tą lampę choć nieco większy jej nie zaszkodzi podejrzewam że problem leży w wykonaniu uzwojeń pierwotnego i wtórnego ale trudno mi wskazać konkretnie jakie , u mnie uzwojenie pierwotne się nie grzeje mam nawinięte 2,5mm2 kondensator rezonansowy 1,5nF wtórne robi się cieple ale tylko w dolnej części w tej co działa bezpośrednio na nie uzwojenie pierwotne no i cóż mogę doradzić więcej proponował bym wykonanie dokładnej kopi mojego transformatora przy 1 transformatorze 900W wyładowania ponad 40cm na ale co za przyjemność i satysfakcja jest z budowania kopi żadna. Może jeszcze jedna wskazówka nie budował bym od razu gotowca najpierw prowizorkę i dopiero po rozwiązaniu wszystkich problemów wersje finalną.
    Pozdrawiam

    Dodano po 2 [godziny] 33 [minuty]:

    Tu jest fajny projekt cewki ale nie wiem z jakiej strony pochodzi ale charakteryzuje się małą średnicą i wielkością uzwojeń przy dużej mocy.
    Okular
    Rura próżniowa: GU-81m Rosyjski pentoda
    Zasilanie: Ogromne 2300V 1000mA oceniono MOT, pół fali podwoiła
    Całkowita moc wejściowa: 1800W / 2200VA
    Zbiornik kondensatora: 1.6nF (1600pf) ceramika 11.5kV ~ RF
    Cewki: pierwotny 125mm PVC dawne, 35 kolejkach, wtórne: 60mm porcellain byłego 300mm nawijania drutu pokrytego bawełny
    Długość Spark: 60cm (24 ")
    Praca ciągła - bez stacatto, płyta rura staje się ledwie na czerwono w ciemności po kilku minutach.
    vacuum tube Tesla coil project I finished recently.

    Specs
    Vacuum tube: GU-81M Russian pentode
    Power supply: Huge 2300V 1000mA rated MOT, half wave doubled
    Input power total: 1800W / 2200VA
    Tank capacitor: 1.6nF (1600pf) 11.5kV~ RF ceramic
    Coils: primary 125mm PVC former, 35 turns; secondary: 60mm porcellain former, 300mm winding of cotton coated wire
    Spark length: 60cm (24")
    Continuous operation - no stacatto, tube plate gets barely red in darkness after a few minutes.
    VTTC na lampie GU 81VTTC na lampie GU 81VTTC na lampie GU 81VTTC na lampie GU 81
  • #134
    bzyk69ak47
    Level 13  
    No witam, tak, kopiowanie to nic ciekawego ani nawet przyjemnego.... Będę kombinował jeszcze z uzwojenia mi, wczoraj jeszcze zmnieszylem pojemność rezonasowa, dałem tylko jeden K15U1 na 470 pF, ale pierwotne podpialem na 51 zw. i wyładowania skoczyly o ok 2cm. Dziś jeszcze dowine parę zwoji i zobaczę... Jak nie to dam inne wtórne, 75mm średnicy i dalej będę kombinował, a na koniec jeszcze jak się trafi nowa lampa gdzies to kupię i podmienie, a jak już to nie da zbyt wiele to niewiem.... Co do dawania jednego MOTa to niemam przekonania, po minucie pracy w poprzednim układzie był z niego piekarnik, teraz dwa się tak nie grzeją... A mam pytanie jeszcze, mam przypadkiem MOTa z mikrofali z USA przytarganej, jest na 230V ale na wyjściu 2300V i 1300W mocy, nawet ma taką oryginalna tabliczkę znam., moje pytanie brzmi czy kondensatory na 2100 V w poeielaczu to wytrzymają? Oryginał od niej mam tylko jeden, jest na 2500V.
  • #135
    robi1
    Level 12  
    Kondensatory wytrzymają są z zapasem choć to chińszczyzna, transformator do mikrofali o takiej mocy to prawdziwy rzadki kąsek na prawdziwym miedzianym uzwojeniu a nie aluminiowym no a jeden chiński trawo grzeje się niemiłosiernie to fakt. Eksperymentowałem ze średnicą uzwojenia wtórnego powoduje to że przy średnicy uzwojenia pierwotnego 160mm damy wtórne 80mm to wyładowania mają max 20cm tak miałem to była moja eksperymentalna cewka po zmianie średnicy na 110mm i zestrojeniu wyładowania skoczyły na ponad 40cm
  • #136
    bzyk69ak47
    Level 13  
    No właśnie zmieniłem wtórne na fi 75 drutem 0,32 i chyba 350 długie, wyładowania jakieś 40 cm, prąd skoczył na prawie 700mA,ale jeszcze poeksperymentuje trochę, właśnie klece nieco większy toroid....
  • #137
    robi1
    Level 12  
    Ja mam wtórne jakieś 1400zw dokładnie już nie pamiętam i długości uzwojenia około 44cm drut około fi 0,3mm

    Dodano po 49 [sekundy]:

    Na tym polega ta zabawa na eksperymentowaniu
  • #138
    bzyk69ak47
    Level 13  
    Jak się polepszy jeszcze to dorzucę co i jak, narazie pobawię się jeszcze z tym uzwojenie, a mam jeszcze jedno na fi, 75 ale drutem 0,25mm,moze potem też je założę, no taka robota, ale w sumie to właśnie takie eksperymenty są najfajniejsze w tym wszystkim, co by to była za zabawa jak by całość tylko złożył, włączył, działa od razu i część.... Żadna wtedy frajda...
  • #139
    Krzysztof Kamienski
    Level 43  
    @bzyk69ak47 Sprawdź sobie Kolego, jakie napiecie anodowe dla tej lampy jest własciwe, a nie buduj powielaczy na ,,miliony" :D woltów. Sadzę, że zastosowanie mostka Greatza zbudowanego z czterech albo ośmiu diod, oraz kondensatora po pojemności np 3µF (trzy kondensatory połączone rownolegle), bylo by bardziej właściwym zasilaczem dla tej pentody. Pamietaj, że w kuchence mikrofalowej magnetron jest jedną z diod powielacza. Tu masz pentodę.
  • #140
    bzyk69ak47
    Level 13  
    Tak, wiem że nap. dla tej lampy to 3kV max, ale wiem też że ten cały niby podając napięcia tak naprawdę jak zmierzył napięcie na jego wyjściu to było ok 2,8 kV więc nie 2 razy tyle, MOTHER też nie daje 2100 V tylko jakieś 1800-1900, divider mam dobrze zgrany z miernikiem bo sprawdzałem na niższych napięcia jak 230 czy 400 oraz na oryginalnych NST na 8 i 9 kV, pomiar wychodził dokładnie dość....

    Dodano po 3 [minuty]:

    A jeszcze pytanko, mostka z 8 diod, czyli 8 na każdą gałąź? Ale to już będzie prostowanie pełne dwupolowko, czy to nie zmieni diametralnie wyglądu i charakteru wyładowania?
  • #141
    Krzysztof Kamienski
    Level 43  
    bzyk69ak47 wrote:
    A jeszcze pytanko, mostka z 8 diod, czyli 8 na każdą gałąź? Ale to już będzie prostowanie pełne dwupolowko, czy to nie zmieni diametralnie wyglądu i charakteru wyładowania?
    A to policz sobie :D. Wyładowanie ,,wtórne" powinno być stabilniejsze.
  • #142
    bzyk69ak47
    Level 13  
    Witam ponownie :D po kilkunastu godz. pracy od wczoraj wprowadzilem pare zmian,nowe pierwotne(62zw. drutem 2,5mm z odzczepami od 35 co 1),sprzezenie narazie do testow LGY 1,5mm 11zw. z odzczepami od 5-tego,kond. rez. po wielu probach z roznymi konfiguracjami po drodze 3 przebita dioda( szereg po 10 szt. 1000V/10A) w powielaczu,2 podmiankach wtornego,koniec koncow stanelo na Crez. 400pF/14kV (2x TGL 800pF 7kV w szeregu) oraz wtornym fi 75 drutem 0,32 350mm dlugosci.
    Wyladowania w CW 50Hz jakies 35-40cm,ale prad do 700mA dochodzi,z SC do 50cm max. ale musze przelaczyc uzw. sprzezenia z 7 zw. na 11-sty,prad przy pracy
    do 40Hz max 500mA,przy pracy ponizej 25 Hz max 200mA,SC naprawde daje lampie sporo odpoczac :D w sumie jestem zadowolony ale nie szczegolnie mocno po tym jak czytalem na tej rosyjskiej stronce w projekcie Wasilija,ze wyciaga 80cm na GU 81 i "kitajskim MOT". Niemam juz pomyslow,jutri jeszcze kupie rure 100mm i nawine jeszcze jedno wtorne,na 110 i 75 juz bylo,wiec dam 100 a potem moze 80 jeszcze bo innych rur juz nie robia chyba po miedzy...
    Jak to nic nie da to juz niewiem,pojemnosci rez. przerobilem dzis chyba wszystkie od 300pF do 1nF srednio co 75-100nF i sytuacja taka jak jest teraz to najlepsze co wyszlo... Dolaczam filmiki,prosze o jakies sugestie. :D
  • #145
    robi1
    Level 12  
    Witam bardzo fajny efekt, ja po zmianie uzwojenia wtórnego z 80mm na 110mm przy średnicy uzwojenia pierwotnego 160mm zyskałem prawie 100% większe wyładowania, oczywiście wiązało się to ze zmianą kondensatora rezonansowego i jak sam widzisz najważniejsza jest budowa uzwojeń po przekopaniu całego Internetu nikt nie podaje idealnych proporcji po prostu trzeba eksperymentować sam widzisz jaki efekt dało zwiększenie przekroju drutu na pierwotnym większa średnica mniejszy opor większy prąd rozładowania kondensatora a jeśli chodzi o uzwojenie sterujące to 0,6 do 0,8 jest wystarczające.
  • #146
    bzyk69ak47
    Level 13  
    Wiem ze troszke za gruby mam na sprzezeniu,ale taki mialem pod reka w izolacji,nie chcialem do testow nawijac emaliowanym zeby mie musiec narazie lakierowac,teraz jak wiem ze max 15zw mi wystarczy to nawine na gotowo i polakieruje :D ale to chyba dopiero jak sproboje jescze z wtornym na fi 100.
    A mam jeszcze pytanie,czy w ukldzie z poswajaczem mozna jakos wstawic pelny mostek czy to tylko w wersji z dwoma MOTami szeregowo,bo chcilby dozucic jeszcze opcje 100Hz... A no i jeszcze moze jest cos wiecej na temat tej konstrukcji co pokazales z VTTC na 1MOT z efektem 60cm wyladowan w poprzednim poscie?

    Dodano po 2 [minuty]:

    A jeszcze jedno,czy jak zmieniales srednice wtornego z 80 na 110 to srednica drutu nawojowego pozostala czy tez inna?
  • #147
    robi1
    Level 12  
    Czytałem kiedyś że to nic nie da i nie spotkałem się nigdy z VTTC zasilaną pełnym mostkiem, a jeśli chodzi o zmianę uzwojenia to uległo zmianie wszystko długość uzwojenia, liczba zwojów i średnica drutu.
  • #148
    bzyk69ak47
    Level 13  
    Nic nie da jesli chodzi o dlugosc wyladowan,ale zmieni ich wyglad... he,chyba nawine jeszcze kilka wtornych,roznych srednic i roznymi przekrojami,moze ktores bedzie lepsze,a jak nie to jeszcze kiedys sie napewno przydadza w innych TC., w koncu ta nie jest pierwsza ,a juz napewno nie bedzie ostatnia :D mazy mi sie DR-ka ale za malo wiedzy a podzespoly zbyt drogie na metode prob i bledow... Narazie mam nadzieje ze z tej VTTC uda mi sie wyciagnac 60cm w CW,wtedy uznam ze konstrukcja jest OK. A jeszcze pytanie,czy zwiekszajac zwoje na sprzezeniu podnosi sie prad czyli zwieksza sie moc przenoszona,tak? Bo zauwazylem ze w trybie SC moge podpiac sprzezenie na wyzsze uzw. wtedy prad rosnie i wyladowania,oczywiscie przy nizszym BPS ,bo w trybie CW prad rosnie duzo szybciej.
  • #149
    robi1
    Level 12  
    Zwiększając ilość zwoi na sprzężeniu bardziej wyzerowujesz lamię sprawiasz że lepiej przewodzi przy podaniu pełnego napięcia i prądu takiego jak jest w specyfikacji lampy sprawisz jej pełne otwarcie.
  • #150
    bzyk69ak47
    Level 13  
    A jwszcze jedno mnie ciekawi,mianowicie jaki kolor powinna miec anoda pod czas pracy,wczesniej,w pierwszej konfiguracji,po minucie byla czerwona,teraz po 3 min nadal jest szara,grafitowa,tak jak gdy wogole nie jest wlaczona,gdzies czytalem ze lampa musi byc co jakis czs wyzarzona,a kolor anody w zaleznosci od lampy powinien byc od buracznego do czerwonego czy tam szkarlatnego.... Teraz niewiem w koncu jak byc powinno,a moze 3 min to za malo,ale na dluzej jeszcze nie wlaczalem... O,chodzi mi o taki kolor jak kolega LAMPOSZ ma w swoim zdjeciu na profilu...